Epidural vs. lumbalpunktion

Haha, jag var tvungen att googla innan jag skrev i tråden men iom att det, som du säger, är två olika saker tänkte jag att jag med erfarenhet av epidural och spinal kunde jag kommentera ändå iom att jag minns känslan rätt bra :p tror dock att jag fick bedövning innan spinal..? Även där var det nämligen ett tryck, endast, som med en tumme typ :p

Det är möjligt att du fick bedövning, men även utan känns lumbalpunktion/spinalbedövningsstick mest som ett tryck så fort man kommit igenom huden. Sen kan det göra ont när man kommer åt benhinnor osv, men det går inte att bedöva bort. :)
 
Är det någon här inne som har erfarenhet av att göra en lumbalpunktion kontra få epidural? Jag sitter här och funderar på smärtlindring och hur epidural känns att få. Jag har tidigare gjort en lumbalpunktion och minns det inte som den trevligaste upplevelsen i världen direkt. :crazy:

Påminner det om varandra? Vilket är värst? Jag förstår ju att epidural antagligen är trevligare eftersom den medför smärtlindring, men innan dess liksom.. ;)

Jag funderar snart på att starta en egen tråd med alla mina frågor, känns som att dom aldrig tar slut. :o :angel:

Saken är ju att när man får epidural, så har man grönjävla ont. Så det är som att få ett myggbett samtidigt som man har krossat handen, man känner det knappt. Tyckte det var som att få en spruta ungefär, och kändes lite kallt som någon skrev, gjorde absolut inte ont. Och när den tar sen är det paradiset, hade inte kunnat föda utan. Bokstavligt talat alltså, med första barnet gick det inte att sätta en epidural, och då fick de avbryta förlossningen med värkdämpande och snitta istället.
 
*Det finns andra komplikationer också, men det borde finnas information om dessa i det informationsblad som ska delas ut till alla gravida när bedövningsformerna diskuteras.


Tyvärr görs det inte alltid. Jag vet flera som fått ordentlig migrän efteråt utan att förstå att det hade med bedövningen att göra.
 
Tyvärr görs det inte alltid. Jag vet flera som fått ordentlig migrän efteråt utan att förstå att det hade med bedövningen att göra.
Håller med. Jag har fått läsa om komplikationer av bedövning på nätet.Verkar inte vara något de går ut med i mitt landsting O_o
 
Tyvärr görs det inte alltid. Jag vet flera som fått ordentlig migrän efteråt utan att förstå att det hade med bedövningen att göra.

Jag fick huvudvärk efteråt, och kopplade inte ihop det med bedövningen - men det spelade ju ingen större roll, de talade om att det berodde på bedövningen, och så fick jag äta smärtstillande några dagar. Jämfört med en förlossning utan bedövning var det absolut värt det, går inte att jämföra.
 
Mitt första barn föddes i Sverige, där fick jag ingen information alls om vilka komplikationer epiduralen kunde ge. Mitt andra och tredje barn föddes i Österrike och här fick jag ett tre sidor langt informationshäfte om hur det gar till, fördelar och komplikationer. Det pappret skulle sen skrivas under och helst lämnas in pa sjukhuset innan det var dags för förlossning. Da kunde man även boka en tid med läkare/barnmorska för att prata om smärtlindring.
Efter att ha läst det det valde jag att epidural skulle jag bara använda i nödfall.

Jag tycker manga tar lite för "lätt" pa epidural.
Da menar jag inte att man inte ska välja det utan att man ska veta mer om riskerna och inte ha bedövningen för fort. Jag hade nog väntat med den med första barnet om jag vetet mer innan.
 
Jag fick epidural på min andra förlossning för att orka stå (då läkaren hotade med kejsarsnitt annars). Den kändes inte alls och satt som en smäck! Kände värkarna bra men den tog liksom bort "udden". Kan så här efteråt inte förstå att jag inte tog den första gången?!
 
Jag fick huvudvärk efteråt, och kopplade inte ihop det med bedövningen - men det spelade ju ingen större roll, de talade om att det berodde på bedövningen, och så fick jag äta smärtstillande några dagar. Jämfört med en förlossning utan bedövning var det absolut värt det, går inte att jämföra.

Det beror väl på från fall till fall om det är värt det, på hur jobbig förlossningen var och hur jobbiga efterverkningar man får av bedövningen. En kompis till mig fick svår migrän, blev helt utslagen och fick läggas in. Hon kopplade inte alls ihop det med bedövningen.

Hur som helst tycker jag att man som patient i relevanta fall alltid bör informeras om biverkningar.
 
Det beror väl på från fall till fall om det är värt det, på hur jobbig förlossningen var och hur jobbiga efterverkningar man får av bedövningen. En kompis till mig fick svår migrän, blev helt utslagen och fick läggas in. Hon kopplade inte alls ihop det med bedövningen.

Hur som helst tycker jag att man som patient i relevanta fall alltid bör informeras om biverkningar.

Saken är väl att där och då skulle man nog gå med på vilka biverkningar som helst, bara man slipper smärtan. Så man är ju inte riktigt kapabel att fatta ett vettigt beslut under en förlossning ändå - hade de informerat mig (eller, jag visste nog redan om det, det går ju ganska enkelt att ta reda på om man vill) så hade jag ändå valt samma sak. I det läget går man ju med på nästan vad som helst, för nästan vad som helst är bättre än värkarna.
 
Det beror väl på från fall till fall om det är värt det, på hur jobbig förlossningen var och hur jobbiga efterverkningar man får av bedövningen. En kompis till mig fick svår migrän, blev helt utslagen och fick läggas in. Hon kopplade inte alls ihop det med bedövningen.

Men talade de inte om för henne att det berodde på bedövningen, då?
 
Mitt första barn föddes i Sverige, där fick jag ingen information alls om vilka komplikationer epiduralen kunde ge. Mitt andra och tredje barn föddes i Österrike och här fick jag ett tre sidor langt informationshäfte om hur det gar till, fördelar och komplikationer. Det pappret skulle sen skrivas under och helst lämnas in pa sjukhuset innan det var dags för förlossning. Da kunde man även boka en tid med läkare/barnmorska för att prata om smärtlindring.
Efter att ha läst det det valde jag att epidural skulle jag bara använda i nödfall.

Jag tycker manga tar lite för "lätt" pa epidural.
Da menar jag inte att man inte ska välja det utan att man ska veta mer om riskerna och inte ha bedövningen för fort. Jag hade nog väntat med den med första barnet om jag vetet mer innan.

Min erfarenhet är att de sätter in epidural när alternativet är akutsnitt. Jag kan absolut inte hålla med om att det används för lättvindigt, snarare att man försöker hålla smärtlindringen på så låg nivå det bara är möjligt, är ju lite en balansgång eftersom man inte vill att mamman ska kollapsa av smärtan, då går det ju inte att föda barn.

För min del gjorde epiduralen att jag fick smärtfria sekunder mellan värkarna, vilket gör underverk. Utan epidural hade jag ont konstant, inga smärtpauser mellan värkarna, och då orkar kroppen inte så länge. Man behöver någon möjlighet att återhämta sig, om så bara 30 sekunder.
 
Men talade de inte om för henne att det berodde på bedövningen, då?
Jo, när hon till slut åkte in till sjukhuset. Men det hade ju varit bättre om hon redan innan förlossningen vetat om migrän som en möjlig biverkning. Kanske hade hon då fattat ett annat beslut, i vart fall hade hon varit medveten om risken.
 
Saken är väl att där och då skulle man nog gå med på vilka biverkningar som helst, bara man slipper smärtan. Så man är ju inte riktigt kapabel att fatta ett vettigt beslut under en förlossning ändå - hade de informerat mig (eller, jag visste nog redan om det, det går ju ganska enkelt att ta reda på om man vill) så hade jag ändå valt samma sak. I det läget går man ju med på nästan vad som helst, för nästan vad som helst är bättre än värkarna.
informationen bör man naturligtvis få under graviditeten så att man kan göra en preliminär bedömning som man sen kanske får omvärdera när det är skarpt läge.
 
Saken är väl att där och då skulle man nog gå med på vilka biverkningar som helst, bara man slipper smärtan. Så man är ju inte riktigt kapabel att fatta ett vettigt beslut under en förlossning ändå - hade de informerat mig (eller, jag visste nog redan om det, det går ju ganska enkelt att ta reda på om man vill) så hade jag ändå valt samma sak. I det läget går man ju med på nästan vad som helst, för nästan vad som helst är bättre än värkarna.

Ja, DU ja. Men det är ju inte alla människor som går med på vad som helst eftersom uppenbarligen en hel del människor väljer att inte ta epidural.
 
Jag kände inte när epiduralen lades. Kände inte när bedövningen inför snitt lades heller.

Tämligen säker att jag skulle känna lumbalpunktion. :nailbiting::wtf:
 
Jag var själv livrädd när det var dags för EDA då jag gjort en lumbalpunktion som tog musten ur mig. Fördelen att de som sätter EDA kan sin sak och det kunde inte läkarna som gjorde lumpalpunktionen på mig på akuten.
 
Jag har bara genomgått två lumbalpunktioner och lokalbedövning fungerar inte så bra på mig (var då vi upptäckte det) men egentligen gjorde det mer ont då de ritade med pennan än själva sticket ( andra gången struntade vi i lokalbedövningen och det var ingen skillnad). Dock är jag sned i ryggen och båda gångerna stack de vilse och gick emot nerver så jag studsade okontrollerat. (kan säga det är sjukt obehagligt att helt plötsligt mot ens vilja börja rycka och studsa) Efter det satte narkosöverläkaren stickförbud på min rygg och jag som förlösts via ks fem gånger har fått narkos samtliga gånger pga det.
Sista lumbalpunktionen höll de på väldigt länge för att få ut tillräcklig mängd. Kommer även ihåg att jag den gången fick en fruktansvärd huvudvärk som höll i sig nåt dygn.
 
Jag gick med på EDA när första barnet skulle födas eftersom jag haft värkar i över 24 h och inte fått sova alls. Tyckte det var extremt obehagligt och man kände hur det "knakade" till mellan kotorna när nålen skulle in :nailbiting::wtf: och sedan kändes det kallt.
Hade ont i ryggen i ett par månader efter.

Nummer två föddes utan någon som helst smärtlindring.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 900
Senast: Mois
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 144
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 514
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp