Bukefalos 28 år!

Er tävlingssäsong 2013!

Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Planerna för i år är Sämsholmsritten13/4 blir nog CR 40, tyvärr känner jag att jag inte hunnit rida alls så mycket som jag tänkt det i vinter,influensor och vinterkräksjuka,omvartannat, och så hoppas jag att Dalslandsritten blir av den 19 maj, skulle vara fantastiskt att bara behöva åka 5 mil

så i sommar vet jag inte, är lite sugen på Simlångsritten faktiskt det är en bit att köra (29 mil) men bra väg, har varit på den en gång och tyckte det var vacker natur.

Billingeritten den 24 kanske jag hoppar, få se, har ridit den några gånger nu, men den 28 sept är det instält på Kristinehamnsritten iallafall. Jag bor i norra Bohuslän på gränsen till Dalsland.
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Planen är:
CR40 km på Vedema 20/4 (Känns lite lagom att börja med efter uppehållet.)
T50 km på Dacke 16/6
44 km eller 58 km på Hedelandsridtet 14/9 (Danmark)


Dackeritten är flyttad till 13 oktober har jag fått veta idag. Då blir det till att planera om...
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Nu när dacke är flyttad så öppnar det upp möjligeter att åka på tjustritten istället och köra en CR där också. i sådana fall så skulle det se ut såhär denna säsong:

20/4 Vedemaritten PP -när det står 20/30 får man då välja mellan 2 och 3 mil?
11/5 Göingeritten CR 50
1/6 Tjustritten PP 20 eller CR 50. Beror på hur det känns på Göinge.
21/7 Simlångsritten CR 50
13/10 Dackeritten CR 50

Vad tycker ni om detta? Blir det för mycket första säsongen?
Borde jag kanske köra på 50T istället får CR på dacke?
När har ni gått över från CR till tävling? Man kanske rent av ska vänta till nästa år med det?
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Neeeeeej! Fasen, då blir det ingen Dackeritt för mig i år antagligen...

Just det ja, då får vi inte sällskapa i sommar. Det var tråkigt!
Eller kan det kanske hända att du kan komma på dacke ändå? :) finns ingen chaufför till förfogande i okt?
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Förhoppningsvis har jag tagit E-körkortet så att jag kan köra lagom till oktober. :)
Men problemet är att jag flyttar i september, så det blir svårt att hålla honom igång när jag inte är hemma för att träna honom.
Men det kan gå om han är i toppform i slutet av sommaren och jag kan hitta någon som vågar skritta honom långa rundor och att jag kan komma hem några helger så borde det inte vara något problem. :)

Då behöver jag bara hitta den där frivilliga som kan rida honom... (Han är snäll som ett lamm, lite pigg ibland bara... :angel:)
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Största skillnaden mig veterligen är att att maxtiden ändras.
På Dackeritten förra året tex så var maxtiden 6h i CR och 5h i T. I tävling har du ju inte heller någon mintid. Fast då var ju CR på 46 km också.
Så om du känner att du klarar av maxtiden utan att stressa så är det bara att köra på.
Jag kommer köra en CR till för att jag måste det innan jag får rida tävling, och om allt går bra och om jag fixar maxtiden för tävling utan stress så ser jag ingen anledning för mig att vara kvar i CR. (Sen kommer jag såklart ge företräde till de som verkligen vill tävla för att vinna.)
Men jag vet inte. Det kanske finns fler skillnader som spelar in?
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Aha, då förstår jag! Vart ska du flytta?
Synd att jag har 2 fler hästar än jag egentligen behöver och bor 5 mil från kalmar. Annars hade jag kanske kunnat ställa upp ;)

Hmm, ja stressa vill jag ju inte behöva göra. Jag får nog bestämma mig angående T längre fram när jag vet hur hästen känns.
Nu längtar jag bara efter att is och snö ska försvinna så att vi kan sätta igång på riktigt!
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Malmö, för studier.
Jag bor sex mil väst om Kalmar egentligen. Vi kanske bor i närheten? :D

Ja, det är ju ingen panik med att bestämma sig. Du, jag med! Kan inte vänta! Vill ha vår och sol!
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Malmö, för studier.
Jag bor sex mil väst om Kalmar egentligen. Vi kanske bor i närheten? :D

Ja, det är ju ingen panik med att bestämma sig. Du, jag med! Kan inte vänta! Vill ha vår och sol!

Haha, vad är oddsen för det? Jag bor också väst om Kalmar. Pm:ar dig!
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

kl

Rittkartan för 2013 har kommit ut!


Är det någon mer som ska till Vedemaritten?
Jag bestämde mig tillslut för att åka på den med och CR ligger ju bara på 40 så då gör det inte så mycket att säsongsstarten blir lite tidigare än beräknat.
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Perfekt med rittkartan, hoppas nu att Dalslandsritten blir av!! annars får det bli Nerikeritten tror jag

Just nu är jag pirrig inför Sämsholmsitten;)
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Åååh, äntligen rittkartan! Som jag har väntat.
Vedema blir inte min debut tyvärr. Jag känner inte att vi är redo. Både konditionsmässigt och pappersmässigt (har inte fått hem gröna kortet och sådär ännu). Valle skrapade även upp ett sår i hagen igår. Precis där gaiterna till bootsen sitter...
Men jag + sambo kommer och tittar på Vedema.

Min debut får bli Göinge 50 CR istället. Huu, nervöst att börja med 5 mil. Det är kanske dumt? Var debuterade ni med första gången?
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Åååh, äntligen rittkartan! Som jag har väntat.
Vedema blir inte min debut tyvärr. Jag känner inte att vi är redo. Både konditionsmässigt och pappersmässigt (har inte fått hem gröna kortet och sådär ännu). Valle skrapade även upp ett sår i hagen igår. Precis där gaiterna till bootsen sitter...
Men jag + sambo kommer och tittar på Vedema.

Min debut får bli Göinge 50 CR istället. Huu, nervöst att börja med 5 mil. Det är kanske dumt? Var debuterade ni med första gången?

80 km. ;) Hehe, men med egna hästen så startade vi med 48.

Åh, men då kanske vi ses där ändå! Lär ha en st förvirrad pappa och en st förvirrad pojkvän som står för groomandet i år. Ska bli spännande att se om de är på rätt sälle vid rätt tidpunkt! :D

Jag tänker också satsa på Göinge CR eller T beroende på hur det går nu på Vedemaritten. Om jag hamnar i CR så kan vi ta sällskap om du känner att du behöver draghjälp. Alltid skönt att ha lite sällskap första gångerna så att hästen tycker att det känns kul, särskillt när man ska ut på andra.
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

80 km. ;) Hehe, men med egna hästen så startade vi med 48.

Åh, men då kanske vi ses där ändå! Lär ha en st förvirrad pappa och en st förvirrad pojkvän som står för groomandet i år. Ska bli spännande att se om de är på rätt sälle vid rätt tidpunkt! :D

Jag tänker också satsa på Göinge CR eller T beroende på hur det går nu på Vedemaritten. Om jag hamnar i CR så kan vi ta sällskap om du känner att du behöver draghjälp. Alltid skönt att ha lite sällskap första gångerna så att hästen tycker att det känns kul, särskillt när man ska ut på andra.


80?! O_o
Det var inte dåligt det. Hur mådde du efteråt om man får fråga? Jag som känner mig lagom mör efter 1 mil skritt. Haha

Vad kul, då ska jag försöka leta upp er för att hejja! :)

Ja tack. Jag vill gärna ha sällskap! Kul att det blir av ändå då dacke blev ändrat.
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Ja, det var kanske inte det ultimata, för hästen var också ny.:crazy: Men det gick jättebra! Jag sov hela nästa dag, var vaken 4 h på kvällen, tryckte i mig lite mat, för att sedan gå och lägga mig igen. Mina värdföräldrar tittade bara in då och då för att se om jag levde.
Men det var inte så katastrofalt. Träningsvärk, men jag red redan ungefär 4 h per dag innan så jag var ju ganska van. :)

Ja, försök hitta mig! Jag har en röd skitstor transport, så folk kommer tro att jag kommer med världens finaste arab antagligen. Så lastar jag ur min lilla bruna travare...:p
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

4 timmar om dagen! Det var inte dåligt det.
Jag måste länga mina turer nu om vi ska orka fem mil på Göinge om tre v.
Börjar redan bli nervös...

En liten brun travare är minst lika bra som en arab ;)
Jag ska hålla ögonen öppna! Du kanske redan sagt det innan men vilken klass ska du starta?
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Jag är också nervös. Men det är jag alltid inför tävling, och funderar på om jag tränat tillräckligt och på rätt sätt. Vill ju att allt ska kännas bra för hästen. Men i slutet av dan så brukar man stå där och tänka : Vi hade lätt klarat en slinga till! :)

Haha, ja! I min värld så är Luen den bästa hästen i världen, så han förtjänar definitivt den bästa transporten.
Jag startar 40CR. Håller redan på att muta mina groomar, vi måste nämligen sticka hemifrån redan kl 5 på lördag... Inte så populärt!
 
Sv: Er tävlingssäsong 2013!

Ok! Jag ska också muta sambon som offrar hela lördagen åt att "bara kolla på en massa hästar som springer förbi".
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp