Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Hon har fått för lite protein, ja. Mitt hö innehåller ju bara 29 g protein, och sedan mitten av augusti har hon bara ätit av det. Inget av det gamla alls. Men från och med idag börjar jag lägga på lucernhack. Kanske ska börja med 0,3 kg och öka på med 0,3 kg varannan dag? Hade tänkt att komma upp i ca 1,2 kg. Jag vet att det antagligen är "säkert" att öka på mycket snabbare, men jag är lite feg:D!

Glömde, jag tror att hon väger 450 kg ungefär, och det är det jag räknar med numera. Det är inte helt lätt med viktmåttbandet, men det borde ligga ungefär där.
 
Sv: Fångtråd del 3

Då skulle jag tro att det är det, proteinet, och det borde rätta till sig när hon får hack (för jag antar att du inte ökar MJ med hacket, utan 'bara' korrigerar proteinet?)

Skulle som sagt utan tvekan våga lägga på/öka i den hastighet du beskriver =)
 
Sv: Fångtråd del 3

Där vi köper torv så säger leverantören att torvmull och torvströ är precis samma. Det bara läggs i säckar med olika namn för att konsumenten vill ha det så. Vi hämtar nämligen direkt på en torvtäkt, pga av ekonomiska skäl ;) (bra mycket billigare).
 
Sv: Fångtråd del 3

Jag tycker alltid att det är svårt att se på bilder. Jag tycker att hon har lite hull kvar.
Min ponny har fortfarande lite fett kvar. Men samtidigt så tycker jag att hon har tappat lite på vissa ställen. Hennes viktnedgång stannade av när jag utökade tiden i hagen. Då blev jag tvungen att dra in på ngt foder och det enda jag kunde minska var lusernet. Så jag har börjat ge henne lite soja.
 
Sv: Fångtråd del 3

Jag tycker alltid att det är svårt att se på bilder. Jag tycker att hon har lite hull kvar.

Hennes revben känns dock tydligt. Jag vet inte om bilderna luras, eller om hon fortfarande är för tjock. Sist sa hovslagaren att hon tyckte att hon var i "perfekt hull", men å andra sidan kan hon ha blivit lite bukig sedan dess pga för lite protein?
 
Sv: Fångtråd del 3

Detta med revbenen tycker jag är helskumt. Jag kunde känna revbenen på min ponny hela förra hösten och då var hon överviktig. Men nu kan jag känna dem högre upp på magen än vad jag kunde då. Knepigt.

Jag menar inte att din ponny är fet. Hon är antagligen ganska lagom? Men det är svårt att avgöra på bilderna om hon har proteinbrist. Men det är väl inte fel med lusern. Jag är övertygad om att det är viktigt att de får sina proteiner så de kan bli bra igen i sina hovar.
 
Sv: Fångtråd del 3

Detta med revbenen tycker jag är helskumt. Jag kunde känna revbenen på min ponny hela förra hösten och då var hon överviktig. Men nu kan jag känna dem högre upp på magen än vad jag kunde då. Knepigt.

Vad konstigt :confused:... Jag kan nog känna revben på min både högt och lågt, tror jag, och det kunde jag VERKLIGEN inte innan. Då fick man kämpa en stund för att hitta dem...:crazy:

Jag menar inte att din ponny är fet. Hon är antagligen ganska lagom? Men det är svårt att avgöra på bilderna om hon har proteinbrist.

Jag hoppas att hon är någotsånär "lagom". Själv har jag jättesvårt för att avgöra hull, speciellt på min egen häst. Det är därför jag "torterar" alla med bilder på min häst hela tiden...:D

Om hon inte har proteinbrist så lär hon väl få, om jag fortsätter att ge henne proteinfattigt hö och halm med ingen protein alls. Nu är tanken att det ska bli en blandning av hö, halm och lucern. Halmen är underbar, för hon är nöjd hela natten nu. Hon har fått 1,5 kg hö och 1,5 kg halm kl 21-21:30 på kvällen, och det räcker tydligen till att hålla henne nöjd till morgonen. Hon bankar nämligen inte i boxväggen tidigt nu... Det har blivit sammanlagt 4 kg hö och 2,3 kg halm, men jag ska dra ner ytterligare i alla fall 0,5 kg på höet och i stället lägga till hack. Hoppas att det blir bra!
 
Sv: Fångtråd del 3

Glöm inte att din häst naturligt tappar muskler när han inte rört sig på flera månader. Därför börjar bakdelen se "kantig" ut.
Öka inte för mycket innan hästen kan bygga nya muskler dvs rör sig igen.
 
Sv: Fångtråd del 3

Det är väl sant, fast om hon bara får 4 kg hö + halm = 116 g protein lär det väl knappast räcka till en d-ponny som väger ca 450 kg? Det ÄR jättesvårt att veta vad som är rätt nivå :crazy:!
 
Sv: Fångtråd del 3

Du måste vänja dig vid att den inte ska se ut.. som förr. Inte hälsosamt.
Allt är inte guld.....utan mer fett.

Raggsock har ju helt rätt. Du kan inte förvänta dig att den ska se ut som om den vore i toppkondition.

Tänk på hur Flippan såg ut- ganska toppigt kors, men världens lår. Fettfri.
Den har PRESTERAT o aldrig fått fång:bow:

Haflingern har oxå ett ganska sluttande kors-såsom isisen.
 
Sv: Fångtråd del 3

Bra att det fungerar med halm. Min har ätit av den enda sedan jag minskade ner på maten. Hon åt inte av den före dess.
Det blir säkert bra med lusernet. Det är ju dessutom bra för fånghästar.

KL
Här är en länk till en sida där man kan ladda ner lite om utfodring av fånghästar. Jag är ganska säker på att den nyligen är uppdaterad av Eustace som i denna gör reklam för sitt nya fångfoder eller snarare tillskott, formula4feet. Om man är medveten om det så är resten bra.

http://www.laminitisclinic.org/
 
Sv: Fångtråd del 3

Du måste vänja dig vid att den inte ska se ut.. som förr. Inte hälsosamt.

Var inte fånig :mad:. Att hon inte ska se ut som förr är väl en självklarhet?

Raggsock har ju helt rätt. Du kan inte förvänta dig att den ska se ut som om den vore i toppkondition.

Också självklart, däremot finns det väl ändå en lägre gräns för protein som inte ska underskridas? Proteiner är ju byggstenar för så mycket i kroppen.

Tänk på hur Flippan såg ut- ganska toppigt kors, men världens lår. Fettfri.
Den har PRESTERAT o aldrig fått fång:bow:

"Flippan" var en häst i HÅRDträning och det är väldigt, väldigt sällan en sådan häst får fång. Också väldigt sällan en sådan häst är fet. Både pga hårdträning och rastillhörighet. Däremot antar jag att hon säkerligen fick sitt proteinbehov tillgodosett, oberoende av hur hon såg ut.

VAD TYCKER DU ATT JAG SKA LÄGGA MIN 450 KG TUNGA D-PONNY PÅ FÖR PROTEINNIVÅ, OCH HUR MÅNGA MJ SKA HON ÄTA??? För min del är
det intressantare om du ger mig ett konkret svar på detta.
 
Sv: Fångtråd del 3

Det är väl sant, fast om hon bara får 4 kg hö + halm = 116 g protein lär det väl knappast räcka till en d-ponny som väger ca 450 kg? Det ÄR jättesvårt att veta vad som är rätt nivå :crazy:!

Som diskuterats tidigare, så har lättfödda djur inte mindre underhållsbehov av protein än övriga. Naturligtvis är tabellvärdet inget statiskt nolltoleransvärde. så viss individuell avvikelse åt båda håll finns men den är marginell.

Kollar man med Hippocampus osv så även om du har fet häst under bantning så varnar de direkt om man går under underhållsbehov protein.

Underhållsbehovet är 55 gr/100 kg, för 450 kg häst innebär det alltså 247,5 gr SRP/dygn. Om man vill räkna det med kvot, så för en häst som har ett verkligt behov på 40 MJ så innebär en kvot på 6 240 gr SRP. Dvs de följs åt väldigt väl.

Om man tar med för- och nackdelar med att försöka få in protein men få MJ på köpet, individers marginellt skiftande behov neråt osv så skulle jag inte få tokångest av att ge en 450 kgs häst t ex 235 - 240 gram, trots att det är aningens under underhållsbehov.

Men 116 gram är och förblir proteinbrist för en 450 kilos häst hur man än tittar på det. Förr eller senare kommer det synas på utsidan med, inte bara hull och muskelmässigt utan sämre hovkvalitet etc. Det sista man vill ha med en fånghäst.

Och bettysmatte diskuterar inte att ge MER protein än underhållsbehov, utan att korrigera en brist för att komma upp i det. Dvs hon tänker helt rätt.
 
Sv: Fångtråd del 3

Och bettysmatte diskuterar inte att ge MER protein än underhållsbehov, utan att korrigera en brist för att komma upp i det. Dvs hon tänker helt rätt.

Nej, verkligen inte! Eftersom det är svårt att hamna rätt proteinmässigt, och ändå ligga rätt på mj, kommer jag med all säkerhet att ligga i underkant. Men försöker att inte ligga för lågt ändå.
 
Sv: Fångtråd del 3

Surrar ni om tabellvärdet nu igen:confused:

Då utgår man att hästen går i större hage hela dagarna dvs rör sig.

Be om en tabell för boxvilande hästar.
 
Sv: Fångtråd del 3

Nu börjar jag förstå ditt problem. Du har ingen koll ens på vad tabellerna säger..

Det finns hänsyn i tabeller för både klimat, ålder, hull, uppstallning/utevistelse osv. Just protein ändras inte direkt för vuxen häst av hagvistelse kontra box dock, men som sagt - det är inte så det finns EN tabell, utan ÄVEN när man använder tabellvärden tar de hänsyn till en rad parametrar.
 
Sv: Fångtråd del 3

Nu börjar jag förstå ditt problem. Du har ingen koll ens på vad tabellerna säger..

Jodå:rofl:. Man bör oxå förstå att det finns en del felmarginaler i alla beräkningar, när det handlar om individer.

Vet ingen som menar att boxvila är samma sak för hästen som normal hagvistelse. Jämför med sängläge. Man tappar muskler!
 
Sv: Fångtråd del 3

Surrar ni om tabellvärdet nu igen:confused:

Då utgår man att hästen går i större hage hela dagarna dvs rör sig.

Be om en tabell för boxvilande hästar.

Jag "surrar" inte. Däremot kanske man kan säga att du "surrar", för du kan ju inte komma med ETT ENDA konkret svar på någonting rörande foderstat.

Alexandra har helt rätt - tabellerna tar hänsyn till mycket. Har du tittat på hippocampus? Där ställer man in ålder, kön, vikt, hull (normal, mager, fet), typ (lättfödd, normalfödd, svårfödd), typ av uppfödning/uppstallning ("uppstallning i stall. Hage på dagen". Alternativt, "Vistas större delen av dygnet utomhus och i grupp"), klimat ("Sommar till -15" alternativt "-15 till -20" eller "under -20"), sedan kan man också ställa in arbete samt om hästen är dräktig/digivande.

Det står förresten inte någonstans att "uppstallning i stall. Hage på dagen" innebär en STOR hage. Tror nog att man räknar på samma sätt för häst i "frimärkshage" också. Den skillnaden är nog minimal.
 
Sv: Fångtråd del 3

Hade han mkt förändringar i hovarna?
Min ponny hade måttliga rotationer och lindrig rotation i december. Veterinären tyckte i maj månad inte att det var dags att sätta igång henne. Hovis tyckte för ett par månader sedan att jag skulle vänta ett tag till.
Om jag hade följt ett par andra veterinärers råd hade jag börjat rida henne innan sommaren.
Min första tanke är alltså att han inte är riktigt bra än för ridning. Men det behöver inte vara så.

KL

Jag har skrittat på min ponny ett par ggr den senaste veckan. Jag tänkte börja vänja henne mkt försiktigt så jag har bara ridit sista biten hem.

Enl veterinären som röntgade honom så hade han så knappa rotationer så de nästan var obefintliga.
Enl honom kunde jag börja sätta igång hästen så fort han sprang av sig själv i hagen. -Vilket hästen gjorde redan då. Men jag har inte satt igång honom, utan ville ta det lugnt. Däremot har jag promenerat med honom hela sommaren, nu har det dock varit ett uppehåll några veckor.

Har i veckan tänkt ringa och boka tid för ny röntgen. kanske är bäst att göra det innan jag blir för nedstämd över att det inte går bra för mig och mitt hästägande.

Men, vilken veterinär ska jag boka tid hos?
1. Han som jag röntgade hovarna hos i våras. Då tyckte jag han var OK, stressad men verkade OK. Sen så kom han med väldigt oproffessionella uttalanden om att jag borde avliva min andra häst utan att ha satt en diagnos på henne. Så förtroendet för honom är sisådär. På plussidan är dock att han är relativt "billig" att röntga hos.
2. ATG-kliniken. Sägs ha bättre grejer, men antagligen mkt dyrare. Iofs kan jag ju ringa och höra hur mycket det kostar.

Kan man be klinik nr 1 skicka röntgenplåtarna från i våras till klinik nr 2?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Sommartid och fångtrådarna blir fler, så jag tänkte att det blir lättare och roligare om vi samlar ihop kunskap och erfarenheter i en...
2
Svar
24
· Visningar
2 149
Senast: Soffan74
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
12 691
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 877
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 972
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Resultat på HD-röntgen
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp