Får aldrig någonsin feber?

knoppet

Trådstartare
Någon mer som aldrig får feber trots att de är sjuka?

Jag kan inte komma ihåg att jag någonsin har haft feber. Jag kan ligga och kallsvettas, skaka och vara varm på huden (har visserligen alltid varm hud), men ändå visar alltid termometern 37,0 grader.

Har testat olika termometrar, tagit tempen hos läkaren när jag varit sjuk i halsfluss, körtelfeber m.m. Fortfarande ingen feber?

Min normaltemp brukar ligga runt cirka 36,8-37,1. Sällan, mycket sällan, kommer tempen upp i 37,3 när jag är riktigt dålig (Körtelfeber).

Hur kan detta vara möjligt att man aldrig har feber trots att man är sjuk?

Det börjar bli riktigt irriterande för när man ringer till t.ex. sjukvårdsupplysningen frågar de alltid efter feber. När man säger att man inte har feber enligt tempen så anser de att man är fullt frisk trots att det tagit en två timmar att samla nog med energi för att slå telefonnumret. Inte heller vänner eller familjen fattar att man mår dåligt "För du har ju ingen feber."

Någon mer som aldrig får feber trots halsfluss, förkylningar, magsjuka, körtelfeber och allt annat man råkar ut för?
 
Det där med temperatur tror jag är väldigt individuellt. Jag ligger lågt normalt, 36,7 och har jag tex 37,8 är jag praktiskt taget död (eller vill iaf dö). Mitt "rekord" är 40 och det var så vidrigt att jag vill inte ens tänka på det.

Min särbo har en bror som blir hyperaktiv och inte känner av febern vid 41 :crazy:
 
Vissa ligger ju på en låg temperatur vanligtvis, men jag tycker inte att 36,8 borde vara så lågt? Har sällan så låg temperatur utan oftast 37,0 oavsett hur bra/dåligt jag mår :S
 
Någon mer som aldrig får feber trots att de är sjuka?

Jag kan inte komma ihåg att jag någonsin har haft feber. Jag kan ligga och kallsvettas, skaka och vara varm på huden (har visserligen alltid varm hud), men ändå visar alltid termometern 37,0 grader.

Har testat olika termometrar, tagit tempen hos läkaren när jag varit sjuk i halsfluss, körtelfeber m.m. Fortfarande ingen feber?

Min normaltemp brukar ligga runt cirka 36,8-37,1. Sällan, mycket sällan, kommer tempen upp i 37,3 när jag är riktigt dålig (Körtelfeber).

Hur kan detta vara möjligt att man aldrig har feber trots att man är sjuk?

Det börjar bli riktigt irriterande för när man ringer till t.ex. sjukvårdsupplysningen frågar de alltid efter feber. När man säger att man inte har feber enligt tempen så anser de att man är fullt frisk trots att det tagit en två timmar att samla nog med energi för att slå telefonnumret. Inte heller vänner eller familjen fattar att man mår dåligt "För du har ju ingen feber."

Någon mer som aldrig får feber trots halsfluss, förkylningar, magsjuka, körtelfeber och allt annat man råkar ut för?

Samma här, vilket emellanåt får mig att känna mig som en pipig simulant trots att jag bara åker till vc eller närakuten när jag mår riktigt pyton.
 
Jag har också en låg normaltemp ofta 36,8 - 36,9, och har feber väldigt sällan.
Iofs är jag sällan sjuk mer än förkyld, det kan ju hänga ihop med det. Någon gång har jag haft influensa-liknande symptom, men utan feber.
 
Vissa ligger ju på en låg temperatur vanligtvis, men jag tycker inte att 36,8 borde vara så lågt? Har sällan så låg temperatur utan oftast 37,0 oavsett hur bra/dåligt jag mår :S

Variationer runt 37 är ju inte onormalt. Vid några tillfällen har jag legat på 36,6 på morgonen så klättrar min morgontemp mot 37 och över har jag problem (har en inflammatorisk sjukdom och ett skov signaleras med förhöjd men inte extrem temp). Givetvis får jag förkylningar som alla andra men förhöjd temp utan andra symptom är inte så bra för mig.

Kan tillägga att särbon är redo att dö strax under 38 :p
 
Jag har haft feber några gånger i mitt liv, men det är extremt sällan! Ligger normalt på 36.8-37.2, kan hända att jag kommit upp i 37.6 nån gång när jag varit riktigt förkyld med halsont. Kan ju beror lite på var tempen tas också, men har fått ta i rumpan(som ju ska vara mest korrekt) hos vc/akuten några gånger men ändå ingen feber:S Skumt alltså?!
 
Jag har nästan aldrig någon febertermometer för eget bruk de tenderar att bli djurens eftersom jag ändå sällan tar tempen. De gånger jag tagit tempen har jag sällan haft över 37. Jag har nog mätt mig flest gånger när jag varit frisk(provkollat när jag köpt en ny termometer ned några års mellanrum) och då tror jag att det har varit på strax över 36.

Jag tänker som så att om jag som idag, känner mig eländig och Har frossa, växlar mellan att vara för varm och för kall, tjock i huvudet, huvudvärk och ont i hela kroppen så är jag nog sjuk. Speciellt om jag blir mindre sjuk med febernedsättande.


Vad ska jag då med en febertermometer till? Djuren kan ju inte tala om hur de känner sig så där känns det mer relevant.
 
Jag är också en såndär som "aldrig" har feber. Kan minnas att jag haft mätbar feber tre gånger i mitt liv. Nu har jag två dagar svettast och frusit om vartannat och haft ont i kroppen. Tydlig infektion alltså, men termometern kommer inte över 37 grader. Å andra sidan mår jag riktigt usligt när tempen är så hög. Kanske är tempen något annorlunda då jag bara mäter i armhålan, men som sagt kommer det inte upp i några höfra siffror för att jag ska känna mig riktigt sjuk och ha samma symptom som min sambo beskriver när han har runt 39-40 grader.
 
Har åkt in på akuten ett par gånger, en gång för magen och engång för att axeln var ur led. Båda gångerna har min temp visat 35,7(!). Brukar inte ta min temp i vanliga fall men runt 36 nedre hälft ligger nog min normaltemperatur på men den sjunker bevisligen när jag har riktigt ont. När jag har en temp över 37,5 känner jag mig döende men ringer man läkare då säger dem nått i stil med "ingen feber= inte sjuk. Har du inte inte någon könssjukdom så ta en avedon, det går över" detta oavsett om man har urinvägsinfektion från helvete eller halsfluss utan förmåga att tala. Provade prata med en sköterska om det en gång men hon sa att det inte spelade någon roll vad min normaltemperatur ligger på. Feber eller inte var tydligen detsamma ändå.
 
Jag får feber ibland, extremt sällan, inte av en vanlig förkylning. Men det är nog för att jag numera räknar 37,5 38 som lite feber. 36,5 brukar jag ha om jag är frisk. Men helt ärligt, jag struntar i kolla normalt. Är jag jättesjuk så är jag, dessutom tror jag inte ens det står i symptombeskrivningen på förkylning tex att feber måste ingå.

En gång har jag haft 40 grader, då hade jag mjölkstockning och var helt knäckt.

Min man får 40 graders feber bara ett virus kikar på honom, då ligger han och skakar i en hög. Orättvist, jag blir väldigt sällan så sjuk att jag får vara hemma, och då bara en dag eller så pga tex ont i halsen. Däremot kan jag hosta förfärligt i veckor och nästan månader.

Jag kan också omväxlande svettas och frysa utan feber.
 
Egentligen spelar de väl ingen roll om man har feber eller inte? Känner jag att jag är sjuk, blir jag ju varken bättre eller sämre av att veta att temperaturen är högre än normalt.

Men kan tänka mig att de är annat om ett barn eller en dement person är sjuk, om man inte kan fråga lika lätt, då blir de ju krångligare om de är en person som inte får feber. Jobbigt också med 1177, om dom bara går på febern eller inte, dom borde ju veta hur de är med att vara sjuk och inte ha feber, men tydligen inte då:p
 
Jag får aldrig feber. Jag har inte haft det en enda gång sedan jag började högstadiet, tidigare än så minns jag inte riktigt men jag hade nog feber som barn. Jag får inte heller febersymtom typ frossa och sånt om jag blir sjuk. Jag antar att jag helt enkelt inte har haft sjukdomar som skulle ge feber, en vanlig förkylning ger väl oftast inte feber hos en vuxen?
 
Någon mer som aldrig får feber trots att de är sjuka?

Jag kan inte komma ihåg att jag någonsin har haft feber. Jag kan ligga och kallsvettas, skaka och vara varm på huden (har visserligen alltid varm hud), men ändå visar alltid termometern 37,0 grader.

Har testat olika termometrar, tagit tempen hos läkaren när jag varit sjuk i halsfluss, körtelfeber m.m. Fortfarande ingen feber?

Min normaltemp brukar ligga runt cirka 36,8-37,1. Sällan, mycket sällan, kommer tempen upp i 37,3 när jag är riktigt dålig (Körtelfeber).

Hur kan detta vara möjligt att man aldrig har feber trots att man är sjuk?

Det börjar bli riktigt irriterande för när man ringer till t.ex. sjukvårdsupplysningen frågar de alltid efter feber. När man säger att man inte har feber enligt tempen så anser de att man är fullt frisk trots att det tagit en två timmar att samla nog med energi för att slå telefonnumret. Inte heller vänner eller familjen fattar att man mår dåligt "För du har ju ingen feber."

Någon mer som aldrig får feber trots halsfluss, förkylningar, magsjuka, körtelfeber och allt annat man råkar ut för?

Jag får sällan feber,men sist var i våras och jag trodde jag skulle dö. Har normaltemp på 36,4,jag åkte på halsfluss och hade temp på 39,7,jag har aldrig känt mig så sjuk som då och hade förhöjd temp i 1,5 vecka (låg på 38-38,5) ,fast halsontet lugnade ner sig. Efter ytterligare en vecka åkte vi på magsjuka här hemma,tog om på mig 2 ggr. :yuck: Tog en hel månad innan jag kände mig någorlunda...... :banghead:
 
Jag är lågtempare , ligger på ca 36,5 o får jag 37,5 blir jag seg men har mig veterligen aldrig haft över 38 i temp men känner mig sjuk nog vid 37
 
Jag får heller aldrig feber. Jag kan inte påminna mig om att jag haft det en enda gång som vuxen. När jag var barn hade jag det ibland, en gång upp till 40 grader.

Men så är det sällan jag blir sjuk också, även när folk runt omkring mig snörvlar, så klarar jag mig oftast.
 
I vår familj är vi som regel kallblodiga (typ). Tror att, förutom jag själv, även min mor och syster har en normaltemp på runt 36,4 eller nåt sån, lågt är det iaf. Jag är totaldäckad vid 37,2 och halvdöd vid 38 (medan vid 39 grader mår jag rätt bra och känner mig pigg som attan...)

Det är dock oerhört frustrerande att riktlinjerna för feber förutsätter att alla har en normaltemp på 37. Även jag har fått höra av sjukvårdsupplysningen att jag inte har feber, trots allt (förutom då just termometern) som pekat på motsatsen...
 
I vår familj är vi som regel kallblodiga (typ). Tror att, förutom jag själv, även min mor och syster har en normaltemp på runt 36,4 eller nåt sån, lågt är det iaf. Jag är totaldäckad vid 37,2 och halvdöd vid 38 (medan vid 39 grader mår jag rätt bra och känner mig pigg som attan...)

Det är dock oerhört frustrerande att riktlinjerna för feber förutsätter att alla har en normaltemp på 37. Även jag har fått höra av sjukvårdsupplysningen att jag inte har feber, trots allt (förutom då just termometern) som pekat på motsatsen...


Och så kallar ni det att ha låg kroppstemperatur. Min normala ligger på 35,6. Så när jag når upp till 37 är jag sjuk....vilket är svårt att förklara
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 716
Senast: Rie
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 996
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Hej! Jag har mått jäkligt konstigt i några dagar, men jag kan inte påstå att jag är sjuk egentligen. Min temperatur är normalt ca...
Svar
18
· Visningar
1 389
Senast: Malin L
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 119
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp