Bukefalos 28 år!

Fångtråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 4

KL

Idag pratade jag med vet. Han tyckte att hästen skulle stå inne några dagar till och sen gå ut lite i taget.

Idag hade jag svårt att hitta pulsen. Delvis för att han inte ville stå still, och delvis för att jag inte kunde se den. Efter en kvarts letande hittade jag lite puls. Jag tror att det är bättre än igår, men svårt att säg när han inte ville stå still.

Däremot så har han blivit riktigt lös i magen nu. Han står ensam inne och han gillar inte det så mycket. Han går runt i boxen och gnäggar. Ska fråga om jag kan låna en kompis som kan stå inne med honom ett tag. Måste försöka lösa fodringen också. Jag pluggar 10 mil hemifrån, vilket inte är bästa situationen när hästen behöver stå inne. Men det ska väl lösa sig på nåt sätt.

Nu imorse så ville han inte ens äta, stod bara vid fönstret och tittade och gnäggade. Usch vad det är jobbigt att låsa in honom så.:cry:
 
Sv: Fångtråd del 4

Ok Tack! Har funderat på detta, har ju inte bestämt vad det blir för häst, bara en supersnäll sådan:)
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd del 4

Sådär, nu har jag letat upp resultatet av studien i mer klartext. Även om Coari tycker den är blaha så tycker jag inte det.
Sen lite annat intressant ang pH:
I den del av magsäcken det finns körtlar produceras väteklorid (HCl), vilket gör att födans pH sänks till ungefär 2,5 (McDonald et al., 2002).
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001835/01/Kolhydratteori2.pdf

pH i silage kan ju variera, men kring 4 om man pratar ensilage, högre för hösilage. Man vill, och det snabbt efter plastning, ner till just ca 4 i pH för optimal konservering. Men, det varierar beroende på TS-halt, om man använd ensileringsmedel eller ej osv.


Lite mera intressant ang PH är övriga faktorer i individens närmiljö.

Att du inte tycker det är blaha har jag sedan lång tid tillbaka förstått för du har aldrig uppvisat förmågan att se till helhetsbilden för god hästhållning utan snöar hela tiden in på en detalj som du vrider och vänder på till guds förbannelse genom bl.a. överanalysering och en makalös envishet till att försöka övertyga dig själv att denna detalj är mer avgörande än helhetsbilden.

Resultatet av dina "studier" har du själv deklarerat och det är rent nedslående.

Nu kanske det finns andra som är intresserade av samtliga faktorer i en individs närmiljö som påverkar PH.

Val av strö är en sak, Torv som blir blött har en otroligt PH sänkande förmåga. Står individen på en blöt torrbädd så kommer hovarna att i främst sulan ta upp denna PH låga väta vilket leder till ett avsevärt onormalt PH värde i hovens strukturer. (läs det sker en nedbrytning i bärande skydds strukturer)

Vatten är en annan sak, Kommunalt vatten är "oftast" stabilt (beroende på typ av byffring) men ligger normalt på ett PH på 7.8 Ett GH på mellan 3-7 och ett KH på mellan 3-5. Kommunalt vatten är även mkt neutralt vad gäller bakterier,ekolibakterier och brist på övriga giftiga grundämnen (typ föroreningar som radon mm) eftersom kommunalt vatten även renas med bl.a. klor.

Eget brunnsvatten är mkt sviktande och kan uppvisa allt från hårt till mjukt vatten beroende på nederbörd. Vid långvarig torrperiod kan vattnet uppvisa ett så högt PH som 15, ett GH på 19, och ett KH på 23. Vid långvarig nederbörd kan dessa värden mkt snabbt ändras till ett så lågt PH som 3.6, ett GH på 2-3 och ett KH strax under -2.

Faktorer som påverkar PH "fall" i eget brunnsvatten är: På vilket djup och på vilken typ av mark grundvattnet befinner sig, (läs åkermark, ren jordmark, i en svacka eller på en höjd, i mark med hög eller låg stensammansättning, om grundvattnet ligger direkt under individernas utevistelse miljö. Det finns flera faktorer som avgör. Skillnaden är således enormt stor vad gäller PH:ts stabelitet kommunalt vatten v.s. Eget brunnsvatten och det största faktoren är att eget brunnsvatten aldrig genomgår den renings process som ett kommunalt vatten "prepareras" med. Eget brunnsvatten innehåller ofta höga halter av bakterier, vid kraftig långvarig nederbörd även tillskott av e kolie bakterier, inte sällan både radon och andra giftiga grundämnen som beror på övergödning.

Så ditt tjat om denna studie anser jag som blaha blaha för den är inte verklighets bacerad utan studerar bara en detalj i ett större sammanhang som varje hästägare borde ha kännedom om.

Du har tydligen egen brunn och även kontrollerat brunnsvatten,, fine vad har detta brunns vatten för värden och vilka värden mäter du, hur ofta gör du dina mätningar???

Du startade en tråd där jag skrev att individen absolut inte hade fång, du svarade (efter otaligt svammel) att både veterinärer och flera hovslagare diagnosticerat fång och jag hade fel.

I nästa tråd så fick individen "magsår" av buttabehandlingen som den ordinerats för att den hade fång. I samma tråd så kliar du dig i huvudet om hur du ska lyckas öka på energin och även få denna fånghäst att "hetsäta"

I denna tråd så oroar du dig för hur du ska lösa problemet när frosten kommer eftersom dom går i gräshage, ett förslag om att dom i stället kan gå i en grushage är fullständigt uteslutetet enligt dig. Du vimsar hit å dit med skygglappar endast focuserande på TS samtidigt som du redovisar bilder på 2 fånghästar som beter sig mer som känguru, bevisligen med ett kraftigt energi överskott. Du verkar heller inte förstå dom hemgångs råd som delgivits utan "påskyndar" rehabeliteringen i en minst sagt äventyrlig gång, främst med tanke på hur instabila hovarna är på 2 fånghästar upp till den dagen en ny hornkappsel produceras. (Läs ett år).

Den enda kunskapen dina inlägg har gett mig när det gäller fång är att den utlösande faktorn oftast ligger i brist på kunskap och att ingen individ mår bättre än sin ägare och kostvanor.

Vart vill du komma med alla dina inlägg??
 
Sv: Fångtråd del 4

kl

jag blir väldigt förvirrad över hur min häst ser ut.
Nordistravare, väldigt lätt för att lägga på sig för mkt hull.

Idag så ser och känner man revbenen tydligt. Dock är magen stor.
Förmodligen har han ätit hö med lite protein i under ett längre tag (mot mindre vetande av mig som hästägare). Nu har han sen några veckor dock ätit tillräckligt med protein enl hippocampus programmet. Men magen är fortfarande tjock.

Vad kan vara orsaken?? Mask? Uppsvälld?

Sen funderar jag över om jag bör öka på fodret eftersom jag ser tendenser att revbenen blir tydligare, eller bör jag minska fodret eftersom magen fortfarande är kvar??

Om jag frågar hästen vill han gärna ha mer mat :d
 
Sv: Fångtråd del 4

Nu gör jag mig väl en otjänst att kasta mig in i en debatt med coari, men jag var tvungen. De rena felaktigheter som finns i detta inlägg måste bemötas. Grundvattens pH beror i huvudsak inte på nederbördens pH (som för övrigt i sverige inte varierar mellan 3 och 15, då skulle vi ha enorma miljöproblem) utan på den omkringliggande markens pH. Har man en vattentäkt som är grävd kan pH säkert variera en del beroende på hur lång genomströmningstid vattnet får, men bergborrade brunnar varier inte mycket. Ofta har vattnet ett svagt surt pH, om man inte bor i område med kalk i berggrunden. Det jag dock håller med om är att man ska provta sitt vatten regelbundet med avseende på framförallt bakterier, övriga parametrar varierar inte så mycket. Radon finns mycket sällan i grävda brunnar, men i bergborrade brunnar kan det vara ett problem för människor. Problemet är dock inte att man dricker vattenet utan att radonet avges till luften tex via duschning osv och att vi människor sedan andas in det och det kan ge lungcancer. Detta probelm tror jag inte är så överhängande för hästar.
 
Sv: Fångtråd del 4

Alexandra - vad jag sett har du ju typ en hel gårdsplan där hästarna gått förrut utanför stallet - det är väl inte gräs där?

Hästarna har aldrig gått på gårdsplanen, däremot tror jag du menar utrymmet framför ladugården? Det ligger ju en ladugård i hästarnas gamla vinterhage? Det är dock inte grusat där, mer än en väldigt liten snutt som ligger mitt emellan stallgaveln och en del av långsidan på ladugården. Kanske 7 meter långt och 2 meter brett.

Men är det det här du menar?

Thumbnail.aspx


Thumbnail.aspx


Thumbnail.aspx


Isf är det en liten, smal avlång bit. Som blir geggig som attans iom att det är en sluttning neråt (syns tv i bild) uppifrån just stallplanen. Just nu växer det fruktansvärt med gräs där, den hagen har vilat 2 år och det växt ohejdat. Skulle tas ibruk igen i höst enligt plan men det fick jag ju stryka, det är på tok för mkt gräs där.

Stallplanen är fö inte heller grusad, den är gräsbevuxen med viss grusinblandning (tre korn typ, den klipps på sommaren ihop med gräsmattan), och blir lerig vintertid helt utan hästhjälp (räcker med bilar). Nackdelen med att bo i bördiga Uppland. Annars skulle jag utan tvekan tigga parkering hos grannen för att ha dem på stallplanen om den vore grusad.
 
Sv: Fångtråd del 4

Apropå detta.

Sa Vet verkligen att det var OK att släppa ihop med en unghäst som oxå har haft boxvila mer än ett kvartal t o m:eek::confused:

Huruvida fullblodet har haft fång lär väl märkas nästa gång den verkas- lamellrandsvidgning.

Hoppas att du nu sätter igång dem:banana: o det blir trådar under Ridning istället.:bow:

Ja det sa veterinären, att han fick gå ut med kompisen ja, ordagrant sa veterinären att 'låta honom skutta av sig det värsta i en lite mindre hage och sen släppa ut i vanliga hagen'.

Jag har INTE följt veterinärens råd ang utsläppet dock - jag har tagit det betydligt försiktigare. Sen, ut med Lillen eller ut själv är ganska sak det samma, det härjas lika friskt på egen hand och/eller på var sida stängslet.

Dock kommer brutalmatte sätta dem i varsin hage tills vidare imorgon. Lillen äter åt helvete för bra av silaget med munkorgen, vilket gör att alt om de ska äta ihop är endera en smällfet ponny som äter silage i en mängd och hastighet jag inte trodde var möjlig (och det märks på magomfånget bara på 2 dar), eller ett fbl med längre än jag föredrar (3½ h) mellan fodringarna. Ska klura på hur jag ska lösa det på minst dåliga viss, men tills dess får de gå i bredd.

Jo, ska bli 'spännande' att se nästa verkning, syntes ju lamellrandsblödningar den här, men ingen vidgning. Iofs blir jag inte klok på det där med vidgning. Det påstås ju ofta att man bara ser det om hovbenet ändrat läge, men ponnyn hade rejält vidgad lamellrand - utan förändringar. (Sista 2 verkningarna har hans lamellrand sett normal ut igen dock, näst sista såg man lite 'streck' i den eller vad man ska säga, men normal vidd och inga blödningar. Nu sist såg den helt normal ut)
 
Sv: Fångtråd del 4

Japp det är den ytan jag avser. Knappast ngn boxhage eller hur till ytan, och jag har mkt svårt att se att den skulle bli bottenlöst lerig, det är ju en ladugårds/stallplan som sagt.
men argument finns det ju alltid och nu har du snöat in dig på att lera och gräs blandat med grus är hemskt oacceptabelt, nu när det tekniskt sett finns en yta som inte innebär vall artad hage, vilket det är i den hagen du släppt dina fånghästar i nu - dvs det är SERIÖST med gräs och bete i den, så ja,du har all anledning att ha ångest och oroa dig för problemet. som vanligt är vi nu inne på att snöa fast dig på detaljer istället för att se till helheten, och då finns det argument från din sida hela tiden, som vi kan älta i all evinerlighet då du alltid har en förklaring eller motivering till just den detaljen, men som sagt, som fortfarande inte räcker till att motivera helhetsperspektivet, även om det dessvärre verkar som det tjänar till att snurra bort och förvilla en del som köper resonemanget.
 
Sv: Fångtråd del 4

Så ditt tjat om denna studie anser jag som blaha blaha för den är inte verklighets bacerad utan studerar bara en detalj i ett större sammanhang som varje hästägare borde ha kännedom om.

Visst är det en detalj, men det var den detaljen som efterfrågades/diskuterades.

Du har tydligen egen brunn och även kontrollerat brunnsvatten,, fine vad har detta brunns vatten för värden och vilka värden mäter du, hur ofta gör du dina mätningar???

Provtas och analyseras var 6:e månad. Och förutom att du har rena felaktigheter i din föreläsning om brunnsvatten, så har vårt faktisk legat väldigt jämnt under de snart 9 år vi provtagit det med jämna intervall. Det har varit vissa skillnader, men de har varit minimala. Inte ens när brunnen sinade och vi var utan vatten i månader innan den fyllt på så var det mer än marginella skillnader.

Att den provtas ofta är för att vi ligger på väldigt lågt vattenstånd konstant i brunnen för övrigt, och vattnet har en svag 'missfärgning'. Syns inte i t ex ett dricksglas eller liknande, men märks om man tappar upp en stor mängd som ett badkar t ex.

I nästa tråd så fick individen "magsår" av buttabehandlingen som den ordinerats för att den hade fång. I samma tråd så kliar du dig i huvudet om hur du ska lyckas öka på energin och även få denna fånghäst att "hetsäta"

Jag kallar det äta för att täcka sitt behov av MJ och hålla hullet. Om du vill kalla det för hetsäta får det stå för dig. Jag är en vän av att täcka behovet från grovfoder i så stor utsträckning som möjligt. Dvs ju mer grovfoder han äter, dessto bättre, för dessto mindre kraftfoder måste jag ge. Så ja, jag är rätt intresserad av att ge honom ett foder som han tycker är så smakligt som möjligt, för att få honom just att äta så mycket som möjligt.

du redovisar bilder på 2 fånghästar som beter sig mer som känguru, bevisligen med ett kraftigt energi överskott. Du verkar heller inte förstå dom hemgångs råd som delgivits utan "påskyndar" rehabeliteringen i en minst sagt äventyrlig gång, främst med tanke på hur instabila hovarna är på 2 fånghästar upp till den dagen en ny hornkappsel produceras. (Läs ett år).

Jag har kört ett långsammare utsläpp än veterinären ville.
Ang känguruskutten så har det med överskottsenergi att göra ja, pigghetsenergi. Den ena har stått på begränsad yta i 3½ månad, den andra i 1½ månad. Det är normalt aktiva, pigga hästar. Och de har känguruskuttat helt för egen maskin på sin begränsade yta med. De är endera stendöda eller drogade om de inte skuttar efter rörelsebegränsning på 1 månad eller mer.
 
Sv: Fångtråd del 4

kl

jag blir väldigt förvirrad över hur min häst ser ut.
Nordistravare, väldigt lätt för att lägga på sig för mkt hull.

Idag så ser och känner man revbenen tydligt. Dock är magen stor.
Förmodligen har han ätit hö med lite protein i under ett längre tag (mot mindre vetande av mig som hästägare). Nu har han sen några veckor dock ätit tillräckligt med protein enl hippocampus programmet. Men magen är fortfarande tjock.

Vad kan vara orsaken?? Mask? Uppsvälld?

Sen funderar jag över om jag bör öka på fodret eftersom jag ser tendenser att revbenen blir tydligare, eller bör jag minska fodret eftersom magen fortfarande är kvar??

Om jag frågar hästen vill han gärna ha mer mat :d

Det kan tyvärr ta tid att 'reparera' en proteinbrist. Så några veckor kan vara i kortaste laget att ge resultat. Mask kan ju dock vara ännu en faktor, så att ta ett träckprov tycker jag är en mycket bra ide.

Du har inte möjlighet lägga ut lite bilder?
 
Sv: Fångtråd del 4

Japp det är den ytan jag avser. Knappast ngn boxhage eller hur till ytan, och jag har mkt svårt att se att den skulle bli bottenlöst lerig, det är ju en ladugårds/stallplan som sagt.
men argument finns det ju alltid och nu har du snöat in dig på att lera och gräs blandat med grus är hemskt oacceptabelt, nu när det tekniskt sett finns en yta som inte innebär vall artad hage, vilket det är i den hagen du släppt dina fånghästar i nu - dvs det är SERIÖST med gräs och bete i den, så ja,du har all anledning att ha ångest och oroa dig för problemet. som vanligt är vi nu inne på att snöa fast dig på detaljer istället för att se till helheten, och då finns det argument från din sida hela tiden, som vi kan älta i all evinerlighet då du alltid har en förklaring eller motivering till just den detaljen, men som sagt, som fortfarande inte räcker till att motivera helhetsperspektivet, även om det dessvärre verkar som det tjänar till att snurra bort och förvilla en del som köper resonemanget.

Det är jord som underlag, så den blir dessvärre lika lerig som allt annat. Nackdelen med Uppland. Ska se om jag kan hitta en bild från barmarkstid därifrån, jag brukar stänga av dock under den perioden just för det bli gegga. Sen som sagt, det är hundra ggr mer gräs där nu än där de går =/

Argumenteringen är det du mfl som startar. Jag har valt utefter de möjligheter som finns. Jag har ångest över gräset men det är det minsta dåliga alt när ALLA parametrar är medräknade. Jag har ingenstans 'beklagat' mig över detta, eller bett om åsikter på detta. När ni då tycker 'gör si', gör så så svarar jag på varför jag inte gör det - samma anledningar som gjort att släppa dem där de går nu är det minsta dåliga alt. Det är minst dåligt för att det dels är det ställe i byn som har MINST gräs just nu (exkl det som varit box och sjukhagar och är helt söndertrampat), det är överblommad klöver som vuxit där och slagits sen (dvs mindre fruktan än övrigt), och det är den bäst dränerade marken som finns. Den kommer inte klara trampet spec länge, men den kommer klara trampet längst.

Så, lösningen är enkel. Ni slutar tala om för mig vad jag borde göra, och accepterar att mina hästar, mina förutsättningar, mina val.
 
Sv: Fångtråd del 4

Nu gör jag mig väl en otjänst att kasta mig in i en debatt med coari, men jag var tvungen. De rena felaktigheter som finns i detta inlägg måste bemötas. Grundvattens pH beror i huvudsak inte på nederbördens pH (som för övrigt i sverige inte varierar mellan 3 och 15, då skulle vi ha enorma miljöproblem) utan på den omkringliggande markens pH. Har man en vattentäkt som är grävd kan pH säkert variera en del beroende på hur lång genomströmningstid vattnet får, men bergborrade brunnar varier inte mycket. Ofta har vattnet ett svagt surt pH, om man inte bor i område med kalk i berggrunden. Det jag dock håller med om är att man ska provta sitt vatten regelbundet med avseende på framförallt bakterier, övriga parametrar varierar inte så mycket. Radon finns mycket sällan i grävda brunnar, men i bergborrade brunnar kan det vara ett problem för människor. Problemet är dock inte att man dricker vattenet utan att radonet avges till luften tex via duschning osv och att vi människor sedan andas in det och det kan ge lungcancer. Detta probelm tror jag inte är så överhängande för hästar.


Kul med en ytterligare synvinkel.

Du skrev. De rena felaktigheter som finns i detta inlägg måste bemötas. Grundvattens pH beror i huvudsak inte på nederbördens pH (som för övrigt i sverige inte varierar mellan 3 och 15, då skulle vi ha enorma miljöproblem) utan på den omkringliggande markens pH.

Min fråga blir: Tror du inte grundvattnet påverkas av mängden nederbörd utifrån den "omrkringliggande mark" nederbörden faller på??


Du skrev. men bergborrade brunnar varier inte mycket. Ofta har vattnet ett svagt surt pH, om man inte bor i område med kalk i berggrunden.

Mitt svar blir: Där håller jag med dig efter som en bergbrorrad brunn "Í EN BERGTÄCKT" ofelbart leder till ett mer stabilt KH, vilket är en grundförutsättning för att undvika PH "ras".

Vi kan ta ett klassiskt ex. "Raggsockan" som har sitt ursprung på Island, vad består islanda av??? Höga halter av mineraller och främst ett högt KH (KH= kalk) omgivet av ren bergtäckt och lava bestående till 90% av ren kalk.

Här kanske du och många flera kommer finna svaret till deras naturliga benstomme.

Du skrev: Det jag dock håller med om är att man ska provta sitt vatten regelbundet med avseende på framförallt bakterier, övriga parametrar varierar inte så mycket.

Mitt svar blir att flera än du borde utföra samma kontroll lika regelbundet.


Du skrev: Detta probelm tror jag inte är så överhängande för hästar.

Mitt svar blir, duger inte vattnet åt dig så duger det heller inte för individernas välfärd. Övriga parametrar varierar i högsta grad beroende på klimat!!

Jag vidareutvecklar gärna dina synpunkter när det gäller vattnets inverkan och jag tror inte,, jag vet!!
 
Sv: Fångtråd del 4

Ja det sa veterinären, att han fick gå ut med kompisen ja, ordagrant sa veterinären att 'låta honom skutta av sig det värsta i en lite mindre hage och sen släppa ut i vanliga hagen'.

Har du verkligen tolkat veterinärens hemgångs råd så som det va ordinerat eller har du än en gång gjort egna tolkningar som i slutändan leder till att behandlande klinik "misskrediteras"
 
Sv: Fångtråd del 4

Ja såvida att du skrittade den o sen satte igång den, men du gör som vanligt- bara släpper ut o verkar tycka att det är kul när de rasar omkring- tillsammans. Har kameran i högsta hugg.
Man släpper inte 2 st som har haft boxvila- tillsammans:mad:

Det är inte att vara mer försiktig- att ha dem längre i sjukhage med noll motion- de laddar bara batterierna än mer:bump::bump::eek:

De kunde gå halva dagen var i en mindre hage till att börja med.

Ledde du ut dem eller släppte du dem?
 
Sv: Fångtråd del 4

Hittade ingen geggbild, jag tar dem ju därifrån just för det blir så jäkla geggigt, de får gå på betet då.

Men här ser man hur det ser ut på våren när det torkat upp, man ser ju typ av underlag iaf (= matjord).

Thumbnail.aspx


Här är en bild från något tidigare, men även det när det torkat upp mer, men man ser ju det blir söndertrampat. Lägg till vatten och det blir djup sörja.
Thumbnail.aspx
 
Sv: Fångtråd del 4

Så, lösningen är enkel. Ni slutar tala om för mig vad jag borde göra, och accepterar att mina hästar, mina förutsättningar, mina val.


Lösningen är väl ännu enklare,, du gör dina val och ingen behöver tala om för dig vad du borde göra så länge du inte delger det på hästvård.

Jag skiter (uppriktigt sagt i) vad varje hästägare gör och utifrån sina valmöjligheter( läs oförmåga att delge individen valmöjligheter) så länge jag slipper ta del av det.

Stäng av och håll din hästhållning för dig själv så slipper både jag och många andra ta del av det som blir upprörda utifrån dina inlägg.

Så enkel är faktiskt lösningen!!
 
Sv: Fångtråd del 4

Ja såvida att du skrittade den o sen satte igång den, men du gör som vanligt- bara släpper ut o verkar tycka att det är kul när de rasar omkring- tillsammans. Har kameran i högsta hugg.
Man släpper inte 2 st som har haft boxvila- tillsammans:mad:

Det är inte att vara mer försiktig- att ha dem längre i sjukhage med noll motion- de laddar bara batterierna än mer:bump::bump::eek:

De kunde gå halva dagen var i en mindre hage till att börja med.

Ledde du ut dem eller släppte du dem?

Lillen får inte ens börja promenera förrän han är ute i fullstor hage och gått där iaf ett par veckor. Disse får promenera i snöre, men ska ut i vanlig hage innan han skrittas uppsuttet.

Hur menar du med gå halva dagen var i mindre hage till att börja med?

De har gått via box (inne), till boxhage ute. Boxhage några h per dag först, sen utökat. Sen från boxhage till liten sjukhage och från liten sjukhage till lite större (men fortfarande liten) sjukhage. Nu går de på ungefär 20 * 40, tillsammans. Jag hade kunnat ge dem varsin hage, men buset och brallet hade blivit detsamma. Har du inte sett bilderna från Lillens utsläpp i boxhagen?

Ang ledde/släppte så är det en definitionsfråga. De leddes ut till sin respektive sjukhage på morgonen. Gick där på fm, och sen lunch så öppnade jag helt enkelt grinden mellan Lillens sjukhage och den nya, större hagen. Så då ledde jag inte, men de tre stegen gör knappast skillnad. Sen när lilla herrn sansat sig hjälpligt och var mer på marken än i luften, så bytte jag plats. Dvs jag ställde tillbaka L, och ledde ut D i nya hagen. När han sansat sig hjälpligt släppte jag in Lillen.

Och ja, jag tar kort. Ska jag ändå stå och bevittna det kan jag lika gärna fotografera. Jag hade än hellre fotograferat lyckliga hästar som stilla stod och kliade manke, men jag har gärna kort på lyckliga hästar som busar med. Jag fotograferar alltid hellre än står och tittar på utan något att göra, det är bättre för mina nerver om jag har något annat att fokusera på också.
 
Sv: Fångtråd del 4

Lösningen är väl ännu enklare,, du gör dina val och ingen behöver tala om för dig vad du borde göra så länge du inte delger det på hästvård.

Jag skiter (uppriktigt sagt i) vad varje hästägare gör och utifrån sina valmöjligheter( läs oförmåga att delge individen valmöjligheter) så länge jag slipper ta del av det.

Stäng av och håll din hästhållning för dig själv så slipper både jag och många andra ta del av det som blir upprörda utifrån dina inlägg.

Så enkel är faktiskt lösningen!!

Tips - det finns en ignorefunktion, så slipper du se mina inlägg. Om du sen motstår den tvångsmässiga impulsen att klicka på trådar startade av mig borde ditt problem vara löst, och du slipper bli upprörd.
 
Sv: Fångtråd del 4

Har du verkligen tolkat veterinärens hemgångs råd så som det va ordinerat eller har du än en gång gjort egna tolkningar som i slutändan leder till att behandlande klinik "misskrediteras"

Jag har ordagrant citerat vad veterinären sa, dessvärre på telefon så jag kan inte te x scanna in det. Citatet var ett svar på när jag sa 'fast släppa ut, han kommer fara runt som ett popcorn och bocka, bralla och skutta?'
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Calmiche
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 210
Senast: Puffindog
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid haft ett känsligt luktsinne, men jag upplever att känsligheten har förstärkts med åren. Jag har tidigare skrivit ett...
Svar
0
· Visningar
613
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp