Er ridning

Folk har inte längre koll på "håll till höger", likaså att snabbaste gångarten har företräde på fyrkantsspåret och de andra ska hålla sig undan, många som inte kan det där... längtar inte direkt tills jag ska ut och tävla pga det.
Nä, de reglerna verkar försvunnit lite. Hoppas det är bättre på "riktiga" tävlingar där folk borde ha lite bättre koll än på P&J där alla kanske inte tagit grönt kort...
 
Skräckupplevelsen var en P&J-framridning för massa år sen. Flera som inte hade koll, stannade plötsligt mitt på spåret, höll inte till höger och sa inte vilket hinder de tänkte hoppa :crazy: tur att man har en liten lättmanövrerad ponny:p

Eller så kan man råka ut för andra spännande saker på framhoppning. Jag var ute på en lokal tävling med en ridskolehäst för många år sedan. Vi skulle alldeles strax gå in på banan och jag skulle bara ta ett sista språng innan. Precis när vi är på väg över hindret så kommer det en häst infarandes från långsidan. Mitt framför oss där vi ska landa! :eek: Jag vet inte riktigt hur min häst fixade det men hon skruvade sig i luften och lyckades med att inte landa på den andra hästen utan precis jämte med mig hängandes lite på trekvarten. Jag blev aningens skakig kan jag väl säga. Ryttaren bad om ursäkt för sin bångstyriga häst och red vidare.
Jag tänkte att vi tar ett språng till innan vi går in på banan för att få en bättre känsla med mig in på banan men vad händer? Jo, samma häst-:devil: kommer infarandes framför oss igen! :rage:
Ryttaren trillade av och packade ihop sin häst och åkte hem. Vi klarade oss oskadda men behöver jag säga att vi inte gjorde den bästa rundan i världshistorien? :crazy:
 
Nä, de reglerna verkar försvunnit lite. Hoppas det är bättre på "riktiga" tävlingar där folk borde ha lite bättre koll än på P&J där alla kanske inte tagit grönt kort...
Jag har hört att det är lika illa på riktiga tävlingar också, så jag lär nog bara hålla mig på hemma klubben och kanske någon klubb i närområdet, då jag inte är en person som gillar att behöva slå mig fram för att synas typ...
 
Jag har hört att det är lika illa på riktiga tävlingar också, så jag lär nog bara hålla mig på hemma klubben och kanske någon klubb i närområdet, då jag inte är en person som gillar att behöva slå mig fram för att synas typ...

De lokala jag varit på har varit lite bättre, endast 4-5 på framhoppningen och lite bättre på framridningen. Men då har det varit med storhästar = äldre ryttare, på P&J är det mer blandat och många yngre..
 
Eller så kan man råka ut för andra spännande saker på framhoppning. Jag var ute på en lokal tävling med en ridskolehäst för många år sedan. Vi skulle alldeles strax gå in på banan och jag skulle bara ta ett sista språng innan. Precis när vi är på väg över hindret så kommer det en häst infarandes från långsidan. Mitt framför oss där vi ska landa! :eek: Jag vet inte riktigt hur min häst fixade det men hon skruvade sig i luften och lyckades med att inte landa på den andra hästen utan precis jämte med mig hängandes lite på trekvarten. Jag blev aningens skakig kan jag väl säga. Ryttaren bad om ursäkt för sin bångstyriga häst och red vidare.
Jag tänkte att vi tar ett språng till innan vi går in på banan för att få en bättre känsla med mig in på banan men vad händer? Jo, samma häst-:devil: kommer infarandes framför oss igen! :rage:
Ryttaren trillade av och packade ihop sin häst och åkte hem. Vi klarade oss oskadda men behöver jag säga att vi inte gjorde den bästa rundan i världshistorien? :crazy:
Läskigt när de inte har koll just vid hindren:nailbiting:
 
Idag red jag ut barbacka på min tant, har inte ridit på en vecka ordentligt. Så hon var pigg och när vi skrittade förbi hagen, så kom de andra hästarna springandes och brallade. Min tant flyttade knappt ett öra och skrittade lugnt på. När vi kom in i skogen och red på en stig då började hon takta lite, men fick henne att skritta ändå.
Kändes bra, måste försöka komma ut och rida lite mer bara.
 
Idag klippte jag pålle igen då det blev jättevarmt ute. Tänkte rasta honom lite lös på banan efteråt. Ett hinder stod framme så han tyckte vi skulle löshoppa istället. :D
collage-1450619689846.jpg

Han testade i alla gångarter tror jag. Svårt att hoppa högre när han byter gångart precis innan han hoppar..:cautious:
 
Åh.. i dag gick det så bra på träningen! Pållen var framme för skänkeln och energisk.
Vi plockade upp arbetet med arbetspiruetter igen och i dag fick vi till att bibehålla energin och aktiviteten i galoppsprången när vi red in på en liten volt och gjorde lite vändningar. :) sen var hon fantastisk i traven, på bakbenen med en härlig form med näsan framme :love: så nöjd med dagens träning, och jag tror till och med att tränaren var riktigt nöjd med oss :o:banana:
 
Vi har vila. Båda hästarna fick ledigt 1 vecka före jul och har fortfarande ledigt. Planen har varit att vi ska komma igång igen men underlaget har varit fruktansvärt så det har varit lika bra att låta bli. Nu är det varmgrader igen och isen smälter förhoppningsvis och då kan vi köra igång igen. För de som inte vet, bor jag i mycket kuperat område och våra backar är branta så is på dom är livsfarligt. Brodden biter inte tillräckligt i branterna. Sen måste jag inflika när det gäller ridregler på ridbana/i ridhus så tycker jag våra regler inom western är bättre. Där gäller det för den som rider långsamt att hålla sig på spåret och den som rider fort rider om innanför och i övrigt gäller högerregeln. Har sällan upplevt problem på banan när vi varit många.
 
Själv har jag gått två promenader med min donna. Igår var jobbigare än idag, för då var det blötsnö och mina vader värkte, idag var det lite enklare men ändå lite pulsande, så det känns bra att börja mjukstarta lite inför igångsättningen. :)
 
Äntligen snö! pållisar fick var sin tur :) Snöade och blåste när jag red isisen( typ nyklippt) så letade fram mitt gamla skrittäcke, inköpt till min förra travare på 170+ hög/155 lång inte riktigt samma storlek men gick:p
collage-1451310677668.jpg
 
Idag red jag för första gången detta år, tog lite tid innan vi kom ut.
Väl ute började vi i paddocken, det var en något pigg häst som tyckte det var onödigt att skritta i början och taktade istället och varför jobba när man kan springa ifrån arbetet. Sen när hon insåg att hon inte kom undan arbetet gick det lite i slowmotion istället, hahaha.
Vi började med lite skänkelvikningar, framdelsvändningar, volter och serpentiner, endast volterna och serpentinerna i trav. Vi avslutade ute på åkern, där vi red först lite volter och tog galopp på liten volt, mest för jag inte vågade ge mig på att rida iväg ut på åkern vid första galoppen. Så först krävde jag lugn och sansad galopp på en volt på åkern och det gick riktigt bra.
Vi avslutade med att dra ett race över åkern, vi galopperade som på ett stort fyrkantsspår längs åkerns sidor. Efteråt var det en häst som frustade nöjt. Kändes bra. :up:
 
I onsdags hade jag ett riktigt bra pass! Skulle egentligen tränat för min tränare men hon fick tyvärr ställa in. Fick, vad jag tror, ett litet embryo till passage, det var en sån riktigt underbar känsla. Samlade upp traven och lekte lite med att lägga på lite energi utan att springa iväg, utan att i stället använda energin till mer kadens och schwung.
Det förberedande arbetet inför piruetter har vi tränat på både i onsdags och i dag. Höger galopp går det riktigt bra och vi kan bibehålla aktiviteten i sprången medan vänster galopp har lite svårare.
Är otroligt nöjd med min häst :love:
 
Lite blåsigt och kyligt att rida i -8, men vad gör det med klarblå himmel och sol? :D
Vi red lite dressyr på åkern, tanten var pigg och när vi skrittade fram tyckte hon att det gick för långsamt och taktade lite.
Värmde upp med lite skritt och sen gjorde vi lite skänkelvikningar, volter, och framdelsvändningar. När hon började söka sig i form, övade vi på övergångar till trav och bibehålla formen. I traven red vi på lite volter och gjorde lite skänkelvikningar. Vi övade även på lyhördheten med skritt till halt, så det var en del övergångar, men mycket skritt och verkligen jobba henne i form. Kändes helt okej, men det är mycket kvar att jobba på. :)
 
Vi har haft vila i ca två veckor.
Ska få igång egna ponnyn snart och även storhästen. Men innan vi sätter igång ordentligt så ska ponnyn få träffa veterinär för att kolla så allt är bra. Så tills dess blir det lugna ridturer :) Har verkligen rid-abstinens efter dom här två veckorna
 
Nu har vi börjat sätta igång lite smått.
Har änsålänge hunnit rida ut och ridit lite i en extremt snöig paddock som min ponny tycker är jättejobbigt och då blir det lite protester med lite småbockningar och sparka bakut men när man väl kommer över det är hon jättefin och får en väldigt trevlig trav :love:
Vi har även longerat lite och haft hästarna lös i paddocken just för att få ner underlaget (snön) lite :)
Pigga och glada är hästarna i alla fall. Börjar rida grupplektion till veckan vilket jag är sjukt nervös över.
 
I dag fick jag chansen att pröva en ny tränare!
Resväg till en ny anläggning som håller i träningarna, kändes ju jättebra (:meh:) när vi fastnade i en backe med släpet... ut med hästen, hjälpte inte, fick backa ner och in på en infart för att vända ekipaget och välja en annan väg. Redan här låg vi efter i tidsplaneringen och jag hade planerat in 30 min för uppvärmningen inför träningen. Det :turd: sig! Anlände 15 min innan min träning började, så fick slänga på grejerna och in och rida fram... framskrittningen fick min häst av att stå och skaka runt i släpet 2 timmar innan vi var framme :grin:.
Nåväl, på träningen fick vi träna lite på det som vi inte har "bemästrat" ännu. Det var otroligt kul att få hjälp med de grejerna och vi lyckades med rent byte från det svåra hållet! Sen fick vi trampa en del och min häst var sååå duktigt :love: Fick beröm av en åskådare att min häst såg väldigt arbetsvillig och rolig ut att rida :D

När vi skulle ta oss hem så låg ridhuset nedanför en slänt och första försöket att ta sig upp med släpet misslyckades, andra gången körde jag utav bara helsike och släpet gled som en smörklick efter bilen upp för backen som såklart var i sväng också :arghh: men upp kom vi med både bil och släp :laugh: Lastade såklart på hästen när jag väl fått upp mitt ekipage för backen.
 
Oj, har inte uppdaterat på länge. Men just nu står det lite stilla.Då vi måste leta ny sadel som det verkar som :( så nu blir det bara barbacka.
Har en tjej som kommer i veckan och ska se över sadeln vi har nu. Så håll tummarna för oss :)
 
Oj, har inte uppdaterat på länge.

Samma här! :)

Fast här har det inte stått still förutom denna veckan när jag varit sjuk. Idag fick lilla hästen ha en inhyrd pilot och det ska hon få ha imorgon också men sen ska jag förhoppningsvis orka motionera henne själv igen.

Vi har kommit igång med hoppningen för min vanliga tränare och det har gått som en dans hittills. Ryggen verkar klara det bra så nu har jag anmält oss till inomhus terrängträning om två veckor. Ska bli kul! :D
 
Gick en promenad med min pålla, som fick ett snopet slut då vägen vi gick på var under vatten, så vi fick vända. Tänkte jag ska utnyttja den vägen och rida där imorgon, bra träning för pållan på att öva att gå i vatten. Hela vägen är inte översvämmad bara en liten bit.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 453
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 144
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 452
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 878
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp