Bukefalos 28 år!

Fakta, veterinärråd osv angående barf

MissourisTopsanna

Trådstartare
Jag har smått gått in på banan att börja barfa min hund, för att öka aptiten och få honom att gå upp i vikt lite så han kan bygga muskler. Han är en tunnis i dagsläget som småknaprar i sig maten.

Blev dock lite tveksam då jag kom över att veterinär ofta avråder barf foder. Stämmer detta? Varför? Finns det fakta eller bevis på vad som skulle kunna vara dåligt/bra med barf? Tycker det känns så osäkert, då det mest känns som en "filosofi" och ej vetenskapligt. Har jag fått fel bild nu?
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Vad skulle kunna vara fel med naturlig mat? :) Läs på ordentligt/ta hjälp av någon kunnig. Är du orolig så lägg till lite grönsaker.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Ja, jag läser för fullt nu och frågar runt innan jag börjar, kikar vad jag kan få tag på och inte få tag på. :) Blev dock orolig när jag började läsa veterinärers åsikter.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Veterinärernas foderutbildning sköts delvis av torrfodertillverkare. Tror du den är opartisk?

Inte heller finns det pengar i att forska på BARF, så det råder brist på vetenskapliga studier av det.

"Hunden har en så kallad depåmage. Man skulle kunna säga att det är en resväska för mat. Hunden skall kunna få i sig väldiga mängder, därför är magsäcken konstrurerad som en slags dragspel. Hundens magsyra är mycket sur, för att den skall kunna bryta ner kött och ben. "

härifrån
http://www.hundisverige.se/2012/11/28/jag-borde-ha-förstått!-13638291
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Tack, lite sådan information jag ville ha. :) Jag har ju börjat ge min hund kycklingfilé, nötkött, fisk och ägg för att se om han äter det och så. Han får fortfarande torrfoder, men har blivit lös i magen och prutar riktiga äckelfisar. Bör jag gå över helt och hållet någon månad, fortsätter han må dåligt så avbryter jag? Min hund är ingen grönsaksfantast så funderar på att ge nässelpulver i maten.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Medan man själv utbildar sig inom kostlära så kan man ge fruset färskfoder. Det kräver en hel del kunskap för att kunna ordna hundens kost helt själv, då är färskfoder en bra kompromiss. Jag själv varvar BARF och Fodax på mina svårgödda BCs, sambon kör med Fodax, Vom och Hundemat Lax samt BARF på sina slädhundar.

Det är jätteviktigt att man inte bara ger rent kött, det ska vara ben (råa ben är ofarliga, även från Fdjur), inälvsmat och en del annat osmakligt;) Kycklingfilé är inte speciellt näringsrikt, speciellt inte från snabbuppfödda broilers.

Jag skulle sluta med torrfodret bums och gå över på färskfoder så länge, så kommer magen snabbt i ordning. Från färskfoder till BARF är det i princip bara ett kunskapssteg för ägaren, inte en omställning för hundens mage.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Ja, tanken är att köpa hem VoH och starta med det. :) Och sen börja mixtra lite själv eftersom jag läser på. Sitter mest nu och forskar i allt kring det ifall jag vågar. Har du märkt någon skillnad i vikten på dina bc? Eller har du alltid fodrat på detta vis? Ilo är ju så fruktansvärt tanig, bygger inte muskler eftersom han inte har något att bygga av. Han är ju pågränsen till överböjlig och bör därför bygga muskler för att stabilisera. Men jag får ju inte upp han i hull. Därför började jag komma in på barf.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Mina är uppväxta på Fodax.

De är ju ofta taniga så länge de växer, när Boss var 1-2 år åt han nästan tre gånger rekommenderad mängd av fodax mest energirika foder, och ändå var han på gränsen i hullet. Vågar inte ens tänka på hur mycket torrfoder han hade behövt äta:crazy:

Jag kompletterar färskfodergivan med en dl matolja när de har fystränat, en hel del träningsgodis och så lite matrester. Vissa dagar får de hel höna, andra dagar rejält köttiga fårben, ibland serveras det fårkött med mycket fett och ibland fastar de ett dygn.

Var inte rädd för att gå upp i fodermängd i början för att komma upp i hull, men välj inte det mest fettrika fodret om hunden inte jobbar hårt.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Vad som också är värt att tänka på är att många veterinärer inte får rekommendera annat än det foder de säljer på deras djursjukhus osv. De måste rekommendera sådant som de själva säljar, vilket alltså blir torrfoder och ofta deras veterinärfoder. Utöver det är det ju inte många veterinärer som faktiskt har sådär jättebra koll på just hundfoder. Att de då rekommenderar foder de har koll på jämfört med foder de inte har koll på är inte så konstigt.


Själv håller jag på att gå över till färskfoder nu. Under tiden hon äter färskfoder kommer jag också läsa på mer om barf, ge rejäla ben (vilket jag har märkt att gör underverk för hennes tänder) osv. Förhoppningsvis kan jag då vid ett senare tillfälle gå över till att ge barf, eller kanske ge hälften färskfoder och hälften barf. Det beror mycket på hur stor plats allt kommer ta i frys och hur möjligheterna ser ut när det gäller att faktiskt kunna köpa hem maten till hunden också.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Vad tillför just inälvsmat?

Tillägg: Skillnaden i vikt och muskler blev rätt stor när jag bytte från torrfoder till färskfoder (ger inte barf, iaf inte än). Ger säkert nåt att det är bättre och naturligare foder, men framförallt med högre näringsinnehåll och som han faktiskt åt ordentligt av (svårfödd, allergisk hund med dålig aptit, inte bästa kombinationen).
 
Senast ändrad:
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Mina är uppväxta på Fodax.

De är ju ofta taniga så länge de växer, när Boss var 1-2 år åt han nästan tre gånger rekommenderad mängd av fodax mest energirika foder, och ändå var han på gränsen i hullet. Vågar inte ens tänka på hur mycket torrfoder han hade behövt äta:crazy:

Jag kompletterar färskfodergivan med en dl matolja när de har fystränat, en hel del träningsgodis och så lite matrester. Vissa dagar får de hel höna, andra dagar rejält köttiga fårben, ibland serveras det fårkött med mycket fett och ibland fastar de ett dygn.

Var inte rädd för att gå upp i fodermängd i början för att komma upp i hull, men välj inte det mest fettrika fodret om hunden inte jobbar hårt.

Jag följer inte påsens mått, utan ger Ilo så mycket han bara äter. Gissar på att han får i sig lite över 200 torrfoder de dagar han varit mer aktiv. Och det är inte tillräckligt för honom. Jag har försökt träna han väldigt mycket fysiskt nu sen veterinären tyckte han skulle bygga mer muskler, men det händer inte ett smack! Och inte går han upp i vikt heller.. Han väger 19, och är ganska hög i mnk, även större i byggnaden (större huvud osv) än de flesta bc vi träffat. Han är 17månader, kastrerad. Problemet när jag proppar han full i torrfoder är att godis inte fungerar lika bra i träningen, för han är ju proppmätt..

Han ska ju börja dra efter december så fort snön kommit, och vi försöker även bygga upp till det. Så han behöver verkligen något kilo till och bygga lite muskler. Ska förbi och köpa voh nästa vecka, bör man variera innehållet i färskfodret?
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Så länge du fodrar med något av helfodren så behöver du inte variera. Jag ger variation för att det är trevligt. Det enda man kan tänka på är att ge ben ibland, för tändernas skull.

Jag tror att du kommer se stor skillnad med VoH. Det är iaf min erfarenhet från andra svårgödda unghundar som gått över - de blir fina och sätter muskler på ett helt annat sätt.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Vi ger också färskfoder varvat med råa köttiga ben då och då. Hundarna mår toppen och de köttiga benen gör underverk för tänderna.

För mig är det rätt obegripligt att somliga veterinärer är skeptiska mot BARF. Det är lite som när Nestlé marknadsförde modersmjölksersättning till fattiga kvinnor i U-länder såsom varande bättre än bröstmjölken. Naturligtvis måste det för alla arter, människor, hundar och andra, vara allra bäst att äta det som våra kroppar har utvecklats för att äta. Hunden är ett rovdjur som härstammar från vargen. Deras tänder och matsmältningsorgan är så gott som identiska med vargens. Då borde det inte vara vetenskap på hög nivå att räkna ut vad hundar att skapta för att äta.

De argument mot BARF som jag har hört är dessa:
1. Det är svårt att få till rätt näringsinnehåll. Kan nog stämma och är orsaken till att jag väljer färskfoder som huvudföda. Men det är ju bara ett argument för att man ska läsa på ordentligt och inte för att man ska låta bli.
2. Ben kan splittras och skada magen. Vad jag förstår i princip falskt. Visst har det inträffat någon incident (jag läste om någon boxer som dog), men det är väldigt ovanligt. Såvitt jag vet är det betydligt större risk att hunden sätter i sig något annat olämpligt som fastnar i magen. En frisk hundmage ska kunna smälta ben. Det som den inte smälter brukar den kräkas upp utan problem. Väger man den minimala risken för detta mot det faktum att nästan alla vuxna hundar har tandproblem på grund av onaturlig föda så känns valet inte så svårt.
3. Det finns risk för skadliga bakterier. Hundmagar är gjorda för att kunna hantera bakteriemängder som vi hade blivit apsjuka av. Det är därför de kan glufsa i sig allehanda bajs m.m. utan att bli dåliga. Campylobacter och salmonella ska en hund klara. Det är människan som får vara noga med hygienen för att inte bli smittad.

Vet inte om ni andra har hört något argument som verkar vettigt, men jag har hittills inte hört något som övertygar mig det allra minsta.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Anledningen till att många veterinärer avråder gemene man från BARF är just punkt nummer ett. Det kräver mycket kunskap för att få till en balanserad ration, särskilt för växande hundar. Gemene man har inte den kunskapen. Så därför rekommenderar man oftast hellre färskfoder eftersom det finns mindre risk att det blir fel. Men i teorin är BARF oftast alldeles utmärkt.

Salmonella är verkligen inte att underskatta, även salmonellaenterit hos hund förekommer och är ofta allvarligt. Men, det är ovanligt i Sverige. Så länge man har koll på hygienen är risken liten.

Det är tråkigt att det inte finns mer forskning om ämnet!
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Boxern dog för att husse o matte var extremt okunniga o gav ben till en hund som redan var förstoppad av för mycket ben.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Mina är uppväxta på Fodax.

De är ju ofta taniga så länge de växer, när Boss var 1-2 år åt han nästan tre gånger rekommenderad mängd av fodax mest energirika foder, och ändå var han på gränsen i hullet. Vågar inte ens tänka på hur mycket torrfoder han hade behövt äta:crazy:

Jag kompletterar färskfodergivan med en dl matolja när de har fystränat, en hel del träningsgodis och så lite matrester. Vissa dagar får de hel höna, andra dagar rejält köttiga fårben, ibland serveras det fårkött med mycket fett och ibland fastar de ett dygn.

Var inte rädd för att gå upp i fodermängd i början för att komma upp i hull, men välj inte det mest fettrika fodret om hunden inte jobbar hårt.


Fodax kör jag på mina vovvar också, kanonfina i pälsen och hullet och fina muskler.

En liten fråga bara, varför fastar du dina hundar? Hur ofta? Nyfiken i en strut!

/LL
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Svaren lugnar mina nerver lite. Jag litar ju ofta på veterinär i vått och torrt, både med häst och hund. Även jag läste om boxern, den var den storyn som gjorde mig mest orolig.

Ägg, fisk och lever. Hur mycket är för mycket, symptom vid för mycket? Lagom mängd? Ger ni sådant på sidan av färskfoder? Om jag får rester från vilt från jägare, är det något mer än att frysa in det några veckor jag bör tänka på? Hagel, mask ect..

Jag tror jag kommer hålla mig till färskfoder då tills jag känner att jag läst på tillräcklig om barf, men vill gärna kunna ge lite sådant på sidan av, för matglädjens skull :) Var så lycklig då min kille slukade sin portion med nötkött, då man är van att han ratar allt, lämnar, spottar ut och småknaprar.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Det är inte helt ofarligt att ge ben, även om de är råa. Har t ex hört om hundar som bitit sönder sina tänder när de tuggat på märgben, andra ben kan fastna i tarmarna. Men man får väga för- och nackdelar mot varandra. Hundar älskar att gnaga på ben och jag har aldrig hört talas om en BARF hund med tandsten. Så om man ser till att skaffa sig all kunskap som behövs om variation i kosten och vilka näringsämnen som de behöver är det väl bara att tuta och köra. Det enda som jag tycker man kan strunta i är fastedagen, i alla fall om man har en normalt hungrig hund. Visst är det naturligt att inte äta varje dag (för människor också...) men naturligt är inte samma sak som optimalt. Jag tycker det är ganska elakt mot hunden att låta den gå hungrigare än nödvändigt.

Själv fegar jag dock ur och kör med färskfoder och de får äta märgben och råhudsben under uppsikt.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Mina får rått viltkött när jag putsat vårt eget kött före tilllagning och när mannen i huset har med hem ifrån slaktboden.
Det blandar jag bara i fodret, det lägger jag bara i som lite extra snask just den dagen men inga enorma mängder.

Den ena hunden har varit en riktig kräkmaja innan jag bytte över till fodax, men jag kunde inte byta tvärt ifrån torrfodret som så många andra sagt för då spydde hon som tusan, nu när det gått ca 1 månad får hon bara fodax och kräker inte av något!
Hon har inte ens kunnat få en tesked rå färs förut. Nu slinker det ner utan att komma upp igen!

/LL
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Kanske borde jag avvakta ett tag och se om det jämnar ut sig, och om det inte gör det gå med Elsa till veterinären och se om allt är...
Svar
2
· Visningar
779
Senast: MonteRose
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 148
Senast: Araminta
·
Hästvård Min valack har haft ont i kotorna en längre tid. Behandlad mot kotledsinflammation 2 gånger med ett preparat som inte gjorde någon...
2
Svar
26
· Visningar
2 601
Senast: Spirit
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 887
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp