Bukefalos 28 år!

Fästingmedel - vilket har ni?

Sv: Fästingmedel - vilket har ni?

Jag använder Tea Tree oil som jag bara tar några droppar i handen och klappar in i pälsen (främst runt halsen/öronen och i ljumskarna) en gång i veckan ungefär eller efter hunden har tagit ett rejält dopp i någon vattensamling... Detta är ett expriment från min sida och det har funkat jättebra, endast en fastsittande fästing på 3 veckor och min hund är ständigt ute och röjer i buskar och gräs. Efter att ha läst/hört om nervgifter i diverse fästingmedel och hundar och katter som blir sjuka ville jag testa något mer naturligt. Hunden har inget emot det och billigt är det också.

B-vitaminens effekter hade jag inte en aning om, ska genast prova!

Läste någonstans att bärnstenshalsband ska hålla fästingar borta, det om något borde ju vara naturligt och totalt ofarligt för hunden. Har dock inte testat.
 
Sv: Fästingmedel - vilket har ni?

Lädernunnan skrev:
Nu är det ju säsong igen och jag står och trampar när jag ska välja vilket sätt de små blodsugarna ska bekämpas på.. :devil:
Har haft Frontline.v*t hittills och tycker väl det funkar, men kompisen har ett sånt där fästinghalsband på sin vovve och menar att det inte är lika giftigt för hunden.
Vad tycker alla bukar? Vilket har ni? :idea:
Frontline på både hund och katter.
hade s.k. fästinghalsband (receptbelagt) i fjol men då katter kan reagera mycket starkt allergiskt mot dessa, så valde jag att ta Frontline rätt över i år....
Dessutom är biverkningsfrekvensen (ibland med letalt :eek: ) mycket hög på de receptbelgada halsbanden.

De som säljs "billigt" med citronella med mera ger jag inte mycket för....

mvh
Carina
 
Sv: Fästingmedel - vilket har ni?

Bra att få veta alla era erfarenheter, ska testa shy-feeder och om inte det funkar så får det bli Frontline v*t i år igen. Min lilla Ronja älskar nämligen att brottas med andra vovvar, och bada i alla bäckar och pölar.
Fram för mindre fästingar! :banana: :banana: :banana:
 
Sv: Fästingmedel - vilket har ni?

Hej alla!
Det tar ju lite längre än 1 v innan de verkar b- vitaminen, ni får räkna med ca 1 mån det är därför man ska köra b- vitamin året om som jag gör på mina el börja rätt tidigt för att det ska vara i hela kroppen på hunden. Ha tålamod.. *ler* Jag hörde oxå att b- vitamin håller mygg & knott borta på hästar undra om det hjälper på hundar oxå?? Hoppas på det!!

:bump: :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 511
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 554
Senast: karl_h
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 372
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 076
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp