Bukefalos 28 år!

Fästingmedel - vilket har ni?

L

Lädernunnan

Nu är det ju säsong igen och jag står och trampar när jag ska välja vilket sätt de små blodsugarna ska bekämpas på.. :devil:
Har haft Frontline.v*t hittills och tycker väl det funkar, men kompisen har ett sånt där fästinghalsband på sin vovve och menar att det inte är lika giftigt för hunden.
Vad tycker alla bukar? Vilket har ni? :idea:
 
Sv: Fästingmedel - vilket har ni?

Lädernunnan skrev:
Nu är det ju säsong igen och jag står och trampar när jag ska välja vilket sätt de små blodsugarna ska bekämpas på.. :devil:
Har haft Frontline.v*t hittills och tycker väl det funkar, men kompisen har ett sånt där fästinghalsband på sin vovve och menar att det inte är lika giftigt för hunden.
Vad tycker alla bukar? Vilket har ni? :idea:

Jag har Scalibor fästinghalsband till min Farin. Det är köpt på apoteket..sådant i djuraffärerna funkar inte alls lika bra. Det är också det mest skonsamma för hunden :)
 
Sv: Fästingmedel - vilket har ni?

Jag använder Scalibor (halsband) till mina vovvar. Labben hade det förra året - inte en enda fästing ville sätta sig på henne :bump: .
Vet. skriver ut recept som man får hämta på apoteket.

Innehåller gift som kan döda fiskar, men det går utmärkt att i sånt fall ta av vid bad och sen sätta på igen även när hunden är blöt (om den inte är schamponerad).
 
Sv: Fästingmedel - vilket har ni?

Jag har köpt ett scalibor, men efter att någon här på buke berättade om att hon körde med Shy Feeder till sin hund med utmärkt resultat har jag testat. Mina har nu fått det 1 v. tid och än så länge är resultatet - 0 fästingar!

Innan har hon hunnit få 3 st som satt sig och 4 st som krypit i pälsen, så det verkar lovande och det är det absolut miljövänligaste och mildaste "fästingmedlet" för hunden
 
Sv: Fästingmedel - vilket har ni?

Ett B-vitamin för häst och hund. Kostar 99:- för 1 l och man ger för en normalstor hund, ca 30 kg, 1 msk
 
Sv: Fästingmedel - vilket har ni?

jag tänkte faktiskt köpa det istället för b-vitamin på burk (det skulle visst bli billigare och dessutom smaka gott). men fungerar det mot fästingar också ska jag genast inhandla en dunk! finns det pump till 1-litersflaskorna också? så att man slipper kladd och spill?
 
Sv: Fästingmedel - vilket har ni?

Ok. Låter ju jättebra. :)

Vet du om det brukar finnas i vanliga häst/hundaffärer?
 
Sv: Fästingmedel - vilket har ni?

Det både luktar och smakar gott, enligt mina vovvar. :D

Kladd och spill undviker jag genom att bara hälla på en "klunk" över maten. Har efter många många år med hästar ett ganska gott ögonmått vad gäller att hälla i flytande saker i foderkrubbor.

Men det finns även pump om man vill ha det.
 
Sv: Fästingmedel - vilket har ni?

Borde finnas i alla hästaffärer, alla jag varit inne i i alla fall. Hundaffärer är jag mer osäker på.
 
Sv: Fästingmedel - vilket har ni?

Det där låter ju kanoners.
Någon som har nåt bra tips på hästaffärer då? Eller det där kanske t o m Eko har?
 
Sv: Fästingmedel - vilket har ni?

Jag tror jag skymtade Shy Feeder på Eko när jag var där i helgen.

Men innan det blir en jättegrej av detta, så vill jag bara påminna om att jag än så länge bara testat detta 1 v. :D
Den "riktiga" invasionen av fästingar har ju inte kommit ännu, och det är ju då vi får se om det fungerar.

Minns inte vem som kom med tipset, men hon sa att hon kört hela förra sommaren på Shy Feeder utan att ha fått fästingar på sin hund.

Men det är klart det kostar inte så mkt att testa. :D
 
Sv: Fästingmedel - vilket har ni?

Doris får otroligt sällan fästningar på sig. Så jag kräver inte så mycket. ;)
 
Sv: Fästingmedel - vilket har ni?

kpist skrev:
Doris får otroligt sällan fästningar på sig. Så jag kräver inte så mycket. ;)

Så skönt! :D Ville bara förtydliga mig lite grann så att jag inte får hela Buke på mig sedan och anklagelser för att jag får provision på antalet sålda Shy Feeder. :D :D :angel: :angel:
 
Sv: Fästingmedel - vilket har ni?

Hihi,har aldrig hittat en fästing på Enya, trots att hon är i alal buskar och snår och nosar!! Jag brukar inte ha ett fästingmedel till henne heller. vi får se hur den nya hunden är, om jag behöver inhandla något.
 
Sv: Fästingmedel - vilket har ni?

Hej alla!!

Det var jag som kom med det tipset har haft B- vitamin på mina i 2 år och inte fått en enda fästing på mina hundar till och med min veterinär kör med det på sina och säger att det är superbra. Visst man kan hitta en och annan krypande på dom men de flesta jag hittat har legat döda på golvet så kolla där lite oftare. *ler*

Hoppas det går bra med alla ni som prövar!!
 
Sv: Fästingmedel - vilket har ni?

Jag kör oxå med Shy Feeder. Men fick en fästing på skrutten igår :o

Men förövrigt gillar han sin mat mkt mer nu, än innan B-vitaminet kom på maten. :p

Finns på Eko, jag köpte 2 lite, för att ine sitta utan nu i sommar!!
 
Sv: Fästingmedel - vilket har ni?

Och jag fick en fästing på hunden idag. :mad: Surt, jag hade verkligen börjar tro att det var ett supermedel. Men jag ska ge det en chans till. :D :D Det kanske tar mer än 1 v innan hundarna börjar smaka äckligt. :idea: :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 407
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: karl_h
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 618
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 099
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp