Bukefalos 28 år!

Era senaste filmer, new edition!

Sv: Era senaste filmer, new edition!

Her du testat att ta några små språng varje dag? Så man på sikt kanske kan få henne att behärska sig även när det är hinder inblandat?
Då tänker jag absolut inte på några höjder, utan kanske en 3-studs på ca 40 cm, och hoppa den 2 gånger åt varje håll, och sen är det bra med det. Så att man på något sätt kan få henne att tagga ner lite när det kommer till hoppning...

Bara hon taggar ner så blir allt så mycket enklare. Du kan fokusera mer på din ridning, och hästen kommer hoppa mycket rundare.

Bra att tränaren är på dig! Det tar tid att träna bort ovanor, men det går!
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Ja, när hon höjer huvudet och biter sig fast. Får man ner nacken lite så är hon inte alls lika stark.

Jag rider på ett kimblewick i skogen mest för att jag måste, men hon är egentligen väldigt känslig i munnen och är bettet för skarpt gör hon mest luftsprång, även om man inte tar så mycket i henne.

Om du ser på filmen från förra veckans träning så ser du att jag har martingal, efter den träningen tog jag bort den och hon blev väldigt mycket bättre. Tyckte just då att hon kämpade mer mot martingalen än lyssnade på mig, så därför tog jag bort den :)
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Jag försöker hoppa lite när det står nåt litet hinder framme när jag ridit, som en belöning för henne. Men det är inte fören nu efter nyår vi kommit igång ordentligt med hoppningen, så jag hoppas att hon blir lugnare och lugnare.

Absolut! Målet är ju att hon ska va lugn och harmonisk i hoppningen istället för att va så hetsig :p
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Okej, men då låter det som att ni är på rätt väg i alla fall!

Hur gammal är hon förresten? Har ni tävlat något? :)
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Hon är 5år i år. Fick henne i slutet på juni förra året och innan dess bara löshoppad 2gg:D Inte riden så mycket innan heller då jag tror h*n som hade henne innan va lite rädd för henne :grin:

Vi har hunnit med 3 tävlingar änsålänge, fjärde blir nu i helgen i Laholm :)
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Okej! Då måste jag bara undra, varför hoppa så högt med en väldigt orutinerad häst som nyss har fyllt fem?
Kan det inte vara klokare att lägga mer tid på grunderna istället för att hoppa banor på högre höjder?

Jag ser det mycket viktigare att gas och broms, framför allt broms, fungerar innan hindrena höjs...
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Nja, väldigt orutinerad skulle jag inte vilja påstå att hon är. Hon är hoppad kontinuerligt sen början på Juli. Vad spelar det för roll att hon bara är fem? Vet dom som tränar högre höjder med sina 5-åringar.

Grunderna kan hon då hon bara var dressyrriden innan hon kom till mig, det är just när hinderna kommer fram hon blir så upphetsad. Vi jobbar på det och jag hade absolut inte hoppat de höjderna om jag inte visste att hon klarade det ;)
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

*KL*

Nisse tredje gången i ridhus och vi har haft ett uppehåll på inridningen på ca 2 månader pga av hovböld. Jag mitt pucko hade dessutom missat att det var hoppträning i stora ridhuset den dagen så det var full rulle.

http://www.youtube.com/watch?v=jb_Ltrbus1w

Jag gillar den här hästen bara mer och mer.

Sen Gårdagens hoppträning. Andra för iår och jag passade på att vara sjuk när Nisse hade sin hovböld så vi har precis kommit igång igen.

http://www.youtube.com/watch?v=a1UcgdvOGyU
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Men det är ju grunderna inom hoppningen jag menar. Det spelar ju ingen roll hur bra gas och broms fungerar inom dressyren, när det inte funkar inom hoppningen.

Jag tror det skulle vara klokt att backa några steg med din häst. Sänka hindrena och fokusera på olika övningar som tränar upp grunderna, istället för att hoppa höga banor.
Banorna kommer sedan när grunderna sitter, även inom hoppningen, och hästen kan tänka lite mer själv istället för at du måste fatta varje litet beslut åt henne.

Hästen river ju rätt rejält några gånger på grund av att hon drar iväg eller att du placerar henne fel, och sådana situationer uppkommer nästintill aldrig om grunderna sitter, och hästen har fått lära sig rätt från början.


Och vad spelar det för roll att andra hoppar mycket högre med sina 5-åringar? De har förmodligen hästar som är bättre förberedda för situationen då.
Dessutom är det bara början på en lång säsong med en ung häst, varför stressa? Varför inte göra allt så optimalt för hästen som möjligt från början? Hon har ett långt liv framför sig, och det är nu hon är som mest formbar...
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Fodrar du med valium? :D
Supercool häst. Fin är han också!

Håller fö med Panamera i inläggen till Minusgraader.
Ta det lugnt med femåringen och sätt grunderna ordentligt, det tjänar alla på i längden!

Dom jag känner som tränar och tävlar sina femåringar till championat mm (dvs 1,20) har hästar som är mogna för det. Dom taxerar själv och har god kapacitet.
Dom tränas sparsamt och schemat är väl genomtänkt.
En häst som inte är mogen för det får ta det lugnare. Är det meningen att dom ska bli riktigt bra så blir dom det ändå om man tar det i hästens takt.
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Ser bättre ut i andra filmen, hästen ligger inte på lika mycket i handen, men då kommer ett annat problem fram, att den inte är stark i sina bakben...

Hoppas du inte tar detta på fel sätt och att du uppfattar det som konstruktiv kritik!

Jag har själv en häst som gärna kan ligga på i handen och bakbenen bara fladdrar där bak, det tog mig väldigt lång tid att ändra min ridning från att hålla emot i handen när han låg på till att skita i munnen och bara mata ihop honom med benen...

Jag fick ofta kråksprång och kom fel på hinder för att jag inte hade någon spänst i min häst.

Jag jobbar honom väldigt mycket på rakt spår, få honom för yttertygel och kunna korta och länge en bit innanför spåret så hästen inte får hjälp av väggen utan måste hitta sin egen balans, din kommer gärna i kors galopp och de kan bero på att du inte har tillräckligt mycket ben, va inte rädd för att det går lite fort ibland för den kommer inte att få styrkan om den inte får bygga upp den =)
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Hon är 5år i år. Fick henne i slutet på juni förra året och innan dess bara löshoppad 2gg:D Inte riden så mycket innan heller då jag tror h*n som hade henne innan va lite rädd för henne :grin:

Vi har hunnit med 3 tävlingar änsålänge, fjärde blir nu i helgen i Laholm :)

Jag ska också starta i Laholm, nöjer mig med en 90 klass änsålänge.
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Nejdå, tycker bara det är bra med bra kritik. Håller med om mycket av det du säger och är bra att ha någon mer som ser vad som behöver göras och ha någon att bolla ideer med ;)

Styrkan jobbar vi mycket på nu, tror det är den som saknas just nu. Även min ET kommer ut och kollar igenom henne då hon har svårt för höger varv.

Jag försöker ha lite bättre galopp men ibland fegar jag ur imed att hon har så lätt för att sticka. Ska träna på det du skrivit så får vi se om det blir bättre :)


Sassiball:

Åh hoppas jag hinner komma innan du rider så jag får se er in action! :banana:
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Ja, jag skulle inte byta ut min ET för allt i världen! ;) Hoppas på att man känner skillnad när hon varit ute :laugh:
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Hihi, vet dock inte om det är så mycket att se, men jag ska ha bättre galopp i henne redan från start den här gången. Jag ska försöka se dig också :)
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Tack! Jag hoppas mycket på henne:laugh:


Sassiball:

Klart det är! Är alltid roligt att se bukare live :d
 
Sv: Era senaste filmer, new edition!

Varför väljer du att debutera när hästen inte är mer förberedd än så?
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 021
Senast: Enya
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 509
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 339
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 857
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp