Bukefalos 28 år!

Få hästen att arbeta rätt?

Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Många vägar bär till rom, men jag vill få HÄSTEN jobba, inte något styrketräningspass för mig själv, inte! ;)

Det här tycker jag är väldigt konstigt... jag har aldrig på de senaste fyra-fem åren iaf inte haft ont i armarna efter ett ridpass. Jag anstränger knappt armarna. Måste man göra det är det något verkligt fel någonstans.

Jag tror att du och jag pratar lite om samma sak fast på olika sätt. Jag skulle ALDRIG acceptera att "bära omkring" hästen i handen. Då är den inte loss i bak. Jag kortar min tygel och ger hästen en ram. Den ska den hålla sig inom och inte hänga sig på. Jag kan slänga ifrån mig tygeln precis när som helst under ett pass och det händer inget annat än att hästen kommer fram/nedåt med nosen och söker efter bettet. Även i valfritt galopptempo.

Däremot vet jag att om man är fel ute med detta stöd så får man sig en rejäl kullerbytta av en sådan sak. Kanske det är sådana "stöd" du tänker på. För det kan jag verkligen hålla med om är ett femte ben...
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Jo, det går för till en början så söker han sig ju frammåt neråt, och efter uppvärmningen så försöker jag köra lite egna övningar tex öppna och sluta och då sammlar hästen upp sig och arbetar (för det känner jag och får höra av min ridlärare) utan att jag stöder med tyglarna

När hästen samlar upp sig. Kortar du upp tygeln lite då eller blir den som en banan?
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

När hästen samlar upp sig. Kortar du upp tygeln lite då eller blir den som en banan?


Ja kortar upp tygeln gör jag men det är bara så att den inte ska hänga och slänga runt halsen på hästen.

Hur menar du med att hästen blir som en bana, att den skulle förböja sig eller att den bara skulle kröka lite fint på nacken utan någon aktivitet i bakbenen och ryggen?
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Ja kortar upp tygeln gör jag men det är bara så att den inte ska hänga och slänga runt halsen på hästen.

Hur menar du med att hästen blir som en bana, att den skulle förböja sig eller att den bara skulle kröka lite fint på nacken utan någon aktivitet i bakbenen och ryggen?

Jag menade om tygeln blev som en banan ;)

Har du kontakt med munnen alls när du rider? Kanske du kan rita en snygg bild i paint eller nått hur det brukar se ut när du rider (eller kanske du har foton?), för det känns som att vi "pratar förbi" varandra.
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Jag menade om tygeln blev som en banan ;)

Har du kontakt med munnen alls när du rider? Kanske du kan rita en snygg bild i paint eller nått hur det brukar se ut när du rider (eller kanske du har foton?), för det känns som att vi "pratar förbi" varandra.


Jaha:p

Ja jag har ju en "kontakt" för att kunna rätta upp eller fånga upp hästen (om sätet eller rösten inte skulle fungera) och den skulle flyta ut eller "dra" iväg

http://s166.photobucket.com/albums/u109/Cashmere_/?action=view&current=lalalal.jpg


Cashmere_


ungefär så ser det väl ut, jag är inte särskilt duktig på att rita spec inte i paint. Var det en sån bild du menar eller?

Kan tilläga att jag ske be en kompis filma/fota mig så jag har lite bilder jag kan lägga in.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Däremot vet jag att om man är fel ute med detta stöd så får man sig en rejäl kullerbytta av en sådan sak. Kanske det är sådana "stöd" du tänker på. För det kan jag verkligen hålla med om är ett femte ben...

Jo, vi är inne på hyfsat samma linje. Förutom att jag personligen inte vill ha det där halvsega stödet heller som inte innebär särskilt mycket vikt, jag vill ha en så avslappnad häst i överlinjen att den kan ha tydlig kontakt utan att för den skull lägga vikt i handen även om det är lite vikt. Jag vill inte ha hästen fram MOT handen, jag vill att den ska söka sig dit pga avslappningen om du är med på skillnaden? Säger inte att det andra är fel, men det är känslan jag personligen strävar efter att ha i handen.
Däremot tycker jag din metod/filosofi också är ok, eftersom det inte lika lätt blir ett "femte ben". Själva principen med femte ben uppstår dock ofta även med principen att inte låta hästen lägga vikt i handen men tänker stöd, huvudsaken att man själv tycker det känns bra och att det går åt rätt håll med ridningen. Alla hästar kommer ändå inte vara lätt i framdelen under större delen av vår utbildningstid.
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Jag är mycket nyfiken på att se om du har några bilder/filmer på hästar som går samlat och arbetar utan att någonsin under sin utbildning gått med stöd/stångbett...

Varför får de inte ha gått med stångbett? :p Hänger inte med på kopplingen. Har den inte lärt sig avslappningen/sökningen kommer det synas ännu mer på stång. Hursomhelst så sök på youtube på Nuno Oliveira så är det lite åt det hållet jag tänker mig iaf, strävar efter lätthet istället för stöd och erbjuder alltså inte hästen handen som stöd. Det var inom klassisk fransk dressyr jag först kom i kontakt med tänket, därefter inom AR, vet inte hur det är inom övrig klassisk dressyr men tror det strävar åt samma sak iaf.
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Varför får de inte ha gått med stångbett? :p Hänger inte med på kopplingen. Har den inte lärt sig avslappningen/sökningen kommer det synas ännu mer på stång. Hursomhelst så sök på youtube på Nuno Oliveira så är det lite åt det hållet jag tänker mig iaf, strävar efter lätthet istället för stöd och erbjuder alltså inte hästen handen som stöd. Det var inom klassisk fransk dressyr jag först kom i kontakt med tänket, därefter inom AR, vet inte hur det är inom övrig klassisk dressyr men tror det strävar åt samma sak iaf.

Jag tycker ofta att stången används för att ge hästen en onaturlig respekt för handen. Ett slags "artificiellt stöd", utan stöd om du förstår mig. Det är kanske ett litet underligt resonemang, me njag har sett många hästar som rids på stång som verkligen inte har ett naturligt stöd-sökande men det kan se ut så och kanske kännas så om man inte vet vad man ska känna efter.

Sökte lite på Nuno Oliveira och jag vet inte riktigt om jag ser skillnaden i stödet? Jag ser en fast ram där skänkeln är det som styr/lossar hästen. Sedan att han sitter och tittar sig själv i naveln förstår jag inte meningen med, varför gör han så? Kanske du kan förklara lite vad det är han gör? Det hade varit intressant för mig att veta.
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Det var en sån bild jag menade ;) Och jag skulle verkligen gärna se att du kortade upp din tygel i så fall. När den är så lång måste det vara omöjligt att känna hur bakbenen arbetar....
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

http://www.youtube.com/watch?v=bx-z_SRRddA

0:25-0:32 är inte det en häst som jobbar "rätt" eller är det jag som har fel och han rider ju utan någon som helst betsling

0:50-1:20 är inte det också en någorlunda bra form och en häst som arbetar på ganska så bra (lite för lite aktivitet i bakbenen enligt mig)

1:30-1:33 här ser man ju också att hästen "tuggar" som den skulle ha gjort om den hade haft ett bett i munnen

3:05-3:22 ser inte det ganska så bra ut för ridning utan bett och sadel

Så är inte detta ett litet "bevis" på att det går att rida en häst rätt utan stöd på tyglarna
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Det var en sån bild jag menade ;) Och jag skulle verkligen gärna se att du kortade upp din tygel i så fall. När den är så lång måste det vara omöjligt att känna hur bakbenen arbetar....

okej bra:)

nja inte riktigt för hästen rörelser kan jag ju känna i kroppen också om jag inte rider lätt dvs. men jag ska prova på nästa lektion att korta upp tyglarna och se hur det går, får kanske en liten uppenbarelse :idea::D
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

de går absolut att rida en häst utan stödet, de beror ju helt på vilken gren man rider i, man vill ju olika i dom olika ridstilarna, enda som är lika i alla är ju att hästen ska lägga vikten bakåt..sen är sättet man gör de på olika.

han är grymt bra på att rida helt enkelt..

ja tänker så med ibland..att man inte borde behöva varken sadel eller träns just för att sånna som han får ju hästarna att arbeta bättre än dom flesta.

jag rider min häst mycket i bara repgrimma, eller med halsring just för att jag vill kunna rida så.
vill inte behöva ha bett eller nånting på..jag kan få min häst att söka sej neråt och få upp ryggen så han arbetar på bra med överlinjen.
däremot så kan jag inte få upp honom i formen utan tränset, bett eller utan bett spelar ingen roll..men de är ramen jag vill åt när ja rider med bett, hästen anpassar sej efter den.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

de går absolut att rida en häst utan stödet, de beror ju helt på vilken gren man rider i.

han är grymt bra på att rida helt enkelt..

ja tänker så med ibland..att man inte borde behöva varken sadel eller träns just för att sånna som han får ju hästarna att arbeta bättre än dom flesta.

jag rider min häst mycket i bara repgrimma, eller med halsring just för att jag vill kunna rida så.
vill inte behöva ha bett eller nånting på..

ja det är ju så jag vill kunna rida också!:love::D


(svar till alla)

Det är det man kan med den valaken jag brukar rida är hur underbart som helst han lyssnar på minsta lilla rörelse utan att man behöver ta det minsta i tyglarna.

Så jag kankse ska koncentrera mig på den hästen? och bara rida honom för det känns så himla rätt:love:
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

http://www.youtube.com/watch?v=bx-z_SRRddA

0:25-0:32 är inte det en häst som jobbar "rätt" eller är det jag som har fel och han rider ju utan någon som helst betsling

0:50-1:20 är inte det också en någorlunda bra form och en häst som arbetar på ganska så bra (lite för lite aktivitet i bakbenen enligt mig)

1:30-1:33 här ser man ju också att hästen "tuggar" som den skulle ha gjort om den hade haft ett bett i munnen

3:05-3:22 ser inte det ganska så bra ut för ridning utan bett och sadel

Så är inte detta ett litet "bevis" på att det går att rida en häst rätt utan stöd på tyglarna


Visst är han grymt duktig? Jag håller på och tränar mig.. men jag är inte där riktigt än ;) Men du... där vi har träns med bett har han en halsring som gör exakt samma sak - fångar upp energin från bakbenen och styr den uppåt istället.
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Så jag kankse ska koncentrera mig på den hästen? och bara rida honom för det känns så himla rätt:love:

Det tycker jag verkligen att du ska göra! Jag försöker att få rida samma sto varje lektion eftersom vi kommer närmare och närmare det där "lätta, lätta". Sedan är jag också medryttare på en valack och vi är kanske liiite längre ifrån att bli "lätta" *hosthost* men vi nosar på det åtminstonde någon gång per pass... så det kommer, det kommer.
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Visst är han grymt duktig? Jag håller på och tränar mig.. men jag är inte där riktigt än ;) Men du... där vi har träns med bett har han en halsring som gör exakt samma sak - fångar upp energin från bakbenen och styr den uppåt istället.

ja, men då tycker jag ju en halsring ar miljoner gånger bättre för jag är inte alls ett stort fan av bett:crazy: så det är nog därför jag absolut inte vill ta i tyglarna eftersom hela min kropp bara skriker åt mig att det är fel... Det är ju synd att man inte har råd eller tid till egen häst...:cry:

letar också just nu medryttare som en galning men det är ju så himla svårt när man är lite yngre, och inte har tillgång till körkort/bil
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Jag misstänkte att det var där skon klämde ;) Jag hade också en sån period när jag inte ville ta hästen i munnen... min personliga uppfattning nu är dock att så länge handen är stadig så är det helt okej med bett. Då tycker jag att det är värre med en ostadig ryckig kontakt som hästen inte kan lita på.
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Jag misstänkte att det var där skon klämde ;) Jag hade också en sån period när jag inte ville ta hästen i munnen... min personliga uppfattning nu är dock att så länge handen är stadig så är det helt okej med bett. Då tycker jag att det är värre med en ostadig ryckig kontakt som hästen inte kan lita på.

Ja det var det nog, men vill tilläga att jag INTE har en ryckig kontakt inte för att jag tror du menade de utan ville bara tilläga det:p Jag tycker att hack och bettlöst är helt fantastiska uppfiningar som borde användas av alla men men man kan inte alltid få som man vill:angel:
men ska korta upp tyglarna nästa lektion (då jag vet att jag ska rida en ny häst) och be min kompis fota och sen lägga in bilderna här:D
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Jag tycker du ska prova iaf :) Men ge det några gånger så du vänjer dig lite liksom. Hade ju varit kanon om du kunde fixa lite foton! Jag tycker alltid det är intressant att se andra rida!

Anledningen till att man inte bara vill rida på hack och bettlöst är att de fungerar lite annorlunda än vanliga bett. Får jag välja tycker jag nog att sidepull är det bättre alternativet om man inte vill ha bett.
 
Sv: Få hästen att arbeta rätt?

Sökte lite på Nuno Oliveira och jag vet inte riktigt om jag ser skillnaden i stödet? Jag ser en fast ram där skänkeln är det som styr/lossar hästen. Sedan att han sitter och tittar sig själv i naveln förstår jag inte meningen med, varför gör han så? Kanske du kan förklara lite vad det är han gör? Det hade varit intressant för mig att veta.

Nuno kör enligt franska skolan - kontakt utan stöd.
Hästen ska vara så "lösgjord i munnen/underkäken/nacken" att den kan ha tydlig kontakt utan motstånd och därmed inget stöd.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 987
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 654
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
892
Senast: Lutten
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
827
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp