Bukefalos 28 år!

Fågelungar på gång!

Sv: Fågelungar på gång!

oj vilken skillnad på bara en dag :o
Spännande o se hur stor nr 1 är när nr 6 (?) kommer :)
 
Sv: Fågelungar på gång!

har du kollat om det är någon unge i ägget som ligger i hörnan?
 
Sv: Fågelungar på gång!

Har inte funderat så mycket på det, men tror att de äter upp skalen. Kan i alla fall inte se skal ute i buren.
 
Sv: Fågelungar på gång!

Ingen nykläcking idag. Antar att det kan skilja någon dag? Sen vet man ju iofs inte om alla äggen verkligen är befruktade, jag har inte gjort någon genomlysning på dem. Vill inte störa honan nu dessutom. Får se om det kläcks nån imorgon! :)
 
Sv: Fågelungar på gång!

mäh :mad: jag sitter ju som klistrad framför BB (BukefalosBuren) ;)

jag tror inte det skiljer nån dag.. har aldrig varit med om det på mina miljoner (ok då... 30-tal) ungar...

men du, första bilden e ju 1unge +6 ägg...
andra bilden är 2ungar + 4 ägg? (ett var väl skal?)

är ett ägg borta?! :p

4-5 ungar räcker ju, så ett obefruktat ägg är ju inte hela världen :)
(trisst att det inte blev ny bild bara) ;)
 
Sv: Fågelungar på gång!

Första bilden är en unge, 5 intakta ägg och så lite äggskal. ;)

Jag har också svårt att tro att det skulle skilja i tid när de väl kommit igång. Men hoppet är ju det sista som överger en. :) Jag är jätteglad om de klarar av de ungar som redan kläckts, med tanke på att de är ganska unga (honan fyller 2 i slutet av juli i år och hanen är ca 8-9 mån).
 
Sv: Fågelungar på gång!

Fortfarande bara två ungar i holken. Men de är desto tjockare! :D

8986071.jpg
 
Sv: Fågelungar på gång!

Någon som vet om man kan kontrollera de andra äggen på nåt sätt för att få reda på ifall de innehåller levande ungar? Och hur i så fall? Förutom att knäcka dem...
 
Sv: Fågelungar på gång!

ficklampa... bara å hålla upp å lysa igenom!

nu när äggen är så "gamla" (eller kläckfärdiga) så är det jättelätt att se!!!

skulle du haft en till unge idag eller?

jag brukade göra så att jag plockade bort de som inte var befruktade om det var nån sån, å lixom anpassa så att kullen bli jämngammal..

när vi hade två par så bytte vi lite ägg, för en fick inte så många.. sen fick de väl 3-4 ungar var att ta hand om :)
(lite lila ungar blad de gröna hehe...)
 
Sv: Fågelungar på gång!

Vet faktiskt inte om någon skulle ha kläckts idag, har tappat räkningen lite, men jag tror det. Å andra sidan var det ca 10 dagar mellan första ägget och sista, när honan la dem, så det finns ju hopp för att ytterligare något ska kläckas. Det första kläcktes i fredags.

Antar att man ser bäst i ett nermörkat rum, vid genomlysning av äggen? Jag ska faktiskt testa när jag ätit, sitter med jättesen lunch nu.
 
Sv: Fågelungar på gång!

nä du ser lätt!!! lovar :)
antingen är det vitt, eller så är det en skugga!

när du har testat så kommer du säga "ahhhh, vare såååå lätt!" :D
 
Sv: Fågelungar på gång!

Nu har jag undersökt äggen och jag ska försöka förklara vad jag såg. Alla fyra hade som vätska i sig, med en ganska stor luftbubbla som rörde sig när jag tippade äggen fram och tillbaka. I åtminstone tre såg det ut att vara en liten rund äggula? Kan det stämma? Ska jag ta bort äggen eller låta dem vara kvar ett tag till?
 
Sv: Fågelungar på gång!

asså du ska se som en skugga...
äggen är väl så pass gamla att de ska kläckas snart? å då ligger det ju en fågel.. så du ser i princip ådror...
låt dem ligga kvar så du inte kastar nån unge!!!
men om det som skulle kläckts igår inte är kläckt så kan du ju kasta...

kom på en sak... vi skrev siffror med blyertspenna (stavas?) på äggen.. då vet man om det e 2-3 dagar över... man måste skriva försiktigt å svagt... å inte typ spritpenna, då dör de väl av lukten ;)

så du kanke inte vet vilket som är vilket... tänk på det till kull 2!!!!

sen skulle jag efter kull 2 ta bort holk och ev. ägg som de lägger på burbotten.. de klarar 3 kullar, men jag märkte på min hona att hon var sliten... onödigt lixom...
 
Sv: Fågelungar på gång!

Jag glömde bort att märka äggen (blyerts), blev så till mig att honan la några. :D Det är ju ca 10 dagar mellan 1a och 6e ägget, så jag vågar inte ta bort något ännu. Väntar några dagar till och ser vad som händer, men jag misstänker starkt att bara de två som kläcktes var befruktade öht.

Nästa kull ska jag märka äggen. :) Vet du hur tätt kullarna kommer? 2 får räcka, sen byter jag ev till den andra honan och ser om hon är på humör. ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Plockade fram ett par byxor som legat ihopvikta i garderoben länge och de är helt fulla av små prickar på sidan som varit inåt och nu är...
Svar
8
· Visningar
907
Senast: Catsu
·
Däggdjur Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker. Vi har tre stycken kaniner av...
Svar
11
· Visningar
808
Senast: Efwa
·
Gnägg Jag hittade en hel bunt roliga bilder med hästar som jag kände inte skulle passa läggas upp i den allmänna tråden utan i en egen tråd...
2
Svar
21
· Visningar
809
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
13 238
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Valp 2024
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp