Bukefalos 28 år!

Verkat för hårt eller fång?

maallaan680

Trådstartare
Hej, behöver lite hjälp.

Det är såhär att i förr går så kom våran hovslagare och skulle verka och sko våra hästar. Så när han tagit av skorna och verkat min ponny så står min häst och vickar med benen.. som om han inte riktigt vill stå på någon av fötterna.. jag och stallägaren tyckte det verkade konstigt men vi trodde bara att han var rastlös eller något. så iallafall sedan slår hovslagaren på skorna igen och det var klart. men när jag ska vända min ponny i stallgången och leda ut han i hagen kan han knappt gå.. ville inte stå på fötterna. han var helt normal när vi gick in och sånhär när vi gick ut. hade även gått en promenad med honom dagen innan och han var som vanligt och trampa på!
vi ringer iallafall vet som kom ett par timmar därefter och han sa att min ponny hade puls och att det var ju tecken på fång. men så berrättade vi detta om skoningen och han blev mer tveksam. så fick inget direkt svar. men fick mediciin till min ponny och skulle behandla honom som om det var fång. precis efter vet har åkt så kommer hovis tillbaka och är förtvivlad över att han kanske orsakat detta.. han visste inte heller om det var hans fel eller fång när han undersökt honom.
Så iaf morgonen därpå är min ponny precis som vanligt.. lite öm i en hov men trampa på som vanligt, pigg o glad.. samma dagen därpå men visar då ingen ömhet i någon hov. ingen puls heller dom två dagarna efter. vi är fundersamma.. eftersom han är 19 år, inte överviktig van vid att gå på bete och aldrig fått fång. både vi och vet tyckte det var underligt. klart det kan hända men jaja. vi har också succesivt släppt ut dom på bete och varit noggranna eftersom stallägaren har två ponnyer som haft fång innan. konstigt är det då att just min ponny får det och inte dom andra som redan haft det.

Så min fråga är iaf, vad tror ni ??
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Om hästen får smärtstillande så är det ju inte konstigt om den inte ömmar lika mycket längre. Varför går du med en häst som kanske har fång? Den ska inte ens tas ur boxen förren kuren med smärtstillande är slut. Man kan se hur hästen är utan smärtstillande först två dagar efter avslutad kur.
Jag hade inte släppt hästen på bete utan haft den på djup ströbädd på box.
Bara för att den inte haft fång förut så kan den ju ändå få det nu. Någon gång är ju alltid den första. Hästar som har haft fång ska man helst inte släppa på gräs alls före midsommar och då med betesreducerare på och korta stunder.
Vad säger veterinären?
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Så du tror på diagnosen fång? Det gör inte jag.
Har svårt att tro att den slår till så där pang bom under en skoning. Allt tyder väl på att hästen vart hårt verkad.
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Våran häst var helt normal när jag tog in dem inför skoning. En timme senare när hovslagaren kom kunde han inte gå, hade fyllt i nacken och var jättedålig så jo, fång kan komma väldigt fort. Sedan om Ts häst har fång eller inte överlåter jag till veterinären av avgöra men en häst som är smärtstillad för ev. fång ska stå på box, inte släppas ut på bete.
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Verkning/skoning kan trigga igång ett anfall som sas legat och pyrt.

TS; jag skulle genast sluta ge smärtstillande, annars har du ingen aning om hur hästen egt mår och om den har fång eller bara blev lite ömfotad. Att den är bättre nu säger absolut ingenting eftersom ni tagit bort smärtan med medicin.

Det är inte vanligt att en frisk häst får så ont i sina hovar efter en skoning, särskilt inte om det är samma hovslagare och han har gjort på samma sätt som alltid. Tyckte han att han kanske tagit lite för mkt den här gången?
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Det är inte vanligt att en frisk häst får så ont i sina hovar efter en skoning, särskilt inte om det är samma hovslagare och han har gjort på samma sätt som alltid.

Det där ställer jag mig också väldigt frågande till. Jag föresätter att TS har en utbildad och erfaren hovis. Varför skulle denne helt plötsligt verka/sko hästen så tokigt att den får jätteont, om det aldrig hänt förut :confused:?
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Jag tycker det är så lustigt att du tror att jag släpper ut min häst på bete? Du förste som skrev du behöver inte vara dryg jag frågar bara här för att se vad ni tror. jag har han i gruspaddock på dagen och ströad mjuk box på natten.. för enligt vet kunde jag ha han så. Vet sa att han inte visste.. det var konstigt tyckte han att det kom direkt efter skoningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Vi har pratat om att inte ge honom en dag för att se hur han ser ut !
Min häst har väldigt lätt för att få hovbölder och har väldigt tunna ömtåliga Hovar/sulor. det vet min hovslagare som jag haft i två år. och han är verkligen toppen, vet några av mina vänner som har honom och dom älskar honom ! men om det kan ha gått fel nu denna gången.. min häst har somsagt väldigt ömtåliga hovar. tack för ditt mejl!
 
Senast ändrad:
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Han kanske blev sömstucken ? Vad gjorde hovslagaren då han undersökte honom då ?
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Han kollade och så, efter sömstick.. men inte vad han hittade.. så himla tröttsamt att inte veta helt säkert.. får nog ta ut både vet och hovslagare igen. tråkigt om min häst ska gå stor del av sommaren på grus i det fina vädret om det var för hårt verkat bara :/
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

EXAKT samma hände min häst i Tisdags.
Ramlade omkull i hagen när vi lyfte ena frambenet, för hon kundei nte bära sig själv på fötterna...

Fick ut veterinär, tog av skorna och gav smärtstillande som lindrade. Sköljde även i kallt vatten. Eller spolade rättare sagt.

Hon går på butta i 5 dagar men ska därefter släppas ut i hage, (kraftigt nerbetad, vinterhage där hästarna gått hela våren..)

Vår veterinär var med om samma grej samma dag dessutom, 2 olika hovslagare.
Min häst är ett stort halvblod, absolut inte överviktig, snarare strax under normalt hull, 7 år gammal.
Det vi gissar på är att betet är fruktansvärt kraftigt i nuläget, våra gick första natten ute mellen måndag och tisdag, dock har vi ju vant dom vid gräset under en längre period, men kraftigt bete, som ju under nattetid blir extra mkt av något ämne, och en lite halvnervig häst, som dessutom blir lite lätt stressad när hon skos, i kombination med varandra ser ut att ha orsakat vår hästs anfall iaf.

Var ungefär i landet finns du?
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Vad skumt ! Så din veterinär konstaterade fång då ? min går också på butta och ska göra i fem dagar. och får också gå ut i skogshage magert gräs om en vecka eller två.. verkligen jätte knepigt ! min ponny är väldigt lugn och inga problem att skos.. men det hade med skoningen att göra då ? vi bor i västra götaland emot kusten ! Lysekil bor vi i :)
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Fång är alls ingen omöjlighet nu, handlar inte direkt om kraftigt bete, utan att fruktanhalten i gräset är skyhögt då nätterna är kallare än dagarna. Egentligen ska man vänta med att släppa hästar på bete nu om man ska vara noga ang fångrisken. Om nu din häst hade fång, så bör du akta dig för den kraftigt nedbetade hagen du tänker sätta hästen i. Nedbetade hagar är absolut inget bra för en fånghäst.
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

kl

En häst som har ett fånganfall ska inte släppas ut i en hage. Den ska stå på box med mjuk bädd så att den står så stilla som möjligt. Det går inte att se hur bra den är så länge den får smärtstillande som tex butta. Det tar några dagar efter det att man slutat med medicineringen tills man kan vara säker på att den inte har ont, ingen förstärkt puls och tills anfallet har avstannat. Då bör man röntga hovarna för att få reda på hur pass stor skada som har skett i hoven. Därefter kan man sedan, i samråd med en veterinär, börja släppa ut hästen kortare stunder i liten hage. Om man vet orsaken till fånganfallet (vilket man nästan aldrig gör) och då vet att den inte fått fång pga gräs - då kan man låta den gå på gräs igen (fast jag hade inte gjort den denna första sommar efter anfallet). Det är inte alltid säkert att det är bättre i en hårt nedbetad hage än i en hage med högt gräs. Det kortare gräset är oftast farligare än det längre. En naturbeteshage är oftast bättre än en gräsvall. men man kan aldrig veta med gräset, allt beror på gräsart, temperatur, fuktighet, solljus, gräsets utvecklings fas, vilka andra växter som finns i hagen osv.

Man kan naturligtvis strunta i detta och släppa ut hästen i hagen ändå så fort den kan röra sig men då ska man vara medveten om att risken för ett återfall kan vara stort. Fång är en oerhört plågsam sjukdom där fästet mellan hovkapseln och hovbenet lossnar, mer eller mindre beroende på hur allvarligt/häftigt anfallet blir. Det gör fruktansvärt ont för hästen. Många hästar visar helst inte smärta, en överlevnadsinstinkt för vilda bytesdjur.

Eftersom fång är en så pass allvarlig och fruktansvärd otäck sjukdom för alla inblandade så tycker jag att man ska ta varje symptom som liknar fång som ett möjligt fånganfall tills man är övertygad om motsatsen, speciellt vid den här tiden på året. Det är inte så svårt att följa instruktionerna för ett fånganfall en kortare tid - däremot så tar det många månader att rehabilitera en häst efter ett krafigt fånganfall.
 
Senast ändrad:
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Mitt förra sto var symtomfri till skoning. DÅ visade sig fånganfallet. Den lilla skillnaden gjorde att hon blev synligt besvärad (som TS beskriver sin häst).

Vi åkte iväg och fick konstaterat via röntgen på klinik, både rotation och sänkning.
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Mitt förra sto var symtomfri till skoning. DÅ visade sig fånganfallet. Den lilla skillnaden gjorde att hon blev synligt besvärad (som TS beskriver sin häst).

Vi åkte iväg och fick konstaterat via röntgen på klinik, både rotation och sänkning.

Både rotation och sänkning, trots det symtomfri fram till skoning.? :angel:
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Kan inte säga säkert vad felet är med din ponny, men min förra häst blev kraftigt verkad och såg ut som om hon hade fått fång..
Vi tog ut en ny hovslagare för första (och sista) gången. Jag bad henne verka försiktigt då min häst var extremt känslig och ja, det skulle hon göra..
Dagen efter låg hästen ner i hagen och ville inte ställa sig. När jag fick upp henne så ställde hon sig i fångställning som om hon hade fått akut fång.
Tog in den stapplande hästen på box och veterinären kunde senare konstatera inflammation i alla sulorna på grund av för hård verkning..
Hon blev bra igen efter ett par dagar. (oöm iaf.. Inflammationen fanns kvar..)
Det tog ju däremot flertalet timmar innan man märkte någon form av smärta på henne...
 
Sv: Verkat för hårt eller fång?

Både rotation och sänkning, trots det symtomfri fram till skoning.? :angel:

Ett problem är att hästar kan vara stoiska, dvs. de är duktiga på att maskera smärta. Det sägs att detta är en medfödd instinkt som beror på att de inte vill visa ett rovdjur att de är skadade. De försöker därför att behärska sin smärta för att inte bli utvalda av rovdjuret som ett lätt byte.

Laminitis kan också förekomma i olika grader. Det förekommer faktiskt inte så sällan att veterinär eller hovslagare upptäcker att en häst har haft laminitis utan att hästägaren har varit medveten om detta.

Man kan tycka att en hästägare borde vara mer observant och kolla sin häst med jämna mellanrum men kunskapen om laminitis/fång är tyvärr oftast dålig. Det finns t.o.m. hästägare som anser att de inte behöver bry sig om hästens hovar. Dom har ju en hovslagare som ska sköta om hästens hovar och får hästen fång är det hovslagarens fel. Det finns olika slags hästägare i vår herres hage.
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 751
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 112
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst fick fång i måndags. Veterinär kom ut ganska snabbt och sa att det var fång, precis som jag befarade. Han sattes på boxvila nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 678
Hästvård Dotterns ponny vred sin ena framsko under en uteritt så utsidan lossnade och fick in sidokappn i lamellranden. Jättehalt där och då...
Svar
1
· Visningar
834
Senast: moster_punk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp