Era senaste filmer, forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Era senaste filmer, forts

kl

Nu är det Premiär för mig här! :D jag har nämligen aldrig lagt ut filmer innan, eftersom jag inte haft någon kamera att koppla in till datorn. Men nu har jag äntligen det, så tänkte lägga upp två filmer på mig och den stora!

Det är från Nässjö, den 10 oktober. Vi hoppade klasserna 1,00 m och 1,05 m. I första fick vi ett tidsfel (jag var liite för noga med rätt galopp) och i andra glömde jag vägen :o och fick göra volt.

1 m
http://www.youtube.com/watch?v=Ten_NvVirNs

1,05 m
http://www.youtube.com/watch?v=fVpv1bJmt_8

Kommentera gärna! Vill ha feedback då detta är min första storhäst och jag har inte haft henne så länge (sen slutet av maj)

ingen som tycker något..? :p
 
Sv: Era senaste filmer, forts

Ser bra ut , men lite stressat ut.
Tänk på att när du tränar hemma träna mkt bomövningar så att du lär dig rytmen i galoppen o sen försök hålla rytmen hela banan igenom. Träna mkt gymnastik o lydnadsövningar så sitter snart formen o rytmen o ni blir mer samspelta.
Ni har en fin framtid för er tror jag :)..
 
Sv: Era senaste filmer, forts

Tycker det överlag ser fint och trevligt ut:)Hästen verkar ha en härlig inställning och hoppar med lätthet.

Lite konstruktiv kritik:

Det ser ut som att du har lite långa läder? Jag skulle vilja ha dem kortare och att du får lite mera naturlig svikt i knäna.På fiolmerna känns det som att du blir lite "stående" i sadeln.

Handen. Försök sänka din hand och rid med lite mindre tygeltag. Jag föreslår att du tar en förhållning med båda tyglarna för att sedan lätta. På filmerna blir du lite "fast" i munnen på honom.

Jag vet inte riktigt hur mycket han har gjort innan men jag skulle önska snäppet kraftfullare galopp. Ofta kommer ju det automatiskt när hästen blir mer säker på sig själv och i själva tävlingsmomentet. Att du vågar "släppa på lite" (förstå mig rätt!), utnyttja vägarna lite bättre, galoppera genom hela svängen för att låta hindret bromsa in hästen och inte handen. Känns som att det blir en del "stopp-språng"(lite överdrivet), men att han kommer på en lite för nära avsprångspunkt...en bättre mer aktiv större galopp tror jag kan föbättra även avsprångspunkten:)

Trevlig häst som sagt med en härlig inställning. Lycka till i framtiden:)
 
Sv: Era senaste filmer, forts

Tack :)
Tkr du har fångat alla mina problem fint i din text :)
Hans galopp är som den är eftersom han är svag i den nu , har bara haft honom i 5 veckor, han kom direkt från betet så jobbar med den :)
Han blev lite spooky på tävlingen o ville inte riktigt gå fram i galoppen inte heller gå ut mot sargen så då uppstod problemen vi aldrig haft förr, förhållningarna lyssnade han inte riktigt på o jag var inte tillräckligt smart o släppte fram honom igen istället. Handen blev hög då jag är ringrostig, skulle tro de var därför för har aldrig gjort så innan.
Men tkr inte att acsprångspunkten är så tokig, som meredith säger så är 20-30cm hit eller dit inte fel. :)
Men där är en hel del för oss att jobba på :)
 
Sv: Era senaste filmer, forts

*KL*

Jag vet att det absolut inte är en prickfri eller den mest stilrena rundan men det jag hade som mål var endast att vi skulle gå runt med så lite rodeo som möjligt och ärligt talat så lyckades vi med det! (Med sörens mått mätta vill säga haha)
Dock ville han inte riktigt lyssna och var väldigt stark och kombinationen vette f*n va d va för avstånd i och med att vi inte kunde gå banan men trodde det skulle vara helt normalt i och med att d va en pay n jump.

http://www.youtube.com/watch?v=HdpKAbFKuPs
 
Sv: Era senaste filmer, forts

Men Sören då:D Bra jobbat! Svårt att få till någon finlir-ridning när hästen beter sig som den gör. Ja du, undrade också över avståndet i kombinationen, hur fan tänkte de där:crazy:

Hur beter han sig om du hoppar serier och dylikt? Tänkte att det kanske kunde hjälpa till och få honom att hoppa mer med ryggen, ser ut som att han tappar den lite över hinder?
 
Sv: Era senaste filmer, forts

Vad har du gjort med svansen? Min häst skulle bli sjukt irriterad om jag red med den flätad när jag hoppade:D

Det ser lite stelt och "knackigt" ut..men är svårt att kommentera mer eftersom klippet inte var så långt. Jag skulle vilja få hästen att sänka nacken och komma upp med ryggen mer. På filmen går hästen helt utan ryggverksamhet och tappar därför även bakbenen.

Som ryttare kan man hjälpa hästen att jobba i en lägre form genom att successivt guida hästen neåt framåt med hals och huvud. Dvs inte släppa stödet helt i handen utan fortsätta rida med bibehållet stöd. Våga ställ och forma hästen mycket i sidorna för att få den mer mjuk och smidig, och mycket övergångar som stärker både rygg och bakbensmuskulatur.

Lycka till i framtiden:)
 
Sv: Era senaste filmer, forts

Jo exakt, jag tänkte mest "över, under eller igenom"! hahaha :)
Ja asså vad tusan hade dom för avstånd?! På en pay n jump känns det faktiskt inte helt ok när man inte ens har tillgång till bangång, då tänker man ju att det är vanligt standardmått.. men men...

På träning hoppar han faktiskt riktigt bra med ryggen! Då är det inga problem, då hoppar han riktigt bra :D Men på "tävling" så blir han lite fixerad på annat då han är mer intresserad av rodeo mellan varven den muppen :P Men tkr han faktiskt skötte sig riktigt bra då det brukar vara mkt mkt värre. så det börjar nog växa bort lite dumheter :)
 
Sv: Era senaste filmer, forts

Vi löshoppade Kenny förra veckan eftersom jag ville se om hon fortfarande hoppade lika bra själv, då vi fått problem i hoppningen med att hon stannar eller sticker förbi hindrena så fort de blir över 1.10 (och jag förstår verkligen inte varför, men det ska inte diskuteras här ändå).

Det är bara tre språng med på filmsnutten; det allra första, ett som blir knasigt och det sista när vi har högt upp (tror det är 1.40).

Filmen - Kenny löshoppar

Kommentera gärna (teknik osv).
I vanliga fall kniper hon gärna med bakbenen under sig, och därför anses hon inte ha speciellt bra bakbensteknik. Men så fort man höjer upp lite, som på det sista språnget, ändras den ju helt. Vilket i och för sig bara e bra ;)
 
Sv: Era senaste filmer, forts

Hon har pålagringar i halskotpelaren och kan inte gå i form för då hamnar nerverna i kläm. Utrett på klinik förra vintern. Men lever lycklig som hopphäst och skogsmulle och ''ska'' gå såhär :) Inte lätt att veta.
Dock har hon ändå ganska mkt vikt och balans på bakbenen men en följd är ju att hon inte hoppar med den ryggverksamhet man önskar, även om hon får till det ibland, dock inte på denna video ;)
 
Sv: Era senaste filmer, forts

hihi guud så charmigt! så snäll din häst verkar vara, ser nästan ut som att han försöker vara så "bekväm" som möjligt för den lilla tjejen:D
 
Sv: Era senaste filmer, forts

hihi guud så charmigt! så snäll din häst verkar vara, ser nästan ut som att han försöker vara så "bekväm" som möjligt för den lilla tjejen:D

Ja dom var såå söta:love: Han är alltid så snäll när hon rider honom. Hon brukar va lite feg men inte när det gäller honom:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nu när ekonomin är som den är i landet, så funderar jag på om byteshandel möjligen kommer att öka? Vad tror ni? Vad har ni för...
Svar
1
· Visningar
1 123
Gnägg https://www.tidningenridsport.se/fei-forbjuder-filmande-pa-tavling/ Länken finns ovanför. Är en plusartikel så kunde inte läsa mer än...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 740
Senast: co-SMAD4
·
IT & mobiler Min sambo filmade mig när jag hoppade med mobilen. Det var förmodligen min telefon Huawei eller på hans SonyErikson. Filmen går i...
Svar
3
· Visningar
442
Senast: sjoberga
·
IT & mobiler Jag ska sätta ihop en massa bilder till en film samt ha med en känd låt. Hur gör jag då? Finns det ngt program eller hur gör folk? Helt...
Svar
3
· Visningar
292
Senast: sicx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp