Bukefalos 28 år!

Verkat för hårt eller fång?

Sv: Verkat för hårt eller fång?

Ja, du får helt enkelt anmäla mig. För jag antar att det är det du är ute efter?

Absolut inte, vad är det som får dig att tolka det så??

Tolka det i stället att jag har sedan länge slutat med att förvånas över hur många av dagens hästägare som "känner sin häst".

För att nu försöka delge något ganska allvarligt så är faktiskt fång oberoende av vilken typ av fång eller obergrad vi hänvisar till alltid ett secundärt trauma där man av en eller annan orsak har uppvisat brister i att lära känna sin häst och därmed även missat den primära utlösande orsaken.
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Din länk fungerar inte. Jag tror nästan att man måste veta vilken tidskrift artikeln kommer ifrån för att kunna öppna den från ett bibliotek? Kan du skriva vad artikeln heter? Jag har nog sett den men inte hunnit läsa den.

Det är intressant med MMP och vilken roll de kan ha. Enligt det senaste jag läste om fång, för ngt år sedan, så vet man fortfarande inte det exakta händelseförloppet dvs man vet inte i vilken ordning allt sker och man vet inte om det är samma ordning i alla fall, om det startas på exakt samma sätt. Det är ungefär vad det står i det du citerar också.
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Hej. Jag tror att du hade märkt om det var fång din häst hade även innan verkning. Risken är nog större att han verkats för hårt. Det är ju dock aldrig fel att vara försiktig med bete. Lite paus något dygn då och då med bara halm fungerar bra på mina. Påpeka nästa gång att den ska verkas lite försiktigt. Hoppas den kryar på sig/ Camilla
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Din länk fungerar inte.


Titel Författare Tidskrift:
The timeline of metalloprotease events during oligofructose induced equine laminitis development
M. B. VISSER* and C. C. POLLITT
Equine Veterinary Journal ISSN 0425-1644 DOI: 10.1111/j.2042-3306.2011.00393.x

Testar en annan länk:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.2042-3306.2011.00393.x/full

Länk till förteckning på samtliga artiklar och du hittar artikeln ganska långt ner....
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/evj.2012.44.issue-1/issuetoc
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Hej, jaa vi har haft han i gruspaddock och box på natten i en vecka nu.. så nu har han börjat gå över på gräs vid 17 tiden och grus på förmiddagen och så går han in vid 22,, så vi ska öka succesivt ! Tack för ditt inlägg !
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Det var en intressant artikel med några MMP som jag inte hört talas om. Det är ganska så fascinerande med alla dessa proteiner och med de nya teknikerna som finns i dag för att kunna göra studier.

Ju mer man vet desto klokare blir man......... så småningom förhoppningsvis.
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 750
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 066
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst fick fång i måndags. Veterinär kom ut ganska snabbt och sa att det var fång, precis som jag befarade. Han sattes på boxvila nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 678
Hästvård Dotterns ponny vred sin ena framsko under en uteritt så utsidan lossnade och fick in sidokappn i lamellranden. Jättehalt där och då...
Svar
1
· Visningar
834
Senast: moster_punk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp