Bukefalos 28 år!

Få hästen att arbeta rätt?

Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Vad jag menade med mitt inlägg var att först säger du att du inte vill ha sträckt tygel på ridskolehästarna, sedan visar du upp en bild på "hur du skulle vilja rida" där ryttaren har sträckt tygel och rider på en blank stång = mycket skarpt bett.

Den andra bilden du visar upp har även där ryttaren hästen rejält mellan hand och skänkel. Så jag vet inte riktigt vad det är du frågar efter längre :crazy:

Det du måste göra för att komma till de lägen du visar bilder på är att börja RIDA hästen, inte bara guppa med med halvlång tygel och undra varför det inte händer något. Man måste ta tag i hästen och kräva arbete. Och för att få det måste man ha en kort, sträckt tygel. Annars har du inget att stämma av skänkeln mot. Nästa steg är att få bort tyngden i handen genom balanseringar, balanseringar och balanseringar. Då har du en häst som närmar sig samlingen och de bilder du visar.
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

kan definitivt hålla med om att ryttren på briar ser mer avslappnad och stabil ut men tycker verkligen inte att briar ser avslappnad ut...:crazy:

jag tycker briar ser koncentrerad ut..de krävs ju mycket av honom där..sen kan man som sagt inte avgöra på en bild..man vet inte vad brinken där krävde av briar..min häst går inte konstant med öronen frammåt heller när ja rider..måste min häst koncentrera sej mycket på mej och måste tänka till så vinklar han bak öronen med..

som sist när ja red utan sadel och träns och red slalom mellan hinderstöd som satt ganska så tätt och han va verkligen tvungen att lyssna på mej då gick han med med öronen bakåtvinklade...

givetvis inte hela tiden..dom skiftar väldigt mellan frammåt o bakåt.
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Vad jag menade med mitt inlägg var att först säger du att du inte vill ha sträckt tygel på ridskolehästarna, sedan visar du upp en bild på "hur du skulle vilja rida" där ryttaren har sträckt tygel och rider på en blank stång = mycket skarpt bett.

Den andra bilden du visar upp har även där ryttaren hästen rejält mellan hand och skänkel. Så jag vet inte riktigt vad det är du frågar efter längre :crazy:

Det du måste göra för att komma till de lägen du visar bilder på är att börja RIDA hästen, inte bara guppa med med halvlång tygel och undra varför det inte händer något. Man måste ta tag i hästen och kräva arbete. Och för att få det måste man ha en kort, sträckt tygel. Annars har du inget att stämma av skänkeln mot. Nästa steg är att få bort tyngden i handen genom balanseringar, balanseringar och balanseringar. Då har du en häst som närmar sig samlingen och de bilder du visar.

Ber om ursäkt, blev kanske lite fel jag vill inte rida som ryttarna på bildern utan jag vill få en häst som går som hästarna på bilderna.

Jag sitter verkligen inte och guppar med halvlånga tyglar och inte kräver något av hästen, för vissa hästar går det ju utmärkt att rida på det sättet jag rider på.

Jag har ju en häst jag rider regelbundet på ridskolan han går ju och jobbar rätt utan att jag behöver ha det här "stödet" i tyglarna det måste väl vara bevis på att man kan rida en häst i form och kräva något av den utan att sträcka tygeln, eller är det något fel på den hästen:confused:
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

jag tycker briar ser koncentrerad ut..de krävs ju mycket av honom där..sen kan man som sagt inte avgöra på en bild..man vet inte vad brinken där krävde av briar..min häst går inte konstant med öronen frammåt heller när ja rider..måste min häst koncentrera sej mycket på mej och måste tänka till så vinklar han bak öronen med..

som sist när ja red utan sadel och träns och red slalom mellan hinderstöd som satt ganska så tätt och han va verkligen tvungen att lyssna på mej då gick han med med öronen bakåtvinklade...

givetvis inte hela tiden..dom skiftar väldigt mellan frammåt o bakåt.


Jag tänkte inte så mycket på hur han hade öronen utan mer på hur hela hästen ser ut jag tycker att han ser spänd ut iaf i just den sekunden bilden togs, och så bär han inte upp ryttaren enligt min åsikt för hans rygg är ju inte rak utan den är ju aningen nersjunken och bakbenen kommer inte in under hästen så som jag skulle önska
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

om man ser på just ögonblicket så har han benen i de läget längst bak eller hur man ska säga..och då ser dom flesta hästar ut som hängmattor i ryggen.

sen om man ser på magen så ser man att magmusklerna jobbar..de skulle dom inte göra om ryggen inte va med alls.

nästa ögonblick skulle säkert hästen trampa mer under sej och då ser man att ryggen kommer upp..de är därför inte ja tycker att man kan se sånt på bilder..de är ju som galoppen..ingen häst ser direkt ut att gå i perfekt form när den står på ena frambenet liksom..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

om man ser på just ögonblicket så har han benen i de läget längst bak eller hur man ska säga..och då ser dom flesta hästar ut som hängmattor i ryggen.

sen om man ser på magen så ser man att magmusklerna jobbar..de skulle dom inte göra om ryggen inte va med alls.

nästa ögonblick skulle säkert hästen trampa mer under sej och då ser man att ryggen kommer upp..de är därför inte ja tycker att man kan se sånt på bilder..de är ju som galoppen..ingen häst ser direkt ut att gå i perfekt form när den står på ena frambenet liksom..

Ja det har du rätt i så det var nog bara en dum bild att diskutera om
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

tror vi menar samma ridsätt iallafall..tygeln ska ju inte vara spänd men den ska inte hänga o man ska ha en mjuk kontakt.

annars kanske du kan börja med western?
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Kopiera länken och klista in i ett nytt fönster så ser du den! :idea:

Tackar! :)

Angående bilden så skulle jag vilja ha ytterligare lite mer vinkling bak och högre bakre del av halsen = jämnare båge. Eller samma vinkling bak men lite längre tygel och högre bakre del av halsen, fast då blir den ju inte så samlad. Trevlig jämfört med mycket man ser... :angel:
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

http://s166.photobucket.com/albums/u109/Cashmere_/?action=view&current=maxtrav.jpg

tycker även att denna hästen bär upp sig själv alldeles utmärkt.


Nej, men den SKJUTER alldeles utmärkt! :p
Tror jag är med på vad du är ute efter, "uppförsbacken", men man kan bli lurad ibland!

Tycker det är bra att man inte snöar fast vid vad som "ska" vara bra om det inte känns ärligt. Det finns säkert massor med hästar som är "ärligare" än t ex Briar i formen, men av dessa är det nog inte många som skulle palla att hålla det under ett helt dressyrprogram och alla dess moment på svår nivå. Satsar man inte på det, ja då tycker jag det är rätt logiskt att satsa på det "ärliga" (nåja, från någon ände iaf med det som målbild) från början och inte börja kompromissa för att det ser spänstigt och snyggt ut i övrigt.
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Vad jag menade med mitt inlägg var att först säger du att du inte vill ha sträckt tygel på ridskolehästarna, sedan visar du upp en bild på "hur du skulle vilja rida" där ryttaren har sträckt tygel och rider på en blank stång = mycket skarpt bett.

Fast avslappningen i överlinjen (eller längningen av överlinjen snarare) var klart bättre på andra bilden. Spela roll vilket bett man rider på om man får ett bra resultat? Bettet ger sällan ett bättre resultat om ryttaren inte hade kunnat åstakomma det oavsett bett, visar bara bristerna på olika sätt som regel.
"Stöd" på kandar upplever jag mycket skarpare än blank stång med lätt kontakt. Nu verkade dock hästen på bilden med blank stång vara väldigt känslig alt. avknäppt och därav för kort tygel = inte optimalt det heller, men jag tror jag förstår vad TS är ute efter.
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Ber om ursäkt, blev kanske lite fel jag vill inte rida som ryttarna på bildern utan jag vill få en häst som går som hästarna på bilderna.

Jag sitter verkligen inte och guppar med halvlånga tyglar och inte kräver något av hästen, för vissa hästar går det ju utmärkt att rida på det sättet jag rider på.

Jag har ju en häst jag rider regelbundet på ridskolan han går ju och jobbar rätt utan att jag behöver ha det här "stödet" i tyglarna det måste väl vara bevis på att man kan rida en häst i form och kräva något av den utan att sträcka tygeln, eller är det något fel på den hästen:confused:


Då förstår jag bättre vad du är ute efter och kan berätta för dig att det GÅR inte att rida en häst på det sättet utan att först ha "gått via" stöd i handen. (någonstans finns det säkert, men jag har aldrig sett det)

Och vad beträffar hästen på ridskolan så kan den säkert bli eftergiven och söka sig neråt på längre tygel - det ska alla hästar kunna. Men den sortens ARBETE du ser på bilderna kräver att man börjar i ett stöd. Även westenhästar börjas i ett stöd som man sedan plockar bort allteftersom (om jag har förstått min western-tränare rätt)-
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Jag har ju en häst jag rider regelbundet på ridskolan han går ju och jobbar rätt utan att jag behöver ha det här "stödet" i tyglarna det måste väl vara bevis på att man kan rida en häst i form och kräva något av den utan att sträcka tygeln, eller är det något fel på den hästen:confused:

:bow:
En eloge till dig som vågar rida utan hästens femte ben! :D

Under senare ridskoleåren jobbade jag i princip bara på att få hästarna slappna av i nacke och överlinje först och främst för att få sökning framåt/nedåt, och därefter lite samlade övningar. Fungerade jättebra på vissa hästar, några var för spända/stela, några pallade jag bara inte med i övrigt, någon enstaka var så felinlärd med det där stödet att jag aldrig lyckades lära om, man kunde få ett lättare stöd men aldrig bli av med det helt.. Under ridskoletiden kunde jag känna mig halvkass just för att jag inte kunde rida alla hästar ordentligt, samtidigt är jag såhär i efterhand när jag valt min "stil" glad att inte ha lärt sig en massa ovanor! :angel: (eller jo, det gör man väl alltid, men inte just på den fronten).
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Jag håller med dig angående bettet och jag ser inget fel i att rida på blank stång om man anser att det passar en själv och hästen. Vad som gjorde mig förvirrad var att TS först inte ville korta tygeln på ett tränsbett för att det skulle vara liksom "elakt" mot hästen och sedan visade upp en bild på en som rider med sträckt tygel på stång och säger att det är så hon vill rida ;)
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Ja det är just det jag menar, KÄNSLAN när man rider en häst som vill jobba och som vill vara sin ryttare till lags, finns ju inget härligare än när man kan rida hästen på en lång tygel med en minimal kontakt på tyglen och endå känna hur hela hästen höjs under en och hur den arbetar på under sig, det är den känslan/sättet att få hästen att gå jag är ute efter, men då måste jag kanske korta upp tyglarna då på vissa hästar och erbjuda "stöd" tills de hittar sin form och då kan jag släppa på tyglarna...
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

:bow:
En eloge till dig som vågar rida utan hästens femte ben! :D

Under senare ridskoleåren jobbade jag i princip bara på att få hästarna slappna av i nacke och överlinje först och främst för att få sökning framåt/nedåt, och därefter lite samlade övningar. Fungerade jättebra på vissa hästar, några var för spända/stela, några pallade jag bara inte med i övrigt, någon enstaka var så felinlärd med det där stödet att jag aldrig lyckades lära om, man kunde få ett lättare stöd men aldrig bli av med det helt.. Under ridskoletiden kunde jag känna mig halvkass just för att jag inte kunde rida alla hästar ordentligt, samtidigt är jag såhär i efterhand när jag valt min "stil" glad att inte ha lärt sig en massa ovanor! :angel: (eller jo, det gör man väl alltid, men inte just på den fronten).


Hmm.. jag tycker det är lite felvisande att kalla stödet i handen för "hästens femte ben" för jag antar att det är det du syftar på? Målet i den engelska ridningen är att rida hästen med ett minimalt stöd från handen. Anledningen till att du inte vill släppa tygeln helt är för att då känner du inte vad bakbenen gör på ett korrekt sätt.
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Då förstår jag bättre vad du är ute efter och kan berätta för dig att det GÅR inte att rida en häst på det sättet utan att först ha "gått via" stöd i handen. (någonstans finns det säkert, men jag har aldrig sett det)

Johoodå.
Men det är betydligt mer blottande eftersom man inte kan "ta emot" eventuellt taktfel i handen och ersätta hästens egen balans med handen. Grovjobbet blir svårare men belönande om man gör det bra.
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Ja det är just det jag menar, KÄNSLAN när man rider en häst som vill jobba och som vill vara sin ryttare till lags, finns ju inget härligare än när man kan rida hästen på en lång tygel med en minimal kontakt på tyglen och endå känna hur hela hästen höjs under en och hur den arbetar på under sig, det är den känslan/sättet att få hästen att gå jag är ute efter, men då måste jag kanske korta upp tyglarna då på vissa hästar och erbjuda "stöd" tills de hittar sin form och då kan jag släppa på tyglarna...

Om det bara är den grundläggande lösgjordheten i ryggen du är ute efter så är det inga problem att rida på lång tygel. Jag gör det ibland själv. På vissa hästar går det att komma dit utan att korta tygeln först på andra måste man ge ett rejält stöd först och sedan ta bort det bit för bit.

Den stora risken är dock att du lägger hästen på bogarna.
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Johoodå.
Men det är betydligt mer blottande eftersom man inte kan "ta emot" eventuellt taktfel i handen och ersätta hästens egen balans med handen. Grovjobbet blir svårare men belönande om man gör det bra.

Jag är mycket nyfiken på att se om du har några bilder/filmer på hästar som går samlat och arbetar utan att någonsin under sin utbildning gått med stöd/stångbett...
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Då förstår jag bättre vad du är ute efter och kan berätta för dig att det GÅR inte att rida en häst på det sättet utan att först ha "gått via" stöd i handen. (någonstans finns det säkert, men jag har aldrig sett det)

Och vad beträffar hästen på ridskolan så kan den säkert bli eftergiven och söka sig neråt på längre tygel - det ska alla hästar kunna. Men den sortens ARBETE du ser på bilderna kräver att man börjar i ett stöd. Även westenhästar börjas i ett stöd som man sedan plockar bort allteftersom (om jag har förstått min western-tränare rätt)-

Jo, det går för till en början så söker han sig ju frammåt neråt, och efter uppvärmningen så försöker jag köra lite egna övningar tex öppna och sluta och då sammlar hästen upp sig och arbetar (för det känner jag och får höra av min ridlärare) utan att jag stöder med tyglarna
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Hmm.. jag tycker det är lite felvisande att kalla stödet i handen för "hästens femte ben" för jag antar att det är det du syftar på? Målet i den engelska ridningen är att rida hästen med ett minimalt stöd från handen. Anledningen till att du inte vill släppa tygeln helt är för att då känner du inte vad bakbenen gör på ett korrekt sätt.

Så länge du har ett stöd i handen, vare sig det är 20 gram eller 50 kilo så rubbar du hästens egen balans och ersätter det med handen = ett femte ben. Visst kan det finnas olika grader, men tänkvärt är ju att så länge man har det stödet kommer hästen aldrig bli riktigt bogfri.
Att ha kontakt betyder ju att man känner munnen men inte erbjuder något stöd, inte ens dom 20 grammen. Då kan man fortfarande känna vad bakbenen gör, även om jag tycker det är lika effektivt att känna det i rumpa/höfter.

Många vägar bär till rom, men jag vill få HÄSTEN jobba, inte något styrketräningspass för mig själv, inte! ;) Mao passar kontakt-biten mig, och jag har hittat ett (eller ett par t o m) fungerande system, även om jag har en del kvar att lära innan det blir någon samling att tala om. Tycker det viktigaste är just att hitta något man trivs med - och successivt förbättra det systemet genom tränare/erfarenhet istället för att stenhårt köra på något som inte känns bra. Om det nu inte gör det. Känslan är viktigare än prestation för mig, "ridkänslan", och självbärighet - dvs häst som inte kräver stöd från hjälper för att bära upp ryttaren - är nästan ett krav för den känsla jag strävar efter. Att lära den ta stöd först och bli beroende av dessa stöd-hjälper skulle bara vara en omväg.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 466
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 537
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
852
Senast: Lutten
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
824
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp