Erfarenheter av Vit herdehund?

AnnaJL

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att tiden är inne för hund nr 2. Ska börja plugga till hösten på distans och tar 1 år tjänstledigt från jobbet så tid finns att uppfostra en liten en :)

Har ju en goldenhane nu och vill nog inte ha en till golden utan prova en annan ras. Har tänkt på Irländsk setter, flat, labrador eller schäfer. Schäfern passar nog mig bäst av de fyra då jag nu vill ha en hund som inte älskar alla precis lika mycket utan är mer förarbunden än min hane och flamset i settern och flatten är i överkant tycker jag. Dock har jag fått uppfattningen att det är svårt att få tag i en frisk schäfer som inte är slut i höfterna vid 5 år ålder.

Men så snubblade jag över Vit herdehund och gillar den skarpt av vad jag kan läsa mig till i rasbeskrivningen, har dock bara sett en enda och den var en sjukt lydig och arbetsvillig. Någon som har mer erfarenhet av rasen?
 
Sv: Erfarenheter av Vit herdehund?

På schäfer finns det ju två varianter - utställningsvarianten och bruksvarianten. Sistnämnda ser ofta ut att hålla sig fina och i bra skick "hur länge som helst". Tittar man sedan på HD röntgenstatistik på tex avelsdata så ser man att det rent procentuellt inte är speciellt många schäfrar som har höftledsfel.

När det gäller vit herdehund har jag bara sett en som verkar bo här i närheten av mig, men jag har däremot suttit och kollat MH-resultat på internet och det känns väl inte som om det är direkt ovanligt med skotträdlsa och annat som man kanske inte vill ha hos en hund. Skulle jag få för mig att köpa en vit herdehund skulle jag alltså vara jättenoga med att kolla MH-resultat på föräldrar och släktingar till föräldrarna innan jag köpte valp.
 
Sv: Erfarenheter av Vit herdehund?

Har träffat några vita herdehundar och tyvärr inte blivit imponerad...

Rasen verkar fortfarande vara VÄLDIGT ojämn. Antingen "inga motorer och en del rädslor" eller "lite motorer och en del rädslor med inslag av skärpa" eller "en del motorer och hyfsade nerver".

Så innan man väljer rasen så bör man nog lusläsa både MH, MT och tävlingsresultet! För det kan säkert bli rätt, men det kan säkter också bli HELT fel!

Om det är en bra brukshund du vill ha så är nog en "vanlig schäfer" - av bruksmodell - ett betydligt säkrare kort!

/Swat
 
Sv: Erfarenheter av Vit herdehund?

Har själv haft flera schäfrar och trodde väl ALDRIG att jag skulle byta ras, men har nu en VH :). Håller med det andra skrivit om bruksvarianten, det finns ju ett större utbud av schäfrar än VH. Jag bytte ras pga alla problem med allergier och klåda som finns på rasen och hoppas att att det är mindre risk hos VH, det märks med tiden om jag gjort rätt, har en kille på 10 mån.
Om hela världen skulle trilla över honom så skulle det inte bli någon större reaktion. Mycket rolig att jobba med, lyhörd, lättlärd och påhittig. Skulle kunna skriva en roman om all grejer han hittat på. Har haft hund i 28 år och aldrig haft något liknande förut, måste ligga flera steg före, man ser verkligen hur han tänker. Är helnöjd med mitt rasval. Lycka till.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 228
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund På tal om en annan tråd är jag lite fundersam över hur bruksraser är att leva med. Jag har själv varit inne länge på att det kan bli en...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 293
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 448
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har länge planerat att skaffa hund, men har dock haft svårt att hitta rätt ras. Den ras som jag fastnat mest för är Vit herdehund...
Svar
8
· Visningar
1 959
Senast: Tingeling84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp