Bukefalos 28 år!

Fälttävlansnewbies

Min fina lilla grå :love:



Fotograf: Victoria Johansson, https://www.facebook.com/FotografVictoriaJohansson/

Alltså jag har fortfarande inte fattat att det faktiskt var jag och lilla grå som startade fälttävlan i lördags, kändes helt overkligt när vi väntade på vår terrängstart också :rofl: Har fått massa fina bilder o film också, jättekul!

Hästen hade ju vetcheck på tisdagen och jag var heeeeeelt inställd på att han inte skulle vara fräsch så jag hade mer eller mindre släppt all förberedelse. Dessutom har jag ju varit lyxpraktikant hos mini o chefen i veckan så har inte riktigt hunnit tänka så mkt mera. Måndagen så hoppade vi lite och det kändes bra. Vi hoppade jättehögt (5 cm högre än 95 :rofl:) och jag var knappt rädd. Onsdagen hade vi uteritt på ridlägret. Torsdagen red jag program och det gick typ inte alls bra utan min häst (?!) drog i tyglarna och drog upp huvudet. Aldrig blir det lagom :D

Framridningen till dressyren försökte jag göra som chefen sa på träningen och den kändes jättebra! Jag var så himla glad att jag nästan började gråta! Första gången ever jag lyckades lugnt o fint bara rida honom rund utan att stressa när jag tyckte det gick lite långsamt. Tog ju bara typ ett halv varv innan han började bjuda själv o han var så himla fin! Inte en enda gång försökte vi sno tyglarna från varandra eller att han gjorde sig rak o trillade isär. Och jag kunde ha lättare kontakt och känna att han var fri att röra sig framåt o att nosen o formen var helt okej. :love: Inne på banan blev jag lite stark o vågade inte riktigt lätta o lita på att han skulle hålla ihop o bara ta fram nosen lite. Domaren påpekade det mkt o gav oss oförtjänt mkt poäng tyckte jag, haha. Men förutom det så kändes det faktiskt väldigt bra! Så kanske var därför. 67 % gav 49.5 straff.

Resterande foton tagna av Linda Vallenhag:










Dressyrfilm:
Jag som smygläsare sen flera år tillbaka måste bara skriva ett stort grattis till er. Och så himla fantastiskt att se en så glad ryttare. På varenda bild. :love:
 
Igår var jag iväg på en pay and jump!

Hoppade 80 och 90, båda rundorna var felfria!! :banana::banana: Så jäkla nöjd med pållen, men också med min ridning! Det var inget mesande den här gången ;) Känns väldigt skönt att ha detta i ryggen inför nästa helgs fälttävlan i Boxholm. Någon här som ska dit? :D
 
Det är inte så konstigt, @the_connemara är otvivelaktigt den gladaste personen jag vet. Man får mycket positiv energi av henne! :love::)
Jag som smygläsare sen flera år tillbaka måste bara skriva ett stort grattis till er. Och så himla fantastiskt att se en så glad ryttare. På varenda bild. :love:

Vad gulliga nu är!! Lätt att vara glad med en sådan härlig liten häst :love:
 
Fyndade ett par nya new air skydd för halva priset som måste prövas på träningen nästa helg :) har testat på en skrittur i skogen och då satt de fint, bak är dock gränsfall till långa så får se om de sitter på plats i högre farter.
Riktigt sugen på terräng :D , är längre sen sist, dock sista tillfället i år vad jag vet:(
 
Igår var jag iväg och gjorde årets andra fälttävlan för vår del, vi styrde kosan mot Boxholm!

Dressyren är jag inte jättenöjd med, gjorde lite onödiga missar och det vart lite snålt bedömt på de grejer vi faktiskt gjorde bra. 60,5 % blev det där, har som mål själv att alltid få över 60 % iaf :p

Hoppningen vart resultatmässigt inget bra, 12 fel fick vi. Två nedslag och ett stopp. Här kom min nervositet in igen och gjorde att vi fick dom felen vi fick, satte upp ett för högt tempo så Cherry hann inte riktigt med = nedslag. Sen stoppet fick vi på trippelbarren, vi kom i ett helt omöjligt läge. Jag gjorde ingen halvhalt innan och hon rann iväg. Efter det så lugnade både jag och hästen ner sig, och resten av banan gick lugnt och fint. Jäkla nerver som ska sätta käppar i hjulet för mig! Tränatränaträna :banghead:

Efter en låång väntan (red dressyren 08.12, startade terrängen 16.50..) Var det dags för terräng! Var för första gången ganska jobbigt nervös inför terrängen, den började med en stoor låda redan på nr 2, sen en jätteknepig sväng till en stock över grav som nr 6, och sen stenmur som nr 10 som vi hade problem med senaste träningen vi var där.
Men så bra det gick!! :love: Cherry förvandlades till en riktig terrängmaskin och bara klippte allt i sin väg! Stoora lådan som nr 2 flög hon över, den knepiga svängen till nr 6 löste hon alldeles galant, och mina hurrarop hördes säkert över hela skogen :D Det blev tyvärr ett stopp ändå på den där jäkla stenmuren, den har satt hjärnspöken deluxe både på mig och hästen tror jag.. Men över på andra försöket, och sista delen av banan bara flög iväg :love: Så jäkla kul!! Blev 37 straff varav 17 var för tid då.

Har tyvärr inga bilder eller filmer :( Hoppas att någon tog lite kort, letar för fullt men hittar inga..
Nu håller jag bara tummarna för att det blir en fälttävlan på Udden den 4/9,(kanske någon här som har koll på det) så har jag som mål att få bra resultat även på dressyren och hoppningen!
 
har tjatat på klubben om en kombi klubb tävling nu de senaste 3 åren och när de väl har en så har jag ingen häst :mad:, eller ja jag har egentligen 2 men en stod utan skor och andra har ju rygg problem, avskyr sina sadlar och dessutom är halt med varande sår på ett ben...
 
har tjatat på klubben om en kombi klubb tävling nu de senaste 3 åren och när de väl har en så har jag ingen häst :mad:, eller ja jag har egentligen 2 men en stod utan skor och andra har ju rygg problem, avskyr sina sadlar och dessutom är halt med varande sår på ett ben...
Alltså jag och Max ville ju vinna KM men det krockade med en hopptävling
 
har tjatat på klubben om en kombi klubb tävling nu de senaste 3 åren och när de väl har en så har jag ingen häst :mad:, eller ja jag har egentligen 2 men en stod utan skor och andra har ju rygg problem, avskyr sina sadlar och dessutom är halt med varande sår på ett ben...

Har samma problem.. Planerat denna tävlingen sedan en tid tillbaka men hästen blir aldrig bättre i ryggen trots träning och behandling med kiro, massage och djupvåg.. Så blir till att ringa och boka röntgen.....
 
Alltså jag och Max ville ju vinna KM men det krockade med en hopptävling
tror att du är överkvalificerad för att vara med på km ;). är glad att jag var med på det första km innan allt duktigt folk hann hitta dit :p. ja va liksom deras allra första klubbmästare seru :angel: hoppade hela 80 cm :rofl:.
 
tror att du är överkvalificerad för att vara med på km ;). är glad att jag var med på det första km innan allt duktigt folk hann hitta dit :p. ja va liksom deras allra första klubbmästare seru :angel: hoppade hela 80 cm :rofl:.

Haha, vi hade åtminstone fått spö i dressyren. Hoppningen vet man ju aldrig ;)
 
Happy happy :D

Lyckades till slut göra ryttarbyte till Gärds så nu är jag officiellt hästägare åt @Wilisia :rofl: Sedan skulle jag anmäla till Vinslöv och upptäckte att de hade en stilbedömd P&C på 70 cm o fick lov av Chefen att anmäla oss till den istället för H90 så jag tog min chans direkt, hehe. Anmälde också till den mysiga jaktritten vi red 2014!

Har annars mest ägnat helgen åt gråta över att ingen sadel passar oss, så himla tröttsamt!
 
Happy happy :D

Lyckades till slut göra ryttarbyte till Gärds så nu är jag officiellt hästägare åt @Wilisia :rofl: Sedan skulle jag anmäla till Vinslöv och upptäckte att de hade en stilbedömd P&C på 70 cm o fick lov av Chefen att anmäla oss till den istället för H90 så jag tog min chans direkt, hehe. Anmälde också till den mysiga jaktritten vi red 2014!

Har annars mest ägnat helgen åt gråta över att ingen sadel passar oss, så himla tröttsamt!
Men den du provade nu, passade inte den?
 
@the_connemara jag tycker du ska passa på att rida 90 klassen i Vinslöv för den är verkligen trevlig! Det blir betydligt mer utvecklande för Er än 70 stil! Särskilt om han går runt i Gärds problemfritt!
 

Liknande trådar

Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 535
Senast: Badger
·
Mat Jag tar inte i den drycken med tång så behöver lite assistans i julklappsköpet :D 150-200 kr ungefär. Trodde det stavades whiskey...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 082
Senast: _Elly_
·
Fritid Bokade flygbiljetter till Kenya via KLM:s hemsida häromdagen. Min resekompis har en accent både i sitt för och efternamn, men bokningen...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: gulakatten
·
Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 632
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp