Bukefalos 28 år!

Vit herdehund eller annan ras?

Tess140

Trådstartare
Jag har länge planerat att skaffa hund, men har dock haft svårt att hitta rätt ras. Den ras som jag fastnat mest för är Vit herdehund. Jag är dock orolig för att en vit herde inte kommer att nöja sig med vad jag har att erbjuda. En vanlig dag skulle innebära 1-2 h promenad, troligtvis lös, samt lite enkel mental aktivering. Ca 2 ggr/vecka skulle vi jogga/ åka skidor 7-10 km. I perioder skulle vi även träna och tävla agility och lydnad.
Kan tillägga att jag om ca 3 år kommer att behöva bo i en etta med hunden, om detta spelar in.

Vad jag i övrigt söker är:

*Hund som gärna tränar, men nöjer sig med promenader i perioder
*Reserverad mot främlingar - ingen "labrador- eller goldenmentalitet"
*Lite vakt
*Låg jaktinstinkt/ ska gå att träna till att ha lös
*Mellan- stor (strax under mellan funkar också, men ingen alltför liten ras)
*Funka till agility och lydnad

Dela gärna med er av era erfarenheter kring Vit herdehund och ge gärna tips på andra raser som ni tror passar!
 
Om du har fb så gå gärna med i gruppen vi som har eller älskar vit herdehund, jag har två själv men tro du få fler svar där!
 
Men om jag ska svara utifrån tro jag absolut att en vh kan passa. De är älskar att träna oavsett vad. Min yngsta är det mer aktiv än den äldsta, lättlärd och med på allt, hon är rätt liten och nätt ca 25 kg. Hon sköter sig alltid på tävling/träning och vill göra rätt.
Vet en del som tävlar agility med sina vh med bra resultat,mina älskar agility! Den äldre tävlade lite i det förut men fick lägga ner pga skada tyvärr.
Lydnad är det fler och fler som tävlar med sina vh även upp i högsta klassen. De jag känner som tävlar högt har förut haft schäfer och bytt till vh. Trevlig gemenskap i rasen!
 
Jag har länge planerat att skaffa hund, men har dock haft svårt att hitta rätt ras. Den ras som jag fastnat mest för är Vit herdehund. Jag är dock orolig för att en vit herde inte kommer att nöja sig med vad jag har att erbjuda. En vanlig dag skulle innebära 1-2 h promenad, troligtvis lös, samt lite enkel mental aktivering. Ca 2 ggr/vecka skulle vi jogga/ åka skidor 7-10 km. I perioder skulle vi även träna och tävla agility och lydnad.
Kan tillägga att jag om ca 3 år kommer att behöva bo i en etta med hunden, om detta spelar in.

Vad jag i övrigt söker är:

*Hund som gärna tränar, men nöjer sig med promenader i perioder
*Reserverad mot främlingar - ingen "labrador- eller goldenmentalitet"
*Lite vakt
*Låg jaktinstinkt/ ska gå att träna till att ha lös
*Mellan- stor (strax under mellan funkar också, men ingen alltför liten ras)
*Funka till agility och lydnad

Dela gärna med er av era erfarenheter kring Vit herdehund och ge gärna tips på andra raser som ni tror passar!
Jag har bara träffat en vit herde på närmare håll så det kan jag inte direkt uttala mig om, men hunden räknas ju ändå som brukshund och borde därför behöva en hel del mental träning för att vara riktigt glad, sådär så att det är viktigare med den mentala träningen än fysisk träning.

Utifrån det du beskriver så låter det ju mer som att en aktiv sällskapshund skulle vara lämpligt? Tex storpudel?
 
Jag har bara träffat en vit herde på närmare håll så det kan jag inte direkt uttala mig om, men hunden räknas ju ändå som brukshund och borde därför behöva en hel del mental träning för att vara riktigt glad, sådär så att det är viktigare med den mentala träningen än fysisk träning.

Utifrån det du beskriver så låter det ju mer som att en aktiv sällskapshund skulle vara lämpligt? Tex storpudel?

Jag tycker inte de är extrema, skulle nog säga att de är brukshundar av den lättsammare typen. Men vill man tävla så antar jag att man håller igång sin hund? Mina klättrar inte på väggarna av träningsuppehåll emellanåt,bara de få vara med och få utlopp för sin energi.
Finns tyvärr en del tråkiga exemplar i rasen som nog trivs bättre som familjehund så man få vara noga när man leta valp vad man ska ha den till.
 
Jag tycker inte de är extrema, skulle nog säga att de är brukshundar av den lättsammare typen. Men vill man tävla så antar jag att man håller igång sin hund? Mina klättrar inte på väggarna av träningsuppehåll emellanåt,bara de få vara med och få utlopp för sin energi.
Finns tyvärr en del tråkiga exemplar i rasen som nog trivs bättre som familjehund så man få vara noga när man leta valp vad man ska ha den till.
Jag kan inte se att TS någonstans skrivit något om tävling? bara att hunden "i perioder" ska få träna lydnad/agility.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 965
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 719
Senast: Krumben
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 295
Senast: Lisalei
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 537
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp