Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Vad är det som är så svårt att förstå??? Visst en del katter kanske klarar sig vid åtta veckors, de kanske utvecklas fortare än sina syskon. Precis som vi människor gör. Vissa klarar att flytta hemifrån tidigt utan några problem senare i livet, en del hamnar i stora trubbel och besvär när de ska klara sig själva. Kanske en dum jämförelse, jag vet det, men visst är det väl sant??? Vi människor är myndiga och anses klara oss själva när vi är arton år. En katt anses "myndig" vid tolv veckor. Det är väl vårat ansvar att se till att de får den uppväxt de såväl behöver. Sen visst, om det finns speciella skäl som någon angivit att mamman försvinner av någon anledning, då är ju katten i behov av någon som tar hand om den. Men snälla, ta för vana att låta katten stanna hos sin mamma i tolv veckor, den behöver det.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Vadå påstådda intresse?! Jag frågar ju er varför regeln tillsatts och ni har inte den blekaste aningen och bara svarar "därför"! Varför ska jag tro på det?! Jag är väl inte naiv och dum i huvudet, jag vägrar lyssna på ett par anonyma amatöretologer på buke- jag vill ha SIFFROR, FAKTA, STUDIER etc. inte något ni tror er veta!

Nu är ju inte den här regeln skapad av användare här på Bukefalos, utan grunden till regeln kommer från JBV eller var det to m gamla djurskyddsmyndigheten. Att man nått en 12 veckors regel beror på studier som finns tillgängliga i de flesta rasföreningar.
Vaccinationsskyddet är inte fullgott förrän katten uppnått en ålder av 12 veckor, trots att den vaccineras tidigare än så.

Här har du några läsvärda länkar, som inte är skrivna av användare på Bukefalos.

Boj/icke katt ägare men anser att regler inte skapas pga djävulskap.

http://www.katter.nu/artiklar/artikel_3_010714.htm

http://www.katter.nu/kattstatus/12veckor.html

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...tselkatter.4.1c72e95711857a2245380009610.html
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Nej jag säljer inte kaninungar vid 2 v ålder, det har ja aldrig påstått.
Dom har varit 7-8 veckor gamla.
Jag hade många kaniner förut då ja höll på med uppfödning men sålde många kaninungar o vuxna dagen efter att kärringen var hos mig

Jag tycker du ska ta och läsa igenom dina egna inlägg i den här och i den andra tråden där du också diskuterar detta, du pratar emot dig själv hela tiden och påstår saker i den ena tråden som du sedan motsäger dig i den här tråden, väldigt märkligt...
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Nu har jag läst igenom dina inlägg åt dig...

Först i denna tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=10855041#post10855041

prussiluskan inlägg #1:

Hon hade ett tjugotal kaniner i sin lägenhet på andra våningen, tillsammans med tre "vilda" hundar, fyra råttor och en fågel (kanske fler djur men dessa såg vi).


Ditt svar, inlägg #8:

Jag hade 7 vuxna och 10 kaninungar på 2 veckor gamla!


Här skriver du alltså att du hade totalt 17 kaniner hemma när ”kärringen”, som du så fint kallar henne, var hemma hos dig, och att 10 av dom då var 2 veckor gamla ungar.


Sen i denna tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=11241124#post11241124

Ditt svar, inlägg #211:
Jag hade 6 kaniner hemma och inte 15 som hon skrev. Dessa 6 bor annars i ett stall i hästboxar. Den enda anledningen till att jag hade dem kaninerna hemma var att dem skulle säljas


Här påstår du alltså att du bara hade 6 kaniner hemma då hon var där, och inte 17 som du skrev i ditt första inlägg. Här ska även alla 6 säljas? Var det inte bara dom 10 ungarna som skulle säljas?


I inlägg #216 skrev du:

jag säljer kaninungar vettu o 4 blev sålda samma dag alltså hade ja sen 6 kvar

Hade du sålt 4 st samma dag så hade du alltså sålt dom vid 2-veckors ålder, eftersom du i ditt första inlägg skrev att dom var 2 veckor gamla. Och fortfarande så saknas ju de 7 vuxna som du skrev att du hade i första inlägget.


Sen avslutar du med inlägg #299:

Nej jag säljer inte kaninungar vid 2 v ålder, det har ja aldrig påstått.
Dom har varit 7-8 veckor gamla.
Jag hade många kaniner förut då ja höll på med uppfödning men sålde många kaninungar o vuxna dagen efter att kärringen var hos mig

Nu sålde du dom dagen efter att hon varit där, då måste dom alltså varit 2 veckor och 1 dag? Eller hur hann dom bli 7-8 veckor gamla på bara en dag om dom var 2 veckor samma dag som hon var där? Nu fanns det tydligen många vuxna också, antar att det var dom 7 som du pratade om från början, men som plötsligt var borta i inlägg #211, eftersom du där påstår att du bara hade 6 st hemma när hon var där?


Väldigt märkligt…
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

jag hade inte bara en kull ungar utan fler som var av olika åldrar.

Samt att ja, jag sålde dom vuxna kaninerna också men behöll 2 stycken.

Jag är inte dum som säljer kaninungar vid 2 veckors ålder då dom fortfarande snuttar och precis öppnat ögonen.

Dom hon kollade på var inte 2 veckor, dom var leveransklara, alltså 10 veckor.


Jag kan hålla med om att några av mina inlägg låter förvirrande, just för att min jävla sambo skrev utan att veta vad det hanlar om, så fy på honom.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

men när hon var där så fanns det bara 6 vuxna för det hade varit en tjej här dagen innan o köpt en hona av mig
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Vilken sörja,tjata om saker som inte alltid stämmer.Det finns visst kattungar som kan lämnas till bra hem när de är 8veckor,så var det förr.Vad är skillnaden mellan en valp och en kattunge,valpen får lämnas vid 8v.Jag har en kattmamma som övergett sina kattungar så jag fostrar dem och föder dem med flaska,hela 9 st och lägger ner en massa tid och en massa pengar på detta.Nu lämnar jag dem vid 8veckor för allas bästa sen håller jag kontakten med köparna så jag vet att allt är ok.Sen kastrerar jag mamman för gott.Förra kullen tog hon hand om och ja väntade till 12v men för vad?mamman var trött på dem och någon fostran mer än att hon ville ge dem möss fanns inte....så ge mig en rimlig förklaring ,stoppa i stället alla sk blandningar på kattraser osv för detta är sann djurplågeri,missväxta katter,sommarkatter,uppstoppade katter det är väl mer värt att lägga energi på än katter som människor betalar för och verkligen bryr sig om dem.Eller!?Förresten lagar ja,följer ni som kritiserar ALLA sveriges lagar,då går ni aldrig ens mot rött ljus,tänk efter!
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Första inlägget på Buke, i en tråd där det bara finns en som har samma värderingar som dig... Hmm...

Nåja. Läs gärna på lite mer om vad som skiljer hund och katt. Dom är inte speciellt lika, hund är flockdjur, det är inte katt. Dom har inte samma språk, och inte heller samma behov. Likheten är väl att dom är fyrbenta... Betyder det att vi kan plocka föl från sin mamma vid 8 veckors ålder också?

Och sen är det mig veterligen inte olagligt att gå mot rött ljus.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Vilken sörja,tjata om saker som inte alltid stämmer.Det finns visst kattungar som kan lämnas till bra hem när de är 8veckor,så var det förr.Vad är skillnaden mellan en valp och en kattunge,valpen får lämnas vid 8v.Jag har en kattmamma som övergett sina kattungar så jag fostrar dem och föder dem med flaska,hela 9 st och lägger ner en massa tid och en massa pengar på detta.Nu lämnar jag dem vid 8veckor för allas bästa sen håller jag kontakten med köparna så jag vet att allt är ok.Sen kastrerar jag mamman för gott.Förra kullen tog hon hand om och ja väntade till 12v men för vad?mamman var trött på dem och någon fostran mer än att hon ville ge dem möss fanns inte....så ge mig en rimlig förklaring ,stoppa i stället alla sk blandningar på kattraser osv för detta är sann djurplågeri,missväxta katter,sommarkatter,uppstoppade katter det är väl mer värt att lägga energi på än katter som människor betalar för och verkligen bryr sig om dem.Eller!?Förresten lagar ja,följer ni som kritiserar ALLA sveriges lagar,då går ni aldrig ens mot rött ljus,tänk efter!



Jag håller starkt med dig :bump:
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Tja, med den logiken kan man ju säga "vad är skillnaden mellan en valp och ett föl" och skicka iväg fölungar som är två månader gamla också... :crazy:
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Vilken sörja,tjata om saker som inte alltid stämmer.Det finns visst kattungar som kan lämnas till bra hem när de är 8veckor,så var det förr.Vad är skillnaden mellan en valp och en kattunge,valpen får lämnas vid 8v.Jag har en kattmamma som övergett sina kattungar så jag fostrar dem och föder dem med flaska,hela 9 st och lägger ner en massa tid och en massa pengar på detta.Nu lämnar jag dem vid 8veckor för allas bästa sen håller jag kontakten med köparna så jag vet att allt är ok.Sen kastrerar jag mamman för gott.Förra kullen tog hon hand om och ja väntade till 12v men för vad?mamman var trött på dem och någon fostran mer än att hon ville ge dem möss fanns inte....så ge mig en rimlig förklaring ,stoppa i stället alla sk blandningar på kattraser osv för detta är sann djurplågeri,missväxta katter,sommarkatter,uppstoppade katter det är väl mer värt att lägga energi på än katter som människor betalar för och verkligen bryr sig om dem.Eller!?Förresten lagar ja,följer ni som kritiserar ALLA sveriges lagar,då går ni aldrig ens mot rött ljus,tänk efter!

Att kattmamman blir trött på ungarna, det är ju en led i uppfostren att lära ungarna att bli självständiga.

Det har inte blivit problem med alla kattungar som lämnar mamman för tidigt, men tillräckligt många för att myndigheter har insett att något måste göras.

Vad jag vet är sommarkatter ett mycket större problem än missväxta katter.Vilka blir då sommarkatter? Det kan vanligaste är väl kattungar som ges bort eller säljs billigt men det kan också vara kattungar man betalar mer för-en del har ju gott om pengar. Det är inte bara på sommaren som katter överges förresten utan det sker under hela året. Många av katterna som överges har haft problem med rumsrenhet, de bits m.m -saker som hör ihop med att de har fått lämna mamman för tidigt.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Allt du skriver visar tydligt att du inte har några som helst kunskaper i ämnet utan bara försvarar din egen okunskap.
PL
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Vilken sörja,tjata om saker som inte alltid stämmer.Det finns visst kattungar som kan lämnas till bra hem när de är 8veckor,så var det förr.

Förr var det lagligt med barnaga och att bränna människor på bål.

Vad är skillnaden mellan en valp och en kattunge,valpen får lämnas vid 8v.

Valpar är flockdjur och ska präglas på sin nya flock och ledare. Katter är rovdjur som hundar - där tar likheterna slut beteendemässigt. Annars är häst och hund mer lika i sin flockstruktur. Men man kan inte jämföra olika djur på det sättet därför anser etologerna att man ska lämna bort föl, valp och katt vid olika tidpunkter eftersom deras utveckling går olika snabbt.

Jag har en kattmamma som övergett sina kattungar så jag fostrar dem och föder dem med flaska,hela 9 st och lägger ner en massa tid och en massa pengar på detta.Nu lämnar jag dem vid 8veckor för allas bästa sen håller jag kontakten med köparna så jag vet att allt är ok.Sen kastrerar jag mamman för gott.Förra kullen tog hon hand om och ja väntade till 12v men för vad?mamman var trött på dem och någon fostran mer än att hon ville ge dem möss fanns inte....så ge mig en rimlig förklaring ,stoppa i stället alla sk blandningar på kattraser osv för detta är sann djurplågeri,missväxta katter,sommarkatter,uppstoppade katter det är väl mer värt att lägga energi på än katter som människor betalar för och verkligen bryr sig om dem.Eller!?Förresten lagar ja,följer ni som kritiserar ALLA sveriges lagar,då går ni aldrig ens mot rött ljus,tänk efter!

En eloge för att du tar hand om kissarna men att lämna dem vid 8 veckor är inte för allas bästa.
Just att kattmamman stöter bort kattungarna är just det som är en av de viktigaste leden i kattungarnas utveckling, de lär sig gränser och är en naturlig del i att få fram en katt som kan lyssna på andra katter (och människor!). Annars kan man få socialt handikappade katter som blir uppspöade eller spöar upp andra katter för de inte kan läsa varandra.
Att busa med jämnåriga är också helt ovärdeligt under perioden 8-12 v i kattungens liv. De lär sig otroligt mycket; kattspråk, gränssättande, balans och kondition, trygghet.
Lek och att lämna mamman vid rätt tidpunkt är väldigt viktigt för de flesta däggdjur. Det ger oss en grundtrygghet istället för ett eventuellt trauma som man inte vill riskera.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Vilken sörja,tjata om saker som inte alltid stämmer.Det finns visst kattungar som kan lämnas till bra hem när de är 8veckor,så var det förr.Vad är skillnaden mellan en valp och en kattunge,valpen får lämnas vid 8v.Jag har en kattmamma som övergett sina kattungar så jag fostrar dem och föder dem med flaska,hela 9 st och lägger ner en massa tid och en massa pengar på detta.Nu lämnar jag dem vid 8veckor för allas bästa sen håller jag kontakten med köparna så jag vet att allt är ok.Sen kastrerar jag mamman för gott.Förra kullen tog hon hand om och ja väntade till 12v men för vad?mamman var trött på dem och någon fostran mer än att hon ville ge dem möss fanns inte....så ge mig en rimlig förklaring ,stoppa i stället alla sk blandningar på kattraser osv för detta är sann djurplågeri,missväxta katter,sommarkatter,uppstoppade katter det är väl mer värt att lägga energi på än katter som människor betalar för och verkligen bryr sig om dem.Eller!?Förresten lagar ja,följer ni som kritiserar ALLA sveriges lagar,då går ni aldrig ens mot rött ljus,tänk efter!

Tycker inte du ska uttala dig om någonting som du uppenbarligen inte vet någonting om!

Duktigt av dig att föda upp dom på flaska, det gjorde jag oxå när mamman inte ville ha ungarna. 12 veckor var dom när dom flyttade.
Är det jobbigt så kanske det är lika bra att avliva dom med en gång. Hade nog hellre gjort det än att ge mig in i ett jobb som jag inte kunde slutföra genom att skicka iväg dom vid 8 veckor.

Hundar och katter är inte samma.

Stallägaren tog hem två kattungar för ett par veckor sedan förresten, dom var INTE mer än 7-8 veckor. Den ena blev VÄLDIGT fäst vid människor och blev superglad så fort den såg någon. (Lite för beroende kanske?)
Den andra är lite rädd och mer tillbakadragen.
Skulle den varit så om den lämnades vid 12 veckor? Det kan jag inte säga..

Men jag kan säga att den hade haft en mycket tryggare uppväxt om man väntade tills den var 12 veckor innan man tog den från mamman.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Vilken sörja,tjata om saker som inte alltid stämmer.Det finns visst kattungar som kan lämnas till bra hem när de är 8veckor,så var det förr.Vad är skillnaden mellan en valp och en kattunge,valpen får lämnas vid 8v.

En skillnad kan ju vara, katter är inte färdigväxt i sitt immunförsvar förrän efter 12:e veckan, de vaccinationer som katten får innan 12:e veckan funkar inte fullt ut förrän efter 12:e veckan. Det tycker jag är en väldigt viktig hälsoaspekt som ev köpare borde ta hänsyn till, man utgår ifrån att köparen vill ha en frisk och sund katt. Sen bör man ju också som köpare se till seriositeten hos den som säljer katten, en säljare som är villig att avpollettera katten innan 12:e veckan är ju knappast seriös och då är det läge att vända sig till en annan säljare med mer seriositet.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Nu är det många nya kattkullar som fötts eller är på gång
Det kanske fortfarande är några som inte håller reda på när kattungarna får lämna mamman.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

*kl*

Ok, det är en gammal tråd, men ja har precis läst hela och den är SKRÄMMANDE.
Ska spalta upp lite svar här.

Erfarenhet av tidigt tagna kattungar?
Ett syskonpar togs vid ca 7 veckor och flyttade tillsammans. Under hela livet snuttade hanen på kläder - han kunde ligga i timmar och suga på kläder man hade på sig. Honan var sjukligt rädd för allting.
En hona som var 8-10 veckor. Väldigt hårdhänt.
En hane som var ca 7 veckor. Livrädd för det mesta.

Om kattungar kan tas från 8-10 veckor (eller som någon/några hävdade, 6-7 veckor), då kan jag sälja valpar vid 3-6 veckor?

de katter jag köpt har varit: en 12 veckor, två 15 veckor och en 16 veckor. Det märktes stor skillnad på dem. de tre äldre var absolut tuffast och hade lättast finna sig till rätta i sitt nya hem.

Jag har kattungar hemma nu som är 9 veckor och de är absolut inte redo flytta från tryggheten av mor, syskon och andra katter i hemmet. Visst äter de mat, men de diar också. De behöver sin mamma. Ungarna fortsätter ofta dia för gemenskapen, även om de inte behöver näringen. Kattungar jag säljer kommer vara minst 14 veckor.

Tycker man lagen är fånig och inte behöver följas, eller om det är "jobbigt" ha ungarna till 12 veckor, ja då är det bara att kastrera! Svårare än så är det inte.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Många uppfödare släpper sina ungar vid runt 14 v ålder och säger också att det är stor skillnad. Jag tror inte det är nån nackdel alls att hålla lite längre, även om just 14 v beror på att dom får sin sista vaccination vid 12 v och sen bör hållas hemma nån vecka till innan man levererar dom.
 

Liknande trådar

Övr. Katt http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf8 Lite utdrag ur texten, fullständiga regler finns i länken...
Svar
2
· Visningar
2 645
Senast: Tviggy1081
·
Övr. Katt Jag pratade med min blivande kattunges ägare häromdagen och fick reda på att misses syskon redan har åkt till sina nya hem. De åkte...
Svar
5
· Visningar
835
Senast: aiquen
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 070
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp