Fann en intressant tråd om bett

I

Investigator1

gällande en stark 6-åring, tänkte kanske att ni kan bistå med hjälp gällande en stark 12-åring. Ha ha.

Hoppningen: alltid hoppad med pessoabett av första ägare från 5 års ålder och även av ägaren efter det (vi har nyligen köpt ponnyn).

Vi har bara hoppat vid två tillfällen, träning, det fungerar bra att ta ett enstaka hinder i trav men i galopp med fler hinder på följd blir ponnyn svårstyrd, överentusiastisk och har noll koll på benen. Det är med andra ord inte en lätthoppad ponny. I Holland ska hon vara tävlad MSV och i Danmark LA

Vi ska börja träna för hopptränare inom kort, tränar kontinuerligt för en diplomerad ridinstruktör i dressyr och markarbete.

VI VILL FÅ BORT PESSOABETTET UR HENNES MUN men vi vet inte till vilket bett vi skall byta till. Har ni några tips baserat på ovanstående info?
 
Sv: Fann en intressant tråd om bett

Rakt pelham eller jaktkandar kanske kan vara något? Det är bara att prova så många bett som ni kan.
 
Sv: Fann en intressant tråd om bett

Rakt pelham är väl snällare än ett delat om jag har förstått det rätt men är det bäst med en sådan där rem mellan ringarna (ha ha, jag kommer inte ihåg vad de heter) och en tygel eller två tyglar?

Jaktkandar vet jag väääldigt lite om så berätta gäran skillnaden
 
Sv: Fann en intressant tråd om bett

Rakt pelham är väl snällare än ett delat om jag har förstått det rätt men är det bäst med en sådan där rem mellan ringarna (ha ha, jag kommer inte ihåg vad de heter) och en tygel eller två tyglar?

Jaktkandar vet jag väääldigt lite om så berätta gäran skillnaden

Ja rakt pelham är "Snällare" än delat. Om jag har förstått det rätt är det en ponny du har och då måste man ha delta och bara en tygel som då sitter i deltat.

Jaktkandar eller kimblewick som det också kallas funkar likadant som pelhamet men tror inte det är lika skarpt som ett pelham då hävstången inte blir lika stor beroede om du sätter tygeln i stora ringen eller i de 2 små med delta.

Slänger in en bild med ;)
20154283.jpg
 
Sv: Fann en intressant tråd om bett

Jag har en vääldigt het & stark ponny, som vi satte Pessoa på, för att testa om det hjälpte, visst, han gick mycket bättre med det & drog inte alls lika mycket, dock blev han nästan överkänslig med det och bara stod o hoppade på stället i svängarna.. Så jag testade pelham, (rakt gummi) och han var precis lika lätt att hålla som med pessoa, men inte lika överkänslig :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 011
Senast: Lipperta
·
S
Hoppning Vi sitter nu med en 14 årig valack - energisk och entusiastisk som 1000:an. Köptes som läromästare och medföljande pessoabett. Har haft...
Svar
3
· Visningar
923
Senast: sona
·
P
Utrustning Hej! Jag skulle vilja höra vad ni säger och tycker...om bett, passande min nerviga Welsh valack på 13 år, kategori d. Han är...
Svar
5
· Visningar
886
Senast: Panikie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp