Bukefalos 28 år!

Verkat för hårt eller fång?

Sv: Verkat för hårt eller fång?

Mitt förra sto var symtomfri till skoning. DÅ visade sig fånganfallet. Den lilla skillnaden gjorde att hon blev synligt besvärad (som TS beskriver sin häst).

Det är heller inte så konstigt att problemet upptäcks först vid omskoning om hästen har haft ett lätt laminitisanfall. En häst som har laminitis har en försvagad lamellrand och tål därför inte en hög belastning på hovväggen. När hovväggen belastas uppkommer drag- och skjuvspänning i den försvagade lamellranden. Det är en hög dragspänning i lamellranden som ger upphov till rotation. Dragspänningens storlek beror på många olika faktorer, bl.a. på hovväggens lutning. Ju flackare lutning desto större blir dragspänningen. Hoven har flackast lutning vid tån och dragspänningen är därför störst där. Normalt verkar kraftresultanten på hovväggen dessutom på ett avstånd ifrån lamellranden vilket ytterligare ökar dragspänningen (det uppkommer ett böjmoment som också ger upphov till dragspänning). En sko som har suttit på ett tag får en s.k. “tåriktning” vilket gör överrullningen lättare och minskar därmed dragspänningen i den ömtåliga lamellranden i tån. En ny sko har inte denna tåriktning utan överrullningen blir tyngre och dragspänningen i lamellranden ökar. Det är därför inte konstigt att laminitis/fång upptäcks först vid omskoning. Det är dock inte hovslagaren som har gjort något fel. Det är hästägaren som ska hålla koll på om hästen har laminitis.
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Extremt många hästägare missar faktiskt de första symtomen när det gäller fång. När hästen väl har tex klassisk fångställning eller dyl, då har det redan pågått ett tag. HUR många hästägare vet tex att ett utav det första tecknena på fång är att hästen börja skifta vikt mellan frambenen, eller mellan alla fyra benen ? Nu skiftar ju hästar vikt hela tiden, men hur många tänker på att det kanske sker lite väl ofta ? Inte många vill jag påstå pga av att hästar naturligt gör så.
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Det ligger något i det med att hästar skiftar vikten på benen, men kan det pågå i flera år? Min ponny som alltid varit skodd tills hon fick fång när hon var 14 år
stod ofta och avlastade sina framben när hon åt. Jag observerade det många gånger men hovis kollade och märkte inget. Efter hon fick fång är hon barfota och verkas ofta och stenkåll på hovar av mig, rids med boots.
Nu står hon still när hon äter!
Hon är röntgad på alla 4 hovar och de är ok.
Hon är 16 år idag och blivit smalare och mår bra.
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Ett problem är att hästar kan vara stoiska, dvs. de är duktiga på att maskera smärta. Det sägs att detta är en medfödd instinkt som beror på att de inte vill visa ett rovdjur att de är skadade. De försöker därför att behärska sin smärta för att inte bli utvalda av rovdjuret som ett lätt byte.

Laminitis kan också förekomma i olika grader. Det förekommer faktiskt inte så sällan att veterinär eller hovslagare upptäcker att en häst har haft laminitis utan att hästägaren har varit medveten om detta.

Man kan tycka att en hästägare borde vara mer observant och kolla sin häst med jämna mellanrum men kunskapen om laminitis/fång är tyvärr oftast dålig. Det finns t.o.m. hästägare som anser att de inte behöver bry sig om hästens hovar. Dom har ju en hovslagare som ska sköta om hästens hovar och får hästen fång är det hovslagarens fel. Det finns olika slags hästägare i vår herres hage.
Det är ej heller sällan som Vet o hovis missar fång.
Jag var ju inne på klinik o den blev sprutat bak. Jo den hade fel i SI_leden visade det sig o eftersom den stått rätt länge var fångkänningen svår att se.
Den låg ju aldrig ner eller stog i fångställning.
Vi borde dela in fång i grader istället för att bara ha fångkänning/ fång.

I TS fall begriper jag inte varför man inte tog av skorna o visiterade hovarna. Skulle heller inte gå en meter med den.
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Det är ej heller sällan som Vet o hovis missar fång.

Det hände mig också. Min utbildade fd. hovis missade det, och en veterinär som jag hade ute missade det också. Så det är nog inte bara hästägarna som har problem ibland.
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Jaja nu har jag fått nog med svar, läste en artikel om en expert på hästens hovar och fång då.. där säger hon att en häst med fång helst inte ska stå i en box helt stilla i flera veckor.. att det är bra för benen att röra sig. inte på gräs men ute på grus ! Vi här hemma tror att det är för hårt verkat nu iaf. tre hästkunniga har sagt deras åsikter och två av dem vet fång. och dom säger att det knappast är det. vi slutar med smärtstillandet efter idag så då ska vi se hur min häst beter sig!
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Vem skulle den experten vara`?

Hästarna står på sina hovar o om de håller på att släppa från kötthoven säger det sig självt att den ska stå still o mjukt.

nu har din ponny kanske inte fång, men varför riskera att det blir värre. Sätt ut medicinen o se efter några dagar.

Varför tog man inte av skorna? Jag tror oxå på en kombination av fångkänning i kombo med skoning.
Bra att den kom bort från gräset.
Lycka till.
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Det finns många så kallade experter på nätet och överallt. Läste om en som ansåg att fång var inte värre än en förkylning tror jag det var. Kanske den du läst. Tyckte att man skulle raspa ner hovväggen framtill så försvann ev. rotation och liknande. Detta eftersom han tyckte att man mätte rotation från utsidan av hovväggen och då blev det samma avstånd hela vägen. Det var heller inte hovbenet som roterade utan hovväggen som flyttade sig, så det var bara att sänka trakten så kunde man ut och rida. Han snabbutbildade också folk så de kunde verka sina hästar själva. Inget vidare förtroendeingivande. Det värsta är att en bekant är frälst och har gått kursen. Hon raspar bara tån framifrån och fattar inte vad hon ska göra med att hovarna blir så sneda.
Förhoppningsvis har inte din ponny fång, för det vill du inte uppleva.
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Nej klart det finns mycket humbugg.. försökt att läsa på lite om det nu.. och står så himla mycket olika. men fång är inget jag direkt trodde skulle hända, för dem mesta oddsen går emot.. men som sagt allt kan hända ! Ska gå efter vad min vet sa till mig så hoppas jag att det fixar sig för min lilla kille ! Tack för era svar !
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Vad skumt ! Så din veterinär konstaterade fång då ? min går också på butta och ska göra i fem dagar. och får också gå ut i skogshage magert gräs om en vecka eller två.. verkligen jätte knepigt ! min ponny är väldigt lugn och inga problem att skos.. men det hade med skoningen att göra då ? vi bor i västra götaland emot kusten ! Lysekil bor vi i :)

Då hade vi nog samma veterinär om du hade distriktet och med förnamn som börjar på J? :) Bor i Uddevalla.

Vi hade samma ordination. Sen har vi haft ute en annan vet som kollat hästen efter det (seminstation så har ju ändå veterinär ute).
Han såg inget konstigt med skoningen, sömmarna satt som dom ska höll jag på att säga, men inte nån som var placerad på ett sådant sätt att han trodde det var något sömstick eller så, dessutom var hon ju superhalt och hade jätteont i båda fram. Visst kan dom få sömstick i två hovar men känns lite långsökt, särskilt med fångsymptomen.

Nu mår min mkt bättre iaf, har vart ute i hage hela helgen (som sagt, maaagert, och blir fodrade med hö alla mål, så mest att pilla med) och är inte halt längre. sista dagen med butta igår, och nu ska vi se hur hon ser ut i veckan, slå på skor någon dag sen får hon gå några dagar till innan jag börjar skritta henne och känna efter mera. Även vänja in på betet igen saakta.
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Hej igen kul att du svara !
Jajamen då har vi allt haft ute samma veterinär ! ;) min kille gick sista dagen med butta igår med.. håll mig gärna uppdaterad om hur det går för dig och din häst !
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Ett problem är att hästar kan vara stoiska, dvs. de är duktiga på att maskera smärta. Det sägs att detta är en medfödd instinkt som beror på att de inte vill visa ett rovdjur att de är skadade. De försöker därför att behärska sin smärta för att inte bli utvalda av rovdjuret som ett lätt byte.

Jo tack det där känner jag till och har ofta påpekat att hästars överlevnadsinstink som gräsätare är att maskera smärta när dom ställs inför en attack från en flock köttätare..

I just detta fall så påstås det vara både roterade hovben och dessutom sänkning helt utan någon symtom för hästägaren...

Tyvärr så finns det ingen häst med dessa två trauma som bara genom att röra sig två meter inte avslöja sin smärta och oförmåga till flyckt.

Tyvärr anser jag det som pinsamt dåligt försvar när man delger att man innehar en häst som man inte haft en aning om haft ett fånganfall men gärna delger att den vid röntgen, närmare undersökning visar sig ha kronisk fång!!

Hästen i dessa fall delger ju själv var i det brister.

Hur ska myndigheter och övriga ansvariga gå till väga för att skydda dagens hästar från att utsättas för kroniska smärtsamma åkommor???
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Det finns denna indelning i grader,

Obelgrad 1: Hästen står och frekvent skiftar vikt mellan benen. I skritt syns ej någon hälta, men i trav är steget kort och stickigt.

Obelgrad 2: Hästen rör sig villigt i skritt med en för fång karaktäristisk gång. Ett framben kan lyftas utan svårighet.

Obelgrad 3: Hästen är ovillig att röra sig. Motsätter sig försök att lyfta en framhov.

Obelgrad 4: Hästen förflyttar sig endast om tvingad.

Hämtat från Equinfo Forskning & Fakta http://forskning.equinfo.se/#post8
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

I just detta fall så påstås det vara både roterade hovben och dessutom sänkning helt utan någon symtom för hästägaren...

Tyvärr så finns det ingen häst med dessa två trauma som bara genom att röra sig två meter inte avslöja sin smärta och oförmåga till flyckt.

Nu har jag inte läst hela tråden, så vet inte hur stor grad av rotation och/eller sänkning det handlade om.

Men det finns alldeles för smärttåliga hästar därute. Som kan ha lindria rotationer och/eller sänkningar och ändå inte visa den smärta som det borde medföra.

Mitt kallblodssto var "en aning tassig i trav" (dvs inte ens obelgrad 1) på grus och det var alla symptom som fanns. Rtg visade lindrig sänkning och rotation.

Det är ju det som är så läskigt med fång, att symptomen 'utanpå' inte behöver stå i relevans till skadorna inuti. Den med obelgrad 4 kan vara ren på rtg, och den med obelgrad 1 - 2 kan ha fula röntgenbilder.
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

En av mina ponnyer fick fång ganska omgående efter en vanlig verkning, hade inte reagerat och blivit öm innan någon gång. Så visst händer det!
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

I just detta fall så påstås det vara både roterade hovben och dessutom sänkning helt utan någon symtom för hästägaren...

Nu vet vi inte hur stor rotationen var eller hur stor sänkningen var. Jag skulle vilja påstå att de flesta hästar har en hovbenssänkning om man jämför med ”vildhästar”. En rotation är enklare att se utan röntgenbilder än en mindre hovbenssänkning.

Man ska också ha klart för sig att en häst kan få laminits/fång av olika orsaker. Man kan indela uppkomsten av laminitis i två olika grupper.

Den första gruppen är laminitis som verkar aktiveras av enzymer (MMP:s) och typiska exempel är hästar som tar sig in i foderkammaren och sätter i sig flera kilo spannmål och hästar som ges stora mängder inulin (ett slags fruktan). Detta ger upphov till en störning i mikrobalansen i hästens grovtarm, sänkt pH i tarmen, bakteriedöd och bildandet av toxiner som kan ta sig igenom tarmväggen och ut i blodsystemet. Studier har visat att denna typ av laminitis leder till inflammation av lamellranden och stor förstörelse av basalmembranet. I detta fall är det enkelt att ställa diagnos. Hästen får för det första svår diarré på grund av tarmstörningen, feber på grund av att toxiner kommer ut i blodet, puls och varma hovar på grung av inflammation i lamellranden samt en häst som har mycket ont på grund av omfattande skador på basalmembranet. Denna typ av laminitis är mycket svår att missa.

Den andra gruppen är så kallad endokrinopatisk laminitis och typiska exempel är insulinresistenta hästar och hästar med cushings syndrom. Denna typ av laminitis orsakar inte diarré eller feber och ger endast upphov till en förtjockning av basalmembranet med begränsad inflammation. Hästen har oftast varken tydlig puls eller varma hovar eftersom inflammationen är begränsad till lamellfingrarnas toppar och uppvisar betydligt mindre smärta/hälta än laminitis orsakad av tarmstörning. Denna typ av laminitis är helt dominerande. En finsk studie konstaterade att av de hästar med laminitis/fång som kom in till hästkliniken så var orsaken endokrinopatisk i ca. 90% av fallen.

Det man måste göra för att undvika stort lidande för hästar är följande:

1) Man måste få hästägare att inse att hästar inte får laminitis/fång av fruktan utan att orsaken är endokrinopatisk, dvs. det är oftast hästar som är insulinresistenta som drabbas;

2) Hästägare måste lära sig att se tecken på IR i tid och anpassa hästhållningen (foderstat, motion) så att laminitis undviks;

3) Man måste vara medveten om att det kan vara mycket svårt att upptäcka tecken på endokrinopatisk laminitis i tid eftersom symtomerna kan vara väldigt subtila.
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Det är ju det som är så läskigt med fång, att symptomen 'utanpå' inte behöver stå i relevans till skadorna inuti. Den med obelgrad 4 kan vara ren på rtg, och den med obelgrad 1 - 2 kan ha fula röntgenbilder.

Ja det är riktigt läskigt. Jag hade en häst som det blev tvärtom med(tack och lov). Fick sådan sju i helvetes fång att den i princip stod på bakbenen och hängde med framfötterna i luften. Efter att anfallet hävts och 6 månaders vila därefter rehab hade den inga förändringar alls i hovarna.
Trodde det var kört när jag kom ner till hagen.
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Den första gruppen är laminitis som verkar aktiveras av enzymer (MMP:s)

Hade för mig att jag läst i någonstans att man på senare tid utvecklat teorin om MMP's roll i ett fånganfall. Letade lite och hittade studien:

http://onlinelibrary.wiley.com/stor...3306.2011.00393.x.pdf?v=1&t=h2t3mprt&22fccd9b

"Laminitis pathogenesis may involve dysregulation of MMP activity, a premise that links protease activity to lamellar basement membrane destruction and dysadhesion."
....
"Thus, we conclude that MMP-2 may not be the protease responsible for initiating the BM damage observed in carbohydrate overload laminitis.
Although MMP-2 may not be an initiating factor in laminitis, a role in intensifying BM damage cannot be ruled out."

Eftersom MMP och andra proteaser aktiveras av immunceller vid alla inflammationer så kan man inte specifikt härleda i vilken fas av inflammationen MMP aktiveras. I den här studien har man använt delvis nya metoder för att sätta en tidslinje på när MMP aktiveras.
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 750
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 066
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst fick fång i måndags. Veterinär kom ut ganska snabbt och sa att det var fång, precis som jag befarade. Han sattes på boxvila nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 678
Hästvård Dotterns ponny vred sin ena framsko under en uteritt så utsidan lossnade och fick in sidokappn i lamellranden. Jättehalt där och då...
Svar
1
· Visningar
834
Senast: moster_punk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp