Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

I mitt fall beror 14 veckor på att jag som sagt tycker 12 veckor är för tidigt. Att tre av mina var så pass "gamla" som de var berodde på omständigheter i mitt liv att jag inte kunde ta hem dom tidigare.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Några av de kattungar som jag har varit jourhem till har fått problem med magen ett tag när de har flyttat.De hade inga problem med magen när de var hos mig, men de flyttade strax efter de hade fått sin andra vaccinationsspruta vid 12 veckor.Det var väl både omställningen till det nya hemmet och vaccinationerna som gjorde det.

Det står ju också att kattungarna tidigast får lämna uppfödaren vid 12 veckor, vid en del fall när mamman har dött ser man ofta att de flyttar tidigare.Tar man hand om en kull med utefödda kattungar där mamman har försvunnit då borde man väl också räknas som uppfödare
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Vad jag inte förstår är VARFÖR det är olagligt att ge bort en katt innan 12 veckors ålder. Vilket jag tycker är väldigt uppenbart med tanke på vad jag har skrivit.

Vad jag inte förstår är hur man kan tycka att det är konstigt att man inte får splittra en kattfamilj innan 12 veckors ålder på kattungarna.

Visst man kan splittra en människofamilj och låta barnen växa upp utan föräldrar när de är 12år gamla. Men varför inte vänta tills de är 16år gamla och kan ta vara på sig själv mer?

Vad förlorar man på att vänta ut kattungarna 2-6veckor till? Och varför i hela fridens namn GER man bort kattungarna? :crazy::mad:
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Med risk för att bli hängd här nu, så har jag tagit hem en 3-4 veckors-unge då mamman och syskonen dog. (där fanns ju inget val)

Förra veckan tog jag även hem en 9veckors unge som fötts ute i det vilda av en vildkatt.

vildkatten befann sig i ett skjul (inte hos ägaren)
där har hon haft sina ungar hela tiden, men hade börjat flytta på dom ett par ggr upp mot skogen. Magra var alla 3 ungarna :(

med risk för att alla 3 ungarna skulle bli vilda så tog jag hem en pojke eftersom mamman ska skjutas vilken dag som helst.

de andra två kommer flyttas till en lagård.

sorglit att mamman ska skjutas nu när ungarna är så små... men jag har ingen talan.
och ägaren hade kommit överens med en jägare i våras om att han skulle skjuta katten. Så ägaren visste inte ens om att katten levde :(

mamman är troligen dräktig igen, då en hankatt finns här...

den här ungen har haft diarre och hade väldigt mycket mask. inte förräns nu verkar den gå upp i vikt stackaren.
och veterinären sa att den troligen inte skulle ha överlevt ett par veckor till ute utan att bli avmaskad.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Fast det finns ju alltid undantag som är OK. Att kattmammor dör händer ju och det kan man ju inte göra mycket åt.

Likaså tycker iaf jag att det är bättre att ta in en förvildad kattunge och ge den möjligheten till ett bra kattliv än att värdera dens tid med mamman (som är avlivningshotad) högre.

Det är knappast någon på kattforumet som hänger dig för goda gärningar.;)
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

det jag tänkte på är att jag inte tog alla 3 ungarna MED mamman...

det hade ju självklart varit det bästa.
men som du skriver ser jag det också bättre att hjälpa den PLUS att min ensamma unge fick en kompis att leka sina katt-lekar med.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Jag hoppas att de andra 2 kattungarna kastreras, så slipper de bli skjutna när de blir vuxna och får ungar.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

ja, det hoppas jag med.

mina grabbar ska iallafall kastreras
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Slit och slängmentaliteten tycker jag är ett större brott än att ta kattungar lite för tidigt.Då menar jag kattungar som är födda av en förvildad mamma och man har inte möjlighet att ta mamman också.
Jag är så trött på de som löser problemen med för många katter med avskjutning när det skulle ha räckt med kastrering av en katt för att slippa det.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

För ingen vill köpa? Vi var hjärtlösa och gav bort kattungen vår katt fick. Men så var det en annan historia bakom mamman.

Det är precis därför jag undrar varför man tar en huskattkull,
eller varför man låter okastrerade honor/hanar springa fritt ute.
Nu vet jag inte historien bakom er katt, men om huskatterna inte går att sälja, varför producera fler, frivilligt eller av "misstag".
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Det är däremot en fråga jag inte kan svara på. Kan hålla med på den punkten att det är onödigt med massa osteriliserade katter. Men många anser väl det för dyrt antagligen, och katt ska det ju så förbannat ändå ha :grin:!
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Läs här och här, till exempel.

Tusen tack för linken!!!
Jag har funderat mig blå om varför regeln är så annorlunda på just katter!.

Denna link gav svar på många många pusselbitar.
Vår förr förra katt hade problem med finmotoriken och balansen och jag har alltid trott att det berodde på att han kanske fått en smäll i skallen då han ramlade som liten.
Men efter att ha läst detta så är det klart som korvspad.

Vi var tvungna att ta den katten vid 6 veckors ålder efetrsom de som hade honom vägrade hålla han längre än så, sorgligt nog.

Sedan även en annan katt som vi tog vid 8 veckors ålder, hon hade också strul med magen och växte inte som hon skulle, var alltid mager, förklaring vi fick till de va at hon antagligen var inavlad och dräför hade problem, hon dog senare av ett huggormsbett... :(

Vår förra katt var vi tvungna att ta vid 7 veckors ålder för annars hotade de med avlivning elelr att ge den till nån annan, vi försökte faktist att få ta den vid tidigast 8 veckor men ägaren vägra hålla honom.

Jag kan berätta hur livet med den katten var, för nu är de så många pusselbitar som kommit rätt i pusslet.
Den katten har hela sitt liv haft problem med magen, ända från dag ett, han tålde ingen havregrynsgröt som sin syster elelr andra katter vi haft, han tålde inte heller filmjölk.
Vi fick hela tiden tänka på vad vi gav honom och han hade ofta diarré och spydde nu och då.
Hans päls tovade pga att han mådde så dåligt.
Ja, vi kämpade länge med denna katt innan vi kom fram till att hans problem kunde lösas med märkesfoder. Vi va ganska okunniga då i början då de gäller känsliga magar hos djur.

Men iaf såg vi ett samband mellan foder och hans problem. Slutkontentan va att han inte tålde nåt spanmål överhuvudtaget och vi hittade 3 foder han tålde och som höll hans mage i bra skick.
Det var Royal Canin, sensible, hair and skin och hairball som han klarade av.

Sedan kom Royal Canin ut med ett nytt foder, digestive som baserades på fisk.
Detta skulle vi aldrig ha gett vår katt för det hela slutade med kronisk tarminflammation och avlivning.:cry:
En process som tog 6 månader innan vi fick bukt med innan det stod klart vad det var, tydligen var han också allergisk mot fisk..

Så tack ska du ha för din link, detta gör mig betydligt klokare i saker som hänt under åren, saker som jag inte ens kunnat förstå hur de kan bli så.

Jag hoppas verkligen att jag med min berättelse kan få någon att tänka till.
För även om saker inte alltid är svart elelr vitt för ögonblicket så tror jag inte att man sätetr en sånhär lag för skojs skull.....
 

Liknande trådar

Övr. Katt http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf8 Lite utdrag ur texten, fullständiga regler finns i länken...
Svar
2
· Visningar
2 645
Senast: Tviggy1081
·
Övr. Katt Jag pratade med min blivande kattunges ägare häromdagen och fick reda på att misses syskon redan har åkt till sina nya hem. De åkte...
Svar
5
· Visningar
835
Senast: aiquen
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 070
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp