Bukefalos 28 år!

Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

Vilken hemsk otur.

Tur att du numera är så kunnig o vet vad du ska göra:bow:

Jag.... hade nog petat i den parafffinolja för säkerhets skull.

Hoppas att det inte blir ngt.
Borde inte bli det nu när han är smal o igång.
 
Sv: Fångtråd del 5

Parafinolja är väl bara i akuta läget va'? Hur funkar det och hur gör man för att få hästen att ta det? Hur mycket?

Ja man tycker ju att risken borde minskat, men han är ju inte fullt i gång än och hovarna har inte växt ner än, så det känns som att han fortfarande är ganska känslig.
 
Sv: Fångtråd del 5

Paraffinolja passerar rakt igenom hela systemet utan att tas upp någonstans. Så den trycker ut det som finns i tarmarna som tex farligt gräs. Jag har förstått det som att man kan ge det om hästen har fått i sig ngt olämpligt men man kan ju inte vänta hur länge som helst. Sedan skulle jag kunna tänka mig att det bästa i så fall måste vara att ta hjälp av en veterinär som kan ge det med en slang. Jag vet inte alls hur man år i dem det eller hur pass mkt nytta det gör om man ger de tillsammans med annat foder.

Hoppas att det går bra med hästen. Men det har väl gått ett tag nu?
 
Sv: Fångtråd del 5

Det gör nytta i vanligt foder med, MEN då mer för att smörja tarmen, t ex förbyggande efter vet behandlat förstoppning etc.

Man kan ge med spruta i munnen (inte tvinga i stor mängd), eller om de äter det blanda med maten.

Tyvärr finns paraffinolja bara i små 2.5 dl flaskor på apoteket, att köpa för djurägare. Veterinären har dunkvis och slangar ner litervis när de behandlar.

Så i Isers fall är det nog både för sent med råge, och även det att man får i så små mängder själv =/
 
Sv: Fångtråd del 5

Jo jag menar att man gör det på en gång.
Jag har alltid 1l. hemma. Köper av Vet.

Jag brukar blanda i betfor eller med linfrökaka. Det funkar för min häst, även om han var skeptisk första gångerna. Men är hästen van vid konsistensen-med olja, funkar det nog bra.-
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd del 5

Det gör nytta i vanligt foder med, MEN då mer för att smörja tarmen, t ex förbyggande efter vet behandlat förstoppning etc.

Man kan ge med spruta i munnen (inte tvinga i stor mängd), eller om de äter det blanda med maten.

Tyvärr finns paraffinolja bara i små 2.5 dl flaskor på apoteket, att köpa för djurägare. Veterinären har dunkvis och slangar ner litervis när de behandlar.

Så i Isers fall är det nog både för sent med råge, och även det att man får i så små mängder själv =/

Men hjälper det att förhindra ett fånganfall om man ger det tillsammans med annat foder? Jag kan verkligen förstå idèen med att trycka ut ngt som hästen råkat få i sig. Men för mig verkar det som att man måste få i den en hel del i så fall precis som du skriver.
Man blir ju ganska desperat som fånghästägare om det råkar hända att hästen äter ngt olämpligt. Jag minns när min rymde en helgkväll (naturligtvis) och satte i sig mindre mängder ensilage. Jag kylde benen i stället, sov inte på tre dygn.
 
Sv: Fångtråd del 5

Nej, det gör det ju inte. Utan då funkar det bara för att smörja tarmen. Jag fattade dig nog lite fel, fattade frågan som gör det nån nytta alls (för något) att ge via munnen.

Fånganfallsmässigt hjälper det bara om hästen förätit sig, och om veterinären slangar snarast.
 
Sv: Fångtråd del 5

JAG menar inte med mkt annat foder. Men grejen är att man vill försöka få bort det som är av ondo, med hjälp av ngt som den är van vid.

att få i den med spolspruta tycker jag är svårt.
Att slanga- nej det innebär en massa stress för hästen.

Kylning av ben o sen tarmbalanserande medel är nog det viktigaste- förutom att man har lyckats att få hästen slank o motionerad.
 
Sv: Fångtråd del 5

Nej, det gör det ju inte. Utan då funkar det bara för att smörja tarmen. Jag fattade dig nog lite fel, fattade frågan som gör det nån nytta alls (för något) att ge via munnen.
.

Jag trodde inte att hästar kan få annat än fång, visste inte att det fanns annat de kan råka ut för. :angel:
Men när jag tänker efter så.........

(tala om att vara insnöad)

Men jag förstår vad du menar.
 
Sv: Fångtråd del 5

Vet inte hur jag ska göra imorgon, faktiskt, för det ska bli kallt igen. Nu är det ju inte gräs jag är orolig över, eftersom de inte går på något gräs alls, utan "knöggel" i hagen. Mina gick ute från 9-16 på mjukt "knöggel" idag - det ger med sig när man trampar i det - men jag tyckte att haflingern ev hade lite puls i fram ändå. Kan man få det utav fruset underlag som är relativt mjukt:crazy:? Eller så kände jag kanske fel...
 
Sv: Fångtråd del 5

Har du ingen plan hage?

Just knöggel nej

Det ska bli varmare i övermorgon.

skulle hellre gå med den några ggr- om du har tid.

Håll koll på nästa köldknäpp o försök att få ngn att trycka till det.

mina har fått gå i större hage idag:banana:- har sparat på marken.
 
Sv: Fångtråd del 5

Jag tror det kan vara knägglet. Lillen pulsade lite på fossingen han tappat sko på imorse, det lilla hjonet hade skickat iväg sin toffla efter halva dagen i hagen igår (han tappde skon i förrgår). Vi hade igår samma som ni idag, knöligt som trampas till när man kliver på det (idag är det stenhårt och vidrigt knöggel). Nu är inte hela min hage knögglig, men väl nog, speciellt om man larvar runt i galopp.

Så det kan absolut vara knögglet, och jag hoppas och tror det är det för din heller.

(Och jag tänker inte ens nämna hagbyte, jag antar du har precis samma anledning som mig att inte byta - det är (mer) gräs i de andra hagarna..)
 
Sv: Fångtråd del 5

Innan hon blev sjuk åt hon hö och det lilla bete som fanns kvar. Då redan började hon ändra kroppsform. Höet var proteinfattigt men rikt på MJ. Samt massor med socker. Det tog jag bort sen då hon blev sjuk och jag analyserade höet. Då stod hon en tid på halm + lucern. Dock för lite för proteinet. Nu har hon käkat silage en tid.

Kroppsformen har ändrat RADIKALT sen i somras. Vet faktiskt inte vad hon vägde då, men jag mätte henne då hon blev sjuk. Då var hon runt 520 kg. Nu är hon 470ca. Om jag inte mätte fel första gången. :o Men jag tycker mig se att även om hon kanske ÄR lite för fet tror jag hon lider av protbrist iaf. För hon har ju mage som står ut på sidorna, tappat baken, tunn hals. Mycket har gått till att bilda vinterpäls eftersom jag inte haft täcke på hästarna utan de stått ute på dagarna i spöregn och någon grad. På nätterna har de varit i uteboxar men tak över huvudet. Behöver jag tillägga vilken björnpäls de har nu?? Har dragit ner silaget till 10kg, täcker ändå Mj och proteinet, men tänkte börja vänja in 100g soja. För direkt jag börjar sätta igång henne kommer prot att vara för lite i silaget!

Hovis var annars ut igår. Och hittade som jag misstänkte en liten hovböld! *puh* Svullnaden i frambenet har även gått ner. Hon har käkat sulfa sen to kväll. Vetten sa inte hur länge jag ska ge, så jag antar kuren till slut?
 
Sv: Fångtråd del 5

Nix, har absolut INGET annat val... Har bara EN hage utan gräs, och det är den de går i nu. Det är den som vi schaktade bort matjorden från, och fyllde på grus och flis i i stället. Så ska de vara ute, så får de vara där. Men imorgon får de stå inne merparten av dagen i stället, för på eftermiddagen ska det börja töa, om jag förstått rätt. Är hemifrån imorgon mellan 7.15 och 18.00, så jag får bestämma mig för hur jag ska göra redan på morgonen. Maken kan släppa ut under dagen, men jag måste ju bestämma när...:crazy:

Men, men nu hittade jag ingen puls alls när jag var ute nyss, så antingen kände jag fel eller så var det snabbt övergående.
 
Sv: Fångtråd del 5

Här har det ÄNTLIGEN börjat frysa i backen. Det är en hel del knöggel i en del av hagen, men jag tyckte inte att varken fånghästen (barfota) eller "vanliga" (:o :D ) hästen (skodd) hade några problem. Dock så har gallorna minskat, nästan försvunnit på båda hästarna, så det var nog "mjukt-underlag-gallor" de hade.
Ingen puls på fånghästen heller, och han kommer raskt skrittandes mot maten även där det är som knöggligast.
 
Sv: Fångtråd del 5

Ja, jag kan väl hålla med om att även mina hästar får "fräschare" ben av kylan, jämfört med när det är varmt och fuktigt väder! Inga varma hovar heller. Men jag är väldigt orolig över "knögglet" ändå med tanke på hur det var förra hösten/vintern...:(
 
Sv: Fångtråd del 5

Det känns bra att veta att det inte bara är jag som får noja ibland. (Hur det nu kan vaar en tröst att andra också går igenom detta :crazy:) Jag vet inte vilket som är värst den knöggliga marken elelr sockret i växterna. Men jag har nog bestämt mig för att det är sockret (och fruktanerna) som är värst. Fast det är nog inte bra med knöligt underlag heller. Idag blev det inte många timmar i hagen.

Men nu är det mulet så jag antar att kylan kanske försvinner lite fortare än vad de sa för ngn dag sedan? Fast på fredag ska vi åka till kliniken. Vi lyckades pricka in snöstorm, blixthalka och ösregn nästan varenda gång i vintras/våras så jag är ganska säker på att det kommer att vara kallt även på fredag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
862
Senast: Nova123
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
1 011
Senast: Sassy
·
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 784
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 408
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semester.
  • Påminnelse - Gå och rösta!
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp