Er tävlingssäsong 2013!

Majorn

Trådstartare
Det slog mig precis att det nu är mindre än två månader kvar till Vedemaritten där jag hade tänkt ha min distansdebut och rida en PP.
Jag får fjärilar i magen när jag tänker på det! Förväntansfull och lite stressad faktiskt. Det ska bli så otroligt spännande och den låååånga väntan är snart över.
Det är egentligen inte så många månader sedan jag kom på att distans lär vara det roligaste som finns. Här står man nu alltså med ny häst och nytaget grönt kort (nåja, provet är inte gjort än) och jag tror med all säkerhet att jag kommer vara lika kär i sporten i slutet av året som jag är nu.

Nu är jag nyfiken på hur er tävlingssäsong kommer att se ut. Det kanske redan är någon här som har haft säsongsdebut? Gick det som planerat?
Jag tycker att det behövs en tråd där vi kan babbla på om våra tankar kring året som precis har börjat.

Om allt blir enligt planen så kommer jag att vara med på följande ritter:
20/4 Vedemaritten PP
11/5 Göingeritten CR 50
16/6 Dackeritten CR 50
21/7 Simlångsritten CR 50 om inte bilfärden känns för lång Kalmar-halmstad
Såg att Greveritten blivit struken vilket är tråkigt. Skulle gärna tävla på hösten då det är som bäst ridväder enligt mig.
Kan hända att jag hoppar någon CR om det känns som om det blir för tight för hästen.
Målet med året är att jag och hästen ska få rutin och ta oss runt banorna. Och självklart ha otroligt roligt på vägen!

Så hur ser era planer ut för detta året?
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Det som redan är bestämt är:
1/6 Tjustritten 50 CR
16/6 Dackeritten 50 CR eller 50T

Men nu blev jag lite sugen på Göingeritten också, det är ju inte fruktansvärt långt att köra. Måste bara flirta in mig hos chauffören och groomarna! :)
Det beror dock lite på hur allt kommer att funka med träning och väder. Vi behöver liksom komma igång ordentligt nu och inte bara lulla runt, men det är svårt när det är halt som bara den. Är spänd på att prova min nya träningsmetod och se om det ger resultat.

Målet är att ha kul och ta oss runt. Också för mig att kvalificera mig upp till 50T. Flummigt att jag får rida FEI 80 men inte ens tävla 50, när jag ändå tävlat i 80 fyra gånger utomlands. Men regler är regler och hästen är ny inom grenen så det är bra att vi tar det lugnt. :)

Jag är övertygad om att du kommer vara förälskad när året är slut! Finns inget bättre än distans! Hör gärna av dig om du vill ha sällskap på Dackeritten för det blir alltid lättare med lite draghjälp! :)

OT: Vad är det för häst du har?
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Vad kul att du också ska på dacke!
Jag måste också flirta lite med mina anhöriga och håller tummarna för att de kommer tycka att det är kul med tävling. Lyxfika kan de väl inte säga nej till?? Köra kan jag förresten göra själv men jag slipper helst.

Det är precis därför som jag känner mig smått stressad. Jag har tagit det lugnt och trott att vi har all tid i världen innan vi ska ut på banorna. Mitt största fokus har varit att få till en lägre form på hästen. Ner med huvudet och använda ryggen.
Det är en varmblodstravare som var i full tävlingskondition i november när jag fick hem honom.

Ja oj, det låter lustigt men som du säger så är regler, regler. Vart har du varit och tävlat i för länder? Låter spännande!
Du kommer tycka att 50 är en barnlek! :)
Åh, draghjälp kan jag nog inte tacka nej till. Hästen vill INTE ligga efter någon annan så tävlingsanda har han iaf! Och förhoppningsvis så är han i ordentlig kondition i juni.
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Jag distansdebuterade 2011, var ute på tre tävlingar den säsongen & blev godkänd på två. På den sista tävlingen åkte vi ut efter första sträckan tyvärr. Sedan var jag tvungen att låna ut min häst på foder några månader & missade därför tävlingssäsongen 2012 helt & hållet; nu tänker vi göra come back min häst & jag! ;)

Planen är:
CR40 km på Vedema 20/4 (Känns lite lagom att börja med efter uppehållet.)
T50 km på Dacke 16/6
44 km eller 58 km på Hedelandsridtet 14/9 (Danmark)
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Välkommen tillbaka får jag lov att säga då! :)
Vad lyxigt att bo nära gränsen sådär. Hur är utbudet i Danmark? Finns det många tävlingar i närheten av dig?
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Några stycken. http://maps.google.dk/maps/ms?ie=UT...3488158046405935774.00047e3c3c3c9c19a567c&z=7

Jag har själv inte varit på någon dansk tävling ännu men jag har hört av klubbkamrater (& sett på bilder & i resultatlistor mm) att det är lite annorlunda där, folk går man ur huse när det är distanstävling & oftast är det (till skillnad från här i Sverige) jättemånga startande i de mindre PP-klasserna & mycket färre i tävlingsklasserna - man ser allt från små ponnyer till stora kallblod med massa hovskägg, tjusiga halvblod i hopp- eller dressyrutrustning samt fjordingar, islandshästar, "westernhästar" & en salig blandning av allt annat. & en & annan arab också förstås. :)
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Åh jo, bjud inte på för god fika bara, mina groomar missade första groomingstället för att fika istället förra Dackeritten. "Men vi trodde inte att du skulle rida så SNABBT!:eek:"

Jag har också en varmbodstravare som jag debuterade med i en 50 CR förra året, sen blev jag sjuk så resten av säsongen sket sig och han fick stå en hel del. Men musklerna sitter kvar och vi har pulsat mycket i snö så förhoppningsvis går det snabbt att komma tillbaka.

Jag var i Namibia och Sydafrika och tävlade. Men det är ändå stor skillnad för där tränade och tävlade jag araber som verkligen var i topptrim, och här hankar jag mig fram med min egna häst, och träningsupplägget ligger helt på mig.
Hoppas bara att min nya träningsstrategi ger resultat på pulsen, samma sak där, lite skillnad när man ridit 80 km i 16 km/h och knappt hinner få av utrustningen innan pulsen är nere, och man här hemma får hålla tummarna för att pulsen går ner i tid.
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Ooooh, tänk om det kunde varit så i Sverige. När jag kollar på ritterna från förra året i Sverige så verkar det vara vanligt med 5 eller färre på en pp. Det är synd!
Du har ju inte mindre än fyra tävlingar i närheten av dig på den danska sidan. Man kanske skulle flytta till Skåne! :)
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Hermulen; haha, Oslagbart! Jag bör nog hålla mig till medelmåttig fika då med andra ord.

Vad roligt att få träna sådana hästar. Hur kom det sig att du hamnade där?
Men då behöver jag inte vara rädd att jag drar ner ditt tempo alldeles för mycket. I sådana fall så får du rida i förväg!
Din nya träningsstrategi vill du helst hålla för dig själv va? Annars läser jag mer än gärna om den :D
Jag har ingen direkt strategi förutom att få upp hästen i bättre kondition och få till en bra takt i traven. Det får nog räcka än så länge för mig :)
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Detta år blir ett lugnt tävlingsår. Min tävlingshäst skadade sig förra året så iår hinner inte hon med någon tävling, har precis börjat skritta henne och kommer ta det jätte lugnt med hennes igångsättning. Sen har jag en unghäst på G, men han är för ung än. Däremot har jag fått erbjudande att ta någon tävling på en lånad häst. Och det ska bli väldigt kul att komma ut på någon tävling iaf :) Och så kanske jag kommer att vara funktionär på någon tävling.
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Jag debuterade förra året med 2 godkända CL och tyckte distansen är jättekul, kommer du nog oxå göra. :)

Så här ser min planering ut:

11 maj Göingeritten 50T
1 juni Tjustritten 50t
21 september Rökullaritten, får se om det blir 50 eller debut på 80.

Ev. så klämmer jag in Simlångsritten 21 juni, beror på om min stackars mor ids grooma då oxå och om jag är lkedig den helgen ;) Det är ju ett ganska långt mellanrum annars.

Hade gärna startat på Vedemaritten oxå men det är jobbhelg och jag får ändå byta en del helger, väljer ju tävlingarna som ligger närmast först och främst.
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Vad kul att du får låna en häst att tävla på fram tills din tävlingshäst är fullt igång igen och den andre har växt på sig lite :)
Vilken ritt hade du tänkt åka på om det blir av?
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Hermulen; haha, Oslagbart! Jag bör nog hålla mig till medelmåttig fika då med andra ord.

Vad roligt att få träna sådana hästar. Hur kom det sig att du hamnade där?
Men då behöver jag inte vara rädd att jag drar ner ditt tempo alldeles för mycket. I sådana fall så får du rida i förväg!
Din nya träningsstrategi vill du helst hålla för dig själv va? Annars läser jag mer än gärna om den :D
Jag har ingen direkt strategi förutom att få upp hästen i bättre kondition och få till en bra takt i traven. Det får nog räcka än så länge för mig :)

Ja, som tur var så hittade jag ett ekipage som höll samma tempo som jag, och de hade extra vatten att både dricka och hälla, så det var ingen katastrof. :)

Tanken var att luffa runt lite i Sydafrika och jag hamnade på en farm där de födde upp och tränade distanshästar, blev helt förälskad i sporten och genom den farmen fick jag kontakt med nästa farm i Namibia osv.

Hehe, den är väl inte så hemlig. Det nya är i stort sett att jag insett att muskler har han redan, och att vi antagligen kört lite för mycket "långt och långsamt" (och för långsamt också) och nu behöver han mer kondition. Så planen är att köra mycket mer intervall och "fartlek". Alltså få upp pulsen, återhämta, upp med pulsen, återhämta och så vidare så kommer förhoppningsvis pulsen att återhämta sig snabbare allt eftersom.
Eftersom han taggar en del på tävling med så blir det tuffare än vad det är hemma där pulsen faller mycket snabbare. Så lite miljöträning ska vi också försöka klämma in. :)

Snackade med min hästchaufför och Göingeritten var inga problem, så om vi är tillräckligt igång då så dyker vi säkert upp där också. :)
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Vi har pratat lite om att jag ska starta på Göingeritten T50 se får vi se om det blir någon mer.
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Jag tänkte starta på Göinge.
Det blir antingen 50CR eller 50km. Beror på om jag kan hitta något lagom sällskap i klassen.
Hästen gick bara 50CR på Göinge ifjol och det var hans första ritt.
Sen tar jag det efter vad som händer där. Går allt bra blir det nog Simlångsritten nästa.
// Linda
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Då kanske vi stöter på varandra mahlmt! Är det en ganska ny/ung häst som du har nu då? Med tanke på att han gick sin första ritt förra året menar jag. Jag har ju sett att du håller till här på distansforumet och verkar vara rutinerad :)
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Ja, som tur var så hittade jag ett ekipage som höll samma tempo som jag, och de hade extra vatten att både dricka och hälla, så det var ingen katastrof. :)

Tanken var att luffa runt lite i Sydafrika och jag hamnade på en farm där de födde upp och tränade distanshästar, blev helt förälskad i sporten och genom den farmen fick jag kontakt med nästa farm i Namibia osv.

Hehe, den är väl inte så hemlig. Det nya är i stort sett att jag insett att muskler har han redan, och att vi antagligen kört lite för mycket "långt och långsamt" (och för långsamt också) och nu behöver han mer kondition. Så planen är att köra mycket mer intervall och "fartlek". Alltså få upp pulsen, återhämta, upp med pulsen, återhämta och så vidare så kommer förhoppningsvis pulsen att återhämta sig snabbare allt eftersom.
Eftersom han taggar en del på tävling med så blir det tuffare än vad det är hemma där pulsen faller mycket snabbare. Så lite miljöträning ska vi också försöka klämma in. :)

Snackade med min hästchaufför och Göingeritten var inga problem, så om vi är tillräckligt igång då så dyker vi säkert upp där också. :)

Tur i oturen kan man säga då!
Det låter jättehärligt. Jag skulle också vilja luffa runt/backpacka någon gång i framtiden. Det blir väl en hel del pyssel om jag ska iväg dock. Tror att jag skulle sakna sambon, gården och djuren allt för mycket till råga på allt. Får nog nöja mig med någon veckas tågluff ;)

Intervaller tror jag är bra! Nu har ju inte jag någon pulsmätare eller sådär men det går bra ändå. Idag körde jag faktiskt på lite hårdare än vanligt. Jag brukar tyvärr göra misstaget att förväxla svett med trötthet annars. Jag blir väl rädd att kräva för mycket av honom kan man säga. Märkte dock att han hade lite bättre kondis än jag trodde. Kändes som om han blev piggare ju mer han sprang. Nåja, i varje fall ett tag. Kul! :)
Undrar hur min kommer bete sig på tävling. Det blir med all säkerhet endel stressbajsande kan jag tippa, så han behöver också miljötränas och bli mer erfaren.

Roligt med göinge!
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Jag debuterade förra året med 2 godkända CL och tyckte distansen är jättekul, kommer du nog oxå göra. :)

Så här ser min planering ut:

11 maj Göingeritten 50T
1 juni Tjustritten 50t
21 september Rökullaritten, får se om det blir 50 eller debut på 80.

Ev. så klämmer jag in Simlångsritten 21 juni, beror på om min stackars mor ids grooma då oxå och om jag är lkedig den helgen ;) Det är ju ett ganska långt mellanrum annars.

Hade gärna startat på Vedemaritten oxå men det är jobbhelg och jag får ändå byta en del helger, väljer ju tävlingarna som ligger närmast först och främst.

Jo jag är ganska övertygad om att jag kommer bli helt såld på distans :)
Spännande att du kanske ska debutera med 80!
Jo det känns verkligen som om man måste passa på då säsongen ändå är ganska kort. Därför vill jag gärna åka på något till hösten men det blir nog för långt... Väntan på våren är låååång.
Jag kommer säkert också bli tvungen att pussla med jobbet men det ska säkert gå bra.
Köp en present till din mor!
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Present till mamma var en bra idé! Får nog slå på extra stort då hon snart fyller jämt :D
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Ja, hästen är 6år i år.
Jag red min första CR 1994 på en lånad korsning fjording/halvblod.
Gamlingen Cz startade 27ggr. Numera 22år o glad pensionär.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp