Bukefalos 28 år!

Falsterbodressyren, debattinlägg

Det är som en världscupfinal minst. ..Fullsatt och otroligt elektrisk stämning med publik runt hela manegen och man sitter otroligt nära. Folk kommer och går, trängs och applåderar. Inte som det brukar vara på dressyrtävling. Svårt att få en unghäst att vara avspänd och svårt att träna på. Det måste man inse när man diskuterar det.
Nej, jag förstår verkligen inte varför det skulle vara svårt. Jag har varit på massor av såna tävlingar med publikstorm och jubel, busvisslningar och tjoande. Det finns alltid en första gång för allt och jag har varit med om flertalet såna "förstagånger" med både yngre och äldre hästar. Men då är ALLA lugna och obrydda, både människor och hästar. INGEN som viglar upp. Om ALLA hästmänniskor tänker så på tävlingsplatser och andra hästevenemang, så blir det ingen panik. Men om alla går runt och oroar sig (stressar) och om alla accepterar stressiga och osäkra hästar (och människor för den delen) som "normaltillstånd", ja då blir det en fasligt "laddad" atmsofär. Men hästmänniskor borde tänka annorlunda.
 
Fast vi diskuterar ju inte att hästar får "spunk" väl? Det kan alla hästar få i alla åldrar, i synnerhet unghästar. Det borde man verkligen veta om man tränar och rider hästar för så "viktiga" evenemang som breeders?

Jag diskuterar den hårhänta ridningen, den genomgående och okänsliga ridningen som filmen på tex breeders (men även Falsterbo) visar. Den skulle man inte behöva visa upp om man istället lät hästen få vara häst och i sånt fall "spunka" då om den behöver. Men då skulle den förmodligen inte ha behov av att "spunka" heller...

Ja undra varför ingen gjorde så istället.. lät hästarna spunka loss , 4 åriga hingstar och ston tillsammans och CD på ryggen som testred.
 
Ja undra varför ingen gjorde så istället.. lät hästarna spunka loss , 4 åriga hingstar och ston tillsammans och CD på ryggen som testred.
Men den andra tekniken kändes helt ok då va? Den hårdhänta, okänsliga?

Vad är dressyr egentligen då? Vart tog GRUNDprinciperna vägen, dom om harmoni, samspel, förtoende, respekt, lätthet?

Det verkar ju vara helt omöjligt att leva upp till, vare sig med unghästar eller GP hästar.:(
 
Men den andra tekniken kändes helt ok då va? Den hårdhänta, okänsliga?

Vad är dressyr egentligen då? Vart tog GRUNDprincierna vägen, dom om harmoni, samspel, förtoende, respekt, lätthet?

Det verkar ju vara helt omöjligt att leva upp till, vare sig med unghästar eller GP hästar.:(

Nu var inte jag där eftersom jag aldrig skulle gå och se en dressyrtävling live frivilligt, men har svårt att tro att alla ryttare löste problemet på ett hårdhänt vis. Så nej jag tror knappast det är omöjligt att leva upp till.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Nu var inte jag där eftersom jag aldrig skulle gå och se en dressyrtävling live frivilligt, men har svårt att tro att alla ryttare löste problemet på ett hårdhänt vis. Så nej jag tror knappast det är omöjligt att leva upp till.
Nej precis. Det är det jag försöker få fram, det finns ju dom som faktiskt klarar av det så det är inte SÅ svårt. Så varför ursäkta och bortförklara? Det är DET jag vill åt...

...en konstruktiv diskussion där försvarstalen läggs åt sidan så att problemet får komma fram i ljuset ...för jag ser försvarstalen som inget annat än just försök till att "släta över", när problemet istället behöver belysas och tas på allvar ...
 
Nej precis. Det är det jag försöker få fram, det finns ju dom som faktiskt klarar av det så det är inte SÅ svårt. Så varför ursäkta och bortförklara? Det är DET jag vill åt...

...en konstruktiv diskussion där försvarstalen läggs åt sidan så att problemet får komma fram i ljuset ...för jag ser försvarstalen som inget annat än just försök till att "släta över", när problemet istället behöver belysas och tas på allvar ...

Jag har inte läst att någon har försvarat hård och dålig ridning någonstans? Däremot ser jag en förståelse för att hästar är olika och reagerar olika mycket i en svår situation. Något du har noll och ingen förståelse för.
 
Nu var inte jag där eftersom jag aldrig skulle gå och se en dressyrtävling live frivilligt, men har svårt att tro att alla ryttare löste problemet på ett hårdhänt vis. Så nej jag tror knappast det är omöjligt att leva upp till.
Jag har sett 4 års final många gånger. Tycker det är jätteroligt. Och sett många spända hästar. Sett i media så utskällda Kittel lugnt och fint på halvlångtygel lotsa runt rädda hästar som tillslut coolare ner. Så det är ju inte omöjligt även om man inte har en relation till hästen.
Det har ju börjat bli poppis nu med att åka på miljöträning med sin dressyrhäst, nån människa från Belgien? Så kanske det där med smygande dressyr publik blir ett minne blott...
 
Sen kan man undra hur tex Alizee Froment kan rida dressyr på en arena, med fullpackad publik, jubel och stoj och ljus, massor av ljusfenomen....i halsring..(på slutet av filmklippet)..OM det nu ska vara så himla svårt för dom som har allt tid i världen (proffsen) att träna och hjälpa sina hästar att klara av det dom sen utsätter dom för.

Den hästen är för det första inte 4 år. Det ligger dessutom oerhört mycket arbete bakom för att kunna visa den så fint som hon gör. Det är inte så bara...
 
Jag har sett 4 års final många gånger. Tycker det är jätteroligt. Och sett många spända hästar. Sett i media så utskällda Kittel lugnt och fint på halvlångtygel lotsa runt rädda hästar som tillslut coolare ner. Så det är ju inte omöjligt även om man inte har en relation till hästen.
Det har ju börjat bli poppis nu med att åka på miljöträning med sin dressyrhäst, nån människa från Belgien? Så kanske det där med smygande dressyr publik blir ett minne blott...

Jag red för en tränare för några år sedan som bott i Tyskland i många år. Efter hemkomsten var h*n mycket förvånad över hur dressyrhästarna skyddades här, även hästar som kommit långt upp i klasserna. När vi tränade var dörren till ridhuset öppen, folk kom och gick med och utan häst, hundar sprang in och ut osv. Väldigt bra miljöträning. Man fick träna på att fokusera och vara oimponerad oavsett vad som hände runt omkring.
 
Men har diskussionen inte blivit ganska konstig nu?
Att hästar är flyktdjur och kan bli rädda är väl vare sig en nyhet eller något att bry sig om?
Frågan är väl mer vilken hantering/ridning av hästen som är okej om hästen blir rädd?

Breeders för 4-åringarna är ju lite extremt med en stor tävling för mycket unga hästar, det intressanta där var väl att se skillnaden från ordinarie ryttare till en av världens skickligaste ryttare (som jag måste säga imponerade med hur bra unghästryttare hon dessutom var/är!) och hur de löste samma häst på olika sätt.

Men Falsterbo-filmen där allt började då?
Får man rida så hårt och det är okej om man bara ursäktar det med att hästen blev spänd?

Jag tycker det är underligt att inte de flesta (alla?) tycker och uttrycker att nej det där ser inte trevligt ut, så där vill vi inte att det ska ridas? Även ryttarna som cirkulerar på filmerna, vore det inte naturligt att känna/se/säga lite skam över att ha fångats på bild/film och se ut så där? Jag skulle då skämmas?
SEN har jag full förståelse för att man gör fel, det är svårt att rida och många nybörjare gör betydligt värre fel med, men just lite skam över hur det ser ut istället för att normalisera det och säga att det är så där man måste och ska göra?

Säkert någon vag formulering som gör att det hr inlägget i debatten går att bortse alldeles ifrån ;)
Jag bjuder på det, ska ut i stallet och rida nu :D
 
All förståelse för hur svårt det måste vara att rida i finalen, men jag håller med de som är inne på att man kanske borde göra ngt åt miljön så att ryttarna inte tvingas till hårdare ridning.
Det är ju hästarnas kvalitet som ska bedömas, inte hur väl de mentalt fixar en oerhört svår miljö..

Jag har svårt att tro att någon häst, hur välhanterad den än är, fixar det där i så ung ålder. Vi borde nog rigga miljön lite snällare för hästarnas skull.
 
Men har diskussionen inte blivit ganska konstig nu?
Att hästar är flyktdjur och kan bli rädda är väl vare sig en nyhet eller något att bry sig om?
Frågan är väl mer vilken hantering/ridning av hästen som är okej om hästen blir rädd?

Breeders för 4-åringarna är ju lite extremt med en stor tävling för mycket unga hästar, det intressanta där var väl att se skillnaden från ordinarie ryttare till en av världens skickligaste ryttare (som jag måste säga imponerade med hur bra unghästryttare hon dessutom var/är!) och hur de löste samma häst på olika sätt.

Men Falsterbo-filmen där allt började då?
Får man rida så hårt och det är okej om man bara ursäktar det med att hästen blev spänd?

Jag tycker det är underligt att inte de flesta (alla?) tycker och uttrycker att nej det där ser inte trevligt ut, så där vill vi inte att det ska ridas? Även ryttarna som cirkulerar på filmerna, vore det inte naturligt att känna/se/säga lite skam över att ha fångats på bild/film och se ut så där? Jag skulle då skämmas?
SEN har jag full förståelse för att man gör fel, det är svårt att rida och många nybörjare gör betydligt värre fel med, men just lite skam över hur det ser ut istället för att normalisera det och säga att det är så där man måste och ska göra?

Säkert någon vag formulering som gör att det hr inlägget i debatten går att bortse alldeles ifrån ;)
Jag bjuder på det, ska ut i stallet och rida nu :D

Är det någon som försvarar ridningen ifråga med att det ska vara så?
 
  • Gilla
Reactions: fio
Självklart.
Jag tycker inte det är proffsens fel.
...
Ärligt så förstår jag inte hur några kan snöa in sig så till den grad på proffsryttarnas brister och menade felaktigt lösta situationer, att det ur och av det uppviglas en stämning att det skulle vara värsta djurplågeriet.
...
Varför kallar du dem proffs? För att de tar bra betalt? Du kan inte mena att filmerna visar att de är proffs i betydelsen "bra på häst". Då hade det inte sett ut så där som det gjorde på Flyinge. De sk proffsryttarna verkar inte veta vad de ska göra när det hettar till. LDR/HF brukar ju fungera i utbildningen på hemmaplan. Här ett exempel på sådan "proffsutbildning"
https://www.facebook.com/gunilla.gramunke/posts/10206376111196752
 
Sen kan man undra hur tex Alizee Froment kan rida dressyr på en arena, med fullpackad publik, jubel och stoj och ljus, massor av ljusfenomen....i halsring..(på slutet av filmklippet)..OM det nu ska vara så himla svårt för dom som har allt tid i världen (proffsen) att träna och hjälpa sina hästar att klara av det dom sen utsätter dom för.

Men förstår du verkligen inte det?? Att de ryttare som väljer en nisch ex visa med halsring, eller bettlöst eller cirkuskonster eller stå på sin häst etc etc etc väljer häst utefter det som ska göras, och att hästen i det har ett visst lugn och passar för uppgiften????

Just till Breeders väljs också hästar ut efter vad som ska göras och där är det mekanik, arbete, vinklar, bakben, energi, vilja till o arbeta etc etc, alltså helt andra kriterie än vad AF har i sin/sina häst och det kan säkert vara så- bara tror- att det genetiskt kan sitta ihop med spänning o viss oro- faktiskt.

Blir så trött på er/dig som hyllar bettlöst och ryttare som rider utan sadel o träns osv osv, visst är det bra och kanske lite käckt o så men jag ser faktiskt ingen svårighet där- det gäller bara o välja rätt häst med rätt mentalitet.
Herregud, min granne på landet leder 3 hästar i grimma samtidigt på tung lastbil trafikerad väg utan att de är tränade sådär nåra gånger om året och de blinkar aldrig, det beror inte på träningen utan på rasen och mentalitet.
 
@Brille det är ren svenska

Professionalism är en term som används inom sporten för den som utövar sport mot betalning. Dessa kallas proffs, en sammandragning av professionell. En definition är att proffs har kontrakt om att de ska få pengar för sitt idrottande och inte bara ersättning för resor och material med mera. Amatörer brukar inte ha kontrakt utan får lite ersättning för sina utlägg. Om de har jobb vid sidan om är de halvtidsproffs eller deltidsproffs, men har de sin sport som yrke kallas de heltidsproffs eller fulltidsproffs
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag har inte läst att någon har försvarat hård och dålig ridning någonstans? Däremot ser jag en förståelse för att hästar är olika och reagerar olika mycket i en svår situation. Något du har noll och ingen förståelse för.
Att hästarn reagerar i "svåra" miljöer har jag inte alls ifrågasatt utan det är hur RYTTARNA hanterar dessa reaktioner som jag ifrågasätter och menar att det inte är så SVÅRT så att det måste/behöver tas i med hårdhandskarna. Det är du som har NOLL KOLL på vad som diskuteras.
 
Den hästen är för det första inte 4 år. Det ligger dessutom oerhört mycket arbete bakom för att kunna visa den så fint som hon gör. Det är inte så bara...
inte så bara? Var har jag påstått det? En 4-åring på breeders behöver inte klara av att ridas i halsring på en stor publikfylld showig arena heller. Så klarar man det på det äldre häst så klarar man förmodligen breeders galant med en 4-åring också, utan hårdhänt ridning. Det är DET jag syftar på.
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 209
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 650
Senast: Mineur
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 571
Senast: LiviaFilippa
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 485
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp