Bukefalos 28 år!

Fång mitt i vintern

A

annduv

Hej !

Har en Connemara valack på 19 år som har fått fång alla fyra benen. Börja de med en hälta på ena frambenet,( Enl vet. troligen stäckning i hagen ) fick behandling med Finadyne i 1 vecka efter 4 dygn fick han kolik och utveckalde fång på alla benen efter det. Är det någon mer som känner igen förloppet att fång utvecklas efter olag i magen, reaktion på läkmedel ?.Har nu fått Fenylbutazon i ca 14 dagar till och inte blivit mycket bättre. Är inte överviktig , ingen ny mat, riden regelbundet innan han blev sjuk. Hovslagarn har varit är och kortat tån och tagit bort skorna. Har någon något annat tips, som kan hjälpa ?Tacksam för svar.
Hälsningar Annduv
 
Som jag har förstått det är fång som en inflammation i kötthoven.. och när den sväller och inte har nånstans att ta vägen, så trycks hovbenets vinkel neråt för att lämna plats... såg ett program om en häst som vräkt i sig massor med omoget havre eller nått, och då sa de att det stora intaget av den här omogna maten orsakade en jättestörning i magsystemet vilket visade sig som denna inlammation i kötthoven... Så då kan man ju tänka sig att andra struligheter med magen borde kunna göra samma sak...

Jag har nyligt hört av en annan som menar sig veta precis hur det blir i hoven när hästen får fång.. och hon menar att det inte är så som jag trott... Någon får gärna berätta om de känner att de vet hur det verkligen är... :)
 
Kan ju vara ÖVERbelastningsfång eftersom den hade ont i ena benet så belastas det andra mer automatiskt. Denna fång är mycket lik den som är relaterad till obalans i tarmfloran...ELLER...har ni kanske bytt höparti nyligen ?? Sådant kan ge fång också...inte bara typ kraftfoderbyte...
 
Har ätit från samma hö parti under hela hösten och vintern.
Är även riden på samma sätt ingen överdriven träning
Annduv
 

Liknande trådar

Hästvård Ja, nu har min lille shettis fått fång. Jag har noll erfarenhet av detta och sökt bland gamla trådar. Men de flesta trådarna är flera år...
Svar
10
· Visningar
1 337
Senast: Lindsen
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 610
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej, behöver lite hjälp. Det är såhär att i förr går så kom våran hovslagare och skulle verka och sko våra hästar. Så när han tagit...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 943
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 811
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp