Få katten att äta blötmat

Blir lite förbryllad över diskussionen kring spannmål, socker, mush mm eftersom jag faktiskt inte kan ngt att tala om ang kattmat...
Min katt ( kastrerad hane 8-9 år , frisk, bra hull men inte tjock, ute och inne efter behag och bor på landet) har fri tillgång till Royal canine torrfoder f kastrerade katter och får en påse mjukmat ( Sheba, Gourmet eller Royal Canine) om dagen. Äter helt klart möss mm eftersom jag måste avmaska var annan månad ung...
Är detta på ngt sätt en 'felaktig' kost? Varför i så fall?
 
Blir lite förbryllad över diskusdionen kring spannmål, socker, mush mm eftersom jag faktiskt inte kan ngt att tala om ang kattmat...
Min katt ( kastrerad hane 8-9 år , frisk, bra hull men inte tjock, ute och inne efter behag och bor på landet) har fri tillgång till Royal canine torrfoder f kastrerade katter och får en påse mjukmat ( Sheba, Gourmet eller Royal Canine) om dagen. Äter helt klart möss mm eftersom jag måste avmaska var annan månad ung...
Är detta på ngt sätt en 'felaktig' kost? Varför i så fall?

Katter är ju inte gjorda för att äta spannmål men spannmål är billigt så därför bulkar foderföretagen upp proteinhalten med vegetabilier. Dvs proteinhalten kan vara helt ok men källan till proteinet sämre.

Samtidigt, mår katten bra ska man inte vara alltför hysterisk tycker jag. Våra tidigare katter fick typ Whiskas och Friskies torrfoder :crazy: men var fina katter som blev gamla. Dock är det ju inte optimalt foder för en katt och jag tycker att när vi nu faktiskt har djur som är helt beroende av oss ska de få så bra och lämpligt foder som möjligt :) De senaste katterna vi har haft har fått spannmålsfritt torrfoder. Däremot är det lögn att få i dem (numera katt i singular) vettigt blötfoder och färskfoder tänker jag inte ens testa :meh: Inga av våra katter har varit dåliga på att dricka men i så fall hade jag sett till att få dem att äta blötmat. Katter kommer från öknen där deras främsta källa till vatten är bytesdjuren. Det arvet gör att en del katter är dåliga på att dricka och får de torrfoder (vilket de absolut inte är gjorda för) kan de få problem.
 
Googlade MUSH
"Äntligen – ett naturligt helfoder för katten! Inga konstigheter, bara ren, oprocessad rå mat"
Nöt, gris, kyckling ..Naturligt och inga konstigheter?????
Hmmm ... har aldrig sett en katt ta en gris eller ko ... knappast ens en höna ...
 
Blir lite förbryllad över diskussionen kring spannmål, socker, mush mm eftersom jag faktiskt inte kan ngt att tala om ang kattmat...
Min katt ( kastrerad hane 8-9 år , frisk, bra hull men inte tjock, ute och inne efter behag och bor på landet) har fri tillgång till Royal canine torrfoder f kastrerade katter och får en påse mjukmat ( Sheba, Gourmet eller Royal Canine) om dagen. Äter helt klart möss mm eftersom jag måste avmaska var annan månad ung...
Är detta på ngt sätt en 'felaktig' kost? Varför i så fall?
Din katt fixar nog balansen själv med hjälp av mössen. Men om du tänker innekatt så får man ju som ägare försöka efterlikna den föda som kattens system är anpassat för. Och då faller torrfoder bort pga mängden kolhydrater, blötmat innehåller mer protein, fett och vätska, ungefär som en mus.
 
Googlade MUSH
"Äntligen – ett naturligt helfoder för katten! Inga konstigheter, bara ren, oprocessad rå mat"
Nöt, gris, kyckling ..Naturligt och inga konstigheter?????
Hmmm ... har aldrig sett en katt ta en gris eller ko ... knappast ens en höna ...

Det har ju med rimligt tillgängliga proteinkällor att göra. Dvs nöt, gris, kyckling och häst är något som finns i stor skala och är den typ av protein som katter är gjorda för.
 
@sthu som några andra säger, det är en process. När jag ställde över mina katter från torrfoder till vått fasade jag in det våta väldigt långsamt. Blandade med torrfoder eller tonfisk tills jag kunde smyga ut det torra eller tonfisken igen.
 
Det har ju med rimligt tillgängliga proteinkällor att göra. Dvs nöt, gris, kyckling och häst är något som finns i stor skala och är den typ av protein som katter är gjorda för.
Givetvis! Reagerar på reklamen....!Knappast naturligt f en katt m ko och gris. Naturligt vore möss och småfåglar! Små möss skulle man väl kunna föda upp och frysa in, men det skulle väl inte kattägarna klara!
 
....eller som ormägare ... levande möss :o... Fast ormar äter ju inte så ofta ...Skulle nog bli lite stökigt med innekatt jagande levande möss flera gånger om dagen! :D Fast katten skulle ha kul!:laugh:
 
När jag försökte få Nikita att äta blötmat innan vi enades om Sheba i sås :meh:

8182923433_40d10cb568_n.jpg[
 
Hur får jag kisse att äta blötmat?
Hon är uppväxt på torrfoder och ganska kräsen.

Det enda som går hem är Mjau noga utvalt kalkonmousse och Gourmet (som ju innehåller socker). Har provat flera olika märken och smaker men det mesta hamnar i soptunnan.

Tips?
Prova köra maten i mixern. Funkar ibland.
 
Underbar bild! Katter är verkligen bra på att träna sina människor att ge dem det de vill ha!
Min terroriserar mig till att ge mjukmat, men accepeterar bara de dyra med köttbitar i sås!
Än så länge, ja. Plötsligt en dag när du serverar den där favoritmaten kommer katten att titta på dig som om du just ställt fram en komocka. Och då är det bara att börja om letandet efter en ny favoritmat som dess kungliga höghet accepterar.
 
QUOTE="mandalaki, post: 18216250, member: 214"]Än så länge, ja. Plötsligt en dag när du serverar den där favoritmaten kommer katten att titta på dig som om du just ställt fram en komocka. Och då är det bara att börja om letandet efter en ny favoritmat som dess kungliga höghet accepterar.[/QUOTE]
....du har rätt tyvärr ... Relamerade mat från Royal canine en gång när katten plötsligt tvärvägrade äta dyra favoriten ...De analyserade och hittade ......absolut inget fel! :oKatten fick ny mat (samma sort) från RC och katten åt! :p
 
Jag vet en del kattägare som köper frysta musungar i djurbutikerna och ger sina katter som extragodis.
Jag lärde mina katter jaga möss.. Först fångade jag dem och de fick dem döda, sedan så fick de dem levande. Men det var en lång och intressant process. De är grymma på att ta möss/sorkar/råttor nu.
En tog en fas och släppade in den i köket, den levde, men var tuggad på. Så jag nackade den och så. Han fick behålla den. :cautious:
 
@sthu Jag hade en katt som behövde äta enbart blötfoder av sjukdomsskäl. Jag testade precis allt och det som fungerade var att värma blötmaten till kroppstemperatur. Då åt hon men det var tvunget att vara portionspåsar och när hon hade vant sig så räckte det med att de förvarades ganska varmt. Hon fick trots allt några extra år så det var värt det men fy så mycket kattmat det blev innan jag hittade något som föll henne i smaken.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 146
Senast: Sassy
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
917
Senast: escodobe
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
921
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp