Bukefalos 28 år!

Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

Hmm kan nog ta bild, är det underifrån du vill ha då lr?

Här är en bild på hur hovarna såg ut för 2-3 veckor sen,
innan skorna var på. Det var ca en månad efter hovis kapat av en del av hovväggen.

47924_1255889080.jpg


Här är en helbild på alla ben från i fredags.. mest för att fota hur mkt hon fällde :angel:
Man ser ju inte skon direkt, kan försöka fota skon nästa gång jag kan ta mig dit!

17418_1255889102.jpg
 
Sv: Fångtråd del 4

Ja precis. Den gamla som står i samma stall som min har alltid varit väldigt fet, och tidigare har han gått på sjukt mycket bete. Men i år, när de gick på begränsat (men ändå lite för mycket, vi hade inte riktigt samma åsikt av vad som var lagom, så det blev nåt mittemellan) så blev han sjuk. Varför just nu, efter 20 år? Det är ju det som är så knepigt att man aldrig riktigt vet vad som gör det eller varför.
 
Sv: Fångtråd del 4

Enl veterinären är det inte ett alternativ att ha honom på box/boxhage tills snön kommer. Vilket för mig avgör saken (Annars hade jag gjort det)


Nej det har jag heller inte föreslagt. Jag har påpekat att släppa ut sin fång konvalcent på en gräsvall är bäddat för problem och då får du ärligt talat skylla dig själv. Du kan stalla upp hästen ngn annanstans, bygga ut hagen, låta den stå med lera om fötterna, eller grusa. som sagt, det finns otaliga alternativ mot att släppa ut den på gräs.
 
Sv: Fångtråd del 4

Bara ett tillägg. Alex svarade på frågan om hur surhetsgraden i silage kan påverka magen på en häst och vara en av de bidragande orsakerna till fång.
Jag undrade bara för att hö är ju ofta svårt att få tag på med bra kvalitet.
Vad har ett silage för surhetsgrad?
 
Sv: Fångtråd del 4

Undrar vad coari mfl skulle tyckt om min vet som släppteeut en senskadad häst i hage?
Alternativet var neddrogning till döds.. han läkte o vann ngn miljon till sen:)
 
Sv: Fångtråd del 4

Nej det har jag heller inte föreslagt. Jag har påpekat att släppa ut sin fång konvalcent på en gräsvall är bäddat för problem och då får du ärligt talat skylla dig själv. Du kan stalla upp hästen ngn annanstans, bygga ut hagen, låta den stå med lera om fötterna, eller grusa. som sagt, det finns otaliga alternativ mot att släppa ut den på gräs.

Vad ska jag bygga ut? De små sjukhagarna som är geggamoja? Om jag utökar dem är det - gräs utanför. Visst kan jag fräsa bort gräset där, då har de en något större sjukhage med djup geggamoja. Grusa har jag inte råd med, annat än i boxhagestorlek, där går det ju att ordna gräsfritt underlag som inte är geggamoja.

Den här hagen kommer dock också bli geggamoja och det snabbt. Min förhoppning är att det ska frysa på lagom tills den börjar gå sönder, då löser det sig sålänge det fortfarande är påfruset.

Stå i lera upp över kotorna och halka omkring i det är oacceptabel hästhållning inte bara för mig utan faktiskt enligt djurskyddet med. Så det är inte ett alternativ.

Stalla upp annanstans fungerar fint för D, men blir andra fångmässiga nackdelar för L, om jag inte mot all förmodan hittar någonstans där de fodrar var fjärde timme och sista nattfodringen tidigast kl 22. Jag har funderat på det, just för att få tillgång till grushagar åt honom. Men då faller det på att han skulle endera få för mkt mat och bli för tjock, alt stå utan mat alldeles för mkt och det det gör med magen.

Jag har inte tänkt 'skylla' på någon/något annat än att jag släppte på gräs (om än med stor ångest) om han skulle få fång igen.
 
Sv: Fångtråd del 4

Ja om du ska hitta ett stall med pendlingsmöjligheter för dig där du bor då får du åka långt:)
Men en del bor tydligen i städer med många möjligheter. Jag skulle inte hitta en grushage jag heller möjligtvis i GBG el Mellerud:)
 
Sv: Fångtråd del 4

Bara ett tillägg. Alex svarade på frågan om hur surhetsgraden i silage kan påverka magen på en häst och vara en av de bidragande orsakerna till fång.
Jag undrade bara för att hö är ju ofta svårt att få tag på med bra kvalitet.
Vad har ett silage för surhetsgrad?

Sådär, nu har jag letat upp resultatet av studien i mer klartext. Även om Coari tycker den är blaha så tycker jag inte det.

Resultat
Utfodring med ensilage, hösilage eller hö gav inte några skillnader i kemisk eller mikrobiologisk sammansättning i varken tarminnehåll eller träck. Den kemiska sammansättningen i tjocktarmen förändrades inte heller från 0 till 12 h efter utfodring. Förändringar i grovtarmen som tex sänkt pH och sänkt ättiksyrahalt tillsammans med höjt innehåll av propionsyra, smörsyra och mjölksyra har tidigare rapporterats i samband med att man avsiktligt stört tarmfloran (tex genom snabba foderbyten eller stora mängder kraftfoder). Sådana förändringar i grovtarmen fanns inte i detta försök. Sammanfattningsvis kan man från denna studie konstatera att utfodring med hö, hösilage eller ensilage, som kommer från samma vall (och har en god hygienisk kvalitet), inte inverkar på hästars grovtarmsjäsning på olika sätt.


Sen lite annat intressant ang pH:
I den del av magsäcken det finns körtlar produceras väteklorid (HCl), vilket gör att födans pH sänks till ungefär 2,5 (McDonald et al., 2002).
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001835/01/Kolhydratteori2.pdf

pH i silage kan ju variera, men kring 4 om man pratar ensilage, högre för hösilage. Man vill, och det snabbt efter plastning, ner till just ca 4 i pH för optimal konservering. Men, det varierar beroende på TS-halt, om man använd ensileringsmedel eller ej osv.
 
Sv: Fångtråd del 4

Ja om du ska hitta ett stall med pendlingsmöjligheter för dig där du bor då får du åka långt:)
Men en del bor tydligen i städer med många möjligheter. Jag skulle inte hitta en grushage jag heller möjligtvis i GBG el Mellerud:)

Sen skulle jag få sluta jobba med. Nu fungerar det ju att mata var fjärde timme just för de står hemma, mamma jobbar hemifrån och sköter dem när jag jobbar.

Det gick 10 kg 'godissilage' på 4 h.. :crazy: Nååågot säger mig att ponnyskrället trots munkorg står för den alldeles för stor del av ransonen..
 
Sv: Fångtråd del 4

Ja precis. Den gamla som står i samma stall som min har alltid varit väldigt fet, och tidigare har han gått på sjukt mycket bete. Men i år, när de gick på begränsat (men ändå lite för mycket, vi hade inte riktigt samma åsikt av vad som var lagom, så det blev nåt mittemellan) så blev han sjuk. Varför just nu, efter 20 år? Det är ju det som är så knepigt att man aldrig riktigt vet vad som gör det eller varför.

Du skriver 'efter 20 år'. Är hästen gammal?

Tyvärr ökar risken med åldern. Inte i sig risken för fång så, men för magtarmstörning. Matsmältningen försämras ju med åldern.

Har ju haft två som fått fång just på äldre dar, 'utan anledning' så att säga. Ponnyn var 28 år gammal, bott på samma gård och gått på samma bete i 26 år. Han var invand så det förslog, från första grässtrået. Men det där 26:e året fick han fång.

Kblstoet hade gått på samma bete innan med, var invand från första strået med etc. Men det där året så fick hon fång. Läskigt nog på SAMMA DAG (men annat år) som ponnyn. Jag letade och letade och letade i hagen om något 'mindre bra' blommade då eller ngt, men nej..
 
Sv: Fångtråd del 4

Hästen i samma stall som fick fång i somras är 23, han har väl inte direkt varit överviktig i 20 år, men säkert närmare 10 år.

Min kille är 20 i år, men det är inget som märks precis. Han är en islänning och genomsnittsåldern är ju ofta lite högre där, men det finns ju inga garantier. Hans hagkompis dog förra året av fång, pga av frostgräs. Och hon var väl 10 eller nåt sånt, inte gammal iaf.
 
Sv: Fångtråd del 4

De kan ju (bevisligen) få fång i unga år med, så behöver ju inte bero på det. Bara reagerade på just det där 'funkat förr' så att säga. Sen, vi diskuterade det i någon av de andra trådarna, men det måste ha hänt 'något mer' med. Klimatförändringar eller något, för det känns som fler får fång nu än förr, och det gick tvärfeta hästar/ponnyer som bara promenadreds i gräshagar, åt frostigt gräs osv förr med - men det känns inte som de fick fång lika ofta som nu. Visst är säkerligen andelen hästar som 'inte gör så mkt' högre nu, men det är inte så att det inte fanns förr. Men varför fick de 'knappt' fång förr, och på löpande band nu eg?
 
Sv: Fångtråd del 4

Ja precis. Den gamla som står i samma stall som min har alltid varit väldigt fet, och tidigare har han gått på sjukt mycket bete. Men i år, när de gick på begränsat (men ändå lite för mycket, vi hade inte riktigt samma åsikt av vad som var lagom, så det blev nåt mittemellan) så blev han sjuk. Varför just nu, efter 20 år? Det är ju det som är så knepigt att man aldrig riktigt vet vad som gör det eller varför.

Var det ett nytt bete de gick på i år?
Dvs inte samma ställe?
 
Sv: Fångtråd del 4

De kan ju (bevisligen) få fång i unga år med, så behöver ju inte bero på det. Bara reagerade på just det där 'funkat förr' så att säga. Sen, vi diskuterade det i någon av de andra trådarna, men det måste ha hänt 'något mer' med. Klimatförändringar eller något, för det känns som fler får fång nu än förr, och det gick tvärfeta hästar/ponnyer som bara promenadreds i gräshagar, åt frostigt gräs osv förr med - men det känns inte som de fick fång lika ofta som nu. Visst är säkerligen andelen hästar som 'inte gör så mkt' högre nu, men det är inte så att det inte fanns förr. Men varför fick de 'knappt' fång förr, och på löpande band nu eg?
Jo fler hästar får diabets på äldre dagar o kan därmed utveckla fång i större utsträckning.

Enligt strömsholm är det inte fler fångfall, däremot fler som har fattat att det går att behandla numera.

Sen kan man läsa här att många väljer att inte röntga o därmed heller inte uppsöka klinik, varav det blir oerhört svårt att föra ngn egentlig statistik. Mörkertalet är stort.
 
Sv: Fångtråd del 4

Tycker att det ser bra ut. Skulle däremot inte ha den på betong alls- om det är så illa som du beskriver.
 
Sv: Fångtråd del 4

Jo fler hästar får diabets på äldre dagar o kan därmed utveckla fång i större utsträckning.

Enligt strömsholm är det inte fler fångfall, däremot fler som har fattat att det går att behandla numera.

Sen kan man läsa här att många väljer att inte röntga o därmed heller inte uppsöka klinik, varav det blir oerhört svårt att föra ngn egentlig statistik. Mörkertalet är stort.

Antar du med diabetes menar cushings, insulinresistens osv? Nu har dock ingen av de 'gamla' jag tänker på haft minsta symptom på det (dock inte provtagna så går ju inte garantera).

Fast jag menade mer fall av fång, punkt. Oavsett om de behandlas eller ej. 'Bond-Berra i byn' åkte varken förr eller nu till klinik med dotterns gamla ponny som fått fång liksom, eller den gamla nordsvensk/ardenner som går som hagtomte. Men Bond-Berras smällfeta häst/ponny som likt de andra han haft går som gårdstomte och är smällfet och äter gräs i överflöd får 'nuförtiden' oftare fång än förr i tiden när det var betydligt mer sällsynt.

Och den skillnaden ligger ju varken i rtg, behandling etc. Och den som är intressant, vad den beror på, och där jag undrar vad som går snett eg. Jag är ju dels uppvuxen på landet, och bor på landet nu. Och de där hagtomtarna, av ponny/kallblodsras, som går på bete med korna typ, och vadar i gräs och har rejält mycket övervikt fanns både då och finns nu.

Att fång ökat som besöksanledning på klinik eller försäkringsutbetalningsanledning det köper jag helt är just beroende på det du säger. Men inte just varför fler (verkar) ur kategorin jag nämner få fång idag jmf mot förr? De fodras ju och handhas osv likadant då som nu? (Bond-Berra brukar köra med det som 'fungerat i alla år' liksom).

(Sen finns det ju fortfarande de som INTE får fång. I byn där jag är uppväxt går t ex en ardenner, den är nog 10 år nu, och har knappt varit utanför hagen sen den var två, varit lika enormt fet hela tiden, den fick lösdrift för den kom inte in genom stalldörren tillslut. Hovvården är sisådär, den går på åkervall sommartid och får fritt 'kossehö' vintertid. Men inte får den fång.)
 
Sv: Fångtråd del 4

Fast inte kan det väl göra varken från eller till om Alexandras fullblod går på gräs, för den har ju inte fång...:crazy: För visst fanns det en tråd om hästens, och dess ömma hovar, för ett tag sedan där ett antal användare hävdade att både veterinärer och hovslagare som sett hästen och konstaterat fång hade fel. I stället menade de att hästens problem var något annat som hade med skoningen att göra... Eller minns jag så fel?
 
Sv: Fångtråd del 4

Fast inte kan det väl göra varken från eller till om Alexandras fullblod går på gräs, för den har ju inte fång...:crazy: För visst fanns det en tråd om hästens, och dess ömma hovar, för ett tag sedan där ett antal användare hävdade att både veterinärer och hovslagare som sett hästen och konstaterat fång hade fel. I stället menade de att hästens problem var något annat som hade med skoningen att göra... Eller minns jag så fel?

Fast nu har ju veterinärerna envisats med att det är fång eller hur? ska jag bestämma själv att den inte har det menar du? ;) Jag var mkt skeptisk till att den hade fång, men nu är det ju det som är diagnosen eller har jag missat något menar du?

Om man inte kan erbjuda möjligheter så kanske man inte ska ha häst. Jag ser bara undanflykter i svaren, "jag måste släppa på gräs". Det måste man inte alls det. Alexandra - vad jag sett har du ju typ en hel gårdsplan där hästarna gått förrut utanför stallet - det är väl inte gräs där?
Vad som är möjligt avgör man själv, och det är klart, blir "osmidighet" en ekvation i frågan blir det svårt att åtgärda.
självklart finns det stall med regelbundna utfodringar!
 
Sv: Fångtråd del 4

Slutsatser: Bla bla bla. Inga förändringar av hovbenens läge har påvisats på röntgen. De förändringar (remodellering) som ses på hovbensspetsen höger fram är äldre och kan härstamma från löpträning och -tävling. Då hästar med dessa förändringar generellt inte uppvissar nedsatt prestation som ridhästar (men som galoppörer) görs idag ingen fortsatt utredning av förändringen.

Behandling hemma: Bla bla. För att stimulera hästens aptit bör han åter komma in i sina normalrutiner vad gäller fodring, utevistelse och motion.
Försiktig igångsättning kan påbörjas. Första 2 dagarna efter hemkomst skall hästen stå på box eller liten sjukhage med 30 min skritt vid hand dagligen. Därefter kan storleken på hagen ökas. (+ lite mer igångsättningsblabla)
Apropå detta.

Sa Vet verkligen att det var OK att släppa ihop med en unghäst som oxå har haft boxvila mer än ett kvartal t o m:eek::confused:

Huruvida fullblodet har haft fång lär väl märkas nästa gång den verkas- lamellrandsvidgning.

Hoppas att du nu sätter igång dem:banana: o det blir trådar under Ridning istället.:bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Calmiche
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 210
Senast: Puffindog
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 152
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid haft ett känsligt luktsinne, men jag upplever att känsligheten har förstärkts med åren. Jag har tidigare skrivit ett...
Svar
0
· Visningar
613
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp