Bukefalos 28 år!

Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

Pro eqou (reservation för stavning)!
Det blev jag rek av vet. för min fångis
 
Sv: Fångtråd del 5

Och jag blev rek att inte ge proequo till min, dock var han ju IR med. Men är havre, om än ensilerad i PE.

ANnars, det är enligt mig det överlägset bästa preparatet för dåliga magar!
 
Sv: Fångtråd del 5

Ja, visst e de konstigt? Det e tydligen väldigt olika från vet till vet. Men vad gör man, om man har förtroende för vet. så följer man råden man får.
 
Sv: Fångtråd del 5

Oh ja, menade inte 'hacka' på ditt råd. Jag tror ju rådet man avrådde från PE var just IR, och mest för andra som läser i tråden att bra att vara medveten om att det inte passar alla.

Jag hade ju en häst med rejäla magproblem förr, och har provat 'allt' (som fanns då) och PE var verkligen helt outstanding.

Till 'underhåll och förebyggande' är jag förresten förtjust i Bakteriebalans. Luktar inget, smakar inget och god effekt. Fick dock lika bra eller bättre effekt av bakjäst, men alla vill ju inte äta det. Och nu minns jag vad jag glömde köpa imorse - bakjäst. Ponnyns mage är lite för blöt, jag har ju dragit ner hans TS igen.
 
Sv: Fångtråd del 5

Jag har följt denna tråden, och jag tror inte du "hackar" på mitt råd, det verkar inte vara din stil :) Och absoulut har du rätt i att det verkligen är individuellt, vad som funkar till olika hästar!
För övrigt så tyckte inte min häst alls om PE.. Han åt det ej självmant.
 
Sv: Fångtråd del 5

Det är ju nackdelen med PE. FÅ hästar tycker det är gott =/ Mina som fått har under protest under natten petat i sig det, lååångsamt och motvilligt.

Nuvarande däremot, de har aldrig fått, men jag håller det för helt osannolikt att de skulle ens röra det, och man skulle nog få ge i spruta, vilket ju är lite bökigt iom mängden.

Där jag gillar bakteriebalans, när det inte behövs lika 'mycket' hjälp, just för det varken smakar eller luktar utan bara blanda (det är pulver) i betfor eller liknande och vips är det borta.

För de som inte vet btw, så PE ser ut som, luktar som och smakar som filmjölk.
 
Sv: Fångtråd del 5

Jag ger också tehobact men den är nog inte bara för hästar utan alla möjliga djur... Man ger det bla åt kalvar som är dåliga i magen. Har du nån som är specifikt för hästar?
 
Sv: Fångtråd del 5

Kan du inte ge lite bakjäst i stället då?

Hur funkar det då?
Nu verkar han ha blivit bättre, var jättepigg idag med och kom travande i hagen när jag kom. Aptiten verkar också vara tillbaka. Men det är ju inte fel att ge något som är bra för magen heller, om det inte har några biverkningar.

Kan man ge jäst förebyggande? Någon särskild sort? Hur ofta och hur mycket? Några nackdelar?
 
Sv: Fångtråd del 5

Kan man ge jäst förebyggande? Någon särskild sort? Hur ofta och hur mycket? Några nackdelar?

Jag gör det, och har gjort sedan fånganfallet i vintras. Mina får 1/2 pkt vanlig bakjäst (gul med blå text) varje dag, uppdelat på morgon och kväll. Har inte märkt av några nackdelar ännu i alla fall...



Fick tid hos hovis i morgon kväll. Han bara skrattade åt eländet...:)
 
Sv: Fångtråd del 5

kl.

Jag var ute och gick med herrn idag.
MKT piggare :banana::banana::banana: , så skönt, jag är inte lika orolig längre. Iofs så var han inte såå pigg som jag önskar han vore, men han stannade bara en gång idag och tittade, mot vääldigt många gånger i tisdags. Sen kom han gärna ikapp och buffade mig i ryggen, så det visar att han är piggare.

Han var mindre gallig i bakbenen idag. Fortfarande lite gallig båda fram och båda bak, men märkbart mindre i bakbenen. Han har haft fleecefodrat regntäcke under natten och dagen och haft BoT på bakbenen, dessutom har jag varit noga med att maten ska bestå av ½ hö ½ silage. Något måste ju vara rätt, allt tillsammans kanske. Jag kommer linda benen inatt också :)
 
Sv: Fångtråd del 5

Jag gör det, och har gjort sedan fånganfallet i vintras. Mina får 1/2 pkt vanlig bakjäst (gul med blå text) varje dag, uppdelat på morgon och kväll. Har inte märkt av några nackdelar ännu i alla fall...



Fick tid hos hovis i morgon kväll. Han bara skrattade åt eländet...:)

Har du märkt om magarna blivit bättre?
Smular du sönder? Ger hela eller hur gör du?

Jag försökte ge min häst ett halvt paket direkt ur handen men det uppskattades inte!
 
Sv: Fångtråd del 5

+ Bettysmatte.

Det låter ju bra. Blandar du det i fodret? Blandar det i vatten eller ger torrt?

Frågan är ju om jag får i honom det.
Det var ju fördelen med proviva, det tyckte han var smaskens och sörplade glatt i sig en liter.
 
Sv: Fångtråd del 5

Jag brukar lägga jästen ovanpå lusernpellets och betfor.
Min häst är så van så hon äter det ur handen om jag glömmer att lägga det i krubban. Men det tar ett tag för dem att vänja sig, hästar kan ha svårt för nya smaker.

Jag ger det i förebyggande syfte. Jästsvampen skapar en bra miljö för mikroorganismerna i grovtarmen. Der finns en del mag/fång "tillskott" eller vad man kallar det till hästar som innehåller dessa jästsvampar. Men de är dyrare (och de butiker där jag har sett i alla fall ett av dessa har haft dem i rumstemp trots att det stod att de skulle förvaras kallt.)
 
Sv: Fångtråd del 5

Har du märkt om magarna blivit bättre?

Haflingerns har aldrig varit direkt dålig, så där är det helt förebyggande. Shettisen blir lätt lite lös från och till, inte så det "rinner" men ändå, och jag känner att jästen hjälper till att hålla hennes mage i schack.

Smular du sönder? Ger hela eller hur gör du?

Shettisen får jästen smulad i sin Happy Hoof. Haflingern, som ju inte äter något blött längre, får faktiskt sin jäst hel. Hon brukade inte äta den så, men jag antar att det är en vanesak för nu är det inga problem alls. Hon tar den ur handen om jag erbjuder den så.
 
Sv: Fångtråd del 5

+ Bettysmatte.

Det låter ju bra. Blandar du det i fodret? Blandar det i vatten eller ger torrt?

Frågan är ju om jag får i honom det.
Det var ju fördelen med proviva, det tyckte han var smaskens och sörplade glatt i sig en liter.
De gillar Proviva för att det innehåller mkt socker.
 
Sv: Fångtråd del 5

*KL*

Även jag har gett jäst, bakjäst. Märkte skillnad på magen, samma skillnad eller snäppet bättre som när jag gav magtarmbalans.

Jag gav en stor D-ponny 1 paket morgon och kväll som mest utan synbara neg effekter. Blandade i lucern. Skeptisk i början men åt glatt sen den brödluktande maten =)

Jag är inte säker på det är sockret i Proviva de gillar, den av mina som tyckt bäst om proviva (nypon enbart dock) avskydde annars socker, t ex sockerbitar och söta saker (b-vitaminsirap t ex)
 
Sv: Fångtråd del 5

De gillar Proviva för att det innehåller mkt socker.

Jo, det förstår jag med, och jag har också skrivit (fast det kanske inte var i denna tråden förresten) att det är det som är nackdelen och därför jag var skeptisk till det och frågade om det verkligen var lämpligt till en överviktig häst.
 
Sv: Fångtråd del 5

Ger ni också torrt och smulat?

Jag kommer ge lusernhack och proteinmineral-pellets. Så det är egentligen inget blött, men man kan ju alltid hälla på lite vatten.

Edit: Lite konstig fråga kanske, men har ni sån för bröddegar? det finns ju för både söta och vanliga degar, vad är skillnaden?
 
Sv: Fångtråd del 5

Den för bröddegar ja.

Jag rörde ner den i lucernet strax innan utfodring i början. Sen blev jag slö och bara smulade över, gick bra det med. Han fick aldrig torr mat så inte kunnat prova med det, men ska nu om jag bara kommer ihåg att köpa den jäkla jästen.. Var tvungen åka en sväng till till civilisationen och hämta ut metacam, då D äter sämre igen (dock inte gett honom än, ska se hur illa han äter först), men tror ni jag kom ihåg jäst? Nähe då..

Jästen för söta degar har en lite annan typ av jästsvamp, som behöver/gillar socker, och gör att det jäser lite fortare. Man kan baka bullar på brödjästen, men inte (speciellt bra) bröd på bull-jästen.
 
Sv: Fångtråd del 5

Törs knappt skriva det, men boysen tycks ha klarat både större hage och det förbaskade gräset bra. Haft tumme med vädret och hållit sig från frost förvisso. Men de har kommit in med kalla fina ben och hovar, och det är full galopp till grinden, och även åt andra håller på mornarna. Lillen kör avancerad självmotion i hagen mest hela tiden med, och ser jättefin ut i alla gångarter (landar lite tå först med HF, förbryllande men jag är inte orolig än iaf, och det är ju knappast associerat till fånget alls)

De går separerade igen dock, i varsin lika stor hage som den de delade. Det SKÄR i hjärtat på mig, speciellt när de står och försöker leka över stängslet, men Lillen får i sig för tok mycket silage om de går ihop. Just nu vill jag ha koll på hur Disse äter/inte äter med - det är just nu stora bekymmersmolnet, hans tuggproblem.

Annars 'bekymrar' jag mig mest för att jag inom (äntligen) en överskådlig framtid ska SITTA på den där galna bockmaskinen. Måtte vi få snö, mycket snö, så man landar mjukt. För fortsätter han såhär så kommer jag fara som en projektil genom luften både en och fjorton gånger. Är det någon som kan bocka, burka, skruva och tvista är det den där... :eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
841
Senast: Nova123
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
975
Senast: Sassy
·
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 708
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 349
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp