Bukefalos 28 år!

Få hästen att arbeta rätt?

Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Hade varit väldigt intressant att läsa lite mer om det... har du några bra länkar/boktips? :)
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Ärligt talat har jag bara läst en enda bok om klassisk dressyr (fransk i det fallet) och det är Jean-Claude Racinet´s "Another Horsemanship", hans ridmanual. Finns nog betydligt "lättsammare" böcker om man är intresserad av en inblick för han är halv-extrem i sin lära.

Googlade lite, här kan man läsa lite kort sammanfattning av konceptet (har ingen koll på tränaren själv..) http://www.markrusselltraining.com/lessonsinlightness.html

http://members.aol.com/literiding/page15.html
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Har inte läst igenom hela tråden så jag vet inte om någon svarat samma sak som jag gör nu...

Har du haft en och samma ridlärare de här 14 åren som du ridit? I såna fall så kan det ju vara värt att prova rida för någon annan någon gång som ser dig med nya ögon och som kan ge dig lite andra tips. :idea: Man behöver ju inte byta ridlärare helt om man trivs med den man har men man kan ju rida ett par lektioner för någon annan.
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Har inte läst igenom hela tråden så jag vet inte om någon svarat samma sak som jag gör nu...

Har du haft en och samma ridlärare de här 14 åren som du ridit? I såna fall så kan det ju vara värt att prova rida för någon annan någon gång som ser dig med nya ögon och som kan ge dig lite andra tips. :idea: Man behöver ju inte byta ridlärare helt om man trivs med den man har men man kan ju rida ett par lektioner för någon annan.

Nej, har ridit för väldigt många olika ridlärare och det har jag mäsrk att det är ganska så bra att få en ny ridlärare lite då och då:)
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Rider du ridkolehästar?
Om du fick chansen att använda din lätta fina ridning på en lyhörd o ej så avtrubbad häst skulle du nog få en annan effekt i hästen än på de mer luttrade ridskolehästarna som kanske kräver ett "wakeupcall" innan de inser att det är dax att ta i o lyssna.

Om du inleder ett pass med att vara tydligare i dina hjälper, se till att de ger svar o går igenom, så hästen inte lullar på fortfarande i sin slummer, och då du får en ärlig reaktion direkt övergår till din fina ridning igen, då tror jag att hästarna kommer att bjuda till!

Fin ridning ger ju inget om hästen skiter i signalerna, (alla djur äro lata om det tar emot.. ibland tar det sig uttryck i hetta o stress) de måste ju uppmuntras till att lyssna o sen belönas för att de gör det. -Med fina mjuka hjälper och lyhörd ryttare!

Sedan så kan ju ingen häst med stumma muskelr o sliten kropp vara en dröm att rida dressyr på heller, känn in hästen och prova dig fram vilken räckvidd den har i kroppen och hur mkt som går att göra. ge impulser, få svar, slappna av o låt den röra sig fritt o ledigt!
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Fast det kan ju vara bra att rida hästar som lärt sig "komma undan" också, att behöva lära hästen lyssna på signalerna igen! :p Olika hästar kräver ju så olika metoder om det ska bli optimalt - vissa går bäst av finlir och att "fråga" hästen snällt medans andra behöver en lite fastare hand, eller konsekvens snarare, och att de då kräver olika höga/små faser innan man kommer till den nivå där de hajar till och man kan komma vidare. För även privathästar kan ju ha lärt sig ovanor eller ha lärt sig att man inte alltid behöver lyssna på ryttarens signaler! :p
Tror att de bästa ryttarna överlag är de som kan hitta en bra balans mellan det där och anpassa det beroende på vilken häst man rider...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 069
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 660
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
896
Senast: Lutten
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
828
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp