Få bort gräs i paddock

Är gräset väldigt högt, eller kan man inte bara "rida ner" det? Om du använder paddocken dagligen så bör du väl i princip slita ner gräset?
 
Vi hade en igenväxt paddock i mitt gamla stall. Det löste vi enkelt genom att rida massor där (bjöd in alla vi kände att komma och rida, longera, rasta barnen, låta hästarna gå där och strosa någon timme, allt tänkbart!) och harva ofta. Visst är det jobbigt att plocka tuvor och tömma harv men vi tyckte det var värt det. Lät dessutom hästen dra harven (gammal pinneharv med ett bildäck eller två på) så fick han motion med.
Dessutom var vi så pass energiska att vi gick och krattade efter vi ridit. Inte hela banan förstås, så energiska var vi inte, men lite här och var där man såg att tuvorna hade börjat ge med sig. Slängde allt i en kärra och körde bort med häst. Hade vi haft fyrhjuling på den tiden hade vi förmodligen gasat runt med den lite då och då.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 104
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
503
Senast: miumiu
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Roheryn
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp