Bukefalos 28 år!

Få hästen att arbeta rätt?

R

Richmond_

Har alltid funderat över en sak, det är så att jag har ridit på ridskola i ca. 14 år men jag lyckas nästan aldrig få hästarna att jobba i rätt form. Jag har fått höra av min ridlärare att jag har en väldigt bra sits och att jag har en väldigt bra balans i mig själv och, men får väldigt mycket kritik för mina händer, bla att jag har en för hög hand, tycker själv att positionen av mina händer är bra då det är i en lodrät linje fram till bettet (men får problem ibland då jag ska ta förhållningar att jag höjer handen för mycket, men detta är något jag är medveten om och jobbar stenhårt på). Och nu är det så att jag absolut hatar att rida på det sättet som många ridskole-elever gör, sitta med en stenhård, lätt sågande hand som ligger på varsin sida om manken och överlivet frammåt lutat, så att frammåtbjudningen på hästen helt försvinner och hästen hamnar i undertempo och det bara blir en ständig kamp mellan häst och ryttare. Jag rider med ganska långa tyglar (inte så så att de glappar) och använder aldrig spö eller sporrar och jag har absolut inga problem att få fram hästen, rider även med mycket halvhalter på ytter och jobbar mycket med ställningen i hörnen och på volter, men det blir aldrig rätt, lyckas aldrig riktigt fånga upp hästen och få den mellan hand och skänkel. Funderar på om det kan vara så att jag helt enkelt är för snäll, måste jag kräva mer av hästen? Alla tips, frågor (om något skulle vara oklart), kommentarer är välkommna.
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Finns enligt mig inte något "rätt" i ridning.

Finns individer och utbildningsnivåer, det man kan göra är att tillbringa så många timmar som möjligt på hästryggen och att ha någon på marken som kan hjälpa en frammåt.

Dock anser inte jag att just ridskola generellt ger speciellt mycket, ffa inte efter X antal år, man tenderar att stagnera.

varför inte skaffa en medryttar häst och börja rida för en privat tränare som kan ta sig an just Dig och de problem Du har.


/ Elizette
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Det är antagligen just dina långa tyglar som gör att du höjer handen när du bromsar. Sedan är det så att kräver man inte arbete så får man inte heller något. Engelskskolade hästar är dessutom vana att gå med stöd från handen och ridna från skänkel till hand. Om du kortar dina tyglar till ett stöd och rider på med benen och gör lite lösgörande övningar så ska du se att det snart händer lite mer ;)
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Det är antagligen just dina långa tyglar som gör att du höjer handen när du bromsar. Sedan är det så att kräver man inte arbete så får man inte heller något. Engelskskolade hästar är dessutom vana att gå med stöd från handen och ridna från skänkel till hand. Om du kortar dina tyglar till ett stöd och rider på med benen och gör lite lösgörande övningar så ska du se att det snart händer lite mer ;)



förstår hur du menar, men jag skrev nog lite knasigt jag har ju stöd i tyglarna, men sitter inte och "drar" så pass i tyglarna som vissa elever gör. Tempot är det inga problem med brukar kunna hålla ett stadigt, lugnt men endå "vaket" tempo, rider väldigt mycket för vikthjälperna och med rösten. Jo det där med lösgörande övningar är ju bra, men eftersom det är på ridskola så måste vi ju följa instruktörens instruktioner men brukar köra lite mindre volter när det finns utrymme för det.
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Känner igen mig i din beskrivning, jag har också ridit länge och först nu börjat förstå att jag varit för försiktig och inte inverkat tillräckligt på hästen.

Du måste våga inverka på hästen. Var inte rädd för att korta tyglarna och begära lite mer stöd på tygeln. Många hästar behöver mycket stöd på yttertygeln först, när hästen sen börjar gå bättre och bär sig själv kan man ha ett lättare stöd.
Bara för att du vågar ta tag i tyglarna betyder det ju inte att du sågar!
Prova nästa gång att få hästen på ytterhjälperna och sen böja med insidan.

Nu är jag inte så duktig ryttare själv men jag hoppas mitt tips kan vara till liten hjälp iaf!

Sen tycker jag ochså att du absolut ska söka dig utanför ridskolan om du har möjlighet till det! Privathästar gör ofta rätt när du gör rätt, vilket kanske inte alla ridskolehästar gör.
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Ge mycket stöd på yttertygeln och rama in med benen ordentligt.
Annars kan det hjälpa mycket med en privatlektion eller två.
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

okej, ska prova att korta upp mina tyglar mer och göra lite lösgörande övningar :) har letat medryttare häst ett tag och jag har även varit medryttare på ett antal hästar, men jag tycker personligen att om man jämnför med de hästar jag har varit ocg provridit och varit medrytare på så håller ju ridskole hästarna högre kvalitet. Har haft en medryttarhäst som jag varit 100% nöjd med, tycker inte riktigt att folk tar hand om sina hästar ordentligt en häst jag var medryttare på hade tydligen "problem" med att höja och sänka ryggen, kanske inte var så konstigt han hade inte varit kollad av en veterinär på flera år tydligen och ägaren hade ridit med samma bett så länge hon hade haft hästen och aldrig kollat tänderna så hästen hade ju förmodligen spänningar i både mun, nacke och hals och då är det ju inte så konstigt att han inte kunde jobba rätt, och ist då för att kolla igenom hästen helt så sa hon bara att man skulle rida han med gramanen så han krökte fint på nacken och "jobbade med ryggen:eek: en annan häst blev aldrig riden av ägaren utan kunde få stå hur länge som helst så den stackars hästen hade inte ens muskler till att kunna gallopera...

så vet inte riktigt hur jag ska göra för jag vill ju komma vidare i min ridning och utvecklas och känner att jag inte riktigt gör det på ridskolan.
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Då har du faktiskt haft otur när du letat ;)
Det är ofta så att de hästar som är lite mer utbildade och som ägaren tar väl hand om kostar en slant mer än de som är oseriösa.
Mitt tips för att komma framåt, precis som de andra sagt vore att söka sig till privathästar och privattränare.

Efter jag slutade på ridskola och började som medryttare har jag under mycket kort tid kommit ljusår mycket längre än vad jag gjort efter hela mina 8 år på ridskolan!
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Jag har fått höra av min ridlärare att jag har en väldigt bra sits och att jag har en väldigt bra balans i mig själv och, men får väldigt mycket kritik för mina händer, bla att jag har en för hög hand, tycker själv att positionen av mina händer är bra då det är i en lodrät linje fram till bettet

Råd ett om du vill komma vidare i din ridning: Ta åt dig av kritiken istället för att tycka att du själv vet bäst. För ridläraren som står på marken kanske det inte alls ser ut som om att du har en rät linje till hästens mun? Om du ständigt får kritik för detta så bör du kanske tänka till. Om du är säker på att du har rätt och ridläraren fel så kanske du ska prova att byta instruktör?

Att du inte lyckas få hästen "mellan hand och skänkel" kan faktiskt bero på att du har en felaktig handställning och därför inte erbjuder hästen en tillräckligt stadig hand? Hästen kommer inte vilja gå i form om den inte kan lita på att du kommer att erbjuda en trevlig hand och ett jämnt trevligt stöd.

Andra tips för att faktiskt komma vidare i sin ridning är: (1) Ta nägra privatlektioner så att du får en chans att verkligen förklar för ridläraren vad du tycker är svårt och sedan få feed-back som du kan jobba med under en längre tid. (2) Be att få rida "lätta" hästar ett tag framöver för att jobba med ditt eget självförtroende. Går det bättre ett tag så är det lättare att känna sig duktig och därmed lättare att lära sig (tycker i alla fall jag). (3) Titta på lektioner där duktigare ryttare rider. Försök se vad de gör för att "lyckas".

Lycka till!
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Som det låter på din beskrivning så rider du som jag gör första kvarten - halvtimmen innan jag börjar kräva mer arbete från hästen (dvs trampa under sig ordentligt) Jag söker en låg lång form tills hästen är uppvärmd och därför något längre tyglar så att hästen söker sig framåt nedåt. Som jag förstår så stannar du där. Så efter en stund när hästen är uppvärmd kortar du tygeln en del (du ska inte få händerna i magen om du måste bromsa) använder mer skänkel, ger ledande tygeltag i hörn passeringar etc. håll kvar yttertygeln i samma läge hela tiden (alltså följ inte med med ytterhanden) Ytter skänkel håller emot, inner skänkel formar. Och sågande händer nedanför manken är för amatörer;)
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Jag har ridit på ridskola i ca. 10 år och har varit halvfodervärd på en ridskolehäst som jag hade 3 dar och gick 4 dar på ridskola. Jag lärde mej jätte mkt på det, att få rida självständigt mm. Men på ridskolan hästen står rider det nästan bara nybörjar som inte kan få hästarna att jobba i en bra form, och hästarna var jätte stela :crazy:, så det var bara att börja om varje helg med att mjuka upp, och bygga upp lite muskler. Mn brukar ju säga 1 steg framåt och 2 steg bakåt, men det var kankse 1/5 steg framåt och 2 steg bakåt... Så jag tröttnade till slut dels pga. jag kände att jag inte kunde komma längre på den hästen + att jag hade lyckats övertala föräldrarna att få en foderhäst :). NU blev det så att det blev en egen häst istället för foderhäst, för foderhästarna vi var och kollade på var inte något..
så jag vet hur det är när det känns som att det inte går framåt, prova att rid mer privat, det är klart man ska ha en häst som man trivs med, men man växer ju oftast ihop efter ett tag och man lär sig hur man ska rida just den hästen :)

Lycka till
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Vad är det i "formen" som inte funkar? Det låter som du gör det mesta rätt. Man kan ju faktiskt rida hästen i form även om man rider bettlöst, så det behöver inte nödvändigtvis vara brist på "stöd" som saknas.
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Du ställer ingen enkel fråga, därför finns inga enkla svar.

Ett svar som jag kan ge är att du ska lära dig mer om hästens rörelser, intressera dig massor för HUR en häst rör sig, VAD är egentligen den form vi alla pratar om, LÄS massor här på Dressyr och Ridning - Forumet, det finns en hel del intressant att ta del av även om det ibland inte passar ens sätt att tänka så är det intressant att veta hur andra kommer fram till lösningar.

Tränare, en tränare som du har förtroende för, DET måste jag säga är av högsta vikt!

En bok som du kan låna på bibblan heter Centrerad Ridning, skriven av Sally Swift, ÄR du nyfiken och vill lära dig kommer du att gilla den boken.

Lycka till!
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

har absolut inga problem att få fram hästen, rider även med mycket halvhalter på ytter och jobbar mycket med ställningen i hörnen och på volter, men det blir aldrig rätt, lyckas aldrig riktigt fånga upp hästen och få den mellan hand och skänkel. Funderar på om det kan vara så att jag helt enkelt är för snäll, måste jag kräva mer av hästen?

att få fram hästen och att få hästen att jobba är lite olika, de är inget direkt positivt heller att bara låta hästen springa på frammåt, då springer den bara på bogarna, de är inte farten som är de viktiga.

sen testa att gör halvhalterna med sätet istället för tygeln, sitt till på hästen och få den att trampa på mer, inte mera frammåt bara utan lite mer aktivt steg..eller hur man nu ska förklara..och driv ihop hästen, man kan inte dirva utan att fånga upp den för då blir de bara att dom springer.

och korta tyglarna, man ska inte sitta högt med handen utan ha handen låg o stabil och tänk att armar o händer är som gummi, de ska aldrig bli stumt för hästen vilket de blir om man sitter med för lång tygel..då blir de stumt o ryckigt för hästen.

och man ska aldrig behöva ta handen mot sej, man ska kunna öka o bromsa o korta o länga hästen med sätet.

jag har själv en tendens till för långa tyglar ibland, man ser inte de bra uppe från hästen..ja ser direkt på filmerna att ja borde korta tyglarna massor..men grejen är att de känns bra när man rider och därför ändrar man de inte om inte någon säger till än.

så lyssna på ridläraren och korta tyglarna även ifall de känns jättekonstigt och litar du fortfarande inte på ridlärarn så byt isåfall, för litar man inte på tränaren så går de inte.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Tack för alla bra svar!

Jag tar åt mig kritiken tycker absolut inte att jag vet bäst för då hade jag ju aldrig fråga totala främligar om hjälp, men när jag gör som min ridlärare säger och sänker handen så tycker hon att det blir bra när jag håller händerna så som jag inte tycker är rätt dvs långt ifrån varandra på varsin sida om manken kan även tilläga att jag har ridit min ridlärares häst en gång och en häst som är mer "stum" i munnen får man nog leta efter... Kan även tilläga att jag rider för två olika ridlärare och det är bara en av dem som ger mig kritik för mina händer så blir lite förvirrad... Ska be någon kompis filma eller fota nästa lektion och lägga ut de bilderna här blir kanske lite lättare att ge kritik och synpunkyer då:).

Jag har en häst som jag rider väldigt mycket på lektionerna en "gammal" dressyr valack, han är super fin att rida och honom går det att rida med enbart sätet och få han att jobba "rätt" enligt mig dvs höja ryggen och trampa under sig (kan även tilläga att då jag rider honom så rider jag med långa tyglar med några få halvhalter lite då och då på yttter) och det är så jag vill kunna rida alla hästar. Men så fort det är någon annan häst så funkar det bara inte, blev kankse lite knasigt det där med att jag kan få fram hästen för jag vet ju att man inte kan sitta och tok-rida:p utan med att få fram så menar jag en kraft i gången som kommer från bakbenen.

Me sen är det så att jag är en väldigt stark motståndare till det här med att man skulle behöva he stöd på ytter, vad är igentligen "stöd" på ytter? För som ponnytant sa så går det ju att rida en häst i "form" även på bettlöst och hack, det handlar väl om att "stoppa" upp de frammåtdrivande hjälperna och sammla all den kraften i bakdelen och det gör ju tillslut att hästen arbertar rätt... blev kankse en lite knasig text där så fråga gärna och rätta mig om jag har fel:D
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

ett stöd menar jag iallafall att man har ett sug i bettet, man ska ha kontakt..inte att man håller i hästen på något sätt.
rider man bettlöst så har man endå stödet på de sättet att hästen hela tiden söker sej fram mot bettet, eller va kallar man de när dom inte har bett? iallafall när jag ridit på hack., eller sidepull så har jag endå hade stödet på de sättet att hästen alltid söker sej frammåt, länger ja tygeln lite så följer alltid hästen med och man har ett stöd helt enkelt..jag har svårt att förklara märker jag..

kan även tilläga att då jag rider honom så rider jag med långa tyglar med några få halvhalter lite då och då på yttter

ja tror inte jag ser halvhalter på samma sätt som du ser dom på..eller gör på samma sätt..

gör du bara halvhalterna med yttertyglen?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

ett stöd menar jag iallafall att man har ett sug i bettet, man ska ha kontakt..inte att man håller i hästen på något sätt.



ja tror inte jag ser halvhalter på samma sätt som du ser dom på..eller gör på samma sätt..

gör du bara halvhalterna med yttertyglen?



Okej, för även när jag rider på långa tyglar på honom så tuggar han och på "går fram" till bettet om du förstår hur jag menar:p


Ja i princip bara med ytter får det ska ju vara "inner till ytter" innerskänklens frammåtdrivningar ska fångar upp av yttertyglen (alt sätet) en halvhalt är ju en lätt förhållning följt av en lätt eftergift för att få hästen att "vakna" till eller hur man ska förklara det. (Eller är det jag som har helt fel? isf rätta mig gärna :) )

Självklart gör jag ju små halvhalter innan varje nytt moment också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

men om du har långa tyglar så kan du ju omöjligt ha stödet? de som händer i bakbenen känner man i handen..brukar stämma ganska så bra.
eller hur menar du med långa tyglar? när ja menar långa tyglar menar jag mer hängande tyglar.

när jag gör halvhalter så har jag ett bra jämt stöd hela tiden med både inner o ytter tygel, gör ingen halvhalt på bara ytter..

sen driver man väl inte heller med bara en skänkel..?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
824
Senast: tuaphua
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 413
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 776
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp