Bukefalos 28 år!

Fälttävlansnewbies

Apropå brodd... så läste jag en artikel om att vissa i GB bara broddar en brodd i varje hov. I ytterkant, vid sidokappan ungefär. För att hoven inte skulle bli helt fast, så den kan röra sig vid nedslaget. Men att man ska ha fäste när man svänger.. Vad säger proffsen om detta? t.ex. @Novali01 @fio @Wilisia
 
Nu funderar jag på en sak till. Förra året så kändes det som att jag som ft-newbie alltid var för sen på bollen när det gällde att anmäla till tävling. Nu ser jag flera tävlingar med få anmälningar. Är det för att det finns fler tävlingar eller är det för att folk väljer bort tävlingar?
 
Apropå brodd... så läste jag en artikel om att vissa i GB bara broddar en brodd i varje hov. I ytterkant, vid sidokappan ungefär. För att hoven inte skulle bli helt fast, så den kan röra sig vid nedslaget. Men att man ska ha fäste när man svänger.. Vad säger proffsen om detta? t.ex. @Novali01 @fio @Wilisia

Jag broddar ju sällan överhuvudtaget om underlaget är bra! Men på sin höjd broddar jag med isbrodd runt om. Skulle det vara jääätte blött och lite lera så sätter jag en större brodd på ytter i bakskona.
 
Nu funderar jag på en sak till. Förra året så kändes det som att jag som ft-newbie alltid var för sen på bollen när det gällde att anmäla till tävling. Nu ser jag flera tävlingar med få anmälningar. Är det för att det finns fler tävlingar eller är det för att folk väljer bort tävlingar?

Folk brukar anmäla i sista sekund tycker jag , om det inte gäller i början av säsongen då blir allt fullt på nolltid! Sen är vissa tävlingar mer poppis än andra.
 
Även om jag inte borde åka ensam till tävling, för att träns går sönder, hästen drar etc, så har jag nu insett att det är för mig ändå bäst att göra så. Åka ensam alltså. Då behöver jag bara förhålla mig till mig själv och hästen. Jag kan inte göra som @emma-vsm verkar kunna. Jag vill hela tiden att de andra ska ha det bra, vilket gör att minst 40% av energin går åt till att tillfredsställa någon annan... Och det är ju jag som ska tävla!
Så kan jag verkligen också känna, om jag har med någon jag inte är 100 med. Alltså typ en kompis som inte är så hästvan eller så. Då åker jag hellre själv, än att ha dåligt samvete för att det är långa dagar/dålig mat/ stressad häst/ dåligt humör osv.
 
Min fina lilla grå :love:



Fotograf: Victoria Johansson, https://www.facebook.com/FotografVictoriaJohansson/

Alltså jag har fortfarande inte fattat att det faktiskt var jag och lilla grå som startade fälttävlan i lördags, kändes helt overkligt när vi väntade på vår terrängstart också :rofl: Har fått massa fina bilder o film också, jättekul!

Hästen hade ju vetcheck på tisdagen och jag var heeeeeelt inställd på att han inte skulle vara fräsch så jag hade mer eller mindre släppt all förberedelse. Dessutom har jag ju varit lyxpraktikant hos mini o chefen i veckan så har inte riktigt hunnit tänka så mkt mera. Måndagen så hoppade vi lite och det kändes bra. Vi hoppade jättehögt (5 cm högre än 95 :rofl:) och jag var knappt rädd. Onsdagen hade vi uteritt på ridlägret. Torsdagen red jag program och det gick typ inte alls bra utan min häst (?!) drog i tyglarna och drog upp huvudet. Aldrig blir det lagom :D

Framridningen till dressyren försökte jag göra som chefen sa på träningen och den kändes jättebra! Jag var så himla glad att jag nästan började gråta! Första gången ever jag lyckades lugnt o fint bara rida honom rund utan att stressa när jag tyckte det gick lite långsamt. Tog ju bara typ ett halv varv innan han började bjuda själv o han var så himla fin! Inte en enda gång försökte vi sno tyglarna från varandra eller att han gjorde sig rak o trillade isär. Och jag kunde ha lättare kontakt och känna att han var fri att röra sig framåt o att nosen o formen var helt okej. :love: Inne på banan blev jag lite stark o vågade inte riktigt lätta o lita på att han skulle hålla ihop o bara ta fram nosen lite. Domaren påpekade det mkt o gav oss oförtjänt mkt poäng tyckte jag, haha. Men förutom det så kändes det faktiskt väldigt bra! Så kanske var därför. 67 % gav 49.5 straff.

Resterande foton tagna av Linda Vallenhag:










Dressyrfilm:
 
Eh. Blev för långt.....

Hoppningen tyckte jag gick apdåligt men @Wilisia försökte övertyga mig om att det visst såg bra ut fram till sista hindret som var en kombination. Jaja :D Några språng kändes iaf bra och jag var inte höjdrädd?! Tiger hade dock hunnit bli lite less på att jag inte stöttar honom när han ligger lite långt (jag tycker det känns som att han är långt i från när han har normalt avstånd så när det är långt tror jag han ska ta ett till eller så tycker jag han kan stanna o försöka igen :o) så han vägrade på B i kombinationen när vi hoppade A konstigt o jag helt enkelt tyckte att nu behövde han inte ställa upp för mig mer. Sedan rev vi båda två andra försöket o fick en massa tidsfel. Jag var jätteglad ändå såklart :rofl:










Regnade för mkt för film!

Skrittade terrängbanan o tyckte bara ett hinder kändes högt faktiskt! Det kom vi som tur var inte till :D Tiger undrade vad vi skulle hitta på när jag att upp tredje gången men tyckte det var kul o sprang glatt runt på framridningen. Jag kände mig dock mesig iom stoppen så hoppade bara några av hindren (de har ju en hel liten träningsbana) och red noga där o det kändes bra. Vi började helt okomplicerat faktiskt o hoppade 3 första, fjärde var trakhenern o jag tyckte jag red som jag skulle men där stannade han 1 gång. Femte var en oxer o där kunde jag kanske ridit lite mer bestämt, har sjukt svårt o avgöra det. Har ju bara stressat på honom innan så svår avvägning för mig, 1 stopp. Nr. 6 var en häck jag tänkte skulle vara lite klurig lite upp ur en kortare sväng men den kom han jättefint fram till o bara hoppade av, 7 palissad helt okomplicerat. 8 var vanligt nerhopp o jag travade för att inte får ett tvärstopp men fick det ändå, där tog han inte alls skänkeln faktiskt. Frågade hinderdomaren hur många stopp man fick ha (:rofl:) medan jag vände tillbaka o hon svarade snabbt 3 på ett hinder o 4 totalt. Jag hade haft 3 st o fattade galopp o han hoppade fint ner o jättefint på stocken efter. Sedan avbröt jag och var nog gladaste ever som inte kom i mål :love:

Nästa hinder skulle varit den blå båten han tittat på på träningen o direkt efter det hindret jag tyckte kändes högt o tittigt så kändes bara korkat att styra på det när jag redan känt att han inte tog min skänkel när han stod emot för mkt.














Terrängfilm:

Nu ska @Wilisia o Chefen få hoppa lite o så ska @Wilisia få rida i Gärds tror jag! :banana:
 
Senast ändrad:
OOO vad fina bilder på en helt superlycklig @the_connemara !
Jag var lite frågande varför du inte fullföljde terrängen, för alla språng jag såg , såg så fina ut. Men känslan hästen ger är ju jätteviktig, så du gjorde ett bra beslut förstår jag.
Men varför låta @Wilisia rida Gärds? Hon har så många roliga hästar att rida, gör det själv istället, du kommer vara mycket säkrare och känna mer tillit till situationen nästa gång.
Först nu, när jag lyckats genomföra ( alltså alla tre momenten) fyra H90 så känns det som om jag börjar ha en aning om hur jag ska tänka, rida och göra i terrängen. Och då har jag försökt 8 ggr...men som sagt, för mig och Lassehästen är banhoppningen akilleshälen.
 
Alltså han har blivit betydligt mer spänd o tittig nu, troligtvis för att han har mer kondition än vad han haft innan. Jag har svårt att reda ut det bra på hemmaplan o i kombo med att jag har svårt att vet när jag behöver stötta honom mer i hoppningen känns det helt onödigt. Bättre han får bli lite mer trygg m bättre ryttare så jag kan reda ut det tycker jag! Tex tänkte jag @Wilisia skulle få komma hem o rida honom på galoppslingan där han är som värst.

Edit: Alltså det är inte så att han är knäpp, eller inte går eller liknande. Han följer mitt spår o går i tempot jag vill alltid men jag får mkt i handen o han är inte ärligt framför skänkeln utan bara jättespänd. Han spänner till sådär ett steg o när han gör det framför hinder nu så blir det ett stopp m min ridning :)
 
Beror ju lite på hur man känner själv, jag vet att @the_connemara brukar ta åt sig väldigt bra när jag rider och de är ju inte så rutinerade någon av dem, sen tror jag också att hon kan om hon verkligen bestämmer sig, men om hon tror att det underlättar för dem så gör jag det gärna. Jag tror inte att man ska vara rädd för att ta hjälp på det sättet :)
 
Alltså han har blivit betydligt mer spänd o tittig nu, troligtvis för att han har mer kondition än vad han haft innan. Jag har svårt att reda ut det bra på hemmaplan o i kombo med att jag har svårt att vet när jag behöver stötta honom mer i hoppningen känns det helt onödigt. Bättre han får bli lite mer trygg m bättre ryttare så jag kan reda ut det tycker jag! Tex tänkte jag @Wilisia skulle få komma hem o rida honom på galoppslingan där han är som värst.

Edit: Alltså det är inte så att han är knäpp, eller inte går eller liknande. Han följer mitt spår o går i tempot jag vill alltid men jag får mkt i handen o han är inte ärligt framför skänkeln utan bara jättespänd. Han spänner till sådär ett steg o när han gör det framför hinder nu så blir det ett stopp m min ridning :)

Alltså, det där hade lika gärna kunnat vara jag som skrivit! Känner så igen mig i vad du skriver just med spänd och tittig häst, som egentligen inte har varit det innan.. Både jag och mamma har kliat våra huvuden och undrat vad det beror på (hästen är genomgången av både vet och equiterapeut ua) och vad vi har kommit fram till är att det nog är en kombination av bättre kondis och styrka + att hon aldrig har varit så välriden och lydig som nu = blir känsligare även i hoppningen. Jag som också har lite höjdrädsla kan bli feg innan högre hinder och slutar driva = stopp. Så nu har vi backat till grunden och hoppar hinder där jag känner mig säker på höjden, senast igår och det gick såå bra! Detta gäller främst i banhoppningen, i terrängen känner jag inte alls samma rädsla för höjder/stora hinder..
 
Alltså, det där hade lika gärna kunnat vara jag som skrivit! Känner så igen mig i vad du skriver just med spänd och tittig häst, som egentligen inte har varit det innan.. Både jag och mamma har kliat våra huvuden och undrat vad det beror på (hästen är genomgången av både vet och equiterapeut ua) och vad vi har kommit fram till är att det nog är en kombination av bättre kondis och styrka + att hon aldrig har varit så välriden och lydig som nu = blir känsligare även i hoppningen. Jag som också har lite höjdrädsla kan bli feg innan högre hinder och slutar driva = stopp. Så nu har vi backat till grunden och hoppar hinder där jag känner mig säker på höjden, senast igår och det gick såå bra! Detta gäller främst i banhoppningen, i terrängen känner jag inte alls samma rädsla för höjder/stora hinder..

Första gången han var tittig var faktiskt när Chefen red dressyr. Jag hade tydligen råkat göra dressyrhäst av honom av misstag :D Sedan var han likadan hemma. Då tänkte jag ju direkt att nu är han halt igen, bla därav vetchecken innan start. Men han är också genomgången till förbannelse iom tidigare krånglet. Så det är nog precis samma här :)

I grunden är han dessutom lite tittig men han har inte blivit så spänd innan. Det tror jag bara hänger ihop med att jag inte kunnat rida honom bra framför skänkeln när han spänner till. Det är inte min starka sida normalt sett heller så no big deal att ta hjälp med för min del :bump:
 
Första gången han var tittig var faktiskt när Chefen red dressyr. Jag hade tydligen råkat göra dressyrhäst av honom av misstag :D Sedan var han likadan hemma. Då tänkte jag ju direkt att nu är han halt igen, bla därav vetchecken innan start. Men han är också genomgången till förbannelse iom tidigare krånglet. Så det är nog precis samma här :)

I grunden är han dessutom lite tittig men han har inte blivit så spänd innan. Det tror jag bara hänger ihop med att jag inte kunnat rida honom bra framför skänkeln när han spänner till. Det är inte min starka sida normalt sett heller så no big deal att ta hjälp med för min del :bump:
Han såg jätte fin ut i dressyren!! Är väldigt irriterad över att jag jobbade på lördagen :(.
Får ta ledigt till nästa gång!! :p
 
Han såg jätte fin ut i dressyren!! Är väldigt irriterad över att jag jobbade på lördagen :(.
Får ta ledigt till nästa gång!! :p

Tack!! Jag är fortfarande på rosa moln efter framridningen :rofl: Så coolt att jag kan fatta galopp och faktiskt liksom göra något i galoppen och inte bara krampaktigt försöka få honom att behålla den åtm en liten bit. Så jäkla kul det är att rida och få hjälp att bli bättre :love:
 

Liknande trådar

Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 592
Senast: Badger
·
Mat Jag tar inte i den drycken med tång så behöver lite assistans i julklappsköpet :D 150-200 kr ungefär. Trodde det stavades whiskey...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 105
Senast: _Elly_
·
Fritid Bokade flygbiljetter till Kenya via KLM:s hemsida häromdagen. Min resekompis har en accent både i sitt för och efternamn, men bokningen...
Svar
9
· Visningar
676
Senast: gulakatten
·
Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 785
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp