Få katten att äta blötmat

Nikita äter grillad entrecote och lammstek i ugn. Det bästa är butiksgrillad kyckling. Helst det kryddiga skinnet jag omsorgsfullt tagit bort eftersom det inte är bra för henne eller mig. Eller jo, lammkotletter går också ner så länge det inte är rått. Fisk, skaldjur och liknande dissas totalt. :meh:

På landet där hon får gå ut ibland i trädgården under min uppsyn finns det massor av sork. Men det enda hon släpar in är oätliga näbbmöss. Hon skulle uppenbarligen aldrig nedlåta sig till att jaga något ätbart. :yuck:
 
På landet där hon får gå ut ibland i trädgården under min uppsyn finns det massor av sork. Men det enda hon släpar in är oätliga näbbmöss. Hon skulle uppenbarligen aldrig nedlåta sig till att jaga något ätbart. :yuck:
Mina katter skulle nog gärna dödat sorkarna, men äta?! Nej, fy för den lede!

Jag har aldrig sett dem äta något de fångat, vare sig det varit möss eller småfåglar, det bara lämnas :wtf:
 
Kokt kalkon med kattmynta dög att nosa på och stryka sig mot, inte smaka.
Ska prova ugnsgrillad med, blandad med såsen från mjaus blötmat.

Encore går hem. Varför duger inte maten jag lagar?
 
Kan du inte fortsätta ge Mjau, Gourmet och Encore tills katten blivit mer van vid att äta blötmat?

Det kan ge sig med tiden. För mina katter tog det lång tid och flera försök innan de godkände maten. Jag tappade nästan hoppet efter varje misslyckande gång, men tack och lov har min envishet tillslut gett visst resultat.
 
Kan du inte fortsätta ge Mjau, Gourmet och Encore tills katten blivit mer van vid att äta blötmat?

Det kan ge sig med tiden. För mina katter tog det lång tid och flera försök innan de godkände maten. Jag tappade nästan hoppet efter varje misslyckande gång, men tack och lov har min envishet tillslut gett visst resultat.

Jag tror på flooding :rofl: Nej skojar bara. Självklart skulle jag kunna det. Hon äter så otroligt lite bara..
Hon petar som sagt i sig en burk Mjau noga utvalt á 85 g per dag, mer än så går inte ner. Det känns som alldeles för lite för en katt i hennes storlek (maine coon, 6 kg).

Är nog mest orolig för hennes matvanor så jag blir lite smått hysterisk med mitt matande. :angel:
 
Tonfisksspad gillar hon inte heller? Eller kokt (vit) fisk? Mina älskar det, men bara ica basics.

Det kan ju även vara så att hon klarar sig på 85g. Min 7 kg's katt äter inte så mycket han heller, men han sover mest bort dagarna. En mer aktiv katt bör rimligen behöva mer. Hur är hennes hull? Har hon gått ner något? Om hon behöver mer att äta kan det kanske vara värt att ge henne ett bra torrfoder utöver blötmaten, och försöka vänja henne vid annan typ av mat undertiden. När hon har vant sig vid annat, avvänj henne från torrisarna.
 
Tonfisksspad gillar hon inte heller? Eller kokt (vit) fisk? Mina älskar det, men bara ica basics.

Det kan ju även vara så att hon klarar sig på 85g. Min 7 kg's katt äter inte så mycket han heller, men han sover mest bort dagarna. En mer aktiv katt bör rimligen behöva mer. Hur är hennes hull? Har hon gått ner något? Om hon behöver mer att äta kan det kanske vara värt att ge henne ett bra torrfoder utöver blötmaten, och försöka vänja henne vid annan typ av mat undertiden. När hon har vant sig vid annat, avvänj henne från torrisarna.

Har inte provat fisk då veterinären misstänkte foderallergi och ville att vi skulle utesluta det. Jag är dock tveksam till att det är fisk hon inte tål (får röda prickar runt öron och haka, som har försvunnit sista veckan när vi började med applaws torrfoder) så det är värt ett försök.

Hon är smal, hon får absolut inte tappa mer. Rätt inaktiv, gillar att busa i korta stunder. Just nu har hon i det närmsta fri tillgång på torrisar (ca 75 % RC hair & skin, 25 % Applaws). Det ligger nästan alltid lite Applaws kvar i skålen. Blötmat får hon på morgonen och den lilla burken räcker hela dagen.
 
Har du provat lite billigare märken?
Här har jag försökt med all lyxig mat, testat samma märken i olika förpackningar (ibland duger ju burk men inte tetra eller påsar osv), MUSH, rått kött, ja.. Det som iaf ses som lyx och bra mat från vårt håll antar jag.
Det enda som duger är fortfarande Pussi portionspåsar i gelé, och det ska vara fyra olika förpackningar som det blandas mellan :meh: två olika smaker på morgonen och två olika på kvällen.
På kvällen ska det även finnas en burk tonfisk- eller kycklingfilé från Sheba, och det måste finnas lite torrfoder (porta pro spannmålsfritt) i aktivitetsbrädan. Annars passar katterna på att väsnas och störa så mycket det bara går när det är dags att natta barnet..
 
@Riru Nej, inte testat billigare märken. Har antagit att de innehåller massa onödigt så har inte ens kollat på dem.
Ska kollas in.

Har ju en sort som duger men är orolig att hon äter för lite..
 
@Riru Nej, inte testat billigare märken. Har antagit att de innehåller massa onödigt så har inte ens kollat på dem.
Ska kollas in.

Har ju en sort som duger men är orolig att hon äter för lite..

Ja det är ju inte den bästa kattmaten kanske, men är det blötfoder i huvudsak som man verkligen vill ge så kanske man får tumma lite på ens krav. Men det beror ju på, en del väljer ju att hellre bara ge ett bra torrfoder istället :)
För min del så är jag glad att katterna övht äter någon sorts blötfoder, sen får dom ett bra torrfoder vid sidan om.
 
Jag har inte läst igenom hela tråden men dock lyckats få vuxen RCtorris att gå över till blötmat.
Pälsfröken här är inte matfriare så fick vara envis och försiktig.
Testade det mesta jag kunde köpa och till slut var det billiga Coop, mat för en riktig katt som dög och var gott! (3 burkar för 19kr helt okej för mycket fick slängas i början)
Inte bra innehåll men tog det som steg 1 att gå från torrisarna för att ha en stabil tid med det innan steg 2 börjades, över till mjau ( konservburk, bra innehåll).
Nu äter hon det helt okej och en och annan smula rått kött ibland. :up:


Trixtips:

Jag satsade på lite mat dagtid och kväll/mat mer, fungerade bäst med dom envisa små nattdjuren.

Utnyttja jaktlusten, göm maten på olika ställen och/eller under lock, jag anv. microlock, syltburkslock osv.
Olika skålar i varandra för att få jobba.
( tänk aktivitetsskål men går bra göra egna? Jag testade vad jag kom på, äggkartong, lustiga formade skålar, äggkopp i matsalen med fodret i osv osv...)

Om man kan hantera det så är blod en riktig bra grej, går att köpa fryst nötblod på vanliga butiker men kan behöva beställas ibland.
Jag tinade det, hällde i istörningspåsar och frys igen direkt.
OBS! Kort hållbarhet tinat så var noggrann och tina det så kort tid det går.
När det skulle anv. tinade jag en tärning och tog bara ytterst lite.

Skulle säkert kunna skriva mer om det men kommer inte på just nu, dock finns det ett antal inlägg om Pälsfrökens och min kamp.

Stort lycka till. :)
 
Jag har inte läst igenom hela tråden men dock lyckats få vuxen RCtorris att gå över till blötmat.
Pälsfröken här är inte matfriare så fick vara envis och försiktig.
Testade det mesta jag kunde köpa och till slut var det billiga Coop, mat för en riktig katt som dög och var gott! (3 burkar för 19kr helt okej för mycket fick slängas i början)
Inte bra innehåll men tog det som steg 1 att gå från torrisarna för att ha en stabil tid med det innan steg 2 börjades, över till mjau ( konservburk, bra innehåll).
Nu äter hon det helt okej och en och annan smula rått kött ibland. :up:


Trixtips:

Jag satsade på lite mat dagtid och kväll/mat mer, fungerade bäst med dom envisa små nattdjuren.

Utnyttja jaktlusten, göm maten på olika ställen och/eller under lock, jag anv. microlock, syltburkslock osv.
Olika skålar i varandra för att få jobba.
( tänk aktivitetsskål men går bra göra egna? Jag testade vad jag kom på, äggkartong, lustiga formade skålar, äggkopp i matsalen med fodret i osv osv...)

Om man kan hantera det så är blod en riktig bra grej, går att köpa fryst nötblod på vanliga butiker men kan behöva beställas ibland.
Jag tinade det, hällde i istörningspåsar och frys igen direkt.
OBS! Kort hållbarhet tinat så var noggrann och tina det så kort tid det går.
När det skulle anv. tinade jag en tärning och tog bara ytterst lite.

Skulle säkert kunna skriva mer om det men kommer inte på just nu, dock finns det ett antal inlägg om Pälsfrökens och min kamp.

Stort lycka till. :)

Tillägg: testade att servera under bord och liknande, gick bättre, tryggare men med full möjlighet att ha koll/fly.
Demolerade flyttkartong med fönster/utgångar åt alla håll.
En del fungerade bra/skapligt ett tag för att sedan ratas totalt!


(Coop anka/hjärta i sås slutade som favorit i omgång 1, luktar inget vidare enligt mig men Pälsfröken uppskattade det bäst till slut, jag vägrade ge fisk/skaldjur)

Kom ihåg att andas och ha koll på vikten! :)
 
Jag älskar den här tråden. Den är liksom katten och kattslavar personifierade. Katter som vägrar att äta (dyra) maten som är bra för den och kattslavar som gör sitt yttersta, köper hem massor med olika sorter, hackar, maler, blandar, trugar (handmatar!), försöker gömma maten på olika ställen, lura katten, aktiverar på olika sätt. Skickar in dyrt foder som katten plötsligt dissar för analys. Ger mänsklig lyxmat. :rofl:

Vilket underbart djur vår katter är, och vilken pli de har på sina kattslavar :heart
 
Jag älskar den här tråden. Den är liksom katten och kattslavar personifierade. Katter som vägrar att äta (dyra) maten som är bra för den och kattslavar som gör sitt yttersta, köper hem massor med olika sorter, hackar, maler, blandar, trugar (handmatar!), försöker gömma maten på olika ställen, lura katten, aktiverar på olika sätt. Skickar in dyrt foder som katten plötsligt dissar för analys. Ger mänsklig lyxmat. :rofl:

Vilket underbart djur vår katter är, och vilken pli de har på sina kattslavar :heart

Pli är det minsta man kan säga. :meh:
Alldeles nyligen hade vi en lekstund (andra gången idag) med da birdkopian, tänkte det är ganska lagom "jaktljus" nu och förhoppningsvis får det damen att peppa igång matlusten litegrann men skvallra inte ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 143
Senast: Sassy
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
917
Senast: escodobe
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
921
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp