Bukefalos 28 år!

Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

Vad tror din hovis att det kan vara i stället då?

Jag hade definitivt åkt till klinik och röntgat för att se hur det ser ut inne i hovarna! Det går ju också att ringa en klinik och rådgöra med dem - fråga vad de tror att felet är...
 
Sv: Fångtråd del 5

Jag kommer absolut röntga henne nu efter detta. Kommer dock vänta tills hon har fått smärtlindring och svarat på detta så hon kan åka okej i transporten.
 
Sv: Fångtråd del 5

Jag har en fjording och en finnhäst. Veterinärkontakterna kunde ha varit bättre. Här (österbotten, finland) har jag typ fått LÄRA vissa veterinärer saker om fång som dom nog borde kunna:eek: Har en vet. som jobbat i sverige som inser allvaret med fång och har verkligen lyssnat på mig.
 
Sv: Fångtråd del 5

*Kl*

Glömde ju svara på det där vad man har för häst och veterinärkontakter. Jag har en welshponny. Haft bra veterinärer måste jag säga. Alla har inte varit superduktiga och superpålästa MEN de har varit medvetna om att de inte varit det, och så att säga rekommenderat vidare. Jag har dock Buke i allmänhet och vissa användare :love: i synnerhet att tacka för att jag fick insyn i och information kring det här med IR och alla dess delar, annars hade min ponny nog inte varit i livet idag.

Men, veterinärerna har sin del, de var som sagt ödmjuka nog att veta att de inte visste allt, och har tagit emot den information jag 'kommit med' kring IR med öppet sinne och ödmjukhet. Inte någonstans mötts av någon form av prestige eller liknande. Varken från veterinärer eller hovslagare.

Var dock inte riktigt lika med fullblodet men det är ju en annan story.
 
Sv: Fångtråd del 5

knapplån

Det var riktigt kul att komma ut i hagen idag, full rulle med massor av galoppsprång! Och för ovanlighetens skull så kunde jag stå och se på utan att tänka på hovar som går sönder (nästan i alla fall).

Jag tror att min lilla häst blev lite deprimerad av klinikbesöket i fredags. Hon kände säkert igen sig och kom nog ihåg när hon var sjuk (hur mkt de nu kan tänka men i alla fall). I går var hon helt nöjd med att stå inne och vila sig.

Det kändes bra att se henne så glad igen när jag släppte ut henne! Även fast det bara var i den vanliga tråkiga hagen med munkorgen på.
 
Sv: Fångtråd del 5

Det låter jättehärligt, både för dig och hästen :D!

Och ytterligare igångsättningstankar från mig... Nu har jag "ridit" tre ggr. Alla gånger i skritt och alla ggr mellan 0,5-1 km (längst igår). Men hur OFTA ska jag göra detta? Tre-fyra ggr/vecka? Fem-sex ggr/vecka? Varje dag? :confused:
 
Sv: Fångtråd del 5

Det låter jättehärligt, både för dig och hästen :D!

Och ytterligare igångsättningstankar från mig... Nu har jag "ridit" tre ggr. Alla gånger i skritt och alla ggr mellan 0,5-1 km (längst igår). Men hur OFTA ska jag göra detta? Tre-fyra ggr/vecka? Fem-sex ggr/vecka? Varje dag? :confused:

Ingen aning egentligen men det finns väl ingen som vet.:crazy:
Min veterinär ville inte ge några exkta råd just eftersom det är svårt att veta.

Men om jag var i ditt ställe så hade jag ridit varannan dag/fyra ggr i veckan till att börja med. Men det är bara som jag hade gjort. Jag tror att man ska ta det lite försiktigt i början. Men jag är också superhysteriskt rädd om hästen nästan ännu mer efter klinikbesöket.
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd del 5

Ja, jag brottas mellan att vara försiktig och att öka på såpass att det börjar göra nytta... Väldigt svårt :crazy:!
 
Sv: Fångtråd del 5

Det är upprörande och jag förfasar mig över brister både i konvalecens samt förebyggande hästhållning.Arma krakar till hästar.
 
Sv: Fångtråd del 5

Fokus bör hållas på hästarnas väl och ve, tycker du inte man bör lära?
Finns ovilja att lära ska man inte ha häst.

Jag tror inte att det är ngn här som inte vill lära sig att ta hand om sin häst på bästa sätt.
Däremot så finns det ett fåtal användare som är fullständigt övertygade om att de är den som ska bestämma vem som vet bäst. En person med en sådan inställning saknar uppenbarligen förmågan och viljan att själv lära sig ngt av andra.
 
Sv: Fångtråd del 5

Om du läser mina få inlägg från början som alla i grunden värnar om hästen så kommer du förstå för inte tycker du att hästhållningen är bra på ett ställe som får fång på nästan alla hästar?
 
Sv: Fångtråd del 5

*KL*

Jo jag tänker stänga den här tråden om inte tonfallet rätas upp, så det här är sista varningen. I övrigt anser jag att man tar reda på vem som är vem INNAN man kastar anklagelser till höger och vänster.

Boj/moderator
 
Sv: Fångtråd del 5

Nu får jag säker skit, men det på att ta reda på INNAN, gäller det bara ang att anklaga för att vara någon, och inte INNAN man påstår andra saker/anklagar folk för andra saker?
 
Sv: Fångtråd del 5

*KL*

Jo jag tänker stänga den här tråden om inte tonfallet rätas upp, så det här är sista varningen. I övrigt anser jag att man tar reda på vem som är vem INNAN man kastar anklagelser till höger och vänster.

Boj/moderator

Jag antar att vi får gissa oss till vad du menar? Det är inte särskilt svårt att se vem det är som kommer med anklagelser i tråden.
Men jag hoppas att diskussionerna om fång och rehabiltering av fånghästar får fortsätta. Jag tycker att dessa diskussioner är jätteviktiga.
 
Sv: Fångtråd del 5

Boj har valt att låsa denna tråd, jag ser inget som helst fel i detta beslut.

En ny användare dyker upp i denna tråd och skriver ett antal olämpliga inlägg, svaren tillbaka tillför inte heller tråden mycket. Det mesta av detta har raderats några få inlägg från båda håll finns dock kvar.

Det kan säkert vara lätt att tro att dessa olämpliga inlägg av en ny användare säkert har skrivits av en användare som fått sina två senaste användarnamn bannade för mycket lång tid, men det finns inga bevis för att så är fallet. Om bevis funnits hade även detta användanamn direkt bannats.

Om ni upptäcker en användare som ni tror är en gammal bannad användare rapportera detta till moderatorerna eller mig, börja inte tjaffsa med användaren i trådar.
Det kan faktiskt finnas flera som har liknande åsikter om olika saker även om man själv är av en helt annan åsikt.

För min del får ni gäna skapa en eller möjligen flera trådar runt olika delar runt fång. Om någon eller något dyker upp i dessa trådar rapportera detta och ignorera sedan så blir det enklare och mindre arbetskrävande att hantera för moderatorn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
790
Senast: Nova123
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
870
Senast: Sassy
·
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 472
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 238
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp