Bukefalos 28 år!

Fågelungar på gång!

Sv: Fågelungar på gång!

*pratar fortfarande inte med dig så länge det inte kommer in bilder*
:p


ps va kul!!!!! ;)
 
Sv: Fågelungar på gång!

Jag lovar att försöka åtminstone! Ungarna är inte så stillsamma längre. Ska se om jag kan få till det redan nu...
 
Sv: Fågelungar på gång!

Här kommer nya bilder! Ungarna är nu 5 veckor gamla. De har ännu inte hoppat ur boet, men jag har sett någon av dem sitta i hålet och gosa med sin pappa ibland.

Vet inte om det är lönt att behålla ägget som honan la för ett par dagar sedan?

9969517.jpg


9969518.jpg


9969519.jpg
 
Sv: Fågelungar på gång!

Visst har de! :love: Tänk så mycket som händer på 5 ynka veckor...
 
Sv: Fågelungar på gång!

vilka fina guldisar du har fått!!!!!!

lägger honan ägg varannan dag så behåll, men passa dig så inte nån av dem blir aggressiva mot ungaran!!!

5veckor... då är de lite fjantiga haha, det är väl mysigt i holken med mamma + att de bara är två st = inte så trångt!!!

Min hona fick 2 ungar en gång, den yngsta fick vi bära ut!!! Hon fick sitta i inskolning med de andra ungarna hehe...
 
Sv: Fågelungar på gång!

Det borde kommit/komma ett ägg till idag i så fall, men inget än så länge.

Däremot har Storasyster flugit ur holken precis! Hittade henne ute i buren, satt på kalkstenen och putsade sig lite. :love: Hon är lite blodig på ena vingen och några av fjäderpennorna spretar lite lite grand, men flaxa och flyga kan hon. Vet inte ifall någon av föräldrarna örfilat henne eller om det hänt när hon tog klivet ur boet. Hon verkar inte skadad i alla fall, rör sig och flyger normalt. Hon hittade även tillbaka till holken självmant, genom att klättra på buren. En riktig liten tuffing är det. :D

Lillasyster trycker i holken fortfarande, ger inget intryck av att vilja flytta hemifrån. Väldigt tystlåten av sig dessutom. Hemskt söt men lite mesig haha. :smirk:
 
Sv: Fågelungar på gång!

Oj! Nu har det ju blivit fåglar av dem! :D
Jättefina!
 
Sv: Fågelungar på gång!

Tror du att det var vår bojkott som gav resultat, eller är det bara självgott att tro det ? :rofl:
 
Sv: Fågelungar på gång!

Haha va roliga ni är! :D Självklart fungerade utpressningen. ;)
 
Sv: Fågelungar på gång!

Den förstfödde ungen är något större än den andre plus att hon blivit av med stjärtfjädrarna. Någon har varit lite stygg mot henne precis när hon lämnade boet. Nr 2 har också lämnat boet nu. Men de hoppar in lite då och då och ligger där på nätterna. Har dock inte sett någon av dem äta själv. De blir ca 6 veckor imorgon.

Funderar på att sätta över dem i den andra buren där jag har ett par ungfåglar. Vill inte att de fördärvar de nylagda äggen!
 
Sv: Fågelungar på gång!

låter väl bra? bara de äter själva så!

man kan ju ha mat på golvet å i skålar!!

nu väntar vi på omgång 2! hoppas de lyckas skaffa fler då ;)
 
Sv: Fågelungar på gång!

Uppdateringsdags!

Honan la igår sitt 6e ägg. Hon har lagt ett varannan dag. De två ungarna är 6 veckor gamla och äter självständigt. :love:

Igår fyndade jag en inomhusvoljärbur, den hade fått en pytteliten spricka nertill baktill och djuraffären reade ut den för halva priset = lite drygt tusenlappen (1027:50 kr för att vara exakt :D ). Idag ska jag inreda den och hitta ett bra ställe att ha den.

Jag har en fundering. Har läst någonstans att undulater trivs bäst med konstant temperatur och att de kan bli svaga och mer sjukdomsbenägna ifall dygnstemperaturen går upp och ner. Men samtidigt hör man ju att de blir friskast och härdigast i voljärer utomhus. Hur går det ihop? Om de inte är så känsliga trots allt så ställer jag nog voljären i vårt uterum. Nattetid så håller det ca 10-12 plus och dagtid beror på om solen skiner eller inte. Men oftast är det väldigt behagligt där på dagen.

Mina dagbarn leker helst i uterummet när de är här. Jag har delat av halva ungefär som de får vara i. Jag har bambujalusier jag kan rulla ner för att få skugga dessutom. Voljären ska i så fall stå i den dagbarnsfria delen av uterummet. Ljust, massor av frisk luft och samtidigt liv och rörelse. Det är alltså ungarna och mitt andra ungpar jag pratar om. Häckparet får vara kvar där de är, i lugn och ro. :)
 
Sv: Fågelungar på gång!

najs fynd!!!

undulater är känliga för drag, temperaturen tror jag är "mindre viktig"... men 10-12 låter kallt... kan du inte göra någon kanal så de kan komma in oxå?

är äggen befruktade?

du skulle sett min lilla gula här om kvällen... hon har fel på benen, men veterinärerna säger att hon inte lider, så hon får leva så länge hon kvittrar och är glad... ligger iaf ner på en handduk i buren, å vi tar ut henne å hon är med ute rätt ofta...
så låg hon på min mage å jag putsade å drog i nack-fjädrarna... hon låg HEEEELT avslappnad med näbben mot min tröja, sen slappnade vingarna av å åkte ner... å när det var extra skönt så ryckte ena vingen till :love:
såg mer död än levande ut.. men sååååå söt :love:

ska ta kort nån gång!
 
Sv: Fågelungar på gång!

Nej, det blir ingen kanal haha! Uterummet är i direkt anslutning till vårt storarum och delar vägg med huset. Har kollat upp lite närmare och undulater klarar utan vidare ner mot nollan och även därunder, ifall de är vana. Det finns undulater som bor i utomhusvoljärer året runt (tex södra Sverige och Danmark), med bara knappt frostfritt utrymme att ta sig in i ifall de vill, tex för att sova på nätterna. Så 10-12 grader nattetid lär inte vara för kallt.

Drag är som sagt en annan sak och det tänker jag inte utsätta dem för!

Vet inte om äggen är befruktade, har inte hunnit kolla. Håller på och gör iordning i uterummet just nu och det lär nog ta resten av dagen...
 
Sv: Fågelungar på gång!

Liten uppdatering!

Har kollat de nya äggen och nr 1 och 2 är garanterat obefruktade. Nr 3 och 4 är jag osäker på, men nr 5 och 6 verkar vara OK. Vi får väl se när tiden kommer! :)

Unge nr 1 i första kullen + mina två andra (ungt par, ska få häcka efter sommaren/till hösten) har fått flytta upp till uterummet och den nya inomhusvojären. De trivs jättebra, även om de var lite konfunderade till en början.

Idag ska unge nr 2 få flytta till djuraffären.
 

Liknande trådar

Hemmet Plockade fram ett par byxor som legat ihopvikta i garderoben länge och de är helt fulla av små prickar på sidan som varit inåt och nu är...
Svar
8
· Visningar
907
Senast: Catsu
·
Däggdjur Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker. Vi har tre stycken kaniner av...
Svar
11
· Visningar
808
Senast: Efwa
·
Gnägg Jag hittade en hel bunt roliga bilder med hästar som jag kände inte skulle passa läggas upp i den allmänna tråden utan i en egen tråd...
2
Svar
21
· Visningar
820
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
13 275
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp