Bukefalos 28 år!

Falsterbodressyren, debattinlägg

Det är knappast arrogant att hävda att det är ryttaren/tränaren som ska ta smällen om hästen inte är tillräckligt förberedd....vi pratar fortfarande inte om några tillfällig missar/misstag nu, utan om ett konsekvent och genomgående hårdhänt handhavande...
 
Du var nog inte på breeders. Finalen med en värlsstjärna som CD ger en atmosfär som bara finns på riktigt stora tävlingar och då är det gamla rutinerade hästar som är med. Det måste du ta hänsyn till i dina argument.
Vem är CD? och vad syftar du på nu?
 
Ok. Här syftade jag på MM o tycker både hen o tränare försvarar ridningen på s. 8 i Tidningen Ridsport nr. 22.

Men du skrev att dom bortförklarade ridningen? Det gör dom ju inte. Dom försvarar ju ridningen av det jag minns av den artikeln med att Beckham är en spänd och svår häst som lätt blir kort i formen. Jag tycker fortfarande ridningen på framridningen är vedervärdig, sen blev jag förvånad för MM är normalt sett ingen hård ryttare.
 
Det är knappast arrogant att hävda att det är ryttaren/tränaren som ska ta smällen om hästen inte är tillräckligt förberedd....vi pratar fortfarande inte om några tillfällig missar/misstag nu, utan om ett konsekvent och genomgående hårdhänt handhavande...

Jo. Det är arrogant att hävda att det minsann är jätteenkelt att få 4 åringar att vara helt avslappnade i den miljön och att alla gör fel.
 
Men du skrev att dom bortförklarade ridningen? Det gör dom ju inte. Dom försvarar ju ridningen av det jag minns av den artikeln med att Beckham är en spänd och svår häst som lätt blir kort i formen. Jag tycker fortfarande ridningen på framridningen är vedervärdig, sen blev jag förvånad för MM är normalt sett ingen hård ryttare.

Är det inte samma sak? :o Jag menar att jag får ingen känsla av att de tycker att det är direkt fel att rida så som det görs eller att hästen hamnar där när den är spänd. That's it typ o de vill inte hamna i det läget men man gör det lätt med den hästen. Jag gillar inte alls den känslan jag får av artikeln. Bra ändå du blev förvånad!
 
Nope du kanske diskuterar det , men vi andra har diskuterat unghästar nu vilket även du har gjort de senaste sidorna.
Jag diskuterar både ock. Problemet verkar ju leva vidare, så ålder och utbildningsnivå (både vad gäller ryttare och hästar) verkar inte ha någon som helst betydelse i det avseendet.

Inte verkar det ha någon betydelse att det INTE är final med CD som testryttare heller...;)
 
Om vi vänder på steken lite. Vem som helst kan när som helst på en tävlingsplats stanna sin häst (hehe, okej, hoppas jag), kliva av, klappa den på halsen och åka hem om man tycker att hästen blir så spänd eller stressad att ens egen ridning blir för hård. Så länge man inte gör det så tycker man ju på något vis att det man gör ändå är okej, även om man såklart kan ändra sig i efterhand. Någonting tycker man väger upp den hårdare ridningen. Jag hoppas o tror att de flesta anser att hästen "lär sig" något o att det troligtvis kommer bli lättare nästa gång att hålla den finare kommunikationen med hästen. Det vill jag veta mer om!
 
Jag diskuterar både ock. Problemet verkar ju leva vidare, så ålder och utbildningsnivå (både vad gäller ryttare och hästar) verkar inte ha någon som helst betydelse i det avseendet.

Det är därför du kommer med hej kom och hjälp mig inlägg hela tiden. Det är väl enklare om du håller isär diskussionerna som vi andra gör.

Nej jag håller verkligen inte med. Tycker det är sällan någon äldre häst får spunk på arenan, dom kan titta till på en TV- kamera som rör sig i en hörna eller mellan domarkurena och sånt, men hästarna är ju inte lobotomerade och det är ingen som strävar efter det heller.
 
Om vi vänder på steken lite. Vem som helst kan när som helst på en tävlingsplats stanna sin häst (hehe, okej, hoppas jag), kliva av, klappa den på halsen och åka hem om man tycker att hästen blir så spänd eller stressad att ens egen ridning blir för hård. Så länge man inte gör det så tycker man ju på något vis att det man gör ändå är okej, även om man såklart kan ändra sig i efterhand. Någonting tycker man väger upp den hårdare ridningen. Jag hoppas o tror att de flesta anser att hästen "lär sig" något o att det troligtvis kommer bli lättare nästa gång att hålla den finare kommunikationen med hästen. Det vill jag veta mer om!

Delvis kl
Det är lite det jag är inne på, horsemanship. Utgå ifrån hästen och tänk över vilken erfarenhet den får av det man utsätter den för. Detta tänk måste gälla även tävling och även eliten. Negativa hårdhänta tag ÄR en dålig erfarenhet om man vill ha lätthet och finstämt samspel som grund. En verklig horseman skulle aldrig utsätta sin häst för dylikt, inte riskera sitt livsverk och all den tid som lagts ner på att uppnå detta. Problemet är kanske att den moderna dressyren kommit för långt ifrån detta, så långt så det inte längre är särskilt viktigt. Det är bara prestationen som räknas. Eller?
 
hm...skulle det vara särskilt svårt för unghästarna då? För ryttarna kanske, men det är ingen ursäkt i mina ögon....
Det är som en världscupfinal minst. ..Fullsatt och otroligt elektrisk stämning med publik runt hela manegen och man sitter otroligt nära. Folk kommer och går, trängs och applåderar. Inte som det brukar vara på dressyrtävling. Svårt att få en unghäst att vara avspänd och svårt att träna på. Det måste man inse när man diskuterar det.
 
Det är därför du kommer med hej kom och hjälp mig inlägg hela tiden. Det är väl enklare om du håller isär diskussionerna som vi andra gör.

Nej jag håller verkligen inte med. Tycker det är sällan någon äldre häst får spunk på arenan, dom kan titta till på en TV- kamera som rör sig i en hörna eller mellan domarkurena och sånt, men hästarna är ju inte lobotomerade och det är ingen som strävar efter det heller.
Fast vi diskuterar ju inte att hästar får "spunk" väl? Det kan alla hästar få i alla åldrar, i synnerhet unghästar. Det borde man verkligen veta om man tränar och rider hästar för så "viktiga" evenemang som breeders?

Jag diskuterar den hårhänta ridningen, den genomgående och okänsliga ridningen som filmen på tex breeders (men även Falsterbo) visar. Den skulle man inte behöva visa upp om man istället lät hästen få vara häst och i sånt fall "spunka" då om den behöver. Men då skulle den förmodligen inte ha behov av att "spunka" heller...
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 205
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 648
Senast: Mineur
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 571
Senast: LiviaFilippa
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 485
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp