Bukefalos 28 år!

FAQ om bilder och filmer i inlägg, användarbilder etc

Cheeserica

Trådstartare
Exempel på frågor:
*Hur laddar jag upp en bild/film på internet?
*Varför fungerar inte min användarbild?
*Hur kan jag visa bilder på Bukefalos?

Om du vill ha hjälp att redigera en bild är det denna tråd som gäller: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=630497

/Erica - moderator (uppdaterad av gern, som tagit över moderatorskapet)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: FAQ om bilder och filmer i inlägg, användarbilder etc

Innan du lägger in en bild, läs igenom följande:
Infoga bilder inne på inläggen gör att alla direkt ser din bild när tråden öppnas. För att kunna öppna tråden och se alla inlägg med bilder krävs det ofta en mycket snabb uppkoppling mot Internet. Vi rekommenderar hellre att ni lägger länkar till bilderna istället. Då har alla chans att ta del av hela forumet. Vill du ändå infoga bilder direkt på inläggen så se till att bilden inte är för stor till både yta och bytes. Du högerklickar på en bild och väljer egenskaper då ser du hur stor bilden är (se bild nedan).

Så här gör man för att infoga en bild i ett inlägg:

1. Bilden du vill infoga måste finnas på internet någonstans.
  • http://www.photobucket.com är ett exempel på var du själv kan ladda upp dina bilder.
  • Bilden kan självklart finnas på andra sidor också.
2. Hemsidan där bilden ligger på måste dessutom tilllåta direktlänkning. Det är många sidor som inte tilllåter detta och då blir det bara kryss istället för bild.

3. Surfa till hemsidan där du ser bilden du vill använda. Högerklicka mitt på bilden och välj egenskaper i menyn som kommer upp.
Då öppnas denna ruta. För att allt ska fungera måste bildens namn sluta på .gif eller .jpg

bild2.gif


4. Dra med muspilen (vänster knapp) över texten enligt bilden så texten blir blå (markerad).

5. Högerklicka mitt på den markerade texten och välj kopiera på menyn som kommer upp.

6. Surfa in till Buke och skapa en ny tråd eller ett inlägg.

bild1.gif


7. Nu väljer du om du vill lägga in bilden direkt i inlägget eller som länk. Klicka på knapparna enligt bilden ovan.

bild3.gif


8. Högerklicka på textraden i fönstret som dyker upp och välj klistra in på menyn som kommer fram. Klicka ok.

9. Skriv klart ditt inlägg och förhandsgranska innan du skickar iväg det. På så sätt ser du direkt om din bild fungerar eller ej! Ser du bilden korrekt så skicka iväg ditt inlägg. Ser du den inte så är det något fel.

10. Klart!

Har du övriga frågor om bilder och bildvisning, läs här.
 
Sv: FAQ om bilder och filmer i inlägg, användarbilder etc

Många som frågar hur man gör så jag lägger ut en tråd om det här. :) Klickbara bilder är snällare mot dom som sitter på modem då det går snabbare att ladda sidor med mycket bilder.

Så här gör man:

Först måste man ha bilderna på en sida där man kan se dom både som stora och små, tex msn och photobucket.

Först kopierar du adressen till den lilla bilden (högerklicka>egenskaper) sen klickar du på den här:
insertimage.gif

Markera sedan hela adressen till lilla bilden i inlägget och klicka på den här:
createlink.gif

Tryck ok, och klistra sedan in adressen till den stora bilden och klicka ok!
 
Sv: FAQ om bilder och filmer i inlägg, användarbilder etc

Snabbguide till Photobucket

Så här skaffar du dig ett konto.
*Gå till www.photobucket.com
*Klicka på Join Now!
Photobucket3.jpg


*Fyll i dina uppgifter
Photobucket1.jpg

Var noga med att ange en korrekt mailadress, då det skickas en länk dit för aktivering av kontot. Klicka »no« i reklamen om du inte vill ha någon.

När mailet kommit klicka på länken.

Gå in på fliken ACCOUNT OPTIONS
Photobucket5.jpg

Här har jag raderat mina uppgifter ;)
Jag har valt:
att ha mitt album öppet (Make public YES), jag är inte helt säker på hur länkning av bilder funkar om det är stängt (Make public NO).
gul bakgrund, 40 miniatyrbilder per sida sorterade efter bokstavsordning
display URL
display IMG, just denna är bra för bildvisning på Bukefalos, det är bara att klicka mitt i den rutan under miniatyrbilden och kopiera med CTRL+C och sedan klistrar in direkt i inlägget med CTRL+V (man ska inte använda bildknappen alls då)
Photobucket8.jpg



Så här laddar du upp bilder.

*Kopiera över de foton du vill ladda upp i en mapp så är det lättare att hitta rätt.
Jag har en mapp som heter PB på skrivbordet som jag använder till detta.

*Logga in på kontot

Photobucket4.jpg

Vid 1 kan du välja hur många foton du vill ladda upp samtidigt (modemanvändare bör ta ett i taget). Väljer du fler än ett foto får du samma antal bläddra-knappar som valt antal foton.
Vid 2 trycker du på bläddra för att leta reda på adressen till de foto du vill ladda upp
Tryck på knappen »Submit« när du valt klart.

Under Add Sub Album kan man göra olika album, men man kan inte använda sig av ÅÄÖ
Exempel:
Photobucket6.jpg


Nu börjar överföringen till photobucket. Det kan ta ganska lång tid.
När det står *Photos successfully uploaded är uppladdningen klar. Ibland kan man få uppdatera sidan vid det här steget (det görs lättast genom att trycka på F5-tangenten)

Skrolla nedåt på sidan som bör se ut ungefär så här:
Photobucket7.jpg


Nu har du laddat upp dina första bilder.

Knapparna Move Edit och Delete
Photobucket8.jpg

Move använder du för att flytta en bild till ett album.
Delete tar bort bilden
Edit är en viktig knapp, när du trycker på den får du upp följande bild
Photobucket9.jpg

Här kan du byta namn (Name), ändra storlek (Resize) och rotera (Rotate) fotot.
Gör detta innan du lägger ut bilden någonstans för länken kan brytas om du ändrar här efteråt.

Ändra storlek är den viktigaste funktionen om bilden från början inte är väldigt liten. Jag minskar nästan alltid mina bilder till 75 eller 50% av originalstorleken (då blir det inte så gigantiska bilder i inläggen och man kan ha många fler bilder i sitt album).

Skulle bilden bli för liten är det bara att använda Delete och ladda upp originalet igen.

 
Zippyvideos

Har ju sett att flera använt sig av zippy för att lägg ut videoklipp men jag undrar vilket format ni då har för man kan ju tydligen inte ladda ner videos på mer än 20 MB o de klipp jag har sett har i regel varit ganska långa.
Jag försökte lägga in ett klipp som inte är så långt men tydligen var det för stort (glömde kolla innan) så då måste alla ni andra använda er av ett annat format? Mitt var i mpeg. Kan man konvertera det till ett annat format och i så fall hur?
Lite luddigt men hoppas ni förstår :o
 
Sv: Zippyvideos

Det handlar nog inte så mycket om i vilket format man sparar filmen utan vilken komprimering man använder. Ju högre komprimering desto sämre kvalitet på filmen, men den blir dessutom mycket mindre och går att ladda upp på nätet. Vilket program använder du? Här finns en film-tutorial för hur man sparar filmer för webben i Windows Movie Maker 2, jag har själv inte följt den utan bara Googlat lite.

/Erica
 
Sv: FAQ om bilder och filmer i inlägg, användarbilder etc

Jag är säkert helt förvirrad men ändå. Kanske någon kan förklara? Jag har inga probem med att länka till bilder eller att lägga in en bild direkt i ett inlägg. Men hur gör ni för att få annan text som leder till en länk? Många skriver ju t.ex. "häst" och så är det en klickbar länk? :confused: Jag vill också kunna göra så! :p Har letat men hittar bara förklaringar för vanliga länkar och så där.
 
Sv: FAQ om bilder och filmer i inlägg, användarbilder etc

Här är en länk till den här bilden:
bild1.gif


Just den bilden förklarar precis hur du ska göra.

Vill du se hur koden ser ut klickar du på Citat-svar och läser det som står mellan [_QUOTE][/QUOTE_]
 
Sv: FAQ om bilder och filmer i inlägg, användarbilder etc

Jag får det inte att funka. Även om jag trycker på den gula bilden så lägger den bara upp bilden som en länk. Varför? har provat med bilder från flera olika ställen
 
Sv: FAQ om bilder och filmer i inlägg, användarbilder etc

Länken måste sluta med en riktig filändelse. Typ .jpg .bmp .gif

Om du lägger in länken här så kan jag kanske hitta felet.

Prova att klicka på Citat-svar på #5 här i tråden så ser du hur adressen är till bilderna i "Snabbguide till Photoshop"

En annan variant är att högerklicka på bilderna i inläggen, välja egenskaper och kolla adressen på bilden. Då ser du hur fungerande länkar ser ut.
 
Provar i denna tråd... Videoklipp på Photobucket?

Jag har stillbilder på Photobucket, och det funkar mycket bra. Enkelt, snabbt och lättbegripligt.:)

MEN, jag får inte videoklipp att funka! :confused:
Jag kan ladda upp en fil, men den går inte att titta på, det syns bara som en stillbild. Det är inte ens den första bildrutan i klippet som visas heller, det är en mitt i ungefär.
Det finns inga knappar att starta klippet med heller, men i albumet är det "filmruteinramning" runt det.

När jag laddade upp den första filmen fick jag ett meddelande att jag var tvungen att skaffa en annan version av Flash Player, men det funkar ändå inte...

Varför?
Fel filformat? (Kommer från en vanlig digitalkamera, 640 x 480)
Jag hittar ingen Hjälp eller felsökning på photobucket.com heller, finns det ingen eller är jag blind?
 
Sv: FAQ om bilder och filmer i inlägg, användarbilder etc

Om jag vill länka ett helt album från photobucket, hur gör jag då? (:
 
Sv: FAQ om bilder och filmer i inlägg, användarbilder etc

Så här:
Mitt Photobucketalbum Diverse

Om du väljer Citatsvar på detta inlägget så ser du precis hur jag gjort.
 
Sv: FAQ om bilder och filmer i inlägg, användarbilder etc

Men vart hittar jag den länken då? :o ;)
 
Sv: FAQ om bilder och filmer i inlägg, användarbilder etc

Jag förutsätter att du använder IE (internet Explorer) som webläsare och då hittar du den här:
Div.jpg

i adressfältet.
 
Sv: FAQ om bilder och filmer i inlägg, användarbilder etc

Hur bär jag mig åt för att kunna visa lite större bilder i inlägg? Mina blir ju pluttsmå och det syns dåligt vad dom föreställer. Har dom på photobucket.
Exempel:
th_Utsiktfrntrappen.jpg
 
Sv: FAQ om bilder och filmer i inlägg, användarbilder etc

Men snälla någon. Kan inte nån hjälpa mig lite?? Jag kommer så långt att jag får upp bilden jag vill ha på photobucket, men sen kommer jag inte längre. Det blir en bild när Jag förhandsgranskar, men de andra kan inte se den...

När jag t ex högerklickar på bilden står det att man kan sända länken och sådär...

Snälla någon, kan ni skriva lite kortfattat vad jag ska göra?:bow:
 
Sv: FAQ om bilder och filmer i inlägg, användarbilder etc

Läs igenom Guiden jag lagt in i början på denna tråden. För min del är det helt OK om du skriver ut guiden.

Där står precis hur du ska göra för att få albumet publikt. Det går inte att visa bilder om det är privat.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Nu börjar det väl strax bli dags att sluta räkna. 22 år sedan starten 14/5 1996. Den största uppdateringen som skett det senaste året...
Svar
0
· Visningar
1 760
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 416
Senast: Philosophia
·
Avel Här kommer årets fölpresentationstråd, där vi visar våra föl när de äntligen tittat ut! LÄS DETTA INLÄGG med trådregler INNAN du...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
85 134
Senast: Görel
·
IT & mobiler Läs detta innan du skapar en ny tråd. Läs igenom de vanliga frågorna nedan. Om du behöver diskutera vidare så använd helst någon av de...
Svar
0
· Visningar
13 708
Senast: gern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp