Bukefalos 28 år!

Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

Jag har också funderat på magsår. (jag har funderat på massa möjliga slags fel) Tänkte att det var stress. Han blev ju klippt i för ca 1,5 vecka sen. Och då blev han stressad och lös i magen på 2 sekunder.
Sen så blev han ju lastad och nervös i magen igen i fredags. Alltså en vecka senare.

Men jag har svårt att minnas om han var hängig innan dess också.

Har även funderat på mineralbrist eller liknande. Jag har fortfarande inte fått hem mitt mineralfoder, så de har inte fått nåt extra än och gräset är ju inte jättemycket att hurra för. Tänkte att mineralbrist kan ju göra honom hängig iaf, men i så fall får jag inte in pulsen i bilden. Men å andra sidan är den ju inte så stark, så det kanske är hans normalpuls:confused:

Funderar på att ringa till en större veterinärklinik och fråga. Vill ju inte ge honom något nytt om det nu är fång, men om det nu inte är fång så kanske det är nåt extra han behöver.:crazy
 
Sv: Fångtråd del 5

Enligt de senasre studier som finns så finns ingen koppling mellan magsår och stress på häst. Känns 'motvilligt' att gå med på, men..

Däremot om de slutar äta så kan de ganska snabbt utveckla magsår - fick jag ju lära mig. Räcker med mindre än ett dygns helsvält. Lite läskigt faktiskt. Dock svälter ju inte din helt. Nu hade ju Disse buttan som utlösande, men när han knappt åt fick han ju mer magsår. Sen om han slutade äta pga magsåren, eller fick magsår för han slutade äta är ju en kuggfråga dock..

(Och han ger mig magont just nu, han äter jätteknepigt, och håller på och joxar med munnen och har sig en massa. Försökt kolla i munnen men man ser ju inte mycket, men 'släpper' det inte lär det bli el hästdoktore imorgon igen *kräks*)
 
Sv: Fångtråd del 5

Vad ÄR det för fel på folk egentligen...:mad:! Hoppas på det bästa för din häst!



Idag har Belle fått sko på vf igen och nu får vi bara hoppas att den får sitta kvar :)! Hon lyckades förstöra en grimma på vägen ner också. Helt plötsligt sa det "bonk" och det kändes som om vi fått punktering minst :crazy:. När vi stannat och jag öppnar skötardörren står det en häst lös och glor på mig. Antar att hon fastnat någonstans i bommen, slitit till och förstört grimman (tack och lov att den gick sönder!). Fick lappa ihop med balsnöre och lärde mig samtidigt att det skulle vara rätt så praktiskt att ha en reservgrimma med sig...;)
 
Sv: Fångtråd del 5

Men fy bubblan så arg jag hade blivit! :mad:

Du får sätta upp en maaaaaaaaaaaassa stoooooooooora skyltar där det står med stooooooooooooora bokstäver att hon absolut INTE får matas med något annat än anvisningarna säger! Inget kraftfoder, inget gräs, inga morötter, inga äpplen, Inget av någonting! :mad:
 
Sv: Fångtråd del 5

Jag hade också funderingar på om någon matade min häst..

Satt upp en skylt där det stod att ingen annan än ägaren fick ge hästen mat. Annars kunde det bli vet.kostnader för 10-20´000 eller i värsta fall avlivning som följd. Det har varit lugnt sen dess
 
Sv: Fångtråd del 5

KL

Vad skulle ni ge för proteinkälla till en fånghäst? Islänning, fet, ev IR, med fång, sommarexem och nån form av hormonrubbningar?

Höet har låga värden, råprotein 5,8 % och smrp 23,2 g/kg ts. Jag har inte velat ge nåt tillskott förutom hö och halm nu när hon har fång, men nu går hon i lite större sjukhage och det verkar gå bra. Så nästa steg blir ut i stora hagen (om några veckor) och sen promenader, så nu vill jag få upp proteinet lite successivt. Jag funderar på Lucern hack eller linfrökaka, vilket tror ni på? Har lite begränsningar i vilka märken jag får tag på, finns inte så många här. Krafft vet jag att jag får tag på, och även happy hoof.

Kom med förslag!
 
Sv: Fångtråd del 5

Mer protein kommer ju att behövas.
Både lusernhack och linfrökaka är bra till fånghästar. Lusernhacket bör nog vara utan melass även om jag misstänker att melassdelen är liten. Om du ger lusern så måste du på ngt sätt byta ut ditt grovfoder mot lusern annars kan det bli för mkt energi.
Jag vet inte några värden på linfrökaka men misstänker att det innehåller en hel del proteiner och kanske även energi. Men energin är säkert till stor del som olja med nyttiga fettsyror.
Ett tredje alternativ är soja.

Du får väl välja det som passar ihop med resten.
 
Sv: Fångtråd del 5

Linfrökaka (den jag har köpt tidigare) innehåller:

Råprotein 31 %
råfett 18%
växttråd 12%
aska 5%
kalcium 0,35%
fosfor 0,95%

Så det ger väl mer protein än lucern då? Råproteinet i lucern är 15 % som jag får det till...

usch vad det här är svårt!
 
Sv: Fångtråd del 5

Linfrökaka (den jag har köpt tidigare) innehåller:

Råprotein 31 %
råfett 18%
växttråd 12%
aska 5%
kalcium 0,35%
fosfor 0,95%

Så det ger väl mer protein än lucern då? Råproteinet i lucern är 15 % som jag får det till...

usch vad det här är svårt!

Det är två helt olika foder därför går det inte riktigt att jämföra dem speciellt inte om det ska vara till en fet ev IR häst. Det svåra är att du måste dra ner på energin så mkt som möjligt.

Nu är jag ingen expert på detta
Men jag hade nog gett båda två.

Lusern för att det är ett grovfoder och bra för fånghästarnas tarmar eftersom det innehåller kalk som stabiliserar pH värdet.

Linfrökakan innehåller ung dubbelt så mkt proteiner och dessutom nyttiga fettsyror som också är bra för fånghästar på flera sätt tex för tarmen. Dessutom är de ju bra för en eksemhäst. Du skulle behöva ett värde på energin bara.

Sedan får du pussla ihop ditt vallfoder med lusern, linfrökaka och halm så att hästen får sitt proteinbehov, så lite energi som möjligt och ändå tillräckligt att tugga på. Det beror lite på vilket som är enklast att ge, hur många ggr man fodrar, vilket hästen trivs med att äta osv.
 
Sv: Fångtråd del 5

KL

Bettysmatte dunkar huvudet HÅRT i skrivbordet...:crazy: Hästskrället trampade för en liten stund av sig framskon på höger fram :mad:! Jag var ute och grejade och pållarna blev jätteupplivade av det tydligen och satte fullt fart med hopp, språng och diverse krumbukter. Till och med shettisen gav sig hän i leken totalt. Hoppsan, där for den skon...:crazy: Har tack och lov fått tag i ett beg. "reservhjul", dvs en easyboot som jag hoppas ska passa henne (har inte ens hunnit prova den ännu) som jag köpte för just denna situation, dvs när hon "slänger" av sig en sko igen. Men jag var ju hos hovis IGÅR, och hade så hoppats att inte behöva åka alla 6 milen enkel resa förrän om tre veckor när vi har bokat in den vanliga omläggningen av skor... Blä, blä, blä rent ut sagt :mad:!
 
Sv: Fångtråd del 5

Otroligt vilken otur du har!

Ja, suck...:crazy:

Nu måste det väl ändå vända snart. Ibland kommer man (i alla fall vi) in i perioder när allt går galet. Men de brukar gå över.

Jo, jag antar att det är så! Tycker inte att jag gör något överdrivet förhastat eller galet heller? Hon får ju gå i "större" hage nu, och då betyder det ju självklart en hel del hopp, bus och krumbukter. Kan inte göra så mycket åt det, utan stå brevid och se skorna flyga till höger och vänster tydligen...:grin: Kan ju knappast binda fast henne i ett hörn precis, även om det ju hade varit lugnare ;).

Men frågan är om jag vågar släppa ut henne imorgon bitti när jag inte är hemma? Jag vet ju ännu inte hur pass easybooten sitter, och det skulle INTE vara bra om det åkte av efter bara en liten stund och hon sedan går runt i hagen barfota och sliter på hoven... Jag tror det får bli en tråkig "box-dag"...:(
 
Sv: Fångtråd del 5

Jag hade nog inte släppt ut min ponny om jag var i den situationen. Även om det känns jobbigt och man tycker att de har varit med om så mkt och fått stå ut med så mkt under så lååååååååång tid! Våra hästar blev väl sjuka ungefär samtidigt. Men jag tror att man är dum om man ger efter nu. Hovarna ska förhoppningsvis snart ha vuxit ner och då blivit lite starkare och mer som innan eländet började.

så tänker jag i alla fall - behöver ju inte vara bra för det förstås - vem vet - (ingen, tyvärr, det är ju det enda man kan vara säker på)
 
Sv: Fångtråd del 5

jag hade nog också låtit fröken stått inne, tills du ser om booten håller måttet.




till alla
Ikväll var gallorna mindre på min häst iallafall. Hade minskat ner lite på silaget.
OM det är fodergallor, hur lång tid tar det innan de försvinner??
 
Sv: Fångtråd del 5

Enligt de senasre studier som finns så finns ingen koppling mellan magsår och stress på häst. Känns 'motvilligt' att gå med på, men..

Däremot om de slutar äta så kan de ganska snabbt utveckla magsår - fick jag ju lära mig. Räcker med mindre än ett dygns helsvält. Lite läskigt faktiskt. Dock svälter ju inte din helt. Nu hade ju Disse buttan som utlösande, men när han knappt åt fick han ju mer magsår. Sen om han slutade äta pga magsåren, eller fick magsår för han slutade äta är ju en kuggfråga dock..

(Och han ger mig magont just nu, han äter jätteknepigt, och håller på och joxar med munnen och har sig en massa. Försökt kolla i munnen men man ser ju inte mycket, men 'släpper' det inte lär det bli el hästdoktore imorgon igen *kräks*)

"skönt" att höra att det inte nödvändigtvis behöver bero på stress då. Kände mig ganska skyldig som utsatte honom för hemskheter. Stallägaren påpekade ganska så menande att: "Det har ju varit en händelserik vecka".

Idag har iaf vet varit här och tittat på lillen, han sa att de va magen, vilket jag redan visste, frågan är ju varför. Det visste han inte, men gav en spruta som skulle få igång honom. Han blev mycket piggare idag och har både betet och kom springande mot mig när jag kom med hö (vilket inte hänt sen i vintras). Så förhoppningsvis så har det löst sig nu.
Synd bara att jag inte vet vad det var som utlöste det, är det något i hagen (tex slånbären som växer där) så är jag rädd att de ska hända igen. Förhoppningsvis var det frosten, får väl hålla tummarna för att det inte kommer tillbaka.


KL

Ni som kan fång och mat bra;), tror ni att det är bra eller dåligt att fortsätta att ge hästen proviva (sån där fruktdryck med bra bakterier för magen). Blev tipsad att köpa sånt av en som är väldigt duktig, hon trodde inte att det var nån fara även om det var fång eftersom det är bra för magen.
Men det borde ju vara ganska sött.
Jag har köpt hem några liter, och funderar på att fortsätta ge honom för att hjälpa magen igång nu i början. Men vet inte om det gör mer skada än nytta?

vad tror ni? Ska jag ge honom Proviva? 1 liter om dagen får han i så fall.
 
Sv: Fångtråd del 5

Ni som kan fång och mat bra;), tror ni att det är bra eller dåligt att fortsätta att ge hästen proviva (sån där fruktdryck med bra bakterier för magen). Blev tipsad att köpa sånt av en som är väldigt duktig, hon trodde inte att det var nån fara även om det var fång eftersom det är bra för magen.
Men det borde ju vara ganska sött.
Jag har köpt hem några liter, och funderar på att fortsätta ge honom för att hjälpa magen igång nu i början. Men vet inte om det gör mer skada än nytta?

vad tror ni? Ska jag ge honom Proviva? 1 liter om dagen får han i så fall.

Jag är tveksam till att ge olika "bakterieprodukter" för människor till hästar. Vi fungerar ungefär på samma sätt när det gäller mkt men inte just när det gäller vilka bakteriestammar (eller vad det heter) som är verksamma. Det finns massor av olika lactobaciller, vissa är nyttiga och andra är mindre nyttiga.

här är en tråd som handlar om detta

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=829240

Om jag skulle få rådet att ge ngn av våra hästar en Proviva produkt så skulle jag bara följa det om det kom från en person som jag verkligen visste var mkt väl insatt i hur allt fungerar. Speciellt om det gäller att stoppa ngt i magen på min fångponny.
 
Sv: Fångtråd del 5

Tack för länken.
Det lät ju inte helt bra då, och inte bara pga sockret.
Fick tipset från en som själv brukar hälla i sin pålle när den blir dålig. Men det verkar ju ändå som att det kanske är större risker än fördelar, om det ens finns några fördelar.

Får se hur det går med magen, men det känns som att den borde komma igång bra nu när han äter igen.

Får fråga affären om de vill köpa tillbaka 6 liter proviva :rofl: annars kanska man kan lämna dem till ett ålderdomshem eller nåt. :p
 
Sv: Fångtråd del 5

pratat med hovis ang segheten och gallor... han trodde inte att det var ett fånganfall på gång, och gallorna kan jag vänta någon vecka och se hur det utvecklar sig. Skönt att någon verkar tycka att det inte är så farligt :)
 
Sv: Fångtråd del 5

Jag lindade med BoT inatt, och jag tyckte mig känna att gallorna var mindre :banana: . Om det inte är rent önsketänkade från min sida och jag ser det jag vill se :p
 
Sv: Fångtråd del 5

I mitt "magmedel" tehobakt (finland) för hästar så finns Enterococcus faecium. Vet ni nåt om den bakt. och hästar/fång? Står på förpackningen: "De naturliga mjölksyrebakt. i Tehobakt återställer snabbt både bakteriefloran och tarmfunktionen." Borde alltså finnas enterokocker i hästtarmen då tycker man??
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
841
Senast: Nova123
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
975
Senast: Sassy
·
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 708
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 349
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp