Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Man kan se till att plåtarna skickas.

Jag tycker inte du ska vända dig till veterinär 1 igen om h*n tycks hästen kunnat gå ute i hagen etc hela tiden?

Som jmf fick min fång i slutet på juni. Han har inga rotationer. Blev 'friskförklarad' fråna kuta anfallet igår - efter 10 veckor på box. Om några dagar ska han få komma ut i sjukhage och stå där i 3 - 4 veckor, sedan större hage i 1 månad och sedan stor hage. DÅ kan jag börja promenera med honom, och sätta igång honom. 5 månader efter anfallet. Men inga promenader än på minst 2 månader. Dvs om allt går som det ska och i bästa fall så kan jag börja sätta igång/promenera etc i mitten på november..
 
Sv: Fångtråd del 3

Jodå:rofl:. Man bör oxå förstå att det finns en del felmarginaler i alla beräkningar, när det handlar om individer.

Vet ingen som menar att boxvila är samma sak för hästen som normal hagvistelse. Jämför med sängläge. Man tappar muskler!

Människor tappar kondition och muskler mycket fortare och på ett helt annat sätt än hästar. Är irrelevant i en fångtråd, men en häst behåller både kondition och muskler under 6 veckors strikt boxvila. (Det innebär dock inte det är nyttigt för senor och leder att rida fullt ut dagen efter boxvilan är slut. Men det säger en del om vilken SKILLNAD det är på hästar och människor)

Och en häst på boxvila ligger inte i sin säng som en sängliggande människa. Ska du jmf boxvila med människorgrejer får du jämföra det med rumsarrest med träningsförbud.

Sen håller jag med övriga - du har so far bara kommit med samma personliga åsikter om och om igen, utan ett enda konkret svar på något. Varför inte svara på frågorna?
 
Sv: Fångtråd del 3

knapplån

Proteiner används till så mkt mer än att bara bygga muskler. Det är ngt som lätt glöms bort. En häst som ska bygga ny vävnad i sina hovar behöver verkligen ha proteiner så det räcker till det. Jag tror att det står i länken jag skrev för ngn timme sedan. Proteiner är byggstenar för det mesta i kroppen, både vävnader och alla de verksamma ämnen som får korppen att fungera.
 
Sv: Fångtråd del 3

men en häst behåller både kondition och muskler under 6 veckors strikt boxvila
Är detta din personliga iakttagelse eller finns det källhänvisning/ forskning?

Varför ska jag svara på vad hästen ska ha för foder:confused:
JAG utger mig inte för att vara ngn expert, mer än på mina egna hästar.

Att helt fodra efter tabell funkar inte när det är en norm, som inte skiljer på att den är extra lättfödd eller kanske IR.
Ska man vara seriös får man ta ut ngn expert- kanske den som står för ett visst fodermärke:mad: som då kan se den specifika hästen. Där även info om sjukdomsbild kan tas med i beräkningen.

Jag är bara tveksam då Betty nu börjar vilja ge den mer mat- för att den inte är rund om överlinjen.:crazy:
Betty borde fråga Forest som har mer kött på benen- både på bantning, matspjälkningssystemet samt tillfrisknande från fång- det som borde väga tungt.
 
Sv: Fångtråd del 3

Jag tror inte att ngn emotsäger att hästar har ett proteinbehov, däremot hur stort detta är- här o nu.
 
Sv: Fångtråd del 3

Är detta din personliga iakttagelse eller finns det källhänvisning/ forskning?

Givetvis finns det källhänvisning, det är inte mitt eget påhitt. Jag ska ta fram exakt hällhänvisning åt dig vad det lider, inte tid just nu dock, men är omnämnt bland annat i 'Hästens konvalescens'
Varför ska jag svara på vad hästen ska ha för foder:confused:
JAG utger mig inte för att vara ngn expert, mer än på mina egna hästar.

Fast det var ju just DIN häst som det frågades om? Hur DU gör och tänker med DIN häst?

Jag är bara tveksam då Betty nu börjar vilja ge den mer mat- för att den inte är rund om överlinjen.:crazy:
Betty borde fråga Forest som har mer kött på benen- både på bantning, matspjälkningssystemet samt tillfrisknande från fång- det som borde väga tungt.

Betty har jag ingenstans sett vill ge mer mat för den är tunn? Hon har redan innan bekymrat sig över att hästen får proteinbrist av bara hö, men har inte fått tag i lucernhack förrän nu.

Forest har redan i den FÖRRA tråden haft precis samma åsikt som mig och Betty vad gäller proteinet.

Jag tror du läser in för mycket så fort det kommer till foder och värden?
 
Sv: Fångtråd del 3

Jag är bara tveksam då Betty nu börjar vilja ge den mer mat- för att den inte är rund om överlinjen.:crazy:
Betty borde fråga Forest som har mer kött på benen- både på bantning, matspjälkningssystemet samt tillfrisknande från fång- det som borde väga tungt.

Nu har du fel IGEN, och hittar på ditt alldeles egna svammel. Jag har väl för sjutton inte gjort annat än följt Forrest Autumns råd? Det vill säga, dra ner så mycket som möjligt på mj, men ändå tillfredsställa proteinbehovet. Jag vill inte ha min häst RUND, det har du hittat på själv, men jag vill däremot inte ha en häst som går runt med proteinbrist och som blir bukig och raggig. Tycker du verkligen att det är bra?

För skojs skull lekte jag nyss med hippocampus och låtsade att jag hade en fet, lättfödd shettis på 100 kg (den minsta vikt som går att räkna på) som inte utför något arbete och inte går i lösdrift. "Låtsasshettisen" skulle behöva 103 g protein, trots att jag kallat den både lättfödd och redan fet. Tycker du då inte att det är märkligt att min häst, som numera är i normalhull och väger ca 450 kg, bara skulle behöva 116 g protein (som hon får på endast hö och halm)???
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd del 3

Jag tror inte att ngn emotsäger att hästar har ett proteinbehov, däremot hur stort detta är- här o nu.

Det här hittade jag nyss, sagt av Margareta Rundgren på SLU:

Överviktiga hästar får för mycket energi, ta först bort kraftfodret om de
får sådant. Räcker inte det, ge de dem ett energifattigare grovfoder.

Hästar bygger muskler av protein, inte vitaminer. Protein består av
aminosyror och det finns i rätt proportioner i grovfoder. Kontrollera att
grovfodret innehåller tillräckligt med protein för hästen i fråga. Hästar
som inte växer eller producerar mjölk och/eller foster behöver ca 6 gram
smältbart råprotein per MJ omsättbar energi, hästar som växer eller
producerar mjölk/foster behöver mer. Förse i första hand proteinbehovet med
ett grovfoder med rätt proteinhalt för hästen i fråga. Finns det inte
sådant grovfoder att få tag i, komplettera med t.ex. luzern eller annat
proteinrikt foder.

Hästar som inte får tillräckligt med energi (tillräckligt mycket foder),
kan få proteinbrist även om fodret innehåller tillräckligt med protein, för
de måste då i första hand använda proteinet som energi och inte till
uppbyggnad av muskler.

En mager och muskelfattig häst bör få fri tillgång på ett energi- och
proteinrikt grovfoder. Om den ändå inte går upp i vikt måste man
komplettera med ett kraftfoder som kompletterar grovfodrets sammansättning.
 
Sv: Fångtråd del 3

Här kommer lite ute-bilder från alldeles nyss. Glöm inte att de är med "päls-tillägg";).

P8290003.jpg


P8290006.jpg


P8290009.jpg


P8290007.jpg


Om hon ser lite "obekväm" ut på vissa bilder så är det för att hon inte är helt nöjd med underlaget. Jag vet inte vad jag ska göra åt det :mad:! Nu har jag skyfflat ut ALLT, inklusive torven som jag lagt in, och fyllt på med flera skottkärror grus/flis från andra ställen av hagen. När jag går på det packas det under mina fötter - när hon går på det rivs det upp och blir mjukt och djupt. HON har fel på fötterna, helt enkelt :D! Skämt åsido, några förslag på vad jag kan göra åt eländet? Jag känner nog tyvärr ingen som äger en vält (heter det så?), annars kanske det hade varit idé att försöka packa grusen med en sådan?
 
Sv: Fångtråd del 3

Man kan se till att plåtarna skickas.

Jag tycker inte du ska vända dig till veterinär 1 igen om h*n tycks hästen kunnat gå ute i hagen etc hela tiden?

Som jmf fick min fång i slutet på juni. Han har inga rotationer. Blev 'friskförklarad' fråna kuta anfallet igår - efter 10 veckor på box. Om några dagar ska han få komma ut i sjukhage och stå där i 3 - 4 veckor, sedan större hage i 1 månad och sedan stor hage. DÅ kan jag börja promenera med honom, och sätta igång honom. 5 månader efter anfallet. Men inga promenader än på minst 2 månader. Dvs om allt går som det ska och i bästa fall så kan jag börja sätta igång/promenera etc i mitten på november..

Jag hade ut DV i det akuta skedet. Då fick hästen ordination boxvila, och kyla ben 10 dm ovanför knä och nedåt 20min*3 ggr/dag. Åkte och röntgade efter 1 månad efter DV´s ordination. Röntgade då hos veterinär nr 1. Han tyckte jag skulle börja motionera hästen när han sprang självmant i hagen, vilket han gjorde då (efter 1 mån boxvila).
Min häst svarade direkt på metacamen, och när kuren var slut efter 10 dgr så märktes det ingen skillnad, -hästen fortsatte att tillfriskna.

Men, det kan vara som ni säger, han ska vila mer.
MEN, hur kan det ha blivit så att v.bak drar sig mer innåt magen? Jag är ju orolig ifall han har fått någon slags rörelsestörning efter att ha försökt avlastat h.f .
Vem ska man ta ut? Veterinär, massör, ET, kiropraktor? Vem har bäst kunskap för sådana problem?
 
Sv: Fångtråd del 3

Ja hur mkt muskler bygger en häst på boxvila:confused:

Då har du nog gett alldeles för lite proteiner- ge mkt mer mat:idea::angel:

"Vila sig i form" har fått en ny klang:bow:

Hästar som inte får tillräckligt med energi (tillräckligt mycket foder),
kan få proteinbrist även om fodret innehåller tillräckligt med protein, för
de måste då i första hand använda proteinet som energi och inte till
uppbyggnad av muskler.
Det här gäller mest sen när den ska sättas igång.

Sålänge den är fet ska den ta av sina depåer- förmodar jag att man vill.
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd del 3

Nej, jag får nog ge upp. Nu har jag nått så långt jag kan. ALLT, dvs alla källor och alla argument är helt och totalt bortkastade. Den biten du väljer att citera är absolut inte något som bekymrar mig det minsta. Den viktiga biten var denna:

Hästar som inte växer eller producerar mjölk och/eller foster behöver ca 6 gram smältbart råprotein per MJ omsättbar energi. Förse i första hand proteinbehovet med ett grovfoder med rätt proteinhalt för hästen i fråga. Finns det inte sådant grovfoder att få tag i, komplettera med t.ex. luzern eller annat
proteinrikt foder.


Som du ser står det inte något om var hästen befinner sig, om det så är på boxvila, i jättehage på dagen, eller på lösdrift.

Jag har även mejlat författaren och beskrivit min häst och dess situation. Ska bli intressant att höra vad hon tycker om proteinbehovet.
 
Sv: Fångtråd del 3

Jag skulle lägga på mer proteiner men vakta MJ så mkt det bara går. "Fettmässigt" behöver hon inte lägga på sig något men mer muskler behövs helt klart. Rörelse är ju viktigt men det går inte att bygga muskler utan rätt byggstenar = proteiner.

Hon kan ju visserligen i dagsläget inte arbeta sig till muskler men iom hagvistelse (om än frimärke) och promenad (om än kort) mellan den och boxen är ju inte samma sak som att hänga i matta hela dagarna.
 
Sv: Fångtråd del 3

Hästar bygger upp muskler av aminosyrorna i proteinerna. Det gör de även om de vilar. Men sedan behöver de träna dessa muskler för att de ska bli starka.

knapplån
Sedan än en gång så behövs proteiner till så mkt annat bla till att bygga upp skadade hovar. De är ju byggstenar till det mesta i kroppen.
 
Sv: Fångtråd del 3

Jag skulle lägga på mer proteiner men vakta MJ så mkt det bara går. "Fettmässigt" behöver hon inte lägga på sig något men mer muskler behövs helt klart. Rörelse är ju viktigt men det går inte att bygga muskler utan rätt byggstenar = proteiner.

Hon kan ju visserligen i dagsläget inte arbeta sig till muskler men iom hagvistelse (om än frimärke) och promenad (om än kort) mellan den och boxen är ju inte samma sak som att hänga i matta hela dagarna.

Håller med, mer fett vill jag absolut inte ha, men jag vill definitivt inte riskera att stå med en bukig (tycker redan att det börjar bli lite åt det hållet), glanslös och trött häst heller.

Nej, strikt sett står hon inte på boxvila längre, och hon är överraskande aktiv i sin mini-hage och rör på sig en hel del. Travar till och med små rundor när hon blir extra upphetsad (som t.ex. när hon anar att mat är på väg ;)). Nu förstår jag ju själv att det inte är någon större ansträngning hon utför, men hon står knappast uppbunden i en spilta 24 h om dygnet eller, som du säger, hänger i en matta.
 
Sv: Fångtråd del 3

Nån som tänkt på hur gödsling av bete och hö påverkar fruktan innehållet, i det som vi fodrar våra hästar med?

Läser om en golfbana där man kväve gödslat och mätt fruktan innehållet på hösten, och vid kväve gödsel minskar växternas fruktan lagring.

Nån som vet nått om detta ur häst/fång synpunkt och inte golf synpunkt.
 
Sv: Fångtråd del 3

Jag hade efter röntgen och vetbesök tagit kontakt med en bra ET, detta förutsatt att vet inte hittat ngt som de vill behandla. Jag har haft ET ute två gånger till mitt sto. Märker stor skillnad på rörelsemönstret efter det. ET tog bort spänningar både i kors, bog och hals. Hon har stått och avlastat framdelen vilket gett spänningar i bakdelen och framdelen. Tycker dock att det är viktigt att vet har kollat över hästen först.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Sommartid och fångtrådarna blir fler, så jag tänkte att det blir lättare och roligare om vi samlar ihop kunskap och erfarenheter i en...
2
Svar
24
· Visningar
2 148
Senast: Soffan74
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
12 687
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 874
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 965
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp