Bukefalos 28 år!

Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.

DarkInNight

Trådstartare
Tråkigt nog låstes förra tråden.

Jag tycker det är super att ha en tråd att ventilera alla problem och funderingar man har som fånghästägare, så låt oss hålla oss något sånär till ämnet den här gången :)
 
Sv: Fångtråd del 5

Jag fortsätter med lite bilder på min fånghäst.
Vad är era åsikter om hans hull??
Jag tycker det är lite lurigt, ibland ser han ut som ett fetto, och ibland helt normal, sen ser man alla revben och undrar om han får för lite mat.

Ser helt OK ut tycker jag ändå. Kort taget för 3 dagar sen.
DSC00216.jpg



tjockishäst. Taget 3 dagar sedan.
DSC00213.jpg



Revben :crazy: Taget idag
DSC00278.jpg
 
Sv: Fångtråd del 5

Nu har jag lite fångest igen.
Ute och gick med honom nyss. Men han var så seg ... ville gärna stanna ofta och stå still. Eftersom han även var lite så igår, så ringde jag veterinären och rådgjorde. Vi kom överens om att jag ska kolla med hovis, OM det kan vara så att hästen helt enkelt är öm i fötterna, det är ju så hårt i backen nu.
På hemvägen var han piggare dock.

EV lite lite svag puls h.fram, hittade ingen v fram. Det är höger hov som det har varit "mest" fång i från början.

Så nu väntar jag på att klockan ska bli tillräckligt mycket för att ringa hovis.
 
Sv: Fångtråd del 5

Spelar det någon roll var man tar pulsen? Jag kommer inte åt att känna vid karleden, för han har så mycket hår och står inte still så jag kan gräva in fingrarna och leta. Utanpå har jag försökt känna, men inte känt nåt.
Däremot så har jag kunnat både se och känns på insidan av skenbenet, en liten bit ovanför kotan. Där kan jag se att det pulserar, men kan man känna där när det gäller fång?

Jag hittade ingen puls där när han stod inne, nu har han fått gå ut en liten stund i en nedbetad hage (med vets. inrådan eftersom han har matvägrat och jag är rädd att han ska få större problem med magen pga det). Då sprang han runt en liten bit och då känns det ju som att det inte är så konstigt om han får puls där eller?

Jag tror inte så mycket på fång längre, men vill fortsätta vara försiktig (tyckte även vet.) just pga pulsen. Men nu vet jag inte om jag känner på rätt ställe eller om det räknas när han sprungit runt en liten bit?

Någon som vet?
 
Sv: Fångtråd del 5

Jag känner pulsen på insidan av kotan, det finns som tre "streck" där, som jag lägger fingrarna emot.

När min häst haft kraftig puls har jag kännt den direkt, som idag fick jag riktigt känna efter och leta.
 
Sv: Fångtråd del 5

Nu har jag lite fångest igen.
Ute och gick med honom nyss. Men han var så seg ... ville gärna stanna ofta och stå still. Eftersom han även var lite så igår, så ringde jag veterinären och rådgjorde.

Kostigt! Så där har min med varit senaste tiden, men jag har inte intryck av att det är återfall, för han har knapp märkbar puls.

Jag undrar om han börjar tycka att våra promenader är tråkiga. Att det ska hända mer.

Jeg känner mig också förvirrad kring min pålles vikt. Exakt som på din, syns revbenen, men magen känns stor och precis bakom bogbladen har han några 'kuddar', som ser ut som fettdepåer, men inge depåer någon annanstans.

Min har nog också proteinbrist, som ska rättas upp på, men sen undrar jag om det inte kan bero att magmusklerna inte håller upp magen heller längre, för när han rör på sig känns magen inte lika stor. Då är det som att den dras upp på plats.
 
Sv: Fångtråd del 5

Kostigt! Så där har min med varit senaste tiden, men jag har inte intryck av att det är återfall, för han har knapp märkbar puls.

Åhhh LÄTTAD över att jag inte är ensam!

Jag undrar om han börjar tycka att våra promenader är tråkiga. Att det ska hända mer

Iofs. där kan du ha en poäng! Han har aldrig varit riktigt för det här med att promenera. Undrar om jag ska åka till ridhuset med honom och bara låta honom trava lite lätt över några cavalettibommar några minuter... det borde ju inte göra så mycket i.o.m att han galopperar för fullt i hagen ibland

Jeg känner mig också förvirrad kring min pålles vikt. Exakt som på din, syns revbenen, men magen känns stor och precis bakom bogbladen har han några 'kuddar', som ser ut som fettdepåer, men inge depåer någon annanstans.

Min har nog också proteinbrist, som ska rättas upp på, men sen undrar jag om det inte kan bero att magmusklerna inte håller upp magen heller längre, för när han rör på sig känns magen inte lika stor. Då är det som att den dras upp på plats.

Skönt att höra (för min del, inte för din), att jag inte är ensam med det här problemet heller!
Jag har också funderat över magmusklerna, att de inte är så starka längre. För som du säger, när han rör sig -springer- så blir han MKT smalare. Om han är upphetsad över något, t.ex en ny häst som passerar, så ser han RIKTIGT snygg ut, inte tjock och fet, utan lagomt hull och mkt ståtlig.
 
Sv: Fångtråd del 5

Ok, tack.
En annan häst i stallet hade ju fång i somras och då var det inga problem att hitta pulsen heller. Men han kunde också få så att det pulserade (digital puls?) på insidan av skenbenet, en bit ovanför kotan.

Man ser inga sträck på min, han har så mycket hår ivägen. Har inte lyckats känna nåt där heller. Ska åka och släppa in honom igen om en liten stund, så får se om jag känner nåt då. Forhoppningsvis inte, så får han gå ut en liten stund ikväll med.
 
Sv: Fångtråd del 5

Funderar vidare..
När jag var ute och gick igår så var han lite halvseg i skritten hela tiden... seg och tråkigt. Sen bad jag om några steg i trav, då blev det hopp och skutt och nästan överspringning av matte.

Det kanske är tristess . Får hoppas det! Ska kolla ridhustider :)
 
Sv: Fångtråd del 5

Ok, tack.
En annan häst i stallet hade ju fång i somras och då var det inga problem att hitta pulsen heller. Men han kunde också få så att det pulserade (digital puls?) på insidan av skenbenet, en bit ovanför kotan.

Man ser inga sträck på min, han har så mycket hår ivägen. Har inte lyckats känna nåt där heller. Ska åka och släppa in honom igen om en liten stund, så får se om jag känner nåt då. Forhoppningsvis inte, så får han gå ut en liten stund ikväll med.

Åhh jag vet inte vad det heter, där de där strecken sitter. Du KÄNNER dem om du känner noga. Men det här med päls är inte lätt, min har också en massa päls och jag får också gräva mig ner för att känna efter :)
 
Sv: Fångtråd del 5

Blir det skillnad på mjukt resp. hårt underlag- skulle jag skita i att ens skritta på hårt.

Är hovarna blöta o du går på den vägen som bilderna visar- skulle jag avstå.
Man måste gå på sin magkänsla i o m att man faktiskt känner sin häst.

Ömma kan de vara länge o då gör du klokt i att t.ex då åka till ridhuset för underlaget skull.

Även om den har klarat av att gå barfota förr, skulle jag rådgöra med hovis om att nu ev. sko den.
 
Sv: Fångtråd del 5

*kl*

Blir så FÖRBANNAD och BESVIKEN! :cry:

"min" ponny har trol fångkänning och står inne i väntan på att veterinär och hovslagare kan komma ut. Jag är borta några timmar på dagen, när jag kommer tillbaka ser jag att ngn varit inne i stallet och matat ponnyn med GRÄS! Låg fullt utanför boxen och I den... Ponnyn var överlycklig förstås men jag var helt förstörd... Här försöker man göra sitt bästa och sen tycker ngn "synd" om den stackars ponnyn som står inne... Detta TROTS en skylt om att han absolut inte får matas pga sjukdom. :cry:
 
Sv: Fångtråd del 5

Jag hittade puls på kotan, tyckte mig känna några sträck. Det var puls men inte så mycket. Ska ta pulsen igen ikväll när han har stått inne och se om det är någon skillnad.

Blir inte klok på hästen, när jag släppte ut honom så blev han såklart glad och betade på. Sen när jag kom tillbaka knappt 2 timmar senare så stod han bara och hängde så som han gjort innan. Han sover inte utan han bara står på ett och samma ställe i hagen. Alltid samma ställe med! Han verkar inte ömma, vänder runt fint på cementgolvet i stallet. Men han kom in ville han inte äta heller.
Gav honom ett par dl lusern, och det slank ner, men vill ju att han ska äta hö också.

Tycker inte att det ger så mycket att ringa vet. Han säger bara att man får vänta och se vad som händer. Och att jag inte ska utesluta fång, vilket jag självklart inte gjort. Men det händer liksom inget mer. Jag tycker helt klart att han känns lite off. Men det finns inte så mycket man kan säg mer än att han står och hänger och äter dåligt. Och puls då, men inte jättestark.
Magkänslan säger ändå att det är något som inte är riktigt som det ska.

Ska jag prova och ringa någon annan veterinär eller ska man bara vänta och se?
 
Sv: Fångtråd del 5

KL

Är det någon av er som varit med om att hästen tappat aptiten innan ett fånganfall?

Just det att han står känner jag igen från gamlingen i somras. Är det något som fler känner igen eller var det bara han som stod och hängde dagarna innan han blev halt?
 
Sv: Fångtråd del 5

för och nackdelar hela jävla tiden *suck*

nackdelen med skor är att hans hovar blir så dåliga, direkt. Han blir snubblig och gallig.

fördelen skor är väl att han kan gå på gruset bättre
 
Sv: Fångtråd del 5

Har du testat boots?
Min hästs hovar mår inte heller bra av skor, men när han började ömma pga röta vid lamellranden så testade vi barfotaboots. För oss har det funkat jättebra. Trodde att han skulle snava på sig själv och inte kunna gå i dem, men inga som helst problem med det faktisk.
 
Sv: Fångtråd del 5

Uppdatering ridhus...

Stegade friskt in i transporten :love:

Inne i ridhuset fortfarande lite seg, men jag saknar de här kvicka busen!
Gick snällt runt mig på volten. Travade när jag ville, lite bus. Men tände inte riktigt till såsom jag önskat.


Ingen puls vid kotorna!!!


Gallig bakkotor "mellan-mycket" och lite fram.
Förut har han varit seg och ovillig när han varit gallig. Kan det vara så jäkla enkelt??? Att han är seg pga gallorna han har nu... Men hur sjutton ska jag få väck dem??

Kan det fortfarande vara foderbytes-gallor?? Håller ju på och vänjer in så han får ½ hö ½ hösilage just nu.
Han står på lösdrift, kan det vara bättre om han stod på stall??
Har halm i lösdriften, kanske reagerat på det??
 
Sv: Fångtråd del 5

Jag har de senaste åren använt easyboot epics, men hästen har vid på/av visat att han inte gillar dessa.
Har köpt ett par beg cavallo nu, men blev besviken då de inte var i så bra skick som säljaren uppgivit.
Kanske borde prova dem...


åhh förvirrad och snart uppgiven hästägare
 
Sv: Fångtråd del 5

KL

Är det någon av er som varit med om att hästen tappat aptiten innan ett fånganfall?

Just det att han står känner jag igen från gamlingen i somras. Är det något som fler känner igen eller var det bara han som stod och hängde dagarna innan han blev halt?

Mina har inte gjort det. Däremot så så som du beskriver din var Disse när han slutade äta pga magsåret. Lite lucern gick ner, men petade mest i hö/silage/halm. Stod och hängde och såg helt enkelt inte ut att må bra. Men det var ju efter fånget, så jag är inte mycket hjälp =/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
790
Senast: Nova123
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
870
Senast: Sassy
·
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 475
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 238
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp