Färg på nykläckt fölunge?

neywaz

Trådstartare
Ljusgrå ben med svarta hovar och svagt mörkare toning grått över knäna. Kroppens pälsstrån är mörkbruna innerst medan de ljusnar kraftigt utåt och topparna på pälsen är ljust ljust grå nästan vita. Huvudet är litet ljusare än kroppen med mörkare partier runt ögonen och nosen. Precis runt ögonen ljusa ringar men med svarta ögonfransar.

Blir detta föl skimmel tror ni? Jag har fått för mig att skimlar föds med mörka ben men dennes är alldeles ljusa - i mina ögon ser det nästan ut som om hästen blir svart? Fast de ljusa ringarna runt ögonen förbryllar mig...vill nån som är duktig på fölfärger hjälpa?
 
Är absolut ingen färgexpert, men din beskrivning är ganska exakt lika som på en av mina- samt en väninnas hingstungar (vi hoppades på sv eller mbr).. båda två blev skm senare :o

Min hade ju fux-mor & skm-far.. med sv/anlag, väninnans sto var skm och fadern var mbr!

Har du nåt foto på ungen.. är den född NU???
 
Har du ingen möjlighet att lägga ut en bild på fölungen?
Hur gammal är fölungen nu? Har den fällt av fölpälsen?
Och viktigast av allt, har den någon skimmelförälder så att det KAN bli en skimmel?

Rent generellt: Skimlar föds med vilken grundfärg som helst, i vilken nyans som helst. Det går inte att se just bara på färgnyansen om det kommer bli en skimmel.
Man brukar oftast kunna se "stickelhår", först runt ögonen och sen på övriga kroppen efterhand som de fäller av fölpälsen.
MEN man ska komma ihåg att det finns vissa skimlar osm börjar blekna sent, att man inte ser det vid första fällningen. Dock ovanligt.
 
Tack för svaret till både bia och ameo!

Ungen är född för två år sen, men hingstens (pappan till fölet) ägare vet inte vart den tagit vägen sen, visst kan man spåra den men det är jag inte ute efter. Jag såg den på video och blev bara jättenyfiken på färgen!

Pappan är skimmel och mamman är mörkbrun/brunsvart eller vad man kallar det. Svart men med lite brunt i manen och svansen och blir mer brunaktig i sin sommarskrud. Pappan har även anlag för brunt då många i hans släkt är bruna.

Det är just därför det är så intressant, vad hästen har för färg nu :)

Tack för att ni försöker :)
 
Jameen.. vet du vad föräldrarna heter då, nu är man ju riktigt nyfiken samt även för färgläran :)
 
Notariat är skm med jätteläckra stora jämna 'flugor' :love: såg honom på utställning i år!

För övrigt i hans stam är det mängder med skm, men en o annan brun, fux, mbr (med svartanlag) också.. spännande!!

Skulle vara kul att se foto på 2-åringen som föl, kan du inte fixa fram det?
 
Jomen visst du kan få se Notariat hemma hos mig om en månad om du vill :love:

Jag har en pappersbild av fölisen nu men ingen scanner, ska försöka ordna det när jag är ledig nån dag (jobbar så mycket) Spännande att han har svartanlag, då KAN han teoretiskt sett få svarta föl med ett svart sto? (nyfiken då min kompis har ett svart arabsto)
 
Min gissning är att den är mörkbrun alt. brun. Skimmelhår brukar dyka upp i pälsen redan efter ett par veckor.
 
Min gissning är att den är mörkbrun alt. brun. Skimmelhår brukar dyka upp i pälsen redan efter ett par veckor.

Ha, ha :), inte på vår ena unge som vid 6 månaders ålder fortfarande var mbr med ynka få stickelhår på kroppen, fast nu har det dykt upp massor av gråa hår i pannan, runt ögonen, mulen och ännu mer på kroppen, han är nu 8½ månad!

Blir den skm då?
 
Nja det stämmer nog inte, har sett flera hästar som föddes mörka och förutspåddes bli mörka men vid ett eller två års ålder fått sina första skimmelstrån och idag är de vita...
 
Så det finns de som inte skimlar av förrän efter tvåårsåldern med?? Hur vanligt är det? Min är 2½, hon är gulbrun o mamman skimmel (född isabella). Finns det risk att hon börjar skimla av nu?
 
Klart att han kan få svart avkomma med svart sto. :confused: Det svarta hos fölet kan ju lika gärna komma från stoet... Pappan är skimmel, född med vilken färg? Är han född svart har han inga bruna anlag. Är han född fux kan han ha ett dolt brunt anlag.

Jag är inte så bra på skimmel-föl, men de flesta jag sett och den jag har haft, var väldigt mörka när de föddes. Min var kolsvart. När de vita stråna kommer är lite individuellt, har jag förstått det som.
 
Inte sååå vanligt men det förekommer!!!

Jag vet två hingstar som inte började 'skimmla' förrän vid ca 2½-3 års ålder.. Dareios och Parnassos, båda dessa var väldigt mörka som föl- /unghästar.. såg ut att kunna bli svarta, men så blev det inte!

Jag hade ett hbl sto (isabell) som betäcktes med Parnass 468 hbl (skm).. det blev en brun avkomma :)

Färglära är roligt.. men mkt svårt, jag har inte gett min själ för 'att lära' heller :D!!!
 
Ha, ha :), inte på vår ena unge som vid 6 månaders ålder fortfarande var mbr med ynka få stickelhår på kroppen, fast nu har det dykt upp massor av gråa hår i pannan, runt ögonen, mulen och ännu mer på kroppen, han är nu 8½ månad!

Blir den skm då?

Det tror jag faktiskt att den blir.. men kan tillhöra dessa få som är mörka länge (i varje fall man, svans & ben) =Läckert!!!
 
Okej, jag får väl vänta och se. Vill helst inte att hon skimlar av! Tycker gulbrun är en sån läcker färg. Tack för svaret!
 
Det gör inget om han blir skimmel, det viktigaste är en "reko häst" :D
 

Liknande trådar

J
Islandshäst Min häst är född 2008 i hans pass står det at han är skimmel hans mamma är skimmel hans pappa är svart. På sommaren är han som guldbrun...
2
Svar
27
· Visningar
5 645
Senast: REIN
·
C
Avel Min lilla fölis hemma föddes brun med älgfärgade ben, och en minisverigekarta :p i pannan. Trodde dettta skulle bli hennes färg men nu...
Svar
3
· Visningar
1 172
Senast: Paramour
·
Övr. Katt Min stallkatt ser enligt en del skabbig ut :D Hon har vita tecken och är spräcklig (tabby?), alltså har ränder. Men hennes färg i...
Svar
7
· Visningar
1 059
Senast: evis
·
H
Avel Hej! den 12/6 fick jag ett brunt hingstföl med 4 vita ben och nosbläs. Han är e. Magini 695 u.Halvblod/arab(godkänd som halvblod)ue...
Svar
2
· Visningar
908
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp