Er ridning

Oj, är det ingen som har ridit här sedan 27 aug? ;)

Jag har kört tre ridpass i veckan de senaste två veckorna och hästen känns finare än någonsin. Sitter på ca 30-35 minuter åt gången så med fram- och avskrittning för hand är vi uppe i närmare en timme.

Det har regnat mycket här och vår ridbanan är inte helt toppen att rida på. Tack och lov har vi väldigt fina ridvägar så det har fått bli grusvägar och stigar istället och det funkar ju bra det med. Lilla hästen blev väldigt glad häromdagen över att få ta en liten busgalopp på ett ställe som vi kallar "långa galoppbacken". :bump:
Igår red jag skritt-travövergångar tills jag tappade räkningen med resultat att hästen kändes som smör i solsken.

Ja, och så har jag gått ner 3,7 kg på fyra veckor och det är både jag och hästen glada för. :D
 
Miss Cool och jag tog våra första piaffsteg idag - i alla fall tillsammans:cool: Det var lite jobbigt så det blev en bakutspark som avslutning:D

11270458_10200709123087097_7634442660454542881_o.jpg
 
Jag har blivit förkyld och ligger hemma och försöker komma på nåt vettigt att göra... Kan säga att jag inte kommer på nåt. Det var så länge sidan jag gick in på denna tråden! ;) Kan berätta att jag och min fina lilla gubbe har varit på ridläger och även lärt känna varandra mycket bättre! Kan även säga att jag har blivit säkrare i hoppningen och kommer över dom lägre höjderna nu! Allt tack vare min fantastiskt snälla ponnykille! (Var väldigt hoppraädd tidigare) Har verkligen världens bästa ponny, enligt mig då ;):heart
 
Jag hade hopplektion i torsdags och det går bättre och bättre, nu gav privatlektionerna i dressyr resultat även i hoppningen, kändes kul. Hon funkade även att rida med novabett i hoppningen och höll tungan på rätt sida. Förra hopplektionen red jag på hackamore och då under framridningen hade jag ett ånglok som inte vill lyssna, förvisso var ångloket kvar den här gången också men betydligt lugnare.

Sen fredagen tog vi ett dressyrpass hemma i paddocken med fokus på formen och få till bra övergångar.
Så troligtsvis hade pållan träningsvärk efter hoppningen och jag bättrade på den på fredagen, sedan var jag bortrest så hon fick vila lördag och söndag. Idag red vi ut i skogen och hon var pigg, så det var tur vi tog det lugnt. Hade jag släppt iväg henne i galopp hade det nog blivit ett glädjeskutt. :p
 
Jag å fröken fux tog oss ut på en runda i skogen idag, blåsigt, och hästaskrället hade nerverna på utsidan hela rundan nästan. :meh: Småtaktade när jag ville arbeta i skritten och lekte giraff med huvudet i det blå. Blev mest galopp i skogen för då gick hon både lugnt och fint i formen, ville jag trava var det huvudet i vädret och ryggen i marken igen, ibland får man välja sina duster. :p Får se vad jag ska hitta på imorgon, och vad det är för väder. Har börjat att när jag är på ridbanan så gör jag det jag ska, och sen hoppar jag 3-4 språng på litet kryss och räcke, för att vi ska få in vanan och inse att det inte är nått att hetsa upp sig över när det kommer hinder på banan. Jag har ju tidigare varit väldigt hopprädd pga rejäla avtrillningar, och fröken fux har också dåligt självförtroende i hoppningen, men vi jobbar oss framåt och har kommit superlångt! Från att ha hjärtat i halsgropen när det ligger bommar på marken känner jag mig tillräckligt säker för att hoppa enstaka hinder på ca 40 cm utan tränare. På hoppträningarna kommer vi upp mot 60-70 cm tror jag, så vi gör stora framsteg! :rofl:
 
Kul och höra att det faktiskt går att övervinna hoppskräcken. Jag är väl på samma nivå som du ungefär, fast kanske ännu lite räddare men det börjar bli bättre för mig med! ;)
 
Vilken spännande lektion det blev idag, vi skulle rida fram på den lilla banan. Lektionerna var uppe på den stora banan. Märker redan när jag suttit upp att hästen är vinglig och "fjantig". Det gick hästar i hagar bredvid banan och den ena blev han rädd för så han snurrade runt och lättade i framänden, tendens till stegring.
Väl uppe på stora banan var det saker som var farliga och han var som ett kylskåp att ratta runt. Trots allt så gick det väldigt bra att hoppa, vi hade hoppning. Han gick lite med handbromsen i när vi började och det blev bättre med lite drivning. Så nu ska jag inte klaga på min egna häst i fortsättningen. :p
 
Vad hette hästen? Eller var det din egen? Förstod inte riktigt där :laugh: Är lite seg både i kropp och knopp då jag är ordentligt förkyld! :)
 
Kul och höra att det faktiskt går att övervinna hoppskräcken. Jag är väl på samma nivå som du ungefär, fast kanske ännu lite räddare men det börjar bli bättre för mig med! ;)
Har man en bra tränare så brukar man komma framåt :) Jag har ju tyvärr "problemet" att både jag och häst är lika rädda typ, men bara jag bestämmer mig för att det ska gå och driver som satan så hoppar hon hur fint som helst... Mycket sitter i mitt huvud och jag bara väntar på att hon ska stanna, så det har vi fortfarande att jobba på :)
 
Här blir det ingen ridning alls på ett tag. Min häst gjorde en rejäl jäkla vurpa i hagen i lördagskväll så hon är helt mörbultad.
Var på klinik idag för att kolla upp det mesta akuta så nu blir det metacam och sjukhage i tre veckor tills nästa återbesök. :devil::eek::cool::yuck::rage::wtf::arghh:
 
Jag o ponny tog en uteritt idag. Testade en rak pelhamstång vilket funkade bra, bara höja handen liite i galoppen så höll han sig i skinnet. Tror han gillade den med då han inte hetsade upp sig gapade eller slängde med huvudet :) Ponny har väldigt låg gom som lätt hamnar i kläm mot kindtanden så på tandläkarens inrådan använder jag annars ett tunt odelat tränsbett men det funkar inte alltid när ponny vill köra rally med kompisarna.:angel: Pelhamet roterar lite framåt vid tygeltag så borde inte klämma gomen:)
 
Här blir det ingen ridning alls på ett tag. Min häst gjorde en rejäl jäkla vurpa i hagen i lördagskväll så hon är helt mörbultad.
Var på klinik idag för att kolla upp det mesta akuta så nu blir det metacam och sjukhage i tre veckor tills nästa återbesök. :devil::eek::cool::yuck::rage::wtf::arghh:
Vad tråkigt:(
 
Det lär inte bli nån ridning idag för min del heller.... Är som sagt förkyld :cry: Men hovis ska komma idag och sko så det är kanske ändå lika bra att ponny gubben får vila lite idag också. :laugh: Men imorgon blir hård träning, fast lagom hård då :rofl:
 
Kul och höra att det faktiskt går att övervinna hoppskräcken. Jag är väl på samma nivå som du ungefär, fast kanske ännu lite räddare men det börjar bli bättre för mig med! ;)

Det går för det har jag gjort.

När jag fick hem min häst för två år sedan så hade jag inte hoppat på många år och jag tyckte att 50 cm var läskigt högt. Jag visste att min häst kunde hoppa och att hon hade hoppat banor på 1,35 på träning och 1,20 på tävling innan så jag tänkte att nu får jag passa på att lära mig.
Helt lätt har det väl inte varit för min häst är väldigt försiktig av sig och vill inte riva. Det innebär att om jag rider som en kratta och avståndet blir fel så kan hon antingen tvärnita eller så överhoppar hon sig rejält för att komma över. Jag har drattat av några gånger. :angel: :laugh:
Om jag skärper mig och rider ordentligt så är hon en klippa. Vi tog oss från enstaka hinder på 50 cm till banor på 1 m och enstaka hinder på 1,20-1,25 cm i banhoppningen + 90 cm hinder i terrängen innan hon fick sin ryggdiagnos i våras.

Här är första gången jag hoppar henne...med hjärtat i halsgropen för det var ju ganska högt. Typ 60 cm.

Sen lärde vi oss att susa över terränghinder.


Och 1 m bana.


Jag har varit väldigt nervös många gånger och tyckt att det har varit högt men på något vis har vi klarat av det tillsammans och blivit tryggare med varandra. :)
 
Jag försöker ju lära mig jag med :rofl: Just nu så är jag väl på den nivån när man vågar hoppa max 50 cm bana och enstaka hinder på 60-70 cm :grin: Är väldigt hopprädd men jag har världens bästa ponny som gör allt så snällt. Han har redan byggt upp mitt självförtoende jätte mycket och jag har inte ens haft honom i ett halv år! Han är väldigt duktig också och har verkligen kapacitet till att hoppa riktigt högt. När han var yngre hoppade han banor på 120-130 på träningar, tävlade 110 cm och hoppade en enstaka gång höjdhopp på 150! :o Så han kan allt hoppa bra! Så han kommer säkert lära mig att bli säker även i hoppningen :heart Han är verkligen världens bästa ponny! :love: Men som sagt så har jag redan utvecklats massor! :D
 
Idag ska jag äntligen ut på ridtur!!!! Efter 2 dagars förkylning så känns det skönt att äntligen få rida på min älskade ponny igen ;) Ska testrida en dressyrsadel och först börja med att skritta ut en liten runda i skogen på en fin sand/grusväg. Sedan hade jag tänkt att jag ska rida lite dressyr på våran "ridbana"! :laugh: Det ska bli kul att komma ner till stallet nu igen, det känns som om jag varit borta väldigt länge :o
 
Gick super bra idag! Jag lyckades lura med morfar och min lilla vovve på en liten uteritt och det gick riktigt bra! Det kändes ovant med dressyrsadel först men det blev bättre sedan när jag hade kommit igång! :up: Är riktigt nöjd, behöver dock träna mer på att hålla ihop honom så att han inte "springer iväg" men jag är så nöjd över både mig själv och ponnyn!!!! :heart Världens finaste ponny!!! :heart
 
Har ridit ut på långritt idag och det fick super! Första gången som jag vågade galoppera mitt ute i skogen! Så nöjd och han fick verkligen bra bjudning! Är sp glad!!! Imorgon blir det träning på ridskolan!!!! :rofl:
 
Barbacka på ridskolan idag!!! Skönt med egen ponny för jag har ju tränat en hel del på det här hemma! Min profilbild är ju till och med en gång när jag red barbacka första gången :laugh:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 453
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 144
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 452
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 878
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp