Bukefalos 28 år!

Fakta, veterinärråd osv angående barf

Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Är det något jag behöver bry mig om då min hunds tassar är rostfärgade? Han verkar ju som sagt ej lida av det.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Du R-M K Vilken sida i boken "Näringslära för högskolan", som du refererar till, står något om det du påstår för sjuka individer?

Jag frågar dig återigen Rose: Du anger boken "Näringslära för högskolan" som källa till din syra-bas/teori. Det enda jag hittar i din källa är att det är en förlegad teori som skapades av Ragnar Berg på 40-talet - vid en tidpunkt då biokemin ännu var relativt outvecklad. Var i boken står det något som styrker din teori för sjuka hundar?
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Söta du...
Boken är inte skriven för sjuka hundar.
Tror du verkligen det finns en sådan text???
Den beskriver hur friska individer fungerar.

Hänvisar i övrigt till mina tidigare svar i denna tråd.
(Ring mig om du vill ventilera vidare.)
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Söta du...
Boken är inte skriven för sjuka hundar.
Tror du verkligen det finns en sådan text???
Den beskriver hur friska individer fungerar.

Hänvisar i övrigt till mina tidigare svar i denna tråd.
(Ring mig om du vill ventilera vidare.)

Söta du, betyder det att du saknar belägg för dina påståenden om "försurning" av kroppen?

vad var din avsikt från början med att dra till med en tung källa som INTE gav stöd för det du påstod? Hoppades du att vi skulle bli impade av titeln och inte kolla?
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Boken tar upp hur en frisk kropp fungerar.
Det handlar inte om att "dra till" med något.
Lång erfarenhet av dessa sjuka hundar haf gett mig denna vetskap.
Har beskrivit det mesta i tidigare inlägg.

Du har glömt att svara på vad katarr och röda hudpartier beror på och hur man ska undvika dessa ofta återkommande problem.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Det Migo ville ha var ju en vetenskaplig källa som belägger det du skriver.
Din personliga erfarenhet är ingen vetenskaplig källa. Du får akta dig för att skriva "det är är fakta" om du inte kan bevisa det mer än dina egna erfarenheter. Då är det bättre att man skriver "enligt min erfarenhet..." så slipper dessa diskussioner uppkomma.
En vetenskaplig studie behöver långt fler kriterier för att vara just vetenskaplig än enskilda fallbeskrivningar, även om det handlar om flera hundra.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Jag gör ett sista försök…

Det är upp till var och en att ta ställning till om man tror att korrekt kost kan hjälpa en individ att må bättre.
De som hellre fortsätter att medicinera alla tillstånd, utan att försöka komma till rätta med orsaken, får naturligtvis göra så.

Jag har inte påstått att kosten skulle ändra blodets pH. Men (som det även står i boken) så kan ämnen som är syrabildande resp basbildande påverka hur vi (och hunden) mår.
Inte heller kan jag minnas var jag nämnde att ”det är fakta” att hunden behöver en bättre balanserad kost. Däremot kan man ju tycka det är ganska logiskt

En kost bestående av råvaror och näringsämnen i optimal balans, och som är bra för hunden, gör aldrig någon skada. Det finns heller inga biverkningar att vara rädd för.

De veterinärfoder som kom på 90-talet (då jag arbetade på djursjukhus) visade även på att vid vissa tillstånd kan man omfördela vissa ämnen efter problemets art.
Detta tolkar jag som att kosten verkligen skulle kunna ha läkande effekt. Eller åtminstone påverka en del av kroppens funktioner.

Och hundar är individer med olika behov. Det är ganska naivt att tro att bara för att det står helfoder på säcken, så täcker den alla behov som just min hund har. Det finns många orsaker till att behoven är olika. En försämrad förmåga att t ex ta upp vissa näringsämnen kan förekomma utan att hunden behöver anses sjuk.

Nu har jag arbetat med hundars kost i närmare 12 år. (Tiden går fort.)
Då man hjälper hundägare att få en väl balanserad kost, utan att hunden skulle ha problem, så får man viss kunskap på köpet.
Den ”friska” hunden får helt plötsligt en bättre päls och slutar klia sig. Problem som ägaren inte nämnt, utan ansåg vara normalt.

Andra blir av med svamp och ex återkommande öroninfektioner. Och alla dessa maghundar, som tillslut får en väl fungerande mage och tarm. Samt även senare ett bättre immunförsvar.

Många är så vana vid att hunden har något mindre problem, så de nämner det inte ens. Men de brukar berätta när dessa problem försvunnit ”av sig själva”.

På ett forum kan man få många skilda svar på sina frågor.
Det är upp till var och en att ta ansvar för om man vill testa några av råden. Och man kan även se det som inspiration att söka vidare inom vissa områden.
Det är ingen garanti att råd med vetenskaplig forskning bakom ger bäst resultat.
Många måste ha en text som stöd, och slutar tänka logiskt själva.
Och länkar bifogas i mängder. Ofta är dessa också bara personliga antaganden, men bara det finns en länk att hänvisa till så...

Hur kan det t ex komma sig att trots alla fina foder på marknaden (tillvekade av stora anläggningar med lång forskning bakom) så ökar sjukdomarna hos hundarna? De får oftare sjukdomar som vi människor bara haft tidigare. Och helt plötsligt går en otroligt stor mängd hundägare och tror att deras hundar är allergiska. Har någon hört om så många allergiska hundar på 80-talet?
Även fertilitetsproblem har ökat.

Avslutningsvis vill jag bara förtydliga att kostens sammansättning kan göra mycket stor skillnad för hur hunden mår, men det är ju bara föda så den kan inte lösa alla problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Ingen har sagt emot att hundar mår bra av balanserad kost. Däremot menar inte jag pH balnserad kost.

Det var du själv som börjase prata om försurning av kroppen, du själv som lämnade ut en källa som inte stämde. När vi då foetsätter ifrågasätta så slingrar du dig likt en mediatränad politiker.


Står du inte för vad du sagt tidigare i tråden?
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Har nog aldrig varit med om att någon ansträngt sig så för att missförstå ett ord...
Det jag lärt mig av detta är att jag kanske borde kalla det balans mellan bas- och syrabildande ämnen. Då ska det väl inte gå att missförstå?

Men visst står jag för min text. Börjar dock känna mig färdig med förklaringar.

Var gärna snäll att avslutningsvis svara på min fråga om hur det kan komma sig att katarrer och rödhet uppstår och hur man kan förhindra att det återkommer. Eller är det bara jag som ska svarar på frågor här?
Jag lovar att inte ställa motfrågor, vill bara höra hur kunniga personer tänker i den frågan.

Sedan kanske denna tråd kan få återgå till startämnet igen...
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Har nog aldrig varit med om att någon ansträngt sig så för att missförstå ett ord...
Det jag lärt mig av detta är att jag kanske borde kalla det balans mellan bas- och syrabildande ämnen. Då ska det väl inte gå att missförstå?

Men visst står jag för min text. Börjar dock känna mig färdig med förklaringar.

Var gärna snäll att avslutningsvis svara på min fråga om hur det kan komma sig att katarrer och rödhet uppstår och hur man kan förhindra att det återkommer. Eller är det bara jag som ska svarar på frågor här?
Jag lovar att inte ställa motfrågor, vill bara höra hur kunniga personer tänker i den frågan.

Sedan kanske denna tråd kan få återgå till startämnet igen...

Varför ska jag svara på det? Jag har aldrig utgett mig för att ha kunskap om det, har inte uttalat någon tes som behöver backas upp, vilket är vad du gör. Jag frågar alltså inte för att få svar på något, jag efterfrågar källor på de svar du ger här som om de vore sanningar! Ser du skillnaden?

Balans mellan syra- och basbildande ämnen, hur skiljer sig det från pH-balans menar du?
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Har nog aldrig varit med om att någon ansträngt sig så för att missförstå ett ord...
Det jag lärt mig av detta är att jag kanske borde kalla det balans mellan bas- och syrabildande ämnen. Då ska det väl inte gå att missförstå?

Jo, det är svårt att förstå varför du envisas med att tala om bas- och syrabildande ämnen om du inte anser att det är kroppens pH-värden du micklar med.

Om du inte anser att du försöker balansera pH i kroppen är det totalt meningslöst att tala om syra- och basbildande ämnen i kosten. Skippa snacket om syra-bas så kan vi nog alla enas om att kosten ska vara balanserad och att kosten absolut kan påverka individens hälsa.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Jag köper inte att bara man justerar maten rätt så försvinner de flesta problemen för hunden, inkl allergi. Klart det finns foderallergiska hundar, (och som då blir bättre av annan kost när man byter proteinet eller det den råkar vara allergisk mot), men majoriteten av hundar verkar lida av atopi. Enligt allt jag läst om allergi det senaste.
Skulle kosten fixa de flesta problemen skulle veterinärer och mediciner vara överflödiga, men de finns av en anledning.
 
Sv: Fakta, veterinärråd osv angående barf

Idag finns det fler allergiska hundar, långt fler än vad som faktiskt diagnosticeras då många hundar har mildare former av allergi eller ägare som inte tycker att det är något problem att hunden slickar tassar eller kliar sig till exempel.
Det är inte konstigt att det finns flera hundar som är allergiska idag än på 80-talet. Även människor blir allt mer allergiska. Många tror att det har att göra med att vi lever "för rent" och samma gäller våra hundar.
Dessutom har forskningen gått framåt oerhört på den fronten och veterinärers kunskap om hudproblem hos hund blir bara bättre och bättre vilket leder till att fler korrekta diagnoser ställs. Samtidigt ökar medvetenheten hos hundägare.
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Kanske borde jag avvakta ett tag och se om det jämnar ut sig, och om det inte gör det gå med Elsa till veterinären och se om allt är...
Svar
2
· Visningar
779
Senast: MonteRose
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 181
Senast: Araminta
·
Hästvård Min valack har haft ont i kotorna en längre tid. Behandlad mot kotledsinflammation 2 gånger med ett preparat som inte gjorde någon...
2
Svar
26
· Visningar
2 606
Senast: Spirit
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 893
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp