Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Hästar bygger upp muskler av aminosyrorna i proteinerna. Det gör de även om de vilar. Men sedan behöver de träna dessa muskler för att de ska bli starka.

knapplån
Sedan än en gång så behövs proteiner till så mkt annat bla till att bygga upp skadade hovar. De är ju byggstenar till det mesta i kroppen.
Hur menar du med " bygger upp"?
Ja de är födda med muskulatur, men för att bygga upp muskler måste en viss nedbrytning ske- träning för att sen läka/ bli större vid vilan.

Blir deprimerad när ni påstår att träning- för en häst, kan innebära att gå till o från en frimärkshage i ett halvår eller mer.
Den behöver bara en viss kroppstabilitet för att hålla sig på benen.

Den enda koll av hästars förlust av kondition o muskelmassa- är vad jag vet när Robin Z hade varit sjuk. Då får man inte glömma att det dels var en hingst o som dessutom var i extrem toppkondis innan.
Den var heller inte fet o kunde ges ganska mkt mat iom att den fortfarande förbrukade.

Kan ta min egen som ex. Op. som 4-åring o hade 6 mån. konv.
10 dagar på box, 10 v i paddock 10 X 10 m o sen ytterligare 10 v i större hage. Den tappade nästan inget alls. Men så bantade den inte, utan hade ett stooort behov av näring o fick så. Den var ung, yster o hade ytor.

Vill bara säga att när hästar står stilla läänge o dessutom bantar, så får man räkna med att den tappar. Inget konstigt alls.
Det är inget att gräma sig över, för har den väl varit vältränad är det lätt att få tillbaka en bättre fysik- minus fett.


När vi nu pratar om fånghästar är det viktigt att få ner vikten relativt snabbt både för belastningen på hovarna samt att man får tag på kroppens metabolism om helt klart sätts ur spel på en fet häst. Hur den ser ut på boxvila är sekundärt.

Ingen har pratat om att svälta kusen eller att inte ge proteiner alls.
Bara att inte gå stick i stäv med de flesta Vet. råd. De kan en hel del o har troligen sett fler fånghästar än vi alla tillsammans.
 
Sv: Fångtråd del 3

En sjuk individ behöver extra mkt högkvalitativt protein för att läka. Mer än underhållsbehovet. Ny vävnad ska bildas, gammal skadad ska brytas ner av enzymer och vita blodkroppar. I detta arbete är aminosyrorna byggstenarna. Det bästa är att ge så bra sammansatt protein som möjligt så att man inte behöver belasta organismen med onödigt mkt kvave. Alltå protein som har hög andel av de viktigaste aminosyrorna.

Jo både hästar, människor och nöt kan få muskler fast de står still. Det är en utfodringsfråga. Det finns fortfarande köttproducenter som göder stillastående djur. Men musklerna blir inte starka utan träning. HH.
 
Sv: Fångtråd del 3

Jag är med på att de behövs för att läka,men i jakten på proteinet blir det som regel ett överskott även av energi- på den som regel redan övergödda fånghästen. Det krävs även ett rejält foderbyte.

Hästens redan skadade lameller läks inte, utan normal nybildning sker. Kanske i ngt snabbare takt än normalt.
När hästen då har gått ur den akuta fasen- hur länge ska man då fortsätta?

Att man göder köttdjur är ju av en orsak. Om det sen är muskler kan vi diskutera. För att få fettfria muskler krävs genmanipulation.
Visa mig EN människa som har blivit muskulös utan att bli fet på kuppen:grin:

Verkar som om det handlar om individer som har varit undernärda tidigare o då fått en mer normal kropp.

Vad krävs då när musklerna utsätts för hårdare arbete? . Menar nu inte att promenera till hagen fram o tillbaka:p
 
Sv: Fångtråd del 3

Blir deprimerad när ni påstår att träning- för en häst, kan innebära att gå till o från en frimärkshage i ett halvår eller mer.
Den behöver bara en viss kroppstabilitet för att hålla sig på benen.

App, app, app! Nu "surrar" du igen! Jag sa precis tvärtom faktiskt, nämligen:

Nu förstår jag ju själv att det inte är någon större ansträngning hon utför, men hon står knappast uppbunden i en spilta 24 h om dygnet eller, som du säger, hänger i en matta.

Bara att inte gå stick i stäv med de flesta Vet. råd. De kan en hel del o har troligen sett fler fånghästar än vi alla tillsammans.

Mja, det där kan väl disktuteras vad det gäller foderbiten i alla fall... Vad är "de flesta veterinärers råd" angående utfodring av fånghäst då? Vad säger de på Strömsholm, t.ex.?

Ingen har pratat om att svälta kusen eller att inte ge proteiner alls.

Hur mycket protein ska man ge då? Hur vet man det, om man inte "får" följa någon slags tabell?
 
Sv: Fångtråd del 3

Jag hade efter röntgen och vetbesök tagit kontakt med en bra ET, detta förutsatt att vet inte hittat ngt som de vill behandla. Jag har haft ET ute två gånger till mitt sto. Märker stor skillnad på rörelsemönstret efter det. ET tog bort spänningar både i kors, bog och hals. Hon har stått och avlastat framdelen vilket gett spänningar i bakdelen och framdelen. Tycker dock att det är viktigt att vet har kollat över hästen först.

Ja precis, det är ungefär det jag har funderat över, om det blivit spänningar och snedhet pga avlastningen.

kl.
Jag får försöka rikta in mig på en sak i taget. Nu har jag iallafall bokat tid för röntgen, blev klinik nr 2 på fredag morgon. Hörde mig för hur mkt det skulle kosta att röntga framhovarna. snäppet över 1600:-!!! Shiit. Andra kliniken jag var på tog 1000:- (inkl lugnande). Lägg på bensin för 12 mil så blir det en bra slant sammanlagt. Ge mig en välvillig miljonär!
 
Sv: Fångtråd del 3

Det krävs även ett rejält foderbyte.

Men hur menar du, om du inte menar så som vi alla redan gör här? Det är väl klart man byter ut och det är då foderstatsprogrammen är bra, tycker jag. Lätt att se vad som händer då med mj och protein när man manipulerar mängder. Varför verkar du hela tiden tro att man ska lägga på MER av ALLT, även om man förklarar att man tänker "skrota" sina 6 kg hö och I STÄLLET ge, t.ex., 3 kg hö, 2,5 kg halm och 1,2 kg hack?

Vad krävs då när musklerna utsätts för hårdare arbete? . Menar nu inte att promenera till hagen fram o tillbaka:p

Det ser du också om du använder ett foderstatsprogram och ändrar hästens "arbete". Har du någonsin använt hippocampus, freefarm eller liknande???
 
Sv: Fångtråd del 3

Det är ingen som har påstått att det är träning att gå till och från sin frimärkeshage.
Däremot att det är rörelse kontra att hänga i matta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Sommartid och fångtrådarna blir fler, så jag tänkte att det blir lättare och roligare om vi samlar ihop kunskap och erfarenheter i en...
2
Svar
24
· Visningar
2 149
Senast: Soffan74
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
12 687
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 876
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 967
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp