Er ridning

Jag har minsann galopperat lite små korta sträckor idag. :banana:

Eller, ja, det var ju hästen som sprang och inte jag. Gjorde typ två fattningar från skritt i varje varv och det funkade fint. I förrgår tömkörde jag och då fick häst galoppera över några bommar och det var tydligen kul så det tog en stund innan hon behagade lyssna på mattes ptrooande. :p
 
Trots att tanten var så här taggad inför ett dressyrpass, så gick det riktigt bra.

Vi red på medellinjen och vid x var det två bommar utplacerade, vi skulle göra halt mellan dom, sen fram igen och vid kortsidan så skulle man ta varannan gång höger och varannan gång vänster.
På den ena långsidan skulle man rida volter runt koner och sen rakt till nästa kon (första volten t ex åt höger, andra åt vänster, tredje åt höger och omvänt i andra varvet). Den andra långsidan skulle man göra skänkelvikningar in till kvartslinjen där konen stod och sen ut till spåret igen.

Det var samma övning som jag red på ridskolan, fast nu red jag den hemma istället och det gav resultat. Tror jag fick upp ryggen på pållan då det kändes som om jag satt och red en "boll". Jag fick verkligen rida för att få henne dit, men oj va fin hon blev. Nästan så jag ångrade att jag inte filmade (hade planer på det först men sen blev det inte så). :p

11834773_1036667903030722_4281731565654319746_o.jpg


11855554_1035190059845173_1335563707_n.jpg
 
I fredags red jag ut för första gången sedan jag började sitta på hästen för fem veckor sedan. Jag har ju ridit så korta stunder så jag har fokuserat på lösgörande arbete på ridbanan men efter att ha avklarat första jobbveckan efter semestern så behövde huvudet vila lite. Det var så mysigt! :love: Fast vi smådressyrade med lite skänkelvikningar och sånt på vägen också. Och några galoppfattningar. :D
Nu är vi uppe i ca 30 min uppsutten ridning + fram- och avskrittning för hand i minst 10 min vardera två gånger i veckan.

Igår hade vi tömkörningsträning och jag fick möjlighet att filma en kortis när min tränare skulle visa hur jag ska få hästens vänsterbog att inte rymma på den öppna delen av volten. Den vill gärna göra det ibland. :angel:

Nåväl hon börjar se trevlig ut i formen i alla gångarter även om formen inte är helt stadig ännu. :)
 
Idag red jag+stallkompis och hennes sambo ut på en 2 h runda som var helt ny för oss. Riktigt mysiga vägar och vi hoppade över nedfallna träd i full galopp, skuttade över diken och gick över en mycket läskig träbro. Hille skötte sig galant både i täten och längst bak i ledet trots allt bus från ryttarna. :)
 
Idag var hästen både billig och dyr, vi hoppade igår och då hade jag bettet och hon hade gått riktigt bra, tungan under bettet hela tiden. Så gav henne en chans idag och red på bett, men se nä då la hon tungan över, så hon lyssnade inte alls i galoppen. Vid varje halvhalt sprang hon bara fortare och fortare. Däremot blev hon fin i skritt och trav.
Vi red på stora mittvolten och i högervarv fick jag till sitsen och formen kom i traven. I vänstervarv gick det inte och kändes som om jag satt på en giraff. Så nu blir det att försöka få ordning på vänstervarvet, nu har vi fått ordning på höger.
 
Är så nöjd, hade bara ett mål med ridningen idag - att få igenom vänstersidan.
Vi red på stora mittvolten och i höger varv är hon lätt att både forma och gå i form, i vänstervarvet blir det en giraff som sneddar. Idag efter mycket om och men fick jag henne i form stundtals i vänstervarv också, vi asvlutade när det gick som bäst. :)
 
Idag hoppade vi ett kryss några gånger. Gick ganska skapligt och han bjöd fint men tar ibland jätteskutt så man inte hänger med. Däremellan kändes han stabil och trevlig. Hoppade för första gången i galopp på bana (bara hoppat stockar i skogen i galopp innan och travhoppat på bana) och han var lite småvinglig men det kändes ok. Han har inte riktigt styrka i galoppen på vår lilla något ojämna volt, går lättare i stora ridhuset. Film:

:)
 
Jag tror minsann att både jag och kusan börjar minska lite i omfång. -2,2 kg på mig iallafall. Hästen har jag inte vägt men ögat och sadelgjorden säger att det går åt rätt håll. :D

Idag har vi "hoppat" lite på töm. Typ 40 cm. :angel: Vi förbereder oss för uppsutten hoppning så nästnästa vecka tänkte jag att vi skulle skutta över några små stockar på min hopptränares fälttävlansbana. Red ett kortare dressyrpass på banan i tisdags och då kändes hon väldigt fin så jag hoppas att det håller i sig. Har smugit in ett ridpass till per vecka så vi är uppe i tre pass nu.

Undrar dock om jag någonsin kommer sluta nojja? Känner igenom på hennes ryggmuskler varje dag och drar en djup suck av lättnad för att de fortfarande känns mjuka och fina. :bow:
 
Han ser så vinglig ut. :laugh: Jag är ju van vid min vääääldigt stabila häst som har en hov planterad i varje hörn liksom. :p

Aha, ja vingligheten kom nog mest av att han trodde han skulle galoppera på spåret som han alltid gör och inte mot hindret så fick svänga lite. :-) Andra gången vi hoppar på bana någonsin och första gången i galopp så rutinerad är han inte.
 
@Heulwen Finns ju en anledning till varför jag köpte en stadig och stabil häst...eftersom jag är en ganska kass ryttare själv. :rofl:

Men jag var iallafall smalare då. :p Här är första gången vi hoppade.

 
Senaste gången jag red min häst var för 3,5 år sedan när hon så snällt slängde av mig och jag åkte till sjukhuset med en bruten fotled. Hon hamnade sedan i min ägo för några månader sedan, och efter en del markarbete har jag nu ridit för första gången!!! Hon var fantastiskt duktig första "passet" (red bara 5-10 min), och andra ridturen var det blåsigt som f-n så hon drog ett par skutt pga hästätande buskar bland annat :p.

Ska ut igen idag, men vi håller oss i paddocken till att börja med tills jag känner mig mer bekväm med henne :)
 
Jag tänkte att man kan liksom berätta om sina ridpass och så, hur det gick, vad man hjorde och om det gick bra/dåligt och sådär. Alltså typ bara skriva om lite vad man känner :banana:
Jag själv red idag och man kan väl säga att det gick någorlunda bra! Jag red på en lång skrittur och skulle sedan hoppa lite... Det va då problemet kom, han vägrade mycket och jag var JÄTTE nära att trilla av. Men jag gjorde inte det och det blev ändå rätt bra efteråt :)
I förrgår red jag senast och det gick bra! Halsring hela passet som gick i skogen. Lite svårt med styrningen då hon nyss är igångsatt sedan jag varit gravid/nyfödd bebis men vi tränade lite byten som gick super, massa fattningar, svänga fram o tillbaka på vägen, men främst konditon o styrka i lätt uppförsbacke. ;) Och ruskigt pigg var damen på 22, hade lite svårt att stanna. :o
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 453
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 144
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 452
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 878
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp