Bukefalos 28 år!

Fågelungar på gång!

Sv: Fågelungar på gång!

jag bor inte hemma, så jag sa till mamam igår kväll att jag vill ha dem! på lördag så är jag hos dem.. men då har jag å andra sidan ingen scanner... så först på torsdag jobbar jag på det jobbet igen!
men jag ska försöka fota av dem med mobilen så länge!
(superfärgåtergivning förmodligen ;))
 
Sv: Fågelungar på gång!

Hur var det nu med fler kullar? När började honan lägga ägg igen? Händer det att honan bara lägger en omgång ägg? Eller att det dröjer lite mellan kullarna? Min hona har i alla fall inte lagt fler ägg ännu. Du som vet... ;)
 
Sv: Fågelungar på gång!

dom lägger när ungarna är ute!
sen så tar man bort holken efter kull två.. å ev. lägger honan några ägg på golvet, bara å kasta!
 
Sv: Fågelungar på gång!

Vad menar du när ungarna är ute? Ute ur äggen eller ute ur boet?
 
Sv: Fågelungar på gång!

Vad menar du när ungarna är ute? Ute ur äggen eller ute ur boet?

ur boet :)

se till å ge kalk!!! (men det har du säkert redan tänkt på).. å äggfoder... sen ÄLSKADE våra rivna morötter... hanen var konstant orange på skägget :D
 
Sv: Fågelungar på gång!

Det är jag som är trög. Och lat. Letade upp mina undulatanteckningar och de kopior jag gjort (inte dumt med egen kopiator hemma hehe) av en informativ undulatbok, en gång i tiden. Där stod allt jag behövde veta om äggläggningen med mera.

Kalksten har de (såklart), men jag funderar lite i banorna om att smula sönder lite vanliga hönsäggskal (vi äter mycket ägg!) och ge. Är det ok? Jag har haft en flock vanliga värphöns (när jag hade gård) och de skulle man inte ge äggskal från köpeägg, pga ev smittspridning. Tror du det är ok att ge hönsäggskal till undulaterna?

Jag ger ett uppmatningsfoder som jag köpt i djuraffären. Men jag ska nog testa och ge hemmagjort också. Har recept sen innan, men du får hemskt gärna ge mig ditt också om du har något! :)
 
Sv: Fågelungar på gång!

Jag inser att jag kanske ger ett ganska okunnigt intryck vg häckning av mina undulater, men det är första gången och jag har ambitionen att lära mig allt jag kan.

Jag har däremot fött upp andra djur! Bl.a. hästar, katter, kaniner och getter. Så grunden har jag. :)
 
Sv: Fågelungar på gång!

jag skulle inte ge hönsäggs-skal... gjorde det när jag var liten (typ 87-90)... de tyckte det var kul å bita sönder osv, men nu med fågelinfluensa å grejjer, njäää, skulle inte våga!

har bara köpt äggfoder i affären, inget eget!

grönsaker å frö å äggfoder tror jag e bra :)

vad är det för recept du har?! låter spännande (har en mager pippi hemma som behöver gödas)!!!
 
Sv: Fågelungar på gång!

Nja, jag hade väl mer tänkt pulvrisera hönsäggskalen. Och vad jag vet så har inte svenska höns fågelinfluensa (de går dessutom inomhus vad jag vet?).

Oh, det är inget anvancerat recept alls. Äggula + lite filmjölk eller keso. Finns betydligt mer avancerade uppmatningsfoder man kan göra. Om du behöver göda din pippi så ge hirskolv! Eller hel havre (frö).
 
Sv: Fågelungar på gång!

mn hirs blir de så lösa i magen av.. så inte för mkt :(
men hon får lite allt möjligt.. å smöööör :love: det ÄLSKAR dom!!!
man får passa sig lite bara, lagom av allt!

nu får du ta mer kort!!! :mad: ;)
 
Sv: Fågelungar på gång!

Mina blir inte lösa i magen av hirskolvar.
 
Sv: Fågelungar på gång!

Dagens foto! Nr 1 är idag 14 dagar gammal och nr 2 är således 12 dagar gammal.

Nr 1 i min hand. H*n kommer jag att behålla, oavsett kön. :love:
9288908.jpg


Nr 1 igen:
9288909.jpg


Båda två:
9288910.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fågelungar på gång!

Till nästa kull ska jag skaffa en digital våg och väga de små underverken. :)
 
Sv: Fågelungar på gång!

Visst ser det ut att bli lutinoungar? Gula med vitaktiga handpennor och stjärtfjädrar.

Någon som spelar på lutino? ;)
 
Sv: Fågelungar på gång!

Eh, fast gula rödögda (med vitaktiga stjärtfjädrar och handpennor) = lutino. :angel:

Till råga på allt så kan jag med 100% säkerhet berätta att båda ungarna är honor. :)
 
Sv: Fågelungar på gång!

haha är det som oppaliner att alla bli honor?

ok då.. jag e lite bortglömd med färgerna... :cool: :mad:
 
Sv: Fågelungar på gång!

Hanar kan ju bära opalinanlaget dolt, men det syns bara på honorna. Och nej, lutino (eller albino för den delen) är inte könsbundet på det viset. Om två färgade undulater får ino-ungar så bär pappan på anlaget. Om mamman har anlaget så syns det (dvs mamman ÄR ino) och då kan hon få ino-hanungar. :D
 

Liknande trådar

Hemmet Plockade fram ett par byxor som legat ihopvikta i garderoben länge och de är helt fulla av små prickar på sidan som varit inåt och nu är...
Svar
8
· Visningar
918
Senast: Catsu
·
Däggdjur Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker. Vi har tre stycken kaniner av...
Svar
11
· Visningar
914
Senast: Efwa
·
Gnägg Jag hittade en hel bunt roliga bilder med hästar som jag kände inte skulle passa läggas upp i den allmänna tråden utan i en egen tråd...
2
Svar
24
· Visningar
1 614
Hundhälsa Vi har en katt som kommer in med småfåglar var och varannan dag. Idag syntes det tydligt att hon hade haft en fågel inne (fjädrar...
Svar
17
· Visningar
950
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp