Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Majvi

Trådstartare
De flesta här vet säkert att man inte ska ta kattungar från mamman före 12 veckors ålder.
Nu står det i djurskyddslagen också.

9 § Kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12 veckors ålder.
Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid 12 veckors ålder om inte särskilda skäl föreligger.

Om både den som har fött upp kattungarna och kattungeköparen är skyldiga förtäljer inte historien.Ibland är i allafall kattungeköparna fullt medvetna om att katten är yngre än 12 veckor.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Jag tycker att det är oerhört synd att denna djurskyddslag verkar vara så svår för vissa människor att följa :(
Jag skulle nog inte ens vilja ha en kattunge som tagits från mamman innan 12 veckors ålder med tanke på de psykiska problem den kan få p.g.a det..

Hur är det med flyttandet av kattmamman/ + ungarna innan hon fött och efter hon fött? Jag har glömt hur det var med det.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

:confused:Okej, nu är jag helt .. :confused:

jag har alltid fått lära mig att dem ska vara minst 7-8 veckor.. och det har jag följt! har iförsig hört att 12 veckor minst på raskatter. (kanske det ni pratar om ^^) Vill också tilläga att ingen av mina stallkatter som har fått ungar till och från nu i 10 år har fått problem och inte ungarna heller! :)
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

raskatter? katter som katter! det är ju samma djur.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Ja, mín mening också. men jag har bondkatter och dem lämnar alltid sin mamma vid 7-8 veckors ålder... vet nästan ingen som väntar till 12 veckor... :O förutom på raskatter och fråga mig inte varför dem väntar där! ^^
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Det blev en LAGÄNDRING i år där det står att en kattunge INTE får lämna mamman innan 12 veckors ålder om det inte finns uppenbara skäl (som att mamman dör eller överger ungarna).

Intressant nog är det en medborgares skyldighet att själv upplysa sig om de aktuella lagarna.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Det står ingenting om raskattungar i lagen.Det står kattungar.
De som ger bort eller säljer kattungarna vid 7-8 veckors ålder kanske inte bryr sig om att ta reda på hur det går för dom .Det finns t.ex många kattungar som slängs ut nu, en del har säkert fåtts gratis på bondgårdar.Orkar man inte ha kattungar i 12 veckor får man se till att kastrera katterna.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

väldigt dåligt att jag inte fått reda på detta tkr jag!!! och jag slänger inte ut mina katter från gården har dem, tar hand om dem och sen säljer/placerar jag ut dem på ett bra ställe hos någon som tar bra hand om dem. :)
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Fast det ligger ju på ditt ansvar att ta reda på det själv. Vem skulle ha talat om det för dig menar du?
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Det borde ha stått någon stans eller nåt liknande...
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Det har stått lite här och var. Du kan själv söka information på internet om det hela. Det är en medborgares skyldighet att själv upplysa sig om de aktuella lagarna, det är inget någon ska behöva göra åt dig.

Man kan aldrig yrka på att man inte visste om lagen om man begår lagbrott. Finns lagen är det din skyldighet att veta om den och följa den. I praktiken är det dock ingen som kan alla lagar, men man bör upplysa sig om sådant som kan vara aktuellt i ens liv.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Det borde ha stått någon stans eller nåt liknande...

Håller du på med kattuppfödning så borde du ha vetat i minst 15 år att det inte är lämpligt att skilja ungarna från mamman före 12 veckors ålder.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

alla mina bondkatter har alltid fått stanna med sin mamma till 12v..
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

alla mina bondkatter har alltid fått stanna med sin mamma till 12v..

Mina med, det är ju så självklart.
Jag tyckte som liten att det var väldigt grymt att ta ungarna från mamman när de fortfarande diade men jag hade ju inget att säga till om då.

Men de ungar mina katter har fått har stannat minst tolv veckor, oavsett vad köparen tycker om det, endel blir ju sura och ska inte ha katten då, fine inga problem för jag vill inte heller sälja till någon som vill skilja unge och mamma åt förtidigt.
Mitt resonemang är så att kan man inte vänta de futtiga veckorna så ska man ingen katt ha för då tänker man inte på kattens bästa.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Nej det står inte djurskyddslagen utan i statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt.
PL
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Okej, jag har inte läst detta någonstans, jag håller inte på med någon uppföddnig, har 2-3 katter på stallet och får kanske 2-3 kullar per år. Och när dem då är minst 7 veckor så lämnar vi ut dem. I något fall har vi väntat längre, då någon av dem fortfarande diar. Men när dem slutat dia så lämnar vi ut dem, alltså vid 7-8 veckors ålder. :)
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Okej, jag har inte läst detta någonstans, jag håller inte på med någon uppföddnig, har 2-3 katter på stallet och får kanske 2-3 kullar per år. Och när dem då är minst 7 veckor så lämnar vi ut dem. I något fall har vi väntat längre, då någon av dem fortfarande diar. Men när dem slutat dia så lämnar vi ut dem, alltså vid 7-8 veckors ålder. :)
Det kvittar att du inte läst det, det gäller ändå. Klart du håller på med uppfödning, du föder ju upp 2-3 kullar per år, sen vad du kallar det har ingen betydelse.
Du får inte enligt lag lämna ut kattungarna förrän de är minst 12 veckor gamla, oavsett om de diar eller inte! :mad:
Varför kastrerar du inte dina katter istället för att producera massor med kattungar?
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Jag håller INTE på med uppföddning. de är stallkatter och jag låter dem ha kattungar 2-3 gånger om året för att jag sedan säljer/lämnar ut dem. Vf kalla de uppföddning. ? har ändå inga papper på dem eller så. (Rena bonakatter) Jag har hört att den här lagen inte "finns" eller vad man ska kalla det.. Så jag fortsätter som jag brukar ..
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Jag håller INTE på med uppföddning. de är stallkatter och jag låter dem ha kattungar 2-3 gånger om året för att jag sedan säljer/lämnar ut dem. Vf kalla de uppföddning. ? har ändå inga papper på dem eller så. (Rena bonakatter) Jag har hört att den här lagen inte "finns" eller vad man ska kalla det.. Så jag fortsätter som jag brukar ..

Vad ska det kallas när man föder upp djur om inte uppfödning?
Vaddå inte finns? Det står ju klart och tydligt i tråden var lagen står.
Varför vill du skicka iväg kattungarna innan de är redo?

Här hittar du det, på jordbrukverkets hemsida:
http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf8 Lite utdrag ur texten, fullständiga regler finns i länken...
Svar
2
· Visningar
2 645
Senast: Tviggy1081
·
Övr. Katt Jag pratade med min blivande kattunges ägare häromdagen och fick reda på att misses syskon redan har åkt till sina nya hem. De åkte...
Svar
5
· Visningar
835
Senast: aiquen
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 070
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp