Bukefalos 28 år!

Fångtråd del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 5

KL

Här hade vi maximal otur förre onsdagen.
Samma dag som hovslagaren skulle komma för att dels verka samt sätta på en tappsko lyckas Wincent rymma ur hagen. Han hittades av stallägaren, när han gick utan för hans gamla flocks hage och betade. Vi vet inte hur länge han kan ha gått där, men troligtvis max två timmar.

Sen kom hovis och det första han gör är att ta lite på sulan på den hoven som har gått utan sko i 4 dagar, och som genast börjar blöda:eek: Vi lyckas stoppa blödningen och sätter på skor på alla fyra. Allt detta händer såklart på onsdagen där jag ska åka i väg på fredagen och vara borta hela helgen.

På kvällen åkte jag till stallet igen för att kolla hur han mådde och han hade då ganska stark puls i alla fyra hovar och magen lät som att den skulle braka ihop:eek:

Jag satte i gång och kylde frenetiskt timmarna efter, plockade bort saltsten och fyllde på med spån. Klockan två låg jag i min säng och klockan 5 gick jag upp igen för att åka dit o kyla igen i hopp om att kunna stoppa ett fånganfall innan det bröt ut.

Jag var tvungen att åka till jobbet men återkom flera ggr under dagen för att kyla och allt eftersom kändes det som att pulsen minskade i benen, på eftermiddagen kändes det som att bakbenen var utan för riskzonen och till nästa kylning var även höger fram mycket bättre. Vänster fram, som var den som blödde och hade gått utan sko i några dagar , ville inte riktigt ge med sig för än vid sista kylningen som gjordes runt kl 24 torsdag kväll. Då hade även den pulsen minskat markant.

Jag fick även tag på butta, som kliniken tyckte jag skulle ge åtminstone helgen över fast att han inte mådde dåligt än, men som lite förebyggande.

Sagt o gjort. Han har ingen puls nu längre och jag har minskat på buttan. Tyvärr har han blitt ganska lös i magen dock pga buttan, trots att han har fått probimin varje dag. Hoppas det går över nu när buttan minskar samt att pulsen inte kommer tillbaka.

Hoppas verkligen jag lyckades stoppa det, men han får stå inne åtminstone denna veckan ut.

Har dessutom sett något konstigt upp vid kronranden som är misstänkt lik en ny fångrand. Hovslagaren var inte säker på vad det var heller. Om det är en fångrand betyder det att han skulle haft ett anfall för ungefär 6 veckor sen utan att han har mådd dåligt, pulsat eller visat några som heslt tecken på fång. Jag är mycket orolig över denna rand, men hoppas det är något annat. Vet inte hur jag ska stå ut om jag ska börja om igen:cry:

Just nu känns allt hopplöst:(
Har dessutom själv blitt sjuk nu antagligen pga av så lite sömn förra veckan ( två dygn med sammanlagt 7 timmars sömn:eek:) och att jag gick o frös i lördags.
 
Sv: Fångtråd del 5

Alexandra, hur länge har Lillen gått på den foderstaten han får nu? (alltså inte den som han har fått de senaste två dagarna med lite ökat silage)
 
Sv: Fångtråd del 5

Men usch vilken mardröm, men låter ju ändå som du lyckades häva ett ev anfall (för nog låter det som ett anfall var på G).
 
Sv: Fångtråd del 5

Alexandra, hur länge har Lillen gått på den foderstaten han får nu? (alltså inte den som han har fått de senaste två dagarna med lite ökat silage)

OJ, tänka. Exakt den nu dvs med nya silaget är sen i mitten på oktober om jag inte minns helt galet (jag kan kolla om du vill veta exakt)
 
Senast ändrad:
Sv: Fångtråd del 5

Usch och tvi :(! Har tänkt på dig sedan du skrev i haflingertråden om att han hade rymt ur hagen och har undrat hur det gick för er. Hoppas verkligen att allt går vägen, för börja om från början är ju verkligen mardrömmen...




Nu känner jag mig nästan hemsk när jag berättar, men ikväll har vi varit ute på vår andra mini-ridtur :)! Jättepigg häst som så himla gärna ville ut:D. Hon stannade och tittade förundrat på något, och det känns så kul att vi kommer utanför stall och hage lite nu. Dessutom verkar hon MER trafiksäker nu än förut, hur nu det kan vara :confused:? Det susade förbi bussar och lastbilar precis innan vi kom iväg, när vi stod bara några meter från vägen för att justera sadelgjorden. Hon rörde inte ett öra :eek::)! Måste dock erkänna att jag fortfarande rider med "ledare" :o :D och kommer att göra tills hon är mer igång och jag inte är så rädd för att hon ska hitta på bus. Vill ju inte att hon far iväg i värsta bock- och hoppsprången när det är meningen att vi ska skritta. Fast det är svårt med tempot - det vill gärna bli skritt med inslag av taktande...
 
Sv: Fångtråd del 5

Nej, helt exakt är inte nödvändigt. Jag tänkte bara att det tar ju ett ta innan man ser resultatet av en ny foderstat, så man kanske ska titta tillbaka ungefär en månad och se om man ändrade något då. T.ex. foder eller ökat tillgång på gräs etc.

Jag vet inte exakt vad det skulle vara i så fall, men det tåls ju att granskas.

Hur mycket promenerar du nu?
 
Sv: Fångtråd del 5

Så himla kul för er!!!! Som du vet är det sånt som ger hopp, så du ska inte känna dig hemsk på något sätt.

Wincent har ju alltid varit rätt så lugn och trafiksäker, men jag tycker också att han har blitt mindre känslig när vi har varit på promenader.

Undrar om de kanske känner sig tryggare med en - att man har blitt en bättre ledare - efter all tid och pyssel man har lagt på dom:idea:
 
Sv: Fångtråd del 5

Nej, helt exakt är inte nödvändigt. Jag tänkte bara att det tar ju ett ta innan man ser resultatet av en ny foderstat, så man kanske ska titta tillbaka ungefär en månad och se om man ändrade något då. T.ex. foder eller ökat tillgång på gräs etc.

Jag vet inte exakt vad det skulle vara i så fall, men det tåls ju att granskas.

Hur mycket promenerar du nu?

Ungefär 30 min/dag, lite olika beroende på väder och vind och ork, men brukar landa på mellan 20 - 40 minuter. Han klarar säkerligen utan tvekan att promenera mer, men jag kom ju av mig sas och varit svårt nog att (för MIG alltså) klara av de där 30 nu som det varit, så det är inte ökat. (Planen var ju eg att tag tag i inridningen här under min 2 v semester jag hade, men den gick j våldsamt i kras). Springer lite korta snuttar vissa promenader, för att liva upp honom och värma upp matte.

Och ja fodret är ju ändrat för en månad sen, men om inte analysen är HELT fel så innebär det både mindre MJ och lägre sockerhalt jmf med tidigare - från det foder jag kontrollerar alltså, gräset är ju en öppen fråga. Han har inte bytt hage eller nåt sånt, och gräset har ju minskat undan för undan, men sammansättningen kan ju ha ändrats.

(Kollade ändå ang silaget, och började att blanda i det i mitten på oktober, sen kan jag inte säga exakt när han var helt övervand, men det var lååååångsam fegisinvänjning, och en bra bit in i november var han fortfarande inte helt övervand)

Men har funderat på att analysera om det, även om jag eg inte misstänker analysen är fel, så bara för att vara säker.
 
Sv: Fångtråd del 5

NU har förresten frosten kommit =/ Har varit varmt tills idag. Imorse nollgradigt och snö. Snön gav sig snabbt men temperaturen sjuuunker stadigt, minus 4 nu och hela landskapet gnistrat och gräset knastrar :crazy: SMHI säger oförändrat med plusgrader dygnet runt framöver..
 
Sv: Fångtråd del 5

Hon har kanske vant sig vid bilar när hon har åkt i transporten?
Ngn "nytta" av de senaste månaderna är kanske inte fel.
Jag tycker att du är klok som har ngn vid sidan om. Det är nog bättre om det inte blir för mkt sidoskutt i början.
 
Sv: Fångtråd del 5

NU har förresten frosten kommit =/ Har varit varmt tills idag. Imorse nollgradigt och snö. Snön gav sig snabbt men temperaturen sjuuunker stadigt, minus 4 nu och hela landskapet gnistrat och gräset knastrar :crazy: SMHI säger oförändrat med plusgrader dygnet runt framöver..

Visst är det härligt med snö och vinterväder! :crazy:

Vi har också närmare noll grader så jag har minskat utetiden idag.
 
Sv: Fångtråd del 5

Ja, helt underbart, eller nåt... Enda trösten är väl att han förhoppningsvis gör av med några fler kalorier på att hålla värmen.

Tog också in tidigare nu ikväll, har tack och lov varit mulet idag (man får tacka för det lilla), men nu är det stjärnklart så är väl risk för sol imorgon.. :crazy: Kommer iofs stå inne en del imorgon pga hovslagare, men hade ju velat slänga ut en sväng på - just det - morgonen så han slipper stå inne till sen e.m., och får bli av med lite spring i benen först. Hovis kommer 13.
 
Sv: Fångtråd del 5

NU har förresten frosten kommit =/ Har varit varmt tills idag. Imorse nollgradigt och snö. Snön gav sig snabbt men temperaturen sjuuunker stadigt, minus 4 nu och hela landskapet gnistrat och gräset knastrar :crazy: SMHI säger oförändrat med plusgrader dygnet runt framöver..

Ska stå oförändrat med MINUSgrader dygnet runt framöver såklart.
 
Sv: Fångtråd del 5

Ungefär 30 min/dag, lite olika beroende på väder och vind och ork, men brukar landa på mellan 20 - 40 minuter. Han klarar säkerligen utan tvekan att promenera mer, men jag kom ju av mig sas och varit svårt nog att (för MIG alltså) klara av de där 30 nu som det varit, så det är inte ökat. (Planen var ju eg att tag tag i inridningen här under min 2 v semester jag hade, men den gick j våldsamt i kras). Springer lite korta snuttar vissa promenader, för att liva upp honom och värma upp matte

Tänker att du kanske får mer tid nu för att ta tag i motioneringen. Men jag håller med om att du inte ska sätta i gång på stört med 30 minuters trav. Men du kanske kan börja sätta upp en träningsprogram från backen. T.e.x. 2 dagar i veckan med skrittpromenad i snabbt tempo, 1 dag med tömkörning, 1 dag med longering, 1 dag med klättring etc. Kanske kan börja träna honom för körning? Det gäller att ha fantasi när man ska motionera en häst från backen, men jag tror på att det går, samt att man har igen det när man sätter i gång med inridningen. Och jag tror dessutom att det blir mer motion än man tror för hästen, samt att det blir motion för en själv också.

Så länge huvuddelen av arbetet görs i skritt och utan ryttare tror jag inte det sliter så mycket och sen gäller det ju förstås att trappa upp i ett tempo som hästen klarar av så att det blir hållbart i längden.

Och ja fodret är ju ändrat för en månad sen, men om inte analysen är HELT fel så innebär det både mindre MJ och lägre sockerhalt jmf med tidigare - från det foder jag kontrollerar alltså, gräset är ju en öppen fråga. Han har inte bytt hage eller nåt sånt, och gräset har ju minskat undan för undan, men sammansättningen kan ju ha ändrats.

(Kollade ändå ang silaget, och började att blanda i det i mitten på oktober, sen kan jag inte säga exakt när han var helt övervand, men det var lååååångsam fegisinvänjning, och en bra bit in i november var han fortfarande inte helt övervand)

Men har funderat på att analysera om det, även om jag eg inte misstänker analysen är fel, så bara för att vara säker.

Jag vet inte heller vad det kan vara eftersom silaget som sagt verkar ha bra värden. Den enda som egentligen kan veta detta eller fundera över det är ju du eftersom vi andra inte kan se små ändringar som görs. Det kan vara svårt för dig också det vet jag, men det jag menar är att jag tror du skal tittat tillbaka lite längre. För någonting måste det ju vara som gör att han går upp.

Det kan ju hända att det har varit på väg ett tag, men att du inte riktigt har märkt det pga allt detta med Disse, vilket absolut inte är konstigt isf.
 
Sv: Fångtråd del 5

Men du kanske kan börja sätta upp en träningsprogram från backen. T.e.x. 2 dagar i veckan med skrittpromenad i snabbt tempo, 1 dag med tömkörning, 1 dag med longering, 1 dag med klättring etc. Kanske kan börja träna honom för körning? Det gäller att ha fantasi när man ska motionera en häst från backen, men jag tror på att det går, samt att man har igen det när man sätter i gång med inridningen. Och jag tror dessutom att det blir mer motion än man tror för hästen, samt att det blir motion för en själv också.

Blir ju tyvärr lite 'halvbrutal' ökning så snart jag orkar, iom att han verkar vara/bli IR igen. Beror på underlaget med, ska det fortsätta vara fruset och bli snorhårt är det ju bara skritt som gäller.

Longera har det tyvärr varit på tok för halt för, lerigt och dant. Jag har tyvärr ingen paddock (och detsamma gäller för klättring). Tömkörning på 'spår' (fyrkant/volt) har utgått av samma anledning. Rakt fram så hrm.. host..harkel.. hans matte är sämst i Sverige på att tömköra efter väg annat än för ren miljöträning. Det var tänkt läggas till nu under semestern, men det ökar nog inte förbränningen jmf med skrittpromenad för det är det det blir av det.

Men tanken var/är som sagt att ta och fortsätta inridningen och påbörja uppsuttna promenader. (Han är insutten och skrittad över stallplanen i princip, eller var förra hösten iaf, återstår väl se om han minns), och att om underlaget tillåter börja 'tömkörningslongera' lite samt att försöka pricka in någon löshoppning. Stora problemet jag har är att få in lite mer 'träning med fart', alltså t ex just löshoppning, longering etc.

Jag vet inte heller vad det kan vara eftersom silaget som sagt verkar ha bra värden. Den enda som egentligen kan veta detta eller fundera över det är ju du eftersom vi andra inte kan se små ändringar som görs. Det kan vara svårt för dig också det vet jag, men det jag menar är att jag tror du skal tittat tillbaka lite längre. För någonting måste det ju vara som gör att han går upp.

Jag kommer bara på gräset som sagt, att något ändrats där. Och möjligen, men det borde inte ge depåer, om han ätit mer halm än han borde.

Varit på G ett tag kan det säkert, jag har ju gått och muttrat att 'jag inbillar mig han får depåer' men jag har liksom inte kunnat påvisa, och vikten har enligt band legat still. Fram tills för , ja nu är det snart 2 v sen då det sa pang poff både med vikt och depåer. Är ffa depåerna som oroar mig, om han 'bara' gått upp en cm på måttbandet hade jag varit lugnare.

Senaste bilden är ju den här, tagen 15 nov, sen dess har han alltså lagt på sig och har en rejäl depå vid länd/kors och 'fångnacke' igen =/
(Den lilla 'konturstörning' man ser på halsen är en 'rest' av den extrema fettnacke han hade från början, den är lilla har envist VÄGRAT gå bort och varit så ända sen han gick ner, allt annat 'smälte bort' men inte den)

Thumbnail.aspx





Ska försöka ta nya bilder


Det kan ju hända att det har varit på väg ett tag, men att du inte riktigt har märkt det pga allt detta med Disse, vilket absolut inte är konstigt isf.[/QUOTE]
 
Sv: Fångtråd del 5

Tror din häst har ganska stora problem med sin mage. Det verkar som det pågått så länge att infektionshärdar uppstått vilket du nu ser i hovarna och värmen-pulsen är ett säkert tecken på detta. Du kan antagligen även se att han är röd i ögonvitorna samt svullen i körtlar bakom ganacherna. Att hålla honom stilla är klokt när det finns en aktiv infektion, men annars är det motion och cirkulation som gör att kroppen kan rena sig någorlunda. Skor hämmar cirkulationen drastiskt och medverkar till hovproblem. Ganska vanligt att grunden till magproblem är virusrelaterat och alldeles för kraftigt och för mycket kraftfoder el liknande. Kan behandlas alternativt men håll dig till grovfoder-vitaminer-mineraler så stressas inte magen i onödan. M
 
Sv: Fångtråd del 5

Tror din häst har ganska stora problem med sin mage. Det verkar som det pågått så länge att infektionshärdar uppstått vilket du nu ser i hovarna och värmen-pulsen är ett säkert tecken på detta

Vad bygger du detta på? Värmen och pulsen uppstod i samband med dels ett relativt stort intag av gräs, dels verkning och skoning. Skoningen i sig hade troligtvis inte varit något problem om han inte samma dag hade rymt från hagen och fått i sig mer gräs än han tål. Värme och puls är vanliga tecken på att et fånganfall är på väg.

Att hålla honom stilla är klokt när det finns en aktiv infektion, men annars är det motion och cirkulation som gör att kroppen kan rena sig någorlunda. Skor hämmar cirkulationen drastiskt och medverkar till hovproblem.

Han har hittills motionerats så mycket som det går och som är försvarbart för hans tillstånd, men planen är naturligtvis att öka motionen allteftersom hoven växer ut. Om han inte har skor går det inte att motionera alls. Han har gått barfota innan och det funkar inte.
 
Sv: Fångtråd del 5

Tror din häst har ganska stora problem med sin mage. Det verkar som det pågått så länge att infektionshärdar uppstått vilket du nu ser i hovarna och värmen-pulsen är ett säkert tecken på detta. Du kan antagligen även se att han är röd i ögonvitorna samt svullen i körtlar bakom ganacherna. Att hålla honom stilla är klokt när det finns en aktiv infektion, men annars är det motion och cirkulation som gör att kroppen kan rena sig någorlunda. Skor hämmar cirkulationen drastiskt och medverkar till hovproblem. Ganska vanligt att grunden till magproblem är virusrelaterat och alldeles för kraftigt och för mycket kraftfoder el liknande. Kan behandlas alternativt men håll dig till grovfoder-vitaminer-mineraler så stressas inte magen i onödan. M

Det är säkert jättebra att motionera en sjuk fånghäst!!:eek:
 
Sv: Fångtråd del 5

NU har förresten frosten kommit =/ Har varit varmt tills idag. Imorse nollgradigt och snö. Snön gav sig snabbt men temperaturen sjuuunker stadigt, minus 4 nu och hela landskapet gnistrat och gräset knastrar :crazy: SMHI säger oförändrat med plusgrader dygnet runt framöver..

Samma här.. :crazy:

KL

Hur gör ni när det blir som frost dygnet runt? Släpper ni ut dom nåt alls då?
Jag har gjort en lite större hage till min fångis med lite gräs, men det har hon snabbt fått i sej så det är mest nertrampat och lerigt nu,så det borde inte vara nån fara. Hade lovat mej själv att släppa ut hästarna direkt från morgonen from idag (åker på lunchen och släpper ut dom, stressar som en tok) men det går ju bort nu. Här var -6 i morse och dom har bara lovat kallt några dygn framöver. Nu kommer dom att få gå ut typ kl 13, och in vid 17, stackarna. Så kan man ju inte ha det! :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
841
Senast: Nova123
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
975
Senast: Sassy
·
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 708
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 349
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp